המלצה על 'יונה' של ניר ברגמן על חייה של המשוררת יונה וולך
'יונה' של ניר ברגמן אולי לא מתמקד בהיבטים שהפכו את המשוררת יונה וולך נכס צאן ברזל באמנות הישראלית לדורותיה, אבל היופי בו טמון בעיקר בתיאור הניואנסים שהרכיבו אישיות כה מטלטלת. נעמי לבוב המופלאה קוראת תיגר על הקונטקסט ממנו משתפלת עלילה ביוגרפית, נותנת הזדמנות
פז להתחבר אל סיפור אישי, גם למי שאינו היטיב להכיר את פועלה של וולך. אם לצטט את המינגוויי, ''אין שום דבר מיוחד בכתיבה עצמה, כל מה שאתה עושה זה לשבת מול מכונת הכתיבה ולדמם עליה'', כך מסתבר נהגה וולך עצמה. המילים עזרו לה להתאושש מעודף היומיום, להתעמת עם הקיום המדובלל, לרטון על הייאוש. היה לה צורך חיוני להמציא מחדש את משמעות הזהות כנטייה גלמודה ותו לא. הסרט לא מפסיק לעשות אבחנות מעניינות ומרגשות, לצד בידודם של רגעים אקראיים והעצמתם, מה שמוסיף נופך מהודר לסגנון התקופתי. אפשר תמיד להסתייג מאלמנטים כאלה ואחרים, בעוד אצלי שלטה בעיקר התרשמות. אם כתבתם מעודכם שיר, פואמה, תסריט, מחזה, ספר - אולי גם כן תופתעו לגלות כי הסרט בקיא בתיאורי ההסתודדות של האמן בינו לבין עצמו.
'יונה' של ניר ברגמן אולי לא מתמקד בהיבטים שהפכו את המשוררת יונה וולך נכס צאן ברזל באמנות הישראלית לדורותיה, אבל היופי בו טמון בעיקר בתיאור הניואנסים שהרכיבו אישיות כה מטלטלת. נעמי לבוב המופלאה קוראת תיגר על הקונטקסט ממנו משתפלת עלילה ביוגרפית, נותנת הזדמנות
פז להתחבר אל סיפור אישי, גם למי שאינו היטיב להכיר את פועלה של וולך. אם לצטט את המינגוויי, ''אין שום דבר מיוחד בכתיבה עצמה, כל מה שאתה עושה זה לשבת מול מכונת הכתיבה ולדמם עליה'', כך מסתבר נהגה וולך עצמה. המילים עזרו לה להתאושש מעודף היומיום, להתעמת עם הקיום המדובלל, לרטון על הייאוש. היה לה צורך חיוני להמציא מחדש את משמעות הזהות כנטייה גלמודה ותו לא. הסרט לא מפסיק לעשות אבחנות מעניינות ומרגשות, לצד בידודם של רגעים אקראיים והעצמתם, מה שמוסיף נופך מהודר לסגנון התקופתי. אפשר תמיד להסתייג מאלמנטים כאלה ואחרים, בעוד אצלי שלטה בעיקר התרשמות. אם כתבתם מעודכם שיר, פואמה, תסריט, מחזה, ספר - אולי גם כן תופתעו לגלות כי הסרט בקיא בתיאורי ההסתודדות של האמן בינו לבין עצמו.