המטוס הגמיש ביותר ?

YHS

New member
בכלל לא. כל המטוסים כמעט אותו דבר

אולי הכי גמיש הוא ה C-5. תביט בתמונות שלו על הקרקע ובאוויר ותראה הבדלים משמעותיים. מראה דומה יש גם ב C-17.
 
לא מסכים לגבי "כל המטוסים"

לגבי הגלאקסי אני לא יודע דבר כזה בעצמי אך בהחלט מאמין לך. כמו-כן כוכב נוסף אותו אני כן מכיר הוא ה-747 לדגמיו. כנפיים ענקיות, שכדי להרים את המפלץ (
) מתרוממות עוד לפניו.
 

YHS

New member
אתה יכול לא להסכים

אבל לכל כנף של כל מטוס יש גמישות והיא מתכופפת. אכן זה בולט מאד במטוסים עם כנפיים ארוכות וכאשר הכנף קצרה, זה לא בולט. אפילו כנף של פנטום או F-15 יודעת לרעוד יפה מאד בנתוני טיסה מסוימים.
 
ובכל זאת

יש מטוסים "גמישים" יותר ו"גמישים" פחות, בהתאם למבנה. אתה הרי לא בא לטעון שכולם גמישים באותה מידה...
 

JuveFan

New member
לדעתי זו סתם אשליה

שימו לב שברגע שהמטוס נוגע, הגאי הגובה מאחורה עולים ויורדים, המאזנות עולות ויורדות בשתי הכנפיים (כל אחת בניגוד לשניה כמובן) וגם הספוילרים עולים ויורדים. לדעתי זו פשוט אשליה ויזואלית שאכן במבט ראשון נותנת את התחושה כאילו הכנפיים גמישות מאוד.
 

YHS

New member
זו לא אשליה.

מי שראה גלקסי ממריא C-5, שם זה מאד בולט. אם עומדים בקצה מסלול רואים איך הכנפיים מתחילות להתרומם. הכנפיים "ממריאות" קודם ורק אח"כ המטוס מנתק. יש לכנפיים בהחלט גמישות רבה. גם כשטסים במזג אוויר גרוע רואים את הגמישות של הכנף. כאחד שטס בהרבה מאד סוגי מטוסים, אני יכול להעיד על כך. חפש בגוגל תמונות של C-17 מחזית או מאחור, על הקרקע ובאוויר וראה את ההבדלים. יתרה מזו, כאשר מתכננים מטוסים, כמובן שמתכננים זאת במישור החוזק והאלסטיות, אבל גם במישור האוירודינמי, במקרים רבים בודקים ומנתחים את הביצועים כאשר הכנף "למטה" וכאשר היא "למעלה". יש הבדלים. מספיק שהכנף בתנועתה מעלה גם מתפתלת, וזווית ההתקפה המקומית משתנה.
 

e dor

New member
ברור, אם לא הייתה גמישות הכנפיים

היו נשברות כבר בגלל הלחץ. חוץ מזה - תודו שזה מגניב לראות ב-40,000 רגל את הכנפיים משתגעות ממז"א
 

JuveFan

New member
בוודאי שהכנפיים גמישות

אבל זה מוזר שהן גמישות עד כדי כך...
 

jasmine38

New member
הנדסת חומרים על קצה המזלג האלסטי

כל חומר בטבע אינו אלסטי לחלוטין ולא קשיח לחלוטין. כל החומרים נעים על הסקלה שבין לבין. ראתם פעם כבל חשמל תלוי באורך מספר מטרים, שהוא מטוח כמו סרגל? ראיתם פעם צינור תלוי שהוא ישר לחלוטין? לכל חומר (לרבות חומרים מרוכבים) יש מקדם אלסטיות. האלסטיות מרככת(סופגת או מצמצמת) את השפעת הכוח בעת הפגיעה עם באלמנט חיצוני (מטוס-קרקע למשל). ככל שמקדם האלסטיות יהיה נמוך יותר, כך יש יותר סיכוי לשבר במטוס שעל כנפיו מופעלים מומנטים גדולים. ( מומנט = כוח X מרחק ) גם ברעידות אדמה, בתים אלסטיים יותר עמידים יותר. ידעתם שמגדלי התאומים ז"ל בקומה העליונה נעו במזג אוויר סוער נעו מצד לצד (לא זוכר את המידה). ואם כבר בחומרים עסקינן, האם ידעתם שמוטת כנפיים של 15 מטרים משתנה עד כדי 2-3 ס"מ , בגלל הבדלי טמפרטורה ?? ואם מוטת הכנפיים גדולה יותר, הרי ששינוי האורך הוא בהתאמה!!!
 

YHS

New member
מקדם ההתפשטות הקווית של אלומיניום

הוא 0.024 מ"מ למ' למעלה צלסיוס. כנף של 15 מטר תשתנה 0.36 מ"מ לכל מעלה ובשינוי של 20 מעלות זה נותן כ 7 מ"מ. לגבי מומנטי כפיפה ושברים. עיקר הבעיה במטוסים הוא לא מומנט הכפיפה אלא סיכון של כניסת הכנף לתדר התהודה העצמי שלה (רזוזנס) והתבדרות התנועה. אם גשר שלם נשבר בשל תופעה זו (גשר טאקומה ראשון) קל וחומר כנף. התופעות הדינמיות בתעופה הן הרבה יותר בעיתיות מהתופעות הסטטיות.
 

jasmine38

New member
מסכים, תודה על התיקון

התגובה שלי היתה כללית, ורק בכדי לקבל/לתת מושג כללי. אכן התעלמתי מהדינמיקה, וזו פאשלה שלי. מטוס עובר שינויים טרמיים (ללא קשר לחום שהוא מייצר בעצמו, אלא רק טמפרטורת הסביבה) בטווח של 80 מעלות (או אפילו יותר, ולא בפתאומיות) ואם כדבריך 0.36 מ"מ לכל מעלה, הרי שמדובר בדלתא של כ-30 מ"מ. הדלתא בין טמפרטורת הכנף בחניה היום בצהרים בLLBG לבין הטמפרטורה בגובה 30,000 רגל. (אין לי מושג מהיא הטמפרטורה ברום זה, אני רק משער שלא נעים להיות שם זמן רב, ומסכן הטייס שיפלוט ויפתח מצנח בגובה זה). הערה: אני עוסק בהנדסה/טכנולוגיה (יש לי השכלה כללית בחומרים) ולא למדתי לימודי תעופה, כל הערותי מבוססות על ידע כללי וגם על הגיון בסיסי, והן להאיר את הנושא ולא להכנס לפרטי פרטים. לפעמים בחיים חשוב הכיוון/המגמה, ולא בהכרך הערך הכמותי המוחלט/המדוייק.
 

רן 56

New member
תראו 777 ממריא ואז תראו ..

מה זו גמישות. אם אני זוכר נכון ותתקנו אותי, הכנפיים שלו נעות ממצב מנוחה למצב המראה וטיסה כ 2 מטר. מי שיושב על הכנף ב 777 זוכה לנוף של כנף ודבר שמי שלא מכיר יכול לקבל התקף לב. הכנף תופסת עילוי לפני המטוס ומתחילה לעלות כלפי מעלה. כשטסתי עם ה 777 ל NYC מי שישב על הכנף פשוט נעשה לבן באותו הרגע שהפנתי "כבדרך אגב" את ליבם לכך שהכנף עולה פתאום למעלה :D
 
למעלה