המערב הפרוע של D.R.E

X to the Z

New member
המערב הפרוע של D.R.E

מה המצב אחים? חג חירות שמח לכולם ואביב נהדר!!! זאת כתבה שאני מפרסם בעיתון מקומי ברמת אביב בגליון שייצא עוד חודשיים, אם תקראו- הכל טוב, אם לא- גם הכל טוב. עלילות ד``ר דרה במערב הפרוע השנה הייתה 1988 כשלהקה שחורה מלוס אנג`לס הפיקה את אלבומה הגדול הראשון,Straight outta Compton , שהוקלט בתוך מוסך ושאת המסר המסוכן שבו אפשר לסכם במשפט מתוך השיר גנגסטה גנגסטה- ``החיים הם כלום חוץ מכסף וכלבות``. שבעת חברי הלהקה הדי משוגעים קראו לעצמם N.W.A- ראשי תיבות של Niggers with attitude, וכללו בין השאר את ד``ר דרה, אייס קיוב, איזי אי, ו-D.O.C. על רקע הביקורת החברתית המאיימת של אמני היפ הופ חדורי מודעות פוליטית כמו חברי הלהקה הניו יורקית Public Enemy מצד אחד, והאווירה החיובית והקלילה של ראפרים קלאסיים כמו Dj Jazzy Jeff & The Fresh Prince מצד שני, הגיעו N.W.A ושינו את כל כללי המשחק- לתמיד. החידוש במלים השערורייתיות, מעוררות המחלוקת והקשות במיוחד של חברי הלהקה היה שפשוט לא היו להם שום גבולות. אפשר להגדיר את הראפ שלהם כאמיתי, נקי מהצגות ומכל ניסיון לעדן את דיעותיהם. לעומת זאת, אפשר וחשוב גם לומר שאין ספק שהם אכן לא פחדו לבטא את השקפת עולמם, אבל האמת היא שאותה ``השקפה`` הייתה לא יותר משנאת נשים מכוערת במיוחד ועידוד אלימות כלפיהן (דבר שהתבטא בשירים כמו Kill a whore ו-One bitch less), עידוד נלהב לחיי פשע אותם חיו בעצמם (איזי אי דאג ללהקה בתחום הכלכלי מרווחיו כסוחר סמים.) ועוד רעיונות לא מוסריים, חומרניים ולא יותר מדי עמוקים. ובכל זאת- אותה גישה עבריינית וחסרת מעצורים ששולבה עם מוזיקת מסיבות קליטה ואיכותית העבירה בבת אחת את מרכז תרבות ההיפ הופ מניו יורק שבחוף המזרחי, העיר בה הכל התחיל, אל קליפורניה שבחוף המערבי, והתחילה סוג חדש של מוזיקה- הגנגסטה ראפ. לאחר ששירים כמו Fuck the police (שאחריו נשלח לחברי הלהקה מכתב אזהרה מה-F.B.I ) הפכו ללהיט המוני, כל עבריין צעיר משכונת עוני הרגיש שהוא יכול לתפוס מיקרופון ולנסות את מזלו כראפר. זו הייתה מהפכה שפתחה עידן חדש בתולדות ההיפ הופ, ואחת הדמויות המשפיעות ביותר באותו גל חדש, המכונה גם G Funk, היה חבר N.W.A אנדרה יאנג, הידוע יותר בכינויו ד``ר דרה. דרה, במידה רבה המעצב ראשי של ראפ החוף המערבי, עזב את N.W.A ופתח בקריירת סולו מצליחה. ``Oh, don`t think I forgot, let you slide Let me ride, just another homicide. Now call it what you want to You fucked wit me, now it`s a must that I fuck wit you.`` `Fuck wit Dre day` מתוך `הכרוניק`, ב1992- יצא `הכרוניק`, אלבומו הראשון של הדוקטור, שנחשב לאחת מקלאסיקות ההיפ הופ הגדולות בכל הזמנים, למרות או אולי בעצם בגלל התכנים הבעייתיים, בלשון המעטה, הנמצאים בו. ד``ר דרה ושותפו החדש לפשע סנופ דוגי דוג, הצליחו לצאת בשלום מתיאורים מדויקים ואלימים של רצח, אונס ומין בכל צורותיו המבוסס על בוז והשפלת נשים בעזרת המקצב הקליט והנעים לאוזן של הG funk-, והניגוד המשלים בין הטון הדרמטי, החזק והמרשים של דרה לעומת הדיבור הקליל, היומיומי והכריזמטי של דוגי דוג. ד``ר דרה ניחן ללא ספק בכשרון יוצא מן הכלל להלחנת צלילים משוכללים שתופסים את האוזן, ולהפקה איכותית עם עומק קולנועי המתבטא בקטעים קצרים היוצרים תיאור רחב יריעה של עולם הגנגסטרים השחורים בלוס אנג`לס. במובן הרגיל Chronic=כרוני, ממושך, אך בסלנג של עבריינים סוחרי סמים Chronic זה סוג של מריחואנה שערבבו בה קוקאין, והיא קשה, חזקה ומסוכנת הרבה יותר מסתם חשיש- בדיוק כמו המוזיקה של הדוקטור. לאחר הרבה שנים בהן התרכז בהפקה והביא לפסגת טבלת הלהיטים כוכבי היפ הופ חשובים חזר ד``ר דרה עם הפקת ענק מדהימה בגודלה, ```2001`. האלבום, אותו מכנה הד``ר הכרוניק מס` 2, כולל שיתוף פעולה עם אמני- על כמו סנופ דוג, אמינם, ו- Xzibit שחייבים לדוק את כל הצלחתם, והתגלית החדשה של דרה, Hittman. בין 22 השירים שבדיסק בולטים: The watcher- השיר הפותח את האלבום ומתייחס לשינוי שעבר בשנים האחרונות הגנגסטה ראפ, ובו מתבונן בשעשוע כצופה מן הצד האדם שהתחיל את סוג המוזיקה כולו. Still D.R.E- שיר שמילותיו נכתבו בידי Jay Z, ראפר מצליח וסרסור גאה מהחוף המזרחי, ובו העולם מקבל תזכורת למיהו ד``ר דרה או במלים אחרות- של מי כל המשחק שנקרא גנגסטה ראפ. Forgot about DRE- לצד המקצב הסוחף במיוחד אנו מוצאים את אמינם נרתם לעזרת הדוקטור בקול העכברי שלו ומתאר בפסיכיות אופיינית מה יקרה למי שיעז לשכוח מיהו דרה. Fuck U- שיר שוביניסטי ושלילי במיוחד, אך מצחיק בטירוף, שמתאר באופן הומוריסטי את הצפוי משם השיר. Ed-ucation- מערכון מקומם ודוחה בו מארח הראפר את הבדרן אדי גריפין, כוכב הסדרה הקומית המצליחה מלקולם ואדי, שמסביר בצורה מפגרת למה- לדעתו- כשיש משפחות חד הוריות האשמה האמיתית היא דווקא האם. ``I`m representing for them gangstas all across the world Still hitting them corners in them low low`s girl Still taking my time to perfect the beat And I still got love for the streets, it`s the D-R-E`` ``Still D.R.E``מתוך 2001, כיום הגנגסטה ראפ, עם כל הפשע, השטחיות והאלימות שבו, הוא ללא ספק אחד מהסגנונות המרכזיים ביותר של ההיפ הופ ובתחום המוזיקה בכלל. לטוב או לרע, האדם לו צריך להודות על הבאת הG funk- לתודעת ההמון הוא ד``ר דרה, שעדיין עומד בראש המשחק שלו.
 
ואם כבר מדברים

אז צריך להגיד שכשחברי NWA נפוצו לכל עבר לאט לאט עקב סכסוכים פנימיים (הראשון לעזוב היה אייס קיוב), הם הצליחו לא מעט (למעט ילה) גם בקריירה עצמאית. MC REN הוציא אלבומי גנגסטה-ראפ משובחים (kizz my black azz), והשתתף (ועודנו משתתף), בהפקות ראפ שונות, למרות שמבחינה מסחרית כמובן הוא לא הצליח כמו דרה. איזי אי ז``ל נפטר מאיידס בשיאו של המאבק בינו לבין דרה, אך הספיק לפני זה להוציא כמה אלבומים משלו, ולפתח כשרונות שלו בחברת התקליטים שלו, שהיתה גם חברת התקליטים של NWA - ruthless records. בין הכשרונות שגילה איזי : BC knockout & gangsta dresta, bone thugs & harmony על ערש דווי התפייסו איזי ודרה. אייס קיוב הצליח מאד מבחינה כלכלית, הוציא אלבומים רבים, ואף שיחק בסרטים (Friday). ודרה. טוב, אין הרבה מה להרחיב בנושא הזה. אפשר להגיד שהוא הפך למפיק העל של הגנגסטה-ראפ לדורותיו.
 
למעלה