המפץ הגדול

aharon5

New member
המפץ הגדול

שלום לכולם. שמח אני לבשר על השקת ספרו השערורייתי של הסופר ה(לא כל כך) נודע (עדיין) אהרון5: "המפץ הגדול". החברה הנאורה המודרנית אשר הגיעה לשיאים מדעיים בלתי יאומנו כמו השתלות כבד, אדם על הירח, מחשבי על וכו´, סובלת מבעיות חברתיות קשות ביותר שרק הולכות ומחריפות. מדוע?... האם אי פעם תהיתם איך זה שמדינה שכה חרדה לשלטון החוק והדמוקרטיה, רק הולכת ומתדרדרת בכל הנוגע לתרבות השלטון שלה?... איך זה שבמדינה כה מוסרית, מתקדמת ונאורה, העוני, הפשע והאלימות (הבעיות החברתיות ככלל) רק גואות ומאמירות?... איך זה שמדינה כה חזקה צבאית וכה משתוקקת לשלום ולפיוס, מתדרדרת עד כדי סכנה מוחשית לקיומה?... ובכלל, איך זה שהבכירים כל כך רוצים, כל כך יכולים, כל כך מוכשרים, וכל כך... נכשלים? איך זה שחברה כה מודרנית עם מדע כה מתוחכם, בשורה התחתונה רק נכשלת ונכשלת ונכשלת בעקביות בכל תחום חברתי שהוא?... כל מה שרצית לדעת על החברה המודרנית ומעולם לא העלית על דעתך לשאול... כל התשובות ובעיקר: כל השאלות (הנכונות), כל אלו ועוד בספרון התמציתי, הקצר, השערורייתי והנוקב המוגש בזאת לפניכם. (מוטב לשאול את השאלות הנכונות, מאשר להתענג על ידיעת תשובות רבות ומעמיקות לשאלות הלא נכונות)... אזהרה: הספר קשה לעיכול. לא מומלץ לבעלי קיבה עדינה, חולי לב, ונשים בהריון. (האמת קשה, מביכה, כואבת ואף צורבת. הראי מכוער, מכוער עד מאוד. אומץ רב נדרש כדי להתבונן בו)... בבקשה: http://www.geocities.com/aharon5/mapats.htm (הערה: מומלץ לקרוא את הגירסה המתעדכנת). לידיעת אורחי הפורום: בספר כלול פרק הנוגע בפילוסופיה, כן גם פרק העוסק בויכוח עם פרופ´ אסא כשר, אך גם באופן כללי רובו ככולו ממהותו עוסק בהטלת ספק במובן מאליו שלנו, שהיא למעשה מהות הפילוסופיה (אם הבנתי נכון). מכיוון שמדובר בהטלת ספק בנושאים הנוגעים לחיי היום יום שלנו, כיניתי את התחום בשם: "פילוסופיה מעשית". חברים, יום אחד כל הקונספציות השגויות שלנו תתנפצנה במפץ גדול אל מול האמת ומול פני המציאות.... ההארה הגדולה הרי תגיע אלינו מתי שהוא... האם יכול להיות שכולם צודקים ורק אני טועה? לא הגיוני... אבל מי יודע – אולי?... ואף על פי כן נוע תנוע... קריאה מהנה.
 

perspection

New member
תגובה כללית

בעקבות עיון ממש לא מעמיק הרושם שהתקבל אצלי הוא שאתה מנסח זוית הסתכלות חשובה ונכונה ונחוצה אבל איפשהו ביישום (הדוגמאות הפוליטיות, החברתיות, תפיסת המדיה ועוד) מפספס בגדול. נראה לי שיש איזה לופ שתוקע את התזה. יש לי הרגשה שזה טמון בהגדרה של תרבות מערבית. אתה יוצא נגד נורמות מקובלות בחברה המערבית (ובצדק)= כל הטיעונים שאתה מעלה נגד התנהגות הציבור והנהגתו נובעים מעצם המבנה, ההתנהגות והערכים של תרבות הצריכה. בבסיס הקונפליקט יש מלחמת תרבות (פנימית וחיצונית). תרבות הצריכה (על אליליה) נגד תרבות הפונדמנטליזם (על אליו). אתה ממקד נקודות בעייתיות וצבועות וכושלות בקונפליקט הבין-תרבותי הזה, כמו גם נורמות כושלות בתוך התרבות הצרכנית. האידאולוגיה הנאורה של החברה המערבית נחשפת במערומיה במפגש עם תרבות שונה לה. במפגש עם חוסר היכולת שלה לכלכל את עצמה בצורה יעילה וself sufficient. אני חושבת שהתיאוריה שלך לוקה בחסר בעיקר בגורם אחד- בהערכה והבנה את ההשלכות התרבותיות (חברה כלכלה חינוך נורמות וכו כו) של תהליך הגלובלזיציה. אני מתייחסת לגלובליזציה כאל קבוצת תהליכים בעלי מכנה משותף שניתן לקרוא לו גם- האחדה. תהליכים בעלי תופעות לוואי מסוגים שונים, חלקם קצרי טווח וניתנים לזיהוי וניהול, חלקם סמויים ו...גלובליים :) יותר, ארוכי טווח, שקשה לשער ולאמוד את השלכותיהם. התופעה החברתית המובילה שגלובליזציה מייצרת היא - תרבות השבט. כן, כן, השבט מפעם. tribal..like...africa :) but not exactly למסגרת התרבותית המתהווה הזו יש מנגנוני יצירת (ואכיפת) נורמות ששונים במובהק ממה שאתה מתאר בתרבות הצרכנית והפונדמנטליסטית. כאן נכנסת, בענקקקקק, הבעייתיות בהתייחסות שלך למדיה. התפקיד המאפיינים היכולות הנאמנויות הפוליטיות של היישות הזו (זה כבר מזמן לא כלי. זאת יישות בפני עצמה). התרבות השבטית היא היבריד. היא ה bastardchild. היא תסבול מהמחלות של שני ההורים שלה, ובטח גם מכמה סוגים חדשים של סרטן מקרינה, השאלה הרלוונטית היא כיצד היא תכונן את המערכת הנורמטיבית שלה, על בסיס מה (אם בכלל), כיצד היא תאכוף אותה ומה יהיו מטרותיה. אני מבטיחה לך שמדיה משחקת תפקיד מפתח. שעצם האינטראקטיביות של המדיה החדשה תשפיע רבות על תהליכי היצירה האלו. אבל לא כמו שאתה צופה. אני מאמינה שהתרבות המתהווה הזו תירש את המודעות הצרכנית של החברה המערבית (as we know it) כמו גם את הנטייה להתאחד סביב רעיון ערכי (כפי שהדת משרתת את העולם האיסלמי). השאלה החשובה היא האם תשכיל ללמוד מקונספט "הרשת" שיוצר אותה- כיצד לכלכל עצמה בצורה יעילה ובריאה. זה במידה ואף אחד לא ילחץ על איזה כפתור אדום בפזיזות. אני ממליצה לך לקרוא את עבודותיו של הסוציולוג manuel castells, אולי החוקר החשוב והמקיף ביותר בתחום ההשפעות החברתיות-תרבותיות של גלובלזיצה. הטקסט היה מעניין וגרם לי לחשוב ברצינות, תודה.
 

aharon5

New member
תודה על התגובה

לא כל כך הבנתי מה רצית לאמר לי, אבל בכל אופן תודה על ההתייחסות. רק הערה: לפני שאני יוצא כנגד נורמות, אני שואל את השאלה: מה הן הנורמות. הטענה הבסיסית שלי היא שאנחנו חברה פרימיטיבית ומפגרת בכל הנוגע להבנתנו את עצמנו משום ש: אנחנו פשוט לא יודעים מה הן הנורמות שלנו. ולכן נאמר: תגלית המילניום - מודעות לנורמות! "המפץ הגדול" - כל מה שרצית לדעת על הנורמות ולא העלית על דעתך לשאול. קיראו, קיראו ואימצו.
 
זה ברור

החברה תמיד התחלקה לשלושה מעמדים, המעמד העליון, המעמד הבורגני והפרוליטריון. כל התקדמות בירח משתקפת במישרין על המעמד העליון, ובעקיפין על המעמד הבורגני, מה שמעלה את הראשונה בהרה, ואת השניה בלא מעט. הדבר מגביר את הפער העצום שיש בין הפרוליטריון למעמדות הגבוהים. ככל שהמעמד העליון יותר למעלה, כך הפרוליטריון יותר למטה, למעמד העליון יותר כסף = למעמד התחתון פחות. עם ההתפתחות הטכנולוגית, באה לעולם נפילה חברתית, כי ההתפתחות הטכנולוגית משפרת את איכות חייהם של המעמד העליון והבורגני בלבד, ובכך מקטינה את האמצעים של הפרוליטריון, אשר נופל אך למצוקה גדולה יותר, ונאלץ לנקוט ביותר פשעים בשביל להסתדר.
 

aharon5

New member
תודה על התגובה

לצערי הרב לא הבנתי גם את התגובה הזו. אבל, בכל אופן, תודה על ההתייחסות. אהרון.
 

aharon5

New member
הסינים הבינו את זה לפנינו:

"הצדק הוא סיכום של דעת הקהל"... (פתגם סיני עתיק שמצאתי במקרה כאן באחד הפורומים, ולא יכולתי להתאפק). בספר "המפץ הגדול" קוראים לזה: "אמת רלוונטית"! לדוגמה: אם הרוב קבע "בצורה דמוקרטית" ש"הארץ שטוחה", אז לא יעזור לגלילאו גם אם הוא יקפוץ על חמש... אין עם מי לדבר (בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה: הרוב קובע)... לדוגמה: אם הרוב קבע "בצורה דמוקרטית" ש"אסור להכליל", אז גם לאהרון לא יעזור שום דבר... אין עם מי לדבר (בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה: הרוב קובע)... על אחת כמה וכמה בחברה עם הערכה עצמית כה גבוהה כמו החברה שלנו... הפילוסוף הנודע פרופ' אסא כשר, מתכחש לקיומן של נורמות: "לעם אין רצון – רק לבני העם יש רצון". הרצון הקולקטיבי, אליבא דפרופ' כשר, איננו יותר מאשר אוסף הרצונות של הפרטים. החברה הנאורה המודרנית (כקולקטיב) החליטה ש"נורמות - אין דבר כזה" (אין תפיסה קולקטיבית, יש רק תפיסות של אנשים בודדים)... עכשיו לך תסביר לה שאפילו התפיסה הזו עצמה היא קולקטיבית... חשבתם שמשהו מהותי השתנה מאז גלילאו?... טעיתם. האמונות התפלות הקולקטיביות השתנו, זה הכל... אנחנו כל כך חמודים... מתהדרים בפתגמים יפים, ולא מבינים, ולא מבינים... החברה המערבית הנאורה המודרנית: חברה שכל כך נכשלת בכל תחום חברתי, ויחד עם זאת כל כך שחצנית ולא נותנת לעובדות לבלבל אותה... כן, כן, יום אחד כל התפיסות השגויות שלנו יתפוצצו בפנינו במפץ אחד גדול...
 
למעלה