המצאת דגמים?

mirigami

New member
המצאת דגמים?

אז קצת על להמציא דגמים: כשפגשתי את ג'ון מונטרול (שהוא אגב יהודי רווק ואולי יגיע כאורח שלנו ביולי) הוא סיפר שהוא מורה למתמטיקה בתיכון. ואיך הוא ממציא דגמים? הוא מחשב מתמטית, אם הוא רוצה ליצור למשל נמר,הוא מחשב איפה יהיה הראש הזנב הגוף בונה נוסחאות ולאחר מכן מקפל את הדגם רק פעם אחת . ואיך הוא מלמד אוריגאמי? הוא נותן את ההוראות שכתב לאנשים שמשתתפים בסדנא והם מקפלים ואמרים לו מה לא ברור והוא משנה את ההוראות בהתאם לכך. הוא לא אוהב להעביר סדנאות גדולות רק קטנות ואינטימיות. והוא מעולם לא מציג תערוכה הוא מקפל את הדגמים של עצמו רק פעם אחת. ופול איך הוא ממציא ? פול אמן ובא מעולם האמנות עם תארים ומלמד סטודנטים לעיצוב והוא ממציא בכך שהוא בחלק מהדגמים ממציא אינטיאוטיבי וחלק מהדגמים מחושבים עד חצי הדרך. לראות את פול ממציא זה מדהים מכיון שאני מצליחה להמציא דגם בכל כמה חודשים והוא ממציא מספר דגמים בכל יום. (אני ממציאה אינטיאוטיבית ) ומה חשוב בדגם שהומצא ? שתהליך הקיפול יהיה מהנה שכל קיפול יוביל לקיפול אחר כמו בלט כמו מוזיקה. שלא נכריח את הנייר להתקפל שהוא יתקפל כאילו מעצמו..
 

bshuval

New member
מה הכוונה בהמצאה אינטואיטיבית?

מירי, מה הכוונה שלך בלהמציא אינטואיטיבית? האם את מדברת על doodling? או שאת חושבת שאת מעוניינת להמציא, למשל, חתול, ואז מוצאת דרך לקפלו? את יכולה לספר עוד קצת על שיטות ההמצאה של ג'ון, של פול ושלך? זה מאד מעניין.
 

giladznaor

New member
מדע או אומנות

באופן אישי אני מעדיף לקפל דגמים מציאותיים (או לפחות של יצורים דמיוניים בצורה מציאותית), כלומר, כמה שיותר פרטים, יותר טוב. לגבי איך שיוצרים דגמים, ההתעניינות של אנשים בעלי רקע מתמטי בכמה עשורים האחרונים יצרו את פריצת הדרך שמאפשרת ליצור דגמים כאלה (רוברט לאנג, ג'ון מונטרול, ג'ון מאיקאווה, ...). הדגמים שמומצאים בצורה כזאת, כמו שמירי סיפרה שג'ון מונטרול יוצר, במובן מסויים די משעממים לקפל. אני תמיד נדהם מחדש כשאני מקפל דגמים יותר ישנים, כמו אלא של ניל אליאס. הם פשוט מדהימים, ורואים שיצרו אותם בצורה שונה לחלוטין מאיך שנהוג כיום. לדעתי הדגמים האלא נוצרו ברגעים של הארה, בצורה אינטואיטיבית, כמו שמירי אמרה. לדעתי הרבה יותר כיף לקפל דגמים כאלה (זה בטוח עדיף מלעשות pre-creasing במשך 30 שלבים, ואז להתקל במשפט המרנין "unfold everything").
 

bshuval

New member
אוריגמי טכני

אין ספק שבשנים האחרונות המתמטיקה קידמה רבות את האוריגמי. אני אישית מאד אוהב לקפל דווקא קיפולים בהם המתמטיקה ניכרת מתוך הקפלים. זה לא חייב להיות קיפול מסובך (לדוגמה, הקיפול החביב עלי הוא הקוביה של פוג'ימוטו), אבל אני נהנה לראות איך הוא בנוי. אבל, לא כל אוריגמי שעשוי בעזרת השיטות המתמטיות נבנה באותה שיטה. ג'ון מונטרול ורוברט לאנג, למשל, לא יוצרים באותה צורה. לגבי ניל אליאס - אני חייב לציין שדווקא הדגמים שלו הם כן מתמטיים במידה מסוימת. הוא המציא שיטה שנקראת box pleating, שבה את הנייר מקפלים מראש להרבה ריבועים ובעזרת הריבועים הללו יוצרים את הצורה הסופית. אני מסכים שיוצרים כמו פטרישיה קרופורד, למשל, יוצרים בצורה שונה. אין לי מושג קלוש איך, אבל הם בפירוש ממציאים קיפולים באופן שונה. גם היום, אגב, יש קיפולים רבים שאינם בעלי אופי מתמטי. הפיל או הסוס של דיוויד בריל (וכלל קיפולי החיות שלו) הם קיפולים בלי landmarks מיוחדים כלל וכלל. בנוסף, אני חושב שגם היוצרים של פעם עדיין יצרו מבסיסים. ישנו את הספר של קאסאהארה, creative origami שמנסה לחקור את הטכניקה הזו. אני עדיין לא מבין איך יוצרים באופן אינטואיטיבי. דיוויד בריל בספרו מספר שמקס הולמה (נדמה לי) היה מקפל באופן מיידי- היית אומר לו נושא והוא היה רואה בעיני רוחו כיצד לקפל את אותו נושא. אני מאד מקנא בו... זה שניתן ליצור משהו באמצעות doodling זה ברור לי לחלוטין. אתה מתחיל לקפל עד שיוצא משהו נחמד. אבל מה שלא ברור לי זה אם אני רוצה לקפל סירה, למשל, איך אני ממציא קיפול שלה (באופן אינטואיטיבי, כמובן).
 

bshuval

New member
unfold everything

אגב, כקוריוז משעשע (אותי לפחות) לעשות precreasing במשך הרבה שלבים ואז לפתוח את הכל... להלן ציטוט של טום האלל בנושא: Fred's the guy from which the term "Dirty Rohm Trick" stemmed. A dirty Rohm trick is a step in a origami fold where the folder must unfold everything he/she has done and continue with the pre-creased paper. It's wicked
 

mirigami

New member
יש לי זמן קצר לפני שאני מארגנת את

יונתן לקראת שינה (יונתן בן 9 חודשים ) אני אנסה להסביר ואולי אצליח לשכנע את פול לכתוב כמה מילים בנושא. ראשית כל הדגמים המקופלים יש להם בסיס מתמטי כולם גם אם נוצרו בצורה אינטואיטיבית! רק שאיש מתמטיקה רואה את הדגם מתוך נוסחאות וחישובים ואמן רואה את הנייר המתהווה תוך כדי קיפול כיצירת אמנות. מי יכול להמציא ? כל אחד שמכיר את טכניקות רבות של קיפולים. מוכנים? קחו נייר נסו לקפל אותו מהתחלה מוכרת ותמשיכו עם הנייר לאן שהוא יוביל אותכם אל תכריחו את הנייר להתקפל בצורה מסוימת אלא לכו עם הנייר. ההתחלה מתוכננת והשאר לזרום עם הנייר. נתקעתם והגעתם באיזה שלב למבוי סתום? הניחו אותו בצד וחיזרו אליו לאחר יממה או כמה שעות. תוך כדי קיפול שימו לב מה הוא היה רוצה להיות.... נשמע מוזר אבל מי שמקפל אוריגאמי הרבה זמן יבין למה אני מתכוונת. יש דרכים נוספות אלו אחת מהם בהמשך אוסיף עוד בנתיים בהצלחה מירי
 

bshuval

New member
הערות ושאלות

קודם כל, אני לא ממש מסכים איתך שלכל הדגמים המקופלים יש בסיס מתמטי. צריך להגדיר בדיוק מה הכוונה בבסיס מתמטי. כמו שאף אחד לא יגיד שכתיבת מנגינה היא פעולה בעלת בסיס מתמטי (אע"פי שמנגינה נעימה היא דבר מאד מתמטי - ע"ע התנועה הפיתגורית), אני לא חושב שאפשר להגיד שכל קיפול הוא בעל בסיס מתמטי. לדוגמה - אני לא חושב שהכלב הנובח של פול ג'קסון הוא יצירה בעלת איזשהו בסיס מתמטי. המתמטיקה נכנסת, לדעתי, לתוך קיפולי הנייר בשני מישורים. האחד הוא ככלי להמצאת קיפול. שם נעזרים במתמטיקה כדי לבנות בסיס מתאים ואח"כ בסל שיטות הקיפול לעשות גימור. השני הוא המתמטיקה של האוריגמי. שם עונים על שאלות כגון "איך לחלק את הזווית הזאת לשבעה חלקים שווים" או "מדוע בעזרת אוריגמי ניתן לחלק זווית לשלושה (ובאמצעות מחוגה וזווית ישרה לא ניתן)?" לפי מה שאני מבין מתגובתך, את תיארת יצירה ע"י doodling - משחק עם הנייר עד שהוא נראה כמו משהו. שיטה זו בעייתית משום שאם אני רוצה לקפל מטוס, נניח, אין שום דבר שמבטיח שאכן אקבל צורה שדומה למטוס. מה שתיארת הוא מעין "גילוי" אוריגמי. עדיין אני לא מבין מה כוונתך ב"לקפל באופן אינטואיטיבי". האם את רואה בעיני רוחך את הדגם המוגמר כשאת מתחילה לקפל? או האם הידיים שלך מובילות את הנייר בדרך פלאית לעבר דגם מסוים?
 

mirigami

New member
חזרתי ניסיתי לכתוב לפני כמה ימים

אבל כנראה שהיתה בעיה ואז נסענו לצפון וחזרנו היום ואני ממשיכה וכותבת. ראשית מוזיקה זו מתמטיקה ולא אכנס לפרטים מכיון שאני לא מוזיקאית. אבל הכלב הנובח של פול והעגור ועוד .. אם תפתח את הקיפולים שלהם תראה שהדף מחולק בצורה מסוימת ואכן זו מתמטיקה. אני אבקש מפול לכתוב על כך. לגבי המצאות רוב הממציאים לא מתכננים מראש למשל כשהמצאתי את הדינוזאור שלי ואת השפתיים הנעות לא חישבתי פשוט קיפלתי וכל קפל הוביל לקפל אחר ולאט לאט התהווה הדגם. אך אם אפתח את הקיפולים אמצא שהנייר התחלק בצורה מסוימת ושאופן חלוקת הנייר הובילה אותי לדגם. אבל לעיתים מישהו יכול לדרוש דגם מסוים ואז נכנסים החישובים והתכנונים לדעתי אם אתה רוצה להמציא ראשית שחק עם הנייר תמציא תוך כדי משחק ורק אח"כ נסה להמציא מתוכנן. וכן הידים מובילות אותי באורח פלא ולא צפוי לדגם מסוים. מה שמביא אותי לחשוב שאין המצאות בעולם אלא גילויים אתה מגלה מה שקיים ולא ממציא. כלומר הדינואור שהמצאתי בעצם לא המצאתי אותו הוא היה קיים ואני רק גיליתי אותו ......
 

mirigami

New member
פול הסכים לכתוב

John Smith somewhere defines a crease as 'the perpendicular bisector of 2 points'. In this way, the position of every crease in every model can be defined mathematically, and so every model is a mathematical structure. His O.I.L. (Origami Instruction Language)replaces digrams with mathematical notation, making his point. Of course, we do not need a knowledge of mathematics to know how to fold a piece of paper in half, or to make a Bird Base, or to create a Stegasaurus. However, we do need a knowledge of mathematics to know how to divide an angle into sevenths. So, while a knowledge of mathematics is not needed for most models, every model can be defined as a mathematical structure. As for how to be creative ... my unfair and cynical response is to say that anyone who needs to ask this question will never create anything good!! If you really feel it in your heart, your head and in your fingers to create, you would be doing it already, not looking for time-saving tips, as though you were looking for the best way to repaint your kitchen walls. On the other hand ... Eric Kenneway recommended that if you don't know what to create, begin by creating a bag, a box, a hat or a star, as these tend to form themselves naturally when paper is folded. I think this is good advice. It is also useful to ask yourself if you are predominently a left-brained (logical, spatial) person, or a right-brained (intuitive) person. If left-brained, try working logically -- first decide what you want to create, then use your knowledge of origami to find a way to create it. If right-brained -- fold the paper this way and that way until sooner or later (usually later) you discover something which pleases you, then focus on it until a model is complete. But really, if you WANT to create, just do what comes naturally, and don't expect to create a masterpiece tomorrow (just like you wouldn't expect your first oil painting to be a masterpiece). It is important to show your work to people, to meet origami people, to discuss and to learn from others. Very few creators (artists, musicians, actors, etc, etc) work alone, and those who do, usually create for their own theraputic needs, not out of a wish to create public art. If you want someone to comment positively on your work, we'd be pleased to do that. I'm not sure my contribution has said much of any importance, but I hope it helps you. Best wishes, Paul Jackson
 

a r v i v l

New member
אני בכלל לא חושב על מה להמציא

כשאני הולך להמציא משהו, אני בכלל לא יודע מה אני אמציא, אני מסתכל על הדף נייר ומתחיל לקפל, ובדיוק כמו שמירי אמרה, אני מקפל אותו לאן שהנייר הולך, ככה יוצאם לי כל מיני דברים מוזרים. ואם אני לא יודע מה המצאתי, אני שואל את חברים שלי מה דעתם והם ממציאים לדגם כל מיני שמות, ככה המצאתי מתישהוא שני אנשים על נדנדה, לי זה היה דומה למין מפלצת עם כל מיי זרועות. אחרי ש10 מתוך 12 אנשים אמרו שזה דומה לשתי אנשים על נדנדה, ככה קראתי לדגם.
 

giladznaor

New member
יצירה

צודק, ניל אליאס באמת ידוע בהמצאת שיטת הbox pleating הזוועתית (אני אומר את זה כי אתמול קיפלתי מדוזה מSerres de Ficcion, שכוללת pre-creasing של הנייר ל32X32 ריבועים כהקדמה לbox-pleating. זה ממש זוועה). התכוונתי יותר לפטרישה קרופורד, כמו שאמרת, ורוברט הארבין וכו'. לגבי יצירה, אני חושב שיש משהו במה שמירי אומרת. אני לא בטוח שכל היוצרים הגדולים מחליטים לקפל מטוס ויוצא להם מטוס. זכור לי שרוברט לאנג אמר פעם שהוא מקפל דגמים כדי לבדוק שיטות קיפול חדשות - והדגם הוא מעין תוצר לוואי. נ.ב. התחלתי לקפל את הדגם של Tom Hull שאמרת לי. הוא מדהים, אבל עכשיו נזכרתי למה אני לא אוהס אוריגמי מודולורי. זה ההמממווווןןןן עבודה. בינתיים חיברתי 4 פירמידות / טטר-איכש-קוראים-לו. החמישי בדרך....)
 

bshuval

New member
FIT

זה אכן דגם מדהים. בעבר קיפלתי שניים (אחד בבית ואחד נתתי) והשבוע התחלתי לקפל עוד אחד כדי לשים על השולחן שלי במשרד (אני לאט לאט מקשט... בינתיים יש שם רק את הenigma cube מ12 ניירות). הכנתי שלשום 30 מלבנים בגודל 1 על 3 (הפעם התחכמתי ואחרי שחילקתי ריבוע אחד לשלושה חלקים השתמשתי בו כ template לחלוקת האחרים!) ותוך כדי צפייה בטלויזיה הכנתי את 30 המודולים (כל אחד די פשוט וזה די משעמם לקפל שוב ושוב את אותו המודול, אז אפשר לראות טלויזיה באותו זמן). עכשיו נשאר רק החלק הקשה - החיבור. באותו יום חיברתי שני ארבעונים, ואז היה מאוחר מדי. אתמול לא היה לי זמן לגשת לזה, אבל היום אני אסיים אותו... אחרי זה - בהנתן חשק- נקפל את אנהפורנה של רוברט לאנג! (10 מסגרות נחתכות)
 

ycyclop

New member
TreeMaker

זו תוכנה שפותחה על ידי Robert lang במטרה לעזור להמציא דגמים. המשתמש מגדיר את היחסים בין הזרועות השונות של המודל והמחשב מיצר את הקיפולים הדרושים (pre creasing). על הממציא כמובן ליצר את הקיפולים שיאפשרו את מה שהמחשב הגדיר אבל התוצאות ממש מענינות. החיסרון הגדול של התוכנה הוא, שהיא נכתבה למחשב macintosh ולעשות לה המרה זה תהליך סופר קשה כי התוכנה מאד מורכבת ומאפשרת לתת אילוצים שונים. היו בעבר כמה נסיונות לשות המרה ללא הצלחה וכרגע לפי מיטב ידעתי אני היחיד שהתקדם (לאחר התכתבות עם R. lang ששלח לי את כל הקוד אני היחיד שהשקיע מספיק זמן להתקדם) אבל ממש אין לי זמן לסיים כי זה הרבה מאד שעות. אני אמשיך להתקדם בצעדי צב.
 
למעלה