המצב העגום של טכנולוגיית האוטובוסים החשמליים בישראל.

משה12333

New member
המצב העגום של טכנולוגיית האוטובוסים החשמליים בישראל.

חב' אגד התחילה השבוע להפעיל בקווים שלה בחיפה ובקריות 25 אוטובוסים חשמליים והיא מצפה לעוד 40 שכבר נרכשו בשבילה לכל קוויה בארץ. האוטובוסים האלה מיובאים מסין.

האוטובוסים לא מזהמים בכלל והנסיעה בהם היא שקטה. הוקם בשבילם מסוף טעינה חדש במתחם של אגד בדרום קריית חיים.

האוטובוסים האלה נוסו לפני כ-4 שנים בחב' דן ונחלו כישלון מוחלט בת"א. הם נוסו בקו 5. התברר לחב' דן שטעינתם אורכת מס' עצום של שעות (במשך כל הלילה) ושטווח הנסיעה שלהם מוגבל מאד יחסית לאוטובוסים שעובדים על סולר.

התברר גם שעלות תחזוקתם היא אדירה והסיבוך בתיקונם הוא עצום. לא ניתן לתקנם באמצע הדרך אלא צריך לגרור אותם בעת תקלה וגם אז התיקון והחלפים הם מאד יקרים ומסובכים.

חב' דן לא הסכימה להשתמש בהם יותר ומשרד התחבורה נאלץ להחליפם בשבילה לאוטובוסים חשמליים אחרים.

האוטובוסים החשמליים החדשים שהיא קיבלה הם בעלי טווח נסיעה של 12 ק"מ (עם מזגן) בין טעינה לטעינה. הם נטענים בתחנת המוצא ובתחנת היעד בכל תחילת נסיעה במשך 10 דקות בלבד. אין להם מצברים אלא קבלים. הקבל הוא רכיב חשמלי שנטען במהירות ושאוגר מטען חשמלי לשימושים מוגבלים.

הטעינה המהירה לא מתבצעת בעמדות טעינה רגילות כי היא מסוכנת מאד. האוטובוס עומד בעמדת הטעינה מתחת לחוטי חשמל ומגג האוטובוס עולה מתקן אוטומטי מיוחד שמתחבר לחוטים האלה ומושך מהם זרם טעינה גדול מאד אל הקבלים של האוטובוס.

משרד התחבורה חישב ומצא שרק אוטובסים שנוסעים בין מסוף רידינג לתחנה המרכזית החדשה של ת"א מתאימים לטכנולוגיה הזאת של אוטובוסים חשמליים מבחינת טווח הנסיעה (עם מזגן) ובטיחות עמדות הטעינה המהירות והמסוכנות.

ואכן, קו מס' 4 של דן משתמש באוטובוסים האלה, שטוענים בתחנות הקצה שלהם לפני כל נסיעה את הקבלים במשך כ-10 דק'.

צבע האוטובוסים האלה אצל דן הוא כתום ועל הגג שלהם יש מתקן חיבור לקווי חשמל, בדיוק כמו מתקן החיבור של קטר חשמלי.


כאמור, השבוע חב' אגד הצטרפה לעידן האוטובוסים החשמליים בקווים העירוניים שלה בחיפה ובקריות.

האוטובוסים שלה ייטענו בעמדות טעינה איטיות ובטוחות במשך כל הלילה במסוף שבקריית חיים (עמדות טעינה זהות לעמדות הטעינה של מכוניות בטר פלייס בעבר).

האוטובוסים החשמליים של אגד הם בצבע ירוק וניתן לזהותם ע"י הגג השונה שלהם שכולל מתקן ארוך וגבוה שמכיל את המצברים ותופס כמעט את כל שטח הגג.


צריך לשים לב, שכמו שהרכב החשמלי נכשל בשוק המכוניות הפרטיות, כך גם הוא נכשל בשוק האוטובוסים.

לאנושות עדיין אין תחליף ראוי לבנזין ולסולר.

(אפילו מכוניות שנוסעות על גפ"מ חייבות מיכל בנזין במקביל לבלון הגפ"מ שבתא המטען כי המנוע חייב בנזין להתנעה שלו ולתחילת הנסיעה כשהוא עדיין קר).











 
לא ברור למה בחרו בחיפה באוטובוסים עם מצבר ולא עם קבל על

קבל על בדיוק מתאים עבור אוטובוס שנוסע במסלול קבוע.
הוא יכול ליסוע בלי סוף, רק עם טעינה בתחנות הקצה, ואם יש צורך - גם בתחנת נוסעים על מסלול הקו.
טיפשות יקרה במיוחד.
&nbsp
 

משה12333

New member
האם אתה מוכן שבתחנה לאורך המסלול תהיה עמדת טעינה מסוכנת

מאד לבני אדם? האם היית מוכן לשבת בתחנה שמעליה יש עמדת טעינה שכזאת? האם היית מוכן שבמדרכה ליד ביתך תקום עמדת טעינה שכזאת?

האם אתה רוצה שבכל 12 ק"מ, האוטובוס יעצור לטעינה של 10 דקות? האם היית מוכן לנסוע בקו כזה שמאריך את זמן הנסיעה שלו בגלל הטעינות?


גם טכנולוגיית המצברים הנטענים היא עלובה. היא נוסתה בת"א ונכשלה (בקו מס' 5) וזאת למרות שבת"א הכבישים הם מישוריים.

בחיפה הכבישים הם משופעים ולכן היא תיכשל שבעתיים כי טווח הנסיעה יקטן אפילו יותר.

כל הנושא הזה הוא לא הגיוני ולא מקצועי.

לדן ולאגד כבר יש מאות אוטובוסים עם תקן "יורו 6" לפליטת מזהמים ממנועי דיזל (סולר). ברור שהם מזהמים יותר מהאוטובוסים החשמליים אך הטיפול בעשן הפליטה שלהם הולך ומשתפר כל הזמן.

 

shershku

New member
למה זה מעניין בפורום הזה?

ולא בפורום השכן: תחבורה ציבורית.
 

אבישי ק

New member
רכבים חשמליים כולל האוטובוסים משפיעים על התכנון העירוני

משפיעים על הזיהום, נתיבי תחבורה, פריסת תשתיות וכו...
מכיוון שהביאו אוטובוסים חשמליים לחיפה תהיה כנראה השפעה עתידית גם על תכנון של התחבורה באזור.
לאוטובוס חשמלי יש הגבלות לעומת האוטובוסים המסורתים שמונעים בדיזל מבחינת טווח.
לדעתי היו צריכים לחשוב על פריסת כבל כמו לרכבת קלה או חשמלית כדי לטעון לפחות בחלק מהדרך את המצברים וכך להאריך את טווח הנסיעה.
 
למעלה