המלצות ועד ההורים המשלבים בנושא התח"י
להלן המלצות שנשלחו היום ללוח התפוצה של ועד ההורים המשלבים הארצי בנושא גיבוש מסמך התח"י:
תח"י - תכנית חינוכית יחידנית לתלמידים בשילוב
להורים המשלבים שלום,
להלן המלצות שאספנו לנושא התח"י, הנושא הבא על סדר היום שלכם כהורים משלבים:
*הערה: המסמך מתייחס לילד המשולב בלשון זכר, והכוונה כמובן גם לילדה.
התכנית החינוכית היחידנית
לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך לשילוב, בסוף חודש אוקטובר אמור כל מוסד חינוכי (גן/בית ספר) להגיש למתי"א תכנית חינוכית עבור כל ילד וילדה המשולבים בו יחידנית.
כל תלמיד משולב מגיל הגן ועד סוף התיכון זכאי לתח"י.
חוק חינוך חובה חל על פי החלטת שר החינוך וועדת החינוך בכנסת באופן מחייב וחד משמעי עד סוף התיכון.
לפי חוק השילוב הוריו של התלמיד זכאים להיפגש עם הצוות החינוכי (הבין-מקצועי) לפני כתיבת התח"י ולייצג את צרכי הילד/ה. פרט זה אינו מופיע בחוזר המנכ"ל אולם הוא נמצא בחוק (פרק השילוב בתוך חוק החינוך המיוחד).
כתיבת התח"י נעשית בדרך כלל ע"י מורת השילוב או מרכזת החינוך המיוחד במסגרת החינוכית, בשיתוף עם המחנכת. בגן – ע"י הגננת בעזרת המתי"א. ההורים מוזמנים לקרוא את המסמך המוכן ולחתום שקראו והם מודעים לתכנית שנקבעה עבור הילד שלהם לאותה שנת לימודים. מקובל, אך – לפי חוזר המנכ"ל הנוכחי - אין זו חובה, לקיים בהזדמנות זו דיון בצרכי הילד ולהתחשב בעמדת הורים לגבי התמיכה שהילד זקוק לה, בהתאם למשאבים הקיימים במסגרת החינוכית ובמתי"א.
לצורך זה יש ליצור קשר עם יועצת בית הספר ולברר איתה את מועד ישיבת התח"י ולציין שתשמחו להשתתף בה.
במפגש יכול להשתתף גם אדם שההורים בחרו בו לייצג את צרכי הילד/ה - כולל מנחת שילוב אם יש למשפחה מנחה או בעל/ת מקצוע התומכת בהתפתחות הילד/ה.
גם אם המנחה אינה מורשית לבצע תצפית בכיתה, היא יכולה ללוות את ההורים לדיון עם הצוות.
כמו בכל נושא הקשור לשילוב: תשקלו היטב אם כדאי ללחוץ לקיים דיון על התח"י בהשתתפותכם או שזה עלול לחבל במערכת היחסים העדינה עם הצוות החינוכי וההנהלה.
במרבית המקרים מדובר בכתיבת מסמך סתמי כחלק מהניירת המנהלית הפורמאלית שכרוכה בשילוב, שאף אחד אינו מסתכל עליו. במידה ויש לכם ביקורת או תוספת חשובה על המסמך, ביכולתכם לרשום הערות ליד החתימה. עם זאת, לנוכח הפורמט השטחי של התח"י, אין לצפות ממנו לתרומה גדולה. אך חשוב לוודא שלא נכתב בו משהו שיגרום לנזק בעתיד. עלינו כהורים לוודא שהתח"י משקף את הצורך בשעות סיוע, כלומר במשלב/ת, ומצביע על מקומה כשותפה של המחנכת, וצוות המורים בכלל, בשילובו של הילד. כמו כן, זו ההזדמנות לציין את הצורך בהוראה מתקנת, במידה ויש מורה מתאימה בבית הספר.
אם בית הספר משתף פעולה, אנו ממליצים להציע ברוח טובה לקיים את המפגש, ולהיות סבלני אם בית הספר אינו מקיים אותו בזמן, כל עוד הוא חיובי ביחס לשילוב. זו הזדמנות להיפגש ולהכיר את הצוות, לדון באופן יסודי בצרכים של הילד, ללמוד מהן ההתאמות שמקובלות בבית הספר, מהם המשאבים העומדים לרשותו (הוראה מתקנת, טיפולים) ולהשפיע על קבלת ההחלטות לגבי השילוב שלו. באפשרותם של ההורים להביא בעל מקצוע מטעמם לדיון, וכן על הצוות לתת את הדעת על כל מסמך שההורים יביאו אשר משקף את צרכיו של הילד, כגון דו"ח טיפול, בדיקה או אבחון.
אפשר לשאול את המחנכת אם דרושה לה עזרה בכתיבת התח"י, או להציע לה בעדינות לעיון טיוטה של תח"י שהכנתם עם אנשי המקצוע המטפלים בילד שלכם מחוץ לבית הספר, אם יש לכם.
במידה ונתקלתם בבעיה משמעותית אנא עדכנו אותנו.
שעות השילוב
חלק מהתמיכות שניתנות לילד מגיעות מהמתי"א, וחלקן מגיעות מסל השילוב של בית הספר. ידוע לנו כי משרד החינוך נתן בעבר הנחייה לפיה ילד עם לקות מורכבת שמשולב באופן יחידני זכאי ל 3 שעות שילוב בשבוע. לא מדובר בשעות סיוע, שהן שעות עבודתה של הסייעת המשלבת, אלא בשעות הוראה מתקנת ו/או טיפולים פארא-רפואיים. יש לציין שניתן לקבל רק משאבים הקיימים במסגרת החינוכית. כלומר, שאם אין שם קלינאית תקשורת לא ניתן לקבל טיפול כזה.
שימו לב: שעות אלה אינן חלק מסל השעות הבית-ספרי, שממנו מקצים שעות הוראה מתקנת וטיפולים לכלל ילדי בית הספר, אלא הן רשומות במתי"א באופן אישי על שם הבן/ת שלכם. יתכן שהנחיה זו אינה מיושמת ואינה מוכרת בבית הספר. אם כך, אנו ממליצים ליידע את מנהלת בית הספר, ולהציע שתשאל את מנהלת המתי"א על "שעות השילוב הדיפרנציאליות" האמורות להיות אצלה עבור בנכם/בתכם.
[ בנושא טיפולים פרא-רפואיים - אנו לא ממליצים לבקש טיפול רגשי, אלא ללכת לטיפול רגשי באופן פרטי. מטפלים מטעם המערכת שאין להם ניסיון באוטיזם עלולים לפרש את דברי הילד באופן מוטעה שעלול להזיק לשילובו.]
קביעת מרכיבי התח"י (יעדים, טיפולים) מתבצעת ע"י הצוות החינוכי (הבין-מקצועי) לאחר שההורים השמיעו את דברם, כך לפי החוק ולפי חוזר המנכ"ל.
הצוות - במידת יכולתו - נענה לבקשות הגיוניות של הורים שמנהלים דיאלוג מכבד עימו. לכן כדאי לנסות לברר מהם הטיפולים הקיימים ומה מהם עשוי להתאים לילד/ה שלכם.
יש לקחת בחשבון שיש ילדים ששיעור או טיפול קבוצתי אינו מתאים להם, ועדיף להימנע ממנו מאשר לצאת מהכיתה לפעילות בלתי מועילה.
כתיבת התח"י הפורמאלי והגשתו
התח"י הוא טופס אחיד שמיועד לכל הילדים המשולבים, ואינו מותאם ספציפית לילדים שלנו. יש בו טבלה, המתייחסת לתחומי החוזק והקושי של הילד. הטבלה מחולקת לכמה סוגי יעדים אליהם מתכוונים להגיע באותה שנה, ולאמצעים (באופן כללי מאד) להשגת אותם יעדים (ניתן לפרט ככל הנכנס בטבלה, ולהציע מסמכים נספחים במידת הצורך).
הערה: מטרותיה של התכנית מתייחסות רק לשנה אחת. ברור שלילדים עם אוטיזם אין זה סביר לקצוב את ההתמודדות עם הקשיים בטווח של שנת לימודים אחת, ונציין זאת באופן ידידותי לצוות, כשותפים לעבודה.
אם אתם מחליטים לנצל את מפגש התח"י לצורך היכרות של בית הספר עם הילד:
כדאי לפרט את הצרכים האמיתיים של הילד, להתייחס לכל סוגי הקשיים ולכל סוגי התמיכות וההתאמות שילדנו יזדקק להן, בתחום החברתי, הלימודי (עם פירוט לגבי המקצועות השונים, סוגי הלמידה והתמודדותו איתם, דרכי היבחנות, שיעורי בית), הגופני, הרגשי וכו', לפי אישיותו הייחודית.
הקפידו לציין שהילד זקוק לשילוב חברתי בעיקר בהפסקות, ושהמשלבת היא הגורם המבצע זאת. וכמובן גם בפעילויות חוץ שמתקיימות במסגרת בית הספר (הצגות, טיולים וכו').
בהתייעצות עם המנחה שלכם, או עם המטפלים הפרטיים, כדאי לציין לגבי כל קושי מה הדרך שאתם נוהגים בה וממליצים עליה. ניתן לכתוב שדרך זו גובשה לאורך ניסיון מצטבר בעזרת בעלי המקצוע המטפלים בילד והביאה לתוצאות מיטביות עד כה.
רצוי לציין בפני המחנכת גם מהם הכישרונות של הילד ואיך ניתן לרתום אותם לטובת השילוב והתפתחותו בכלל.
גם אם אין בבית הספר מרכז טיפולים, כדאי לציין מהם הטיפולים שהילד מקבל באופן פרטי בשנת הלימודים ולמה הוא זקוק בנוסף לכך. זאת על מנת לשקף למערכת שלילד יש צרכים גם אם אין עליהם מענה במסגרת שלה.
נודה לכם על משוב לגבי התנהלות המערכת באזור שלכם וכן נשמח לענות על שאלות.
בהצלחה.
ועד ההורים המשלבים
להלן המלצות שנשלחו היום ללוח התפוצה של ועד ההורים המשלבים הארצי בנושא גיבוש מסמך התח"י:
תח"י - תכנית חינוכית יחידנית לתלמידים בשילוב
להורים המשלבים שלום,
להלן המלצות שאספנו לנושא התח"י, הנושא הבא על סדר היום שלכם כהורים משלבים:
*הערה: המסמך מתייחס לילד המשולב בלשון זכר, והכוונה כמובן גם לילדה.
התכנית החינוכית היחידנית
לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך לשילוב, בסוף חודש אוקטובר אמור כל מוסד חינוכי (גן/בית ספר) להגיש למתי"א תכנית חינוכית עבור כל ילד וילדה המשולבים בו יחידנית.
כל תלמיד משולב מגיל הגן ועד סוף התיכון זכאי לתח"י.
חוק חינוך חובה חל על פי החלטת שר החינוך וועדת החינוך בכנסת באופן מחייב וחד משמעי עד סוף התיכון.
לפי חוק השילוב הוריו של התלמיד זכאים להיפגש עם הצוות החינוכי (הבין-מקצועי) לפני כתיבת התח"י ולייצג את צרכי הילד/ה. פרט זה אינו מופיע בחוזר המנכ"ל אולם הוא נמצא בחוק (פרק השילוב בתוך חוק החינוך המיוחד).
כתיבת התח"י נעשית בדרך כלל ע"י מורת השילוב או מרכזת החינוך המיוחד במסגרת החינוכית, בשיתוף עם המחנכת. בגן – ע"י הגננת בעזרת המתי"א. ההורים מוזמנים לקרוא את המסמך המוכן ולחתום שקראו והם מודעים לתכנית שנקבעה עבור הילד שלהם לאותה שנת לימודים. מקובל, אך – לפי חוזר המנכ"ל הנוכחי - אין זו חובה, לקיים בהזדמנות זו דיון בצרכי הילד ולהתחשב בעמדת הורים לגבי התמיכה שהילד זקוק לה, בהתאם למשאבים הקיימים במסגרת החינוכית ובמתי"א.
לצורך זה יש ליצור קשר עם יועצת בית הספר ולברר איתה את מועד ישיבת התח"י ולציין שתשמחו להשתתף בה.
במפגש יכול להשתתף גם אדם שההורים בחרו בו לייצג את צרכי הילד/ה - כולל מנחת שילוב אם יש למשפחה מנחה או בעל/ת מקצוע התומכת בהתפתחות הילד/ה.
גם אם המנחה אינה מורשית לבצע תצפית בכיתה, היא יכולה ללוות את ההורים לדיון עם הצוות.
כמו בכל נושא הקשור לשילוב: תשקלו היטב אם כדאי ללחוץ לקיים דיון על התח"י בהשתתפותכם או שזה עלול לחבל במערכת היחסים העדינה עם הצוות החינוכי וההנהלה.
במרבית המקרים מדובר בכתיבת מסמך סתמי כחלק מהניירת המנהלית הפורמאלית שכרוכה בשילוב, שאף אחד אינו מסתכל עליו. במידה ויש לכם ביקורת או תוספת חשובה על המסמך, ביכולתכם לרשום הערות ליד החתימה. עם זאת, לנוכח הפורמט השטחי של התח"י, אין לצפות ממנו לתרומה גדולה. אך חשוב לוודא שלא נכתב בו משהו שיגרום לנזק בעתיד. עלינו כהורים לוודא שהתח"י משקף את הצורך בשעות סיוע, כלומר במשלב/ת, ומצביע על מקומה כשותפה של המחנכת, וצוות המורים בכלל, בשילובו של הילד. כמו כן, זו ההזדמנות לציין את הצורך בהוראה מתקנת, במידה ויש מורה מתאימה בבית הספר.
אם בית הספר משתף פעולה, אנו ממליצים להציע ברוח טובה לקיים את המפגש, ולהיות סבלני אם בית הספר אינו מקיים אותו בזמן, כל עוד הוא חיובי ביחס לשילוב. זו הזדמנות להיפגש ולהכיר את הצוות, לדון באופן יסודי בצרכים של הילד, ללמוד מהן ההתאמות שמקובלות בבית הספר, מהם המשאבים העומדים לרשותו (הוראה מתקנת, טיפולים) ולהשפיע על קבלת ההחלטות לגבי השילוב שלו. באפשרותם של ההורים להביא בעל מקצוע מטעמם לדיון, וכן על הצוות לתת את הדעת על כל מסמך שההורים יביאו אשר משקף את צרכיו של הילד, כגון דו"ח טיפול, בדיקה או אבחון.
אפשר לשאול את המחנכת אם דרושה לה עזרה בכתיבת התח"י, או להציע לה בעדינות לעיון טיוטה של תח"י שהכנתם עם אנשי המקצוע המטפלים בילד שלכם מחוץ לבית הספר, אם יש לכם.
במידה ונתקלתם בבעיה משמעותית אנא עדכנו אותנו.
שעות השילוב
חלק מהתמיכות שניתנות לילד מגיעות מהמתי"א, וחלקן מגיעות מסל השילוב של בית הספר. ידוע לנו כי משרד החינוך נתן בעבר הנחייה לפיה ילד עם לקות מורכבת שמשולב באופן יחידני זכאי ל 3 שעות שילוב בשבוע. לא מדובר בשעות סיוע, שהן שעות עבודתה של הסייעת המשלבת, אלא בשעות הוראה מתקנת ו/או טיפולים פארא-רפואיים. יש לציין שניתן לקבל רק משאבים הקיימים במסגרת החינוכית. כלומר, שאם אין שם קלינאית תקשורת לא ניתן לקבל טיפול כזה.
שימו לב: שעות אלה אינן חלק מסל השעות הבית-ספרי, שממנו מקצים שעות הוראה מתקנת וטיפולים לכלל ילדי בית הספר, אלא הן רשומות במתי"א באופן אישי על שם הבן/ת שלכם. יתכן שהנחיה זו אינה מיושמת ואינה מוכרת בבית הספר. אם כך, אנו ממליצים ליידע את מנהלת בית הספר, ולהציע שתשאל את מנהלת המתי"א על "שעות השילוב הדיפרנציאליות" האמורות להיות אצלה עבור בנכם/בתכם.
[ בנושא טיפולים פרא-רפואיים - אנו לא ממליצים לבקש טיפול רגשי, אלא ללכת לטיפול רגשי באופן פרטי. מטפלים מטעם המערכת שאין להם ניסיון באוטיזם עלולים לפרש את דברי הילד באופן מוטעה שעלול להזיק לשילובו.]
קביעת מרכיבי התח"י (יעדים, טיפולים) מתבצעת ע"י הצוות החינוכי (הבין-מקצועי) לאחר שההורים השמיעו את דברם, כך לפי החוק ולפי חוזר המנכ"ל.
הצוות - במידת יכולתו - נענה לבקשות הגיוניות של הורים שמנהלים דיאלוג מכבד עימו. לכן כדאי לנסות לברר מהם הטיפולים הקיימים ומה מהם עשוי להתאים לילד/ה שלכם.
יש לקחת בחשבון שיש ילדים ששיעור או טיפול קבוצתי אינו מתאים להם, ועדיף להימנע ממנו מאשר לצאת מהכיתה לפעילות בלתי מועילה.
כתיבת התח"י הפורמאלי והגשתו
התח"י הוא טופס אחיד שמיועד לכל הילדים המשולבים, ואינו מותאם ספציפית לילדים שלנו. יש בו טבלה, המתייחסת לתחומי החוזק והקושי של הילד. הטבלה מחולקת לכמה סוגי יעדים אליהם מתכוונים להגיע באותה שנה, ולאמצעים (באופן כללי מאד) להשגת אותם יעדים (ניתן לפרט ככל הנכנס בטבלה, ולהציע מסמכים נספחים במידת הצורך).
הערה: מטרותיה של התכנית מתייחסות רק לשנה אחת. ברור שלילדים עם אוטיזם אין זה סביר לקצוב את ההתמודדות עם הקשיים בטווח של שנת לימודים אחת, ונציין זאת באופן ידידותי לצוות, כשותפים לעבודה.
אם אתם מחליטים לנצל את מפגש התח"י לצורך היכרות של בית הספר עם הילד:
כדאי לפרט את הצרכים האמיתיים של הילד, להתייחס לכל סוגי הקשיים ולכל סוגי התמיכות וההתאמות שילדנו יזדקק להן, בתחום החברתי, הלימודי (עם פירוט לגבי המקצועות השונים, סוגי הלמידה והתמודדותו איתם, דרכי היבחנות, שיעורי בית), הגופני, הרגשי וכו', לפי אישיותו הייחודית.
הקפידו לציין שהילד זקוק לשילוב חברתי בעיקר בהפסקות, ושהמשלבת היא הגורם המבצע זאת. וכמובן גם בפעילויות חוץ שמתקיימות במסגרת בית הספר (הצגות, טיולים וכו').
בהתייעצות עם המנחה שלכם, או עם המטפלים הפרטיים, כדאי לציין לגבי כל קושי מה הדרך שאתם נוהגים בה וממליצים עליה. ניתן לכתוב שדרך זו גובשה לאורך ניסיון מצטבר בעזרת בעלי המקצוע המטפלים בילד והביאה לתוצאות מיטביות עד כה.
רצוי לציין בפני המחנכת גם מהם הכישרונות של הילד ואיך ניתן לרתום אותם לטובת השילוב והתפתחותו בכלל.
גם אם אין בבית הספר מרכז טיפולים, כדאי לציין מהם הטיפולים שהילד מקבל באופן פרטי בשנת הלימודים ולמה הוא זקוק בנוסף לכך. זאת על מנת לשקף למערכת שלילד יש צרכים גם אם אין עליהם מענה במסגרת שלה.
נודה לכם על משוב לגבי התנהלות המערכת באזור שלכם וכן נשמח לענות על שאלות.
בהצלחה.
ועד ההורים המשלבים