המצב העגום של טכנולוגיית האוטובוסים החשמליים בישראל.
חב' אגד התחילה השבוע להפעיל בקווים שלה בחיפה ובקריות 25 אוטובוסים חשמליים והיא מצפה לעוד 40 שכבר נרכשו בשבילה לכל קוויה בארץ. האוטובוסים האלה מיובאים מסין.
האוטובוסים לא מזהמים בכלל והנסיעה בהם היא שקטה. הוקם בשבילם מסוף טעינה חדש במתחם של אגד בדרום קריית חיים.
האוטובוסים האלה נוסו לפני כ-4 שנים בחב' דן ונחלו כישלון מוחלט בת"א. הם נוסו בקו 5. התברר לחב' דן שטעינתם אורכת מס' עצום של שעות (במשך כל הלילה) ושטווח הנסיעה שלהם מוגבל מאד יחסית לאוטובוסים שעובדים על סולר.
התברר גם שעלות תחזוקתם היא אדירה והסיבוך בתיקונם הוא עצום. לא ניתן לתקנם באמצע הדרך אלא צריך לגרור אותם בעת תקלה וגם אז התיקון והחלפים הם מאד יקרים ומסובכים.
חב' דן לא הסכימה להשתמש בהם יותר ומשרד התחבורה נאלץ להחליפם בשבילה לאוטובוסים חשמליים אחרים.
האוטובוסים החשמליים החדשים שהיא קיבלה הם בעלי טווח נסיעה של 12 ק"מ (עם מזגן) בין טעינה לטעינה. הם נטענים בתחנת המוצא ובתחנת היעד בכל תחילת נסיעה במשך 10 דקות בלבד. אין להם מצברים אלא קבלים. הקבל הוא רכיב חשמלי שנטען במהירות ושאוגר מטען חשמלי לשימושים מוגבלים.
הטעינה המהירה לא מתבצעת בעמדות טעינה רגילות כי היא מסוכנת מאד. האוטובוס עומד בעמדת הטעינה מתחת לחוטי חשמל ומגג האוטובוס עולה מתקן אוטומטי מיוחד שמתחבר לחוטים האלה ומושך מהם זרם טעינה גדול מאד אל הקבלים של האוטובוס.
משרד התחבורה חישב ומצא שרק אוטובסים שנוסעים בין מסוף רידינג לתחנה המרכזית החדשה של ת"א מתאימים לטכנולוגיה הזאת של אוטובוסים חשמליים מבחינת טווח הנסיעה (עם מזגן) ובטיחות עמדות הטעינה המהירות והמסוכנות.
ואכן, קו מס' 4 של דן משתמש באוטובוסים האלה, שטוענים בתחנות הקצה שלהם לפני כל נסיעה את הקבלים במשך כ-10 דק'.
צבע האוטובוסים האלה אצל דן הוא כתום ועל הגג שלהם יש מתקן חיבור לקווי חשמל, בדיוק כמו מתקן החיבור של קטר חשמלי.
כאמור, השבוע חב' אגד הצטרפה לעידן האוטובוסים החשמליים בקווים העירוניים שלה בחיפה ובקריות.
האוטובוסים שלה ייטענו בעמדות טעינה איטיות ובטוחות במשך כל הלילה במסוף שבקריית חיים (עמדות טעינה זהות לעמדות הטעינה של מכוניות בטר פלייס בעבר).
האוטובוסים החשמליים של אגד הם בצבע ירוק וניתן לזהותם ע"י הגג השונה שלהם שכולל מתקן ארוך וגבוה שמכיל את המצברים ותופס כמעט את כל שטח הגג.
צריך לשים לב, שכמו שהרכב החשמלי נכשל בשוק המכוניות הפרטיות, כך גם הוא נכשל בשוק האוטובוסים.
לאנושות עדיין אין תחליף ראוי לבנזין ולסולר.
(אפילו מכוניות שנוסעות על גפ"מ חייבות מיכל בנזין במקביל לבלון הגפ"מ שבתא המטען כי המנוע חייב בנזין להתנעה שלו ולתחילת הנסיעה כשהוא עדיין קר).
חב' אגד התחילה השבוע להפעיל בקווים שלה בחיפה ובקריות 25 אוטובוסים חשמליים והיא מצפה לעוד 40 שכבר נרכשו בשבילה לכל קוויה בארץ. האוטובוסים האלה מיובאים מסין.
האוטובוסים לא מזהמים בכלל והנסיעה בהם היא שקטה. הוקם בשבילם מסוף טעינה חדש במתחם של אגד בדרום קריית חיים.
האוטובוסים האלה נוסו לפני כ-4 שנים בחב' דן ונחלו כישלון מוחלט בת"א. הם נוסו בקו 5. התברר לחב' דן שטעינתם אורכת מס' עצום של שעות (במשך כל הלילה) ושטווח הנסיעה שלהם מוגבל מאד יחסית לאוטובוסים שעובדים על סולר.
התברר גם שעלות תחזוקתם היא אדירה והסיבוך בתיקונם הוא עצום. לא ניתן לתקנם באמצע הדרך אלא צריך לגרור אותם בעת תקלה וגם אז התיקון והחלפים הם מאד יקרים ומסובכים.
חב' דן לא הסכימה להשתמש בהם יותר ומשרד התחבורה נאלץ להחליפם בשבילה לאוטובוסים חשמליים אחרים.
האוטובוסים החשמליים החדשים שהיא קיבלה הם בעלי טווח נסיעה של 12 ק"מ (עם מזגן) בין טעינה לטעינה. הם נטענים בתחנת המוצא ובתחנת היעד בכל תחילת נסיעה במשך 10 דקות בלבד. אין להם מצברים אלא קבלים. הקבל הוא רכיב חשמלי שנטען במהירות ושאוגר מטען חשמלי לשימושים מוגבלים.
הטעינה המהירה לא מתבצעת בעמדות טעינה רגילות כי היא מסוכנת מאד. האוטובוס עומד בעמדת הטעינה מתחת לחוטי חשמל ומגג האוטובוס עולה מתקן אוטומטי מיוחד שמתחבר לחוטים האלה ומושך מהם זרם טעינה גדול מאד אל הקבלים של האוטובוס.
משרד התחבורה חישב ומצא שרק אוטובסים שנוסעים בין מסוף רידינג לתחנה המרכזית החדשה של ת"א מתאימים לטכנולוגיה הזאת של אוטובוסים חשמליים מבחינת טווח הנסיעה (עם מזגן) ובטיחות עמדות הטעינה המהירות והמסוכנות.
ואכן, קו מס' 4 של דן משתמש באוטובוסים האלה, שטוענים בתחנות הקצה שלהם לפני כל נסיעה את הקבלים במשך כ-10 דק'.
צבע האוטובוסים האלה אצל דן הוא כתום ועל הגג שלהם יש מתקן חיבור לקווי חשמל, בדיוק כמו מתקן החיבור של קטר חשמלי.
כאמור, השבוע חב' אגד הצטרפה לעידן האוטובוסים החשמליים בקווים העירוניים שלה בחיפה ובקריות.
האוטובוסים שלה ייטענו בעמדות טעינה איטיות ובטוחות במשך כל הלילה במסוף שבקריית חיים (עמדות טעינה זהות לעמדות הטעינה של מכוניות בטר פלייס בעבר).
האוטובוסים החשמליים של אגד הם בצבע ירוק וניתן לזהותם ע"י הגג השונה שלהם שכולל מתקן ארוך וגבוה שמכיל את המצברים ותופס כמעט את כל שטח הגג.
צריך לשים לב, שכמו שהרכב החשמלי נכשל בשוק המכוניות הפרטיות, כך גם הוא נכשל בשוק האוטובוסים.
לאנושות עדיין אין תחליף ראוי לבנזין ולסולר.
(אפילו מכוניות שנוסעות על גפ"מ חייבות מיכל בנזין במקביל לבלון הגפ"מ שבתא המטען כי המנוע חייב בנזין להתנעה שלו ולתחילת הנסיעה כשהוא עדיין קר).