המלצה לספר

zoomout

New member
המלצה לספר

שלום ! אני צריך המלצה לספר הכי טוב שקיים לקומפוזיציה (הלחנה).האם בספר העטור שבחים Harmony and Voice Leading קיים נושא הקומפוזיציה או שכדאי שאני ארכוש ספר נפרד העוסק רק בקומפוזיציה ? תודה .
 

zoomout

New member
שחכתי להגיד

הספר שאני מבקש המלצה עליו יכול להיות בעברית,אנגלית או רוסית,לא איכפת לי. תודה שוב פעם.
 

Innervisions

New member
לא יודע אם הוא הכי טוב.

אבל ספר נפלא שהשפיע המון על חיי הוא Fundamentals of musical composition של ארנולד שנברג. שנברג אמנם ידוע בעיקר כאבי המוסיקה הא-טונאלית (למרות שכתב גם יצירות טונאליות מאד יפות), אבל הספר הזה מתייחס דווקא להלחנה מסורתית (רוב הדוגמאות בספר מגיעות מהסונטות לפסנתר של בטהובן), ומדבר בהרחבה על פיתוח מוטיב, בניית משפטים, שימוש בליווי כמוטיב ביצירה, צורות וכד'.
 
בוא נגיד ש

Harmony and Voice Leading זה הבסיס שלך לכל מה שתעשה בהמשך. אין שם כמעט דיונים על טכניקות קומפוזיציה אבל הספר הזה הוא המדריך שלך מא' עד ת' בכל מה שקשור בהמוניה דיאטונית (טונאלית). כשתשלוט בחומר ההרמוני הזה באופן מושלם - השמיים הם הגבול.
 

Innervisions

New member
אין קשר

הרמוניה היא כלי סופר חשוב, כמו קונטרפונקט, תזמור ואחרים, אבל היא לא העיקר בהלחנה. הלחנה היא קודם כל אירגון חומרים ופיתוח החשיבה המופשטת, ולא בהכרח ידע בתחום זה או אחר (אם כי כמובן שכלים משופרים יהפכו את המוסיקה שתכתוב לעשירה ומפותחת יותר), וכדאי ללמוד ולהתעמק בה גם כתחום נפרד.
 
כדי לפתח חשיבה מופשטת

יש קודם כל ללמוד את החשיבה ה"מאורגנת" והמסורתית. אפילו אם מלחין נוטה להלחין מוזיקה א-טונאלית בעליל, בתור מקצוען עליו לדעת להתמודד עם הרמוניה דיאטונית באופן מושלם. זה הכי הבסיסי. אתה יודע, גם פיקאסו לא התחיל לצייר בני אדם עם שני העניים בצד אחד של הפנים בתחילת הקריירה שלו. הוא התחיל הוא ציורי פנים רגילים וטבעיים. כך גם במוזיקה. לא קופצים למופשטות בלי לשלוט בפשטות.
 

Innervisions

New member
אתה לא בכיוון בכלל.

אין קשר בין מה שתיארתי כ'חשיבה מופשטת' למוסיקה 'מורכבת' 'מודרנית' 'א-טונאלית' או 'לא פשוטה'. חשיבה מופשטת היא היכולת להביע (או לפענח) משהו באמצעים בלתי קונקרטיים. במקרה שלנו - צלילים. הלחנה, וזה לא משנה אם מדובר במוסיקה של באך או של סטרווינסקי, היא אירגון של חומרים שאין להם משמעות קונקרטית (תנועה של גלים באוויר בתדירויות שונות) לתוך משהו שמעביר איזהשהו רעיון, מתייחס אליו ומפתח אותו. מלחין צריך לדעת קודם כל לארגן חומר. זה לא משנה אם החומר הוא מלודיה בלבד של כלי בודד, או אפילו מקצב חסר גובה של כלי הקשה. האירגון הוא יכולתו האמיתית של המלחין. אם החומר שלו פשוט עד בסיסי, אבל האירגון מעביר אמירה חזקה ומבוססת, היצירה תקבל משמעות. בגלל זה אני מבדיל בין פיתוח ה'חומר' שהמלחין עובד איתו (למשל, הרמוניה, קונטרפונקט, תזמור, קצב ועוד), לבין פיתוח כושר ההלחנה עצמו. מוסיקאים רבים מדי לומדים את החומר ומגיעים לרמה גבוהה מאד של שליטה בהרמוניה, למשל, אבל עדיין הם לא יודעים לארגן את החומר הרב שברשותם כדי לייצר תוכן אמיתי, והם נשארים עם ידע שעם כל חשיבותו באסתטיקה המוסיקלית שאנחנו מכירים (מערבית) - הוא שולי לחלוטין בתהליך היצירה. לעומת זאת, מוסיקאים שאינם מערבים (הודים, למשל), למשל, יכולים ליצור כל חייהם מוסיקה עם אקורד אחד או שניים, ועדיין העושר ביצירה ובאמירה שלהם יהיה עצום ונפלא. בנוסף, כמובן שצריך להיות איזהשהו סדר בתהליך הלימוד, יש דברים שמתוקף היותם נפוצים, פשוטים להבנה או אינטואיטיביים יותר, ימוקמו קודם בתהליך הדידקטי, ואני לא חולק על כך. הספר שהמלצתי עליו, כאמור, הוא ספר קלאסי לכל דבר, ומתעסק בהלחנה כפי שנתפסה בתקופה הקלאסית וטיפ טיפה מעבר (רוב הדוגמאות מגיעות מהסונטות לפסנתר של בטהובן), אבל אותן רעיונות ניתנים להעברה לכל סגנון מוסיקלי ולכל תקופה, רק עם אסתטיקות שונות.
 
אוקיי הבנתי אותך

היה לי קצת בילבול מילולי עם ההודעה הקודמת שלך. חשבתי שהתכוונת למוזיקה א-טונאלית.
 

zoomout

New member
שאלה על Fundamentals of musical composition

האם הספר נמכר בארץ ? הוא כתוב בשפה פשוטה או ממש קשה להבנה ? תודה.
 

Innervisions

New member
פשוטה מאד, באופן יחסי.

אני לא בטוח אם הוא נמכר בארץ - אני הזמנתי אותו מאמאזון, אבל ראיתי ספרים אחרים מאת שנברג במרום, נסה לצלצל אליהם ולשאול.
 

Molchansky

New member
יש עוד ספר

של Paul Hindemith The Craft of Musical Composition יש אותו ב"פרום" לפי דעתי ספר טוב, אני אוהב את הגישה שלו.
 
למעלה