המשך השרשור על יצירה
שלום, אני כותב מחוץ לשרשור, כי הוא כבר לא קופץ למעלה. קודם כל - אני חושב שעלינו כאן על שאלה פילוסופית. האם מוזיקה היא מתמטיקה? מירי סיכמה שכן במשפט אחד. אני לא ממש מסכים. אכן, ההרמוניות הנעימות לאוזן הן אכן בעלות אופי מתמטי מובהק, וישנות תאוריות רבות בנושא. בנוסף, לא כל אוסף הרמוניות הוא מוסיקה נעימה לאוזן; רק אוספי תווים בעלי "סדר" מסוים נעימים לאוזן. באוריגמי אני חושב שהדבר דומה. כל דגם אוריגמי, ברמה כזו או אחרת, הוא אוסף קפלים על נייר. אבל, רק כאשר הקפלים מסודרים באופן "אסתטי" (וזו הגדרה סובייקטיבית) יכול להיווצר קיפול. ואכן, יש מבנה מתמטי מובהק מתחת לכל קיפול. גם לשפה מדוברת יש מבנה מתמטי. למשל, בשפה האנגלית, צרופי אותיות מסוימים שכיחים יותר מצירופים אחרים. אם ניתן למחשב לבחור אותיות באקראי - יווצר זבל. אבל אם אומרים לו קצת על מבנה השפה נוצר משהו שהוא דמוי שפה (וכדאי לעיין במאמרו של קלוד שנון משנת 1948 - The Mathematical Theory of Communication). אבל אני לא חושב שניתן להגיד ששפה היא מתמטיקה. ולכן אני מסכים עם דבריו של פול. לגבי יצירה - נכון, הרצון ליצור אוריגמי לא בוער בי חזק. הוא קיים, אבל הוא לא מנסה לברוח החוצה. כשאני לוקח נייר ומקפל אותו באקראי, אני נוטה לקפלו באופן מאד סימטרי ולא מגיע לשום תוצאה שאני מרוצה ממנה ויכול לקרוא לה "דגם". אין לי זמן כדי להמשיך ולחקור בנושא. אני לא מחפש מתכונים ליצירה או קיצורי דרך. אני מאמין שאם אשקיע מספיק כנראה גם אני אוכל להמציא דברים יפים. אבל הנקודה היא שאין לי את הזמן להשקיע את רוב מרצי ביצירת קיפולים משלי. אני מעדיף להנות מהתרפיה שנותן לי הקיפול. השאלות שלי לגבי יצירה נובעות בעיקר מסקרנות. מעניין אותי איך אנשים שונים ניגשים לתהליך של "הנדסת" דגם מתוך הנייר. מעבר לזה, יצירה היא דבר מורכב ורב-רבדי. גם הוכחת משפט מתמטי היא סוג של יצירה (לפחות לדעתי).
שלום, אני כותב מחוץ לשרשור, כי הוא כבר לא קופץ למעלה. קודם כל - אני חושב שעלינו כאן על שאלה פילוסופית. האם מוזיקה היא מתמטיקה? מירי סיכמה שכן במשפט אחד. אני לא ממש מסכים. אכן, ההרמוניות הנעימות לאוזן הן אכן בעלות אופי מתמטי מובהק, וישנות תאוריות רבות בנושא. בנוסף, לא כל אוסף הרמוניות הוא מוסיקה נעימה לאוזן; רק אוספי תווים בעלי "סדר" מסוים נעימים לאוזן. באוריגמי אני חושב שהדבר דומה. כל דגם אוריגמי, ברמה כזו או אחרת, הוא אוסף קפלים על נייר. אבל, רק כאשר הקפלים מסודרים באופן "אסתטי" (וזו הגדרה סובייקטיבית) יכול להיווצר קיפול. ואכן, יש מבנה מתמטי מובהק מתחת לכל קיפול. גם לשפה מדוברת יש מבנה מתמטי. למשל, בשפה האנגלית, צרופי אותיות מסוימים שכיחים יותר מצירופים אחרים. אם ניתן למחשב לבחור אותיות באקראי - יווצר זבל. אבל אם אומרים לו קצת על מבנה השפה נוצר משהו שהוא דמוי שפה (וכדאי לעיין במאמרו של קלוד שנון משנת 1948 - The Mathematical Theory of Communication). אבל אני לא חושב שניתן להגיד ששפה היא מתמטיקה. ולכן אני מסכים עם דבריו של פול. לגבי יצירה - נכון, הרצון ליצור אוריגמי לא בוער בי חזק. הוא קיים, אבל הוא לא מנסה לברוח החוצה. כשאני לוקח נייר ומקפל אותו באקראי, אני נוטה לקפלו באופן מאד סימטרי ולא מגיע לשום תוצאה שאני מרוצה ממנה ויכול לקרוא לה "דגם". אין לי זמן כדי להמשיך ולחקור בנושא. אני לא מחפש מתכונים ליצירה או קיצורי דרך. אני מאמין שאם אשקיע מספיק כנראה גם אני אוכל להמציא דברים יפים. אבל הנקודה היא שאין לי את הזמן להשקיע את רוב מרצי ביצירת קיפולים משלי. אני מעדיף להנות מהתרפיה שנותן לי הקיפול. השאלות שלי לגבי יצירה נובעות בעיקר מסקרנות. מעניין אותי איך אנשים שונים ניגשים לתהליך של "הנדסת" דגם מתוך הנייר. מעבר לזה, יצירה היא דבר מורכב ורב-רבדי. גם הוכחת משפט מתמטי היא סוג של יצירה (לפחות לדעתי).