הצעד של אפל שיחתוך בחצי את ההכנסות של פייסבוק: טים קוק וצוקרברג עולים להתקפה
לקראת השינוי במדיניות הפרטיות של אפל תוקף מארק צוקרברג את אפל ומכנה אותה ”המתחרה הגדולה ביותר שלנו”
טים קוק מצידו יוצא נגד ”עסקים שבנויים על הטעיית משתמשים”
מארק צוקרברג.
במה שנראה כמו עוד שלב במאבק הבלתי נגמר של עולם הטכנולוגיה בין אפל ופייסבוק, עולים עתה ראשי ענקיות הטכנולוגיה להתקפה. ברגע,
הצעד של אפל שעלול לעלות ביוקר לפייסבוק
תקציר הפרקים הקודמים
הקרב בין שתי החברות החל בשנה שעברה עם ההודעה של אפל כי החל מiOS 14 – גרסת מערכת ההפעלה שעלתה לאוויר בספטמבר – היא תימנע ממפרסמים דוגמת פייסבוק, להשתמש במידע שאספו מ”מזהה הפרסום” (או IDFA) של המשתמשים – שהוא פרופיל ייחודי למשתמשי iOS, המשמש לפרסום מטורגט. אם המפרסמים ירצו להמשיך להשתמש במזהה הייחודי הזה, עליהם יהיה לקבל את אישורם המפורש לכך (כלומר, מצב opt-in, א.א.).
בפייסבוק טענו אז כי השינוי של אפל יוביל להפסדים של כחצי מההכנסות שלה מפרסום דרך חטיבת Audience Networks שהיא מפעילה, ועל פי דיווחים, ההפסדים של פייסבוק ושאר חברות הפרסום יכולים להגיע למאות מיליארדי דולרים בעקבות המהלך
“אחת המתחרות הגדולות”
עד עכשיו הקפידה פייסבוק לתקוף את הצעדים של אפל כחברה, וגייסה לצורך כך טיעונים כמו הגנה על העסקים הקטנים. אולם עם דיווח תוצאות הרבעון הרביעי של 2020, נראה שבחברה שלפו את החליפה של האיומים מהארון.
בשיחה עם משקיעים, אמר מנכ”ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג: “אפל אומרת שהם עושים את זה (מונעים את הגישה של חברות למזהה המשתמש, א.א.) כדי לעזור למשתמשים, אבל המהלכים שלהם מראים בבירור כי הם עושים את זה פשוט כדי לשמור על האינטרסים שלהם”, אמר צוקרברג והגדיר את אפל כ”אחת המתחרות הגדולות שלנו”.
לדברי צוקרברג, המטרה הסופית של אפל היא להשתמש בכוח האדיר שיש לה כדי לשים בקדמת הבמה את המוצרים שלה. צוקרברג ציין כי אפל עושה זאת עם iMessage, המתחרה ישירות מול וואטסאפ ופייסבוק מסנג’ר וכינה אותה “אפליקציית המסרים הפופולרית ביותר באמריקה”. צוקרברג טען ש-iMessage מגיעה עם ה-API של אפל ומותקנת מראש על כל אייפון, ולכן היא “כלי נשק מרכזי” באקוסיסטם של אפל.
“לאפל יש כרגע תמריץ להשתמש בדומיננטיות של הפלטפורמה שלהם (iOS, א.א.) כדי להשפיע על האופן שבו האפליקציות שלנו עובדת, והם עושים זאת באופן קבוע כדי לתת קדימות למוצרים שלהם”, אמר צוקרברג וחזר למסר של
קמפיין המודעות של פייסבוק נגד אפל – הטוען כי האופן שבו פועלת הענקית מקופרטינו “פוגע במיליון עסקים קטנים”.
צוקרברג גם תקף את מדיניות ה-App Privacy Details או “מדבקות הערכים התזונתיים” שהחלה אפל לצרף לאפליקציות, וכוללות מידע בנוגע לדאטה שנאסף מהמשתמשים: “אפל השיקה עכשיו מה שמכונה ‘מדבקות ערכים תזונתיים’, שעוסקות בדאטה שאפליקציות אוספות, במקום הפרטיות והאבטחה של ההודעות שאנשים שולחים. אפל מגבה עותקים לא מוצפנים מקצה-לקצה של הודעות ה-iMessage של משתמשים, אלא אם אתם מבטלים את iCloud”
הפיצ’ר הפרטיות שהוציא את פייסבוק משלוותה היה אמור לעלות לאוויר עם הגרסה הראשונה של iOS 14 – אי שם בספטמבר, אך אפל דחתה את היישום שלו לאביב. באפל אמנם לא הגיבו ישירות לצוקרברג, אך בעבר עמדו שוב ושוב מאחורי ההחלטה – ובשבוע שעבר שחררה קופרטינו מדריך בשם “
יום בחיי המידע שלכם” כדי להציג בפני המשתמשים את כל הדרכים שבהם עוקבים אחריהם עבור פרסום וטרגוט, עוד עקיצה מרומזת בקרב נגד פייסבוק.
טים קוק: טכנולוגיה יכולה להצליח גם בלי מאגרים של מידע אישי שנאסף מעשרות אתרים
טים קוק אמנם לא הגיב ישירות לטענות של צוקרברג ולא הזכיר את שמו, אבל בנאום שנשא בכנס פרטיות אירופאי, אמר מנכ”ל אפל: “טכנולוגיה יכולה להצליח גם בלי מאגר עצום של מידע אישי, שנאסף מעשרות אתרים ואפליקציות… הפרסום שגשג במשך שנים בלעדי זה”.
קוק גם הוסיף עקיצה לגבי תפקידה לכאורה של פייסבוק במאורעות האחרונים בוושינגטון: “אנחנו נמצאים בתקופה שתיאוריות קונספירציה ודיס-אינפורמציה משתוללות ומתודלקות על ידי אלגוריתמים. אנחנו לא יכולים להתעלם מהתפיסה כאילו כל מעורבות (אינגייג’מנט) של משתמשים היא טובה – וככל שהיא מתמשכת יותר, כך היא טובה יותר – הכל למען המטרה של לאסוף יותר דאטה”. לבסוף סיכם קוק, בלי להזכיר את פייסבוק בשמה: “אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, ניצול דאטה ויצירת מצג שווא של חופש בחירה, לא מגיעים לו שבחים אלא תיקונים”
לקראת השינוי במדיניות הפרטיות של אפל, תוקף מארק צוקרברג את אפל ומכנה אותה ''המתחרה הגדולה ביותר שלנו''; טים קוק מצידו יוצא נגד ''עסקים שבנויים על הטעיית משתמשים''
www.geektime.co.il