צו הפיקוח על מצרכים ושירותים רכב
צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (יבוא רכב ומתן שירותים לרכב) (תיקון), התשס”א-2001 תאריך: ט"ז תמוז תשס"ב, (26/6/2002) יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אברהם פורז, יקיים הצבעה חוזרת על הצו שנועד להסדיר הרפורמה ביבוא הרכב שאושר היום בוועדה. ח”כ צבי הנדל: ”חברי הכנסת מבקשים לראות מיהו השר בישראל שיבקש לבטל צו שנועד לפתוח את ענף יבוא הרכב לתחרות לטובת הצרכן”. יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אברהם פורז, יאלץ לקיים הצבעה חוזרת (רוויזיה), בהתאם לבקשת ח”כ ויצמן שירי בצו שנועד להסדיר את הרפורמה ביבוא הרכב. בוועדה הושג רוב של 8 חברי כנסת להצעתו של ח”כ פורז לאשר מיד את התיקון לצו המוצע ע”י משרד התחבורה ולקבוע כי תוקפו יהיה לשנה וחצי בלבד ובסיומם יפתח ענף יבוא הרכב לחלוטין. חברי הכנסת שתמכו בהצעתו היו: יצחק וקנין, יצחק גאגולה, נעמי חזן, רומן ברונפמן, מיכאל קליינר, אחמד טיבי וצבי הנדל. ח”כ אברהם פורז, שביקש מחברי הוועדה לתמוך בתיקון לצו, אמר כי התיקון המוצע עתה הוא רק השלב הראשון בכיוון הנכון של פתיחת הענף לתחרות ואולם, אם לא תאשר הוועדה את התיקון עלול השר למשוך את הצו וגם שלב א` ברפורמה לא יצא לדרך. ”לשר אין נכונות ללכת יותר רחוק ממה שמוצע בצו” הוסיף. בהצעה השניה של ח”כ ויצמן שירי, שמילא בוועדה את מקומו של ח”כ איתן כבל, לפיה בתום שנה וחצי יפקע הצו ויחזור המצב הנהוג היום בישראל, המחייב קשר בלעדי של יבואן אחד עם יצרן הרכב, תמכו 5 חברי כנסת. משלא הושג רוב להצעתו ביקש ח”כ שירי לקיים הצבעה חוזרת. ח”כ שירי אף הציע רפורמה רחבה שנועדה להפחית בהדרגה, במשך 5 שנים, את המיסוי של % 144-128 על הרכב ובמקומו להעלות את המיסוי על הדלק. עוד קודם להצבעה אמר היועץ המשפטי של משרד התעשייה והמסחר, עו”ד מירון הכהן כי הצעת משרד התחבורה מרעה את המצב הקיים בתחום החלפים לרכב, שכן הוארכה בו, משלושה ימים ל-7 ימים, התקופה המחייבת את היבואן בהספקת חלף לרכב שייבא. לדבריו, גם אין הצדקה לדרישה בצו המתקן לקיומו של הסכם בין היבואן ליצרן הרכב דווקא ולא בין מספר יבואנים. נציג הממונה על ההגבלים העסקיים, עו”ד איתי פלדור, ביקש להוסיף מפורשות בצו איסור על הסכם בלעדיות בין יצרן רכב ויבואן. היועץ המשפטי של המועצה הישראלית לצרכנות, ד”ר יוסי ברג, אמר כי שוק יבוא הרכב מאופיין בהיעדר תחרותיות הגורם לפגיעה בצרכנים ומצב זה יימשך לדבריו, גם על-פי הצעת משרד התחבורה המאפשרת יבוא רכב מהיצרן בלבד ומותירה את המונופול על כנו. ח”כ מיכאל נודלמן, ביקש לאפשר את היבוא לכל יבואן שיעמוד בתקנים ממחייבים שיקבע המשרד, אף אם לא מתקיים קשר ישיר בינו לבין היצרן. ח”כ צבי הנדל ביקש לפתוח כבר עתה את השוק לתחרות. ”אנו רוצים לראות ששר בישראל ימשוך צו שנועד להביא לתחרות לטובת הצרכן” אמר והוסיף ”כל התחכמות נוספת תחסום את שוק ענף הרכב”. ח”כ נעמי חזן ביקשה, בנוסף, לחייב את היבואן לספק חלפים בפרק זמן של 3 ימים בלבד, במקום 7 ימים כמוצע. ח”כ נחום לנגנטל הציע לחברי הוועדה להניח הצעת חוק, שבנוסף לרפורמה, תחייב את האוצר להעמיד תקנים נוספים לפיקוח על יבואני הרכב והחלפים. חברי הכנסת אברהם הירשזון, אברהם רביץ, מיכאל קליינר ורומן ברונפמן ביקשו כי השר יבוא ויסביר לוועדה את עמדתו. ”מוטב להחזיר לשר את הצו, שאינו משנה מהותית את המצב הקיים ובלבד שלא נאשר תיקון לצו שינציח לשנים רבות את המצב הנוכחי” הוסיף ח”כ ברונפמן. כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל.