המלצה

המלצה

מומלץ למנועי רוטקס 582 עם משאבת שמן, להחליף את השמן במיכל המשאבה. שמן בשימוש חוזר לזמן ארוך מאבד את איכותו והמשאבה יכולה להיתפס.
 
לאיזו משאבת שמן אתה מתכון?

דוד שלום לאיזו משאבת שמן ולאיזה מיכל שמן אתה מתכון ושיש בהם שמן בשימוש חוזר? בני נדלר
 

רמי בר1

New member
לשמן שממלא את החלל שבו מסתובב

הציר שמצידו האחד משאבת המים ובצידו השני השסתום הרוטורי ומשאבת השמן. נעים להיזכר.
 
לא שמעתי שצריך להחליף את השמן...

לא שמעתי שצריך להחליף את השמן במיכל הקטן, אלא רק להוסיף שחסר. אשמח ללמוד מנסיונם של האחרים. בני נדלר
 
מודה ועוזב ירוחם...

דוד בוקר טוב בדקתי שוב את ספרי ההוראות התיפעול והתחזוקה של רוטקס ומסתבר שאתה צודק. יש להחליף את השמן במיכל הקטן כל 100 שעות ולא רק להוסיף שחסר. יכול להיות שזה מבוצע במסגרת הטיפולים במנוע ולא הייתי מודע לכך. הנה פן נוסף לחשיבותו של הרב-שיח בפורום, לרענן לחברים את ההוראות והנהלים. ולנושא משאבת השמן-אני מוהל מראש דלק עם שמן ללא משאבת שמן למינון. עדיף בעיני שהדלק יהיה כבר עם שמן בתערובת הנכונה ולא לסמוך על משאבת המינון שתדאג לעירבול של בדיוק 2% ולא פחות. תודה בני נדלר
 

Haim raveh

New member
שמן

משאבת מינון השמן לא מערבבת 2% באופן קבוע. המשאבה מערבבת פחות מ-2% בסל"ד נמוך ויותר מ-2% בסל"ד גבוה. המינון האוטומטי טוב וגם הערבוב הידני. האוטומטי , צריך להשגיח שייתן את הכמות הנכונה והוא אמין מאוד לפחות ע"פ הניסיון עד היום. הערבוב הידני גם טוב, כל עוד אנו לא שוכחים וכל עוד לא מכניסים למנוע את "הדלק שתכננו לערבבו בעתיד עם שמן" ! "אמהמה" ??? מה קרה לאלו שתידלקו מהג'ריקן הלא נכון ? מה קרה לאלו ששכחו לערבב שמן, כי החליטו שאחר כך יערבבו ושכחו? מה קרה לאלו ששלחו מישהו להביא את הגר'יקן מהעגלה . זה שנשלח הביא את הג'ריקן "בלי השמן" ? נכון, עבד המנוע מצוין , אבל, קצת !..........רק קצת זמן ורק קצת מצוין. משאבת המינון האוטומטית לא שוכחת אלא אם לא תמלאו את המיכל בשמן.זה נדיר יותר. מקרה אחד של תקלה אני כן זוכר. בורג ניקוז השמן שנימצא בתחתית המשאבה נפתח תוך כדי טיסה , ברח כל השמן ו-"קאט מנוע". אז נכון שתקלות לפעמים מפתיעות. תקלת הפקק היתה תקלה של מכונאי/טכנאי שלא הידק את הפקק . גם זה נדיר , אך קיים. תקנו אצל כאלו שהם טובים במקצוע ותבקרו את עבודתם. אנו הטייסים יכולים וצריכים לסמוך על כולם אך בעיקר על עצמנו !!! חיים רוה .
 
דלק ושמן ומה שבינהם...

לחיים רוה ערב טוב, תודה על התייחסויותך המקצועיות בפורום. אין ספק שהן מעשירות את כולנו. ולנושא דלק עם שמן או דרך משאבת מינון, אגיב:- בזמנו היתה לי משאבת מינון ובהתייעצות עם איציק אפלבוים, פירקתי אותה. הסיבה כפי שכבר ציינתי שעדיף שהשמן יהיה כבר בתוך הדלק ולא לסמוך על משאבת שמן עם מרכיבים שונים שעשויה להתקלקל. ולא רק המשאבה, אלא גם פילטר השמן הקטן המורכב על הצינור ממיכל השמן למשאבה יכול להסתם, באופן מלא או חלקי או כפי שציינת בגלל איזה כשל שאיזה ניפל ניפתח בזמן הטיסה וכל השמן נוזל החוצה. וכבר הייתי גם בסרט הזה, באיזה טיול שהשתתפו בו מספר כלים ופתאם הנוסע, שהיה גם טייס בקאי, הסתובב אחורנית וראה שכמעט אין שמן במיכל המילוי, כי פשוט שכחו למלא לפני הטיסה והם נחתו בבהלה. בעיני מערכת המינון היא עוד מערכת שיכולה להתקלקל ואם אפשר לוותר עליה בכלי אוירי, עדיף לוותר. ואיך אני נוהג בתידלוק ובעירבול השמן ? קודם כל, אני ממלא דלק בתחנת דלק רק לתוך ג'רקנים ורק לפני הטיסה עצמה (כדי שתהיה תערובת טריה) ואז אני מערבב ישר שמן בכמות המתאימה בתוך הג'ריקן ומנער בנחרצות. אם בכל זאת אני לא מתכנן לתדלק את הבקאי מיד לאחר תידלוק הג'רקנים בדלק נקי, אני לא מערבב את השמן עם הדלק, אלא מצמיד אזיקון פלסטיק קטן לכל ג'ריקן דלק נקי וכך אני יודע שהג'ריקן עם אזיקון לא מהול בשמן (נישמע פרימיטיבי אבל עובד). בנוסף, מאחר ולצערי חלק מתחנות הדלק מוכרות דלק מזוהם, אני מתדלק מהג'ריקן למיכל הבקאי דרך פיה עם פילטר, למניעת מעבר של לכלוך גס למיכל הדלק. דבר נוסף שאני עושה, אני מחנה את העגלה עם הבקאי בשיפוע (מרים את ג'ק העגלה עד הסוף למעלה), כך שהלכלוך והמשקעים שבתוך הדלק שוקעים למיכל קטן שנימצא בתחתית המיכל. לפני גרירת הכלי לטיסה, אני מנקז כ-300 סמ"ק דלק לקופסא קטנה וזורק אותם. את הניקוז אני מבצע בעזרת ברז ריקון מיוחד שהתקנתי שהוא עם אבטחה טובה שלא יפתח בזמן הטיסה. מנסיוני, כל הפעולות הנ"ל שניראות מורכבות ומסובכות ובסך הכל לוקחות 2-3 דקות, מקטינות את האפשרות לסתימות דלק ושומרות את פילטרי הדלק במצב נקי לאורך זמן. אגב חיים, לא ענית מה דעתך האם צריך מעת לעת להחליף את השמן במיכל השמן הקטן, כדי לרעננו (מדובר בכ-330 סמ"ק) . בני נדלר
 

רמי בר1

New member
לא מחליפים שמן"במיכל הקטן"אלא

את השמן מבלוק המנוע. לא זכור לי שבתקופת ה 582 היינו מחליפים את השמן,אלא רק מוסיפים. ולא היו שום בעיות שקשורות לשמן הזה.
 

Haim raveh

New member
תגובה

1. לא יודע האם צריכים להחליף . תשובתו של רמי כי לא זוכר שהחליפו את השמן היא גם תשובתי.הערכתי ורק הערכתי ללא כל מידע מוסמך, אין צורך להחליף את השמן, הוא מתכלה עם עבודת המנוע. אין אני חושב שהכמות היא 330 סמ"ק, אני חושב שהיא קטנה מהכמות המצוינת פה. יש להפנות את השאלה לאיציק אפלבויים מ-"אומני הוריזן". לעיניו הערבוב. כל עוד לא שוכחים לערבב את השמן,הנכון,בכמות הנכונה, הכול בסדר. אבל... מי לא שוכח ?, מי שלא צריך לזכור !. משאבת מינון לא שכחת כי אין לה מוח שיכול לשכוח. כל טכניקה להזכיר, לזיכרון, ליזכור, טובה. עד ששוכחים! התקלות במשאבות המינון קטנות יותר [לדעתי] מ"התקלה שעל כתפינו" עוד , כאשר אנו גוררים ,דלק נשפך מהקרבוראטורים על הכלי .הדלק מתאדה והשמן נשאר ולוכד את האבק. עוד גרירה ועוד גרירה והנה אנו מוצאים מנוע,שילדה, מצנח, מוכתמים בשמן מעורב באבק. מנקים ולאחר תקופת מה עוד פעם צריכים לנקות את ה"ג'יפה". במנועים שהדלק לא מעורבב , תופעת הליכלוך המגעיל הזה לא קיימת. חיים רוה
 

Haim raveh

New member
תוספת לתגובה

לא מבין למה רמי התכוון בנושא "החלפת השמן מבלוק המנוע". רוצה אני להסביר מה עושה השמן במיכלון הקטן . במנוע 582 יש ציר המסובב שסתום תזמון [כן, יש כזה במנוע המדובר] את השסתום הזה צריך לשמן . הבקבוקון הקטן מזליף מעט מאוד שמן על השסתום כדי שלא יהיה בלאי לשסתום. חיים רוה
 

רמי בר1

New member
חיים "טיוט גדול".השסתום הרוטורי לא

משומן כלל,במנוע עם משאבה.והוא גם לא צריך להיות משומן. ב582 יש רווח בין הצילינדרים וברווח הזה יש גלג'ש חלזוני על הקרנק. רווח,כוונה לתא בבלוק המנוע שמשני צדדיו מחזירי שמן.את התא הזה חוצה ציר בניצב לקרנק ועליו גלג'ש חלזוני מפליז,כולל מערכת לשיכוך מכות בין גלגלי השיניים.על הציר הזה בצד אחד משאבת מים ובצד שני השסתום הרוטורי. לפני המשאבה כמו לפני השסתום יש מחזירי שמן. כלומר,השמן שנימצא בתא הזה סגור בארבעה מחזירי שמן,ואינו משמן כלום למעט גלגלי השיניים החלזוניים.בנקודה התחתונה ובעליונה בתא יש יציאות לצינורות שמן שתגיעים למיכל "הקטן"כדי לרוקן את השמן צריך לנתק את הצינור התחתון. כאמור ,אני לא זוכר שעשינו את זה,אלא רק הוספנו במיכל שמן שהיה חסר. החוסר נובע מדליפה של שמן דרך מחזירי השמן לתוך חללי הארכובה של המנוע ומשם לשרפתו בצילינדרים. התא הזה מלא שמן וללא אויר ומיכל השמן הקטן בא לשמור על זה כך. אחרי הרבה 582 לא שוכחים.
 
לחיים הכט, לטובת החברים שאין להם..

לחיים הכט שבת שלום לטובת אותם חברים שאין להם את הספרות המקצועית של רוטקס (ואני יודע על כמה כאלה שקנו כלים מיד שניה או שלא קיבלו בזמנו את הנ"ל) אנא פרסם בפורום את עמוד 13-1 מתוך הספר INSTALLATION ואת עמוד 11-11 (פיסקה 11.24 ) מתוך הספר MAINTENANCE של רוטקס. העמודים הנ"ל מתוך מהדורה 5/99 . בדפים האלה יש הסברים כולל איורים למערכת השימון לציר משאבת המים ומשאבת המינון וכיצד צריך להחליף את השמן. לגבי תדירות ההחלפה של השמן כל 100 שעות, זה מופיע בטבלת הטיפולים של המנוע, בעמ' 10-2 של ספר התחזוקה. אגב, כמות השמן היא באמת 330 סמ"ק על פי רוטקס. בתודה בני נדלר
 

רמי בר1

New member
אין ספק שזה נכון לפי האימרה הידועה

אם לא יןעיל בטח לא יזיק. ה582 הוא מנוע מצוין,אין לו כלל כשלים מכניים ,כמובן אם מטפלים לפי הספר ובודאי אם לא משתמשים איתו כלל. רוטקס לא לקחו אחריות על המנוע,ועל כשלים מיכניים שקרו בו.תמיד האשמה היתה או בשמן או בתפעול לא נכון לטענתם. אם תבררו קצת אצל ותיקי האז'מ,תגלו שאין דבר שעלול להכשל ולא ניכשל. האמרה שרווחה אז היתה"כל דקה שהמנוע עובד זה בונוס" אבל אני מקווה שרוטקס שיפרו אותו,לפחות שינו את צבע הראש לכחול. אתם עושים טעות שמנסים להתגלח על זקנכם ולא פונים לברר פרטים באומני. אתם עוד לא יודעים מה ששם מזמן שכחו.
 
לרמי בר

לרמי בר שלום רב מאיפה המסקנות שלך שהחברים באגודת הממ"גים לא מתייעצים עם אומני ואפלבוים ? מתייעצים ואפילו הרבה מאד. גם על סוג השמן, גם על משאבת המינון וגם על עוד אלף נושאים שונים שקשורים לממ"ג בכלל ולרוטקס בפרט. בני נדלר
 

Haim raveh

New member
רמי

אל תהיה כה אכזר . אין בונוסים במנועים אלו, "קונוסים" הרבה. אפילו קונוס הגלישה לחרום מאוד פעיל בטיסה עם מנועים אלו. וכפי שאמרתי : בעבר, המנועים לפעמים עבדו! היום, המנועים לפעמים עוצרים! ההבדל גדול!. ולרצינות , המנועים היום די אמינים. זה אומר ש 100% מזמן הטיסה אני טס מעל שטח לנחיתה בטוחה גם ב"ראש כחול" ל 100% האלו יש לי "קבלות", כדאי ל"העתיק" את דרכי זאת של הטיסה. וממש לא צריך להעתיק את הדרך האחרת של טיסתי! חיים רוה
 

רמי בר1

New member
ראשית אני מתנצל אם לא הובנתי נכון.

בצעדי הראשונים באז'מ,פנה אלי אחד הותיקים ששמע שיחה ביני וכמה אחרים טפח לי על הכתף ואמר"תגיד,נ.א כבר היה לך?"לא,עניתי"אל תדאג ,עוד יהיה לך". הוא צדק 12 פעמים. אני מקווה שה582 יותר אמין היום,אך מי שטס איתו צריך לטוס כמו שאמרת,בקונוס.
 

Haim raveh

New member
רמי ולכל הטייסים.

במספרים אנו לא עוסקים ! רמי, השגתה אותי במעט , זה תלוי אומנם איך עורכים את החשבון. יש לי משפט שאני משתמש בו לפרקים , קצת פילוסופיה. "לחשבון יש פנים רבות". זה משפט מעניין ומלמד על החיים מעט, או הרבה. 1+1=2 תמיד. 1 קטן מ-2 ? או 2 גדול מ-1 ? 100 זה הרבה ? או 1000 זה מעט . השגתה אותי במעט [ וזה לא לגאווה אלא ללמדכם חברים שאנו בעלי ניסיון ] במניין, כל עוד איני סופר את הנחיתות המאולצות בכלי טייס נתמכי "סמרטוט". כך טוב יותר לספור וכך נראית הסטטיסטיקה צנועה יותר. אני , לא סבלתי ואילו לא מפנצ'ר בכל נחיתותי ! איך עושים זאת ? לא מחכים למזל. ממש אל תשמחו עליו ! אני טס 100% מהזמן באזורים וגבהים המאפשרים נחיתה בטוחה ! הם "בוגדים" מי זה "הם" , המנועים וכלי הטייס. מתי? בדיוק כאשר לא מתאים לנו . מעל מים , מעל עצים, מעל צלע הר סלעי וכו' . לכן , מניסיון ולא מרצון, אני טס כל הזמן ובכל כלי הטייס, במחשבה ........ "איך אני נוחת בטוח ולאן? " נכון, זה מעיב מעט על "מנגינת הטיסה" אך זה חלק חשוב, העושה את ההבדל בין טייס טוב וטייס רע. לא ! טייס טוב, זה לא הנוחת טוב יפה וחלק ו/או "המרביץ" פניית 90 מעלות . טייס טוב זה הרואה את הנולד . תיזכרו טוב !!!!!! כלי המטוסים "בוגדים" "מוכחים" . כן, אמרתי שמנועי 582 של היום אמינים היום הרבה יותר מבעבר . לא, אני לא אומר כי הם "אמינים" הם לא ! עדיין נעצרים מידי פעם. וגם במטוס היפהפה שלי עם מנוע ה"ליקומינג" הידוע באמינותו, אני טס ב"מוד" של נחיתת אונס. כי גם הוא רק מנוע ואי שם מאחורי "מוחו" של המנוע אני יודע את "זממו". חיים רוה
 
למעלה