המלצה על מאמר ושאלה

miss jazz

New member
המלצה על מאמר ושאלה

מאמר נפלא שמדבר על הצד הפיזיקלי והמתמטי של המוסיקה. למרות המאמר הנפלא יצאתי קצת מבולבלת. ברור לי איך נוצרים המרווחים מיחסים של מספרים פשוטים. מה שלא הבנתי זה איך התדרים יכולים להיות שונים אצל צליל בעל אותו שם..כלומר הסולם שנבנה מקווינטות אל מול האיזון המשווה. האם משהו בעצם התגלה כשגוי? כלומר החישובים שונים, הם לא אמורים להביא לאותה תוצאה... ומדוע לפני כן אותו מהלך הרמוני נשמע יותר טוב בסולם אחד מאשר השני אם מדובר באותם יחסים.. מקווה שהבנתם משהו מכל הבלאגן ושאולי מישהו יהנה מהמאמר.
 

dombi7

New member
הכיוון המושווה

הוא לא הכיוון שקיים בטבע. בטבע הצלילים יותר גבוהים, מה שאנחנו שומעים בכל מיני כלי נגינה אלה צלילים יותר נמוכים מהמציאות. לא בהרבה אבל בכל זאת... הכיוון המושווה פשוט אפשר לנו לכוון את הכלים איך שאנחנו רוצים. ברגע שכל הכלים מכוונים על אותו כיוון, שהוא לה = 440 הרץ, כולם נשמעים מכוונים, וזה לא ממש משנה שהכיוון בטבע אחרת. כל עוד לא היה כיוון מושווה היה מאוד מסובך לעבור מסולם אחד לשני, ולעשות מודולציות, לשם כך היו כלים לכל סולם, בעיקר בכלי הנשיפה. לכל נשפן היה איזה 6-7 כלים שונים, לפי הסולמות שנהגו לכתוב בהם באותה תקופה. לכן על כלי אחד היה אפשר לנגן רק סולם אחד, ואם הייתי מנסה לעבור לסולם אחר זה היה נשמע רע במיוחד. מקווה שגם אני הייתי די ברור ושעניתי על השאלות...
 
למעלה