המשך לפולמוס עם עזר על הציונות
שלום לכולם, בהודעה זאת אני רוצה להגיב על דברים ששמענו במספר הודעות מפי עזר בנוגע לציונות. אני, כאיש השמאל הציוני ההומניסטי, רוצה להגן על הציונות מפני ההתקפות שנשמעו. אני אשמח מאד לתגובות מכל אחד מכם, וכמובן מעזר עצמו. ראשית כל, יש לציין כי עזר ביסס את רוב הודעותיו על ציטוטים "מרשיעים" של מנהיגים ציוניים. באמצעות ציטוטים אלו, ניסה עזר להוכיח שמנהיגי הציונות שנאו דתיים וחרדים, התנגדו ליהדות באופן עקרוני וגילו חוסר אכפתיות כלפי היהודים בשואה. אין להתכחש לאמיתות הציטוטים, אבל הם מייצגים רק צד אחד של הסיפור. רוב מנהיגי הציונות דווקא העריכו מאד את הציונות הדתית, המזרחי, ואף שיתפו איתה פעולה באופן הדוק. בתנועת "חיבת ציון", אחת מהתנועות הציוניות הראשונות, היו כמחצית החברים דתיים אורתודוקסיים, ואף היו רבנים רבים בהנהגה. רבנים כמו ריינס היו מאבות הציונות, ושיתפו פעולה באופן הדוק עם המנהיגים החילוניים. אני מאד לא מסכים לרושם שעזר ניסה ליצור כאן על הרצל. יש להבחין בשתי תקופות בחייו: בתקופה הראשונה הוא האמין כי על היהודים להתנצר, אך הוא חזר בו מאמונת השוא הזאת לאחר פרשת דרייפוס. את הפרשה הזאת הוא ראה כהוכחה, לפיה האנטישמיות לא פוסחת גם על יהודים מתבוללים. רק בעקבות פרשת דרייפוס, הפך הרצל לציוני. מכאן נובע כי הציטוטים שהביא עזר שייכים לתקופה "הלא ציונית" של הרצל, ולכן אינם רלוונטיים כלל לנושא הדיון לאחר פרשת דרייפוס כתב הרצל את הספר "מדינת היהודים". בספר זה הוא כתב כי יהיה מקום ליהדות במדינה החדשה, אך הרבנים ישארו בבתי הכנסת ולא ישפיעו על הפוליטיקה. אני תומך בעמדה זאת, וסבור כי היא טובה הן לדת והן למדינה. טוב יותר ליהדות כאשר היא לא מעורבת בפוליטיקה, והרצל ידע זאת ולכן כתב את מה שכתב. נדמה לי (אבל אני לא ממש בטוח) שהרצל כתב שהמדינה אפילו תממן מוסדות דת יהודיים. מצד שני, הרצל היה יהודי חילוני ליברלי, ואינני חושב שיש לראות זאת לגנות. בנוגע לדוד בן גוריון, למרות התבטאויותיו, הוא היה האדם שהתפשר עם החרדים! חשוב לזכור כי הוא הגיע להסכמה עם החזון איש בנוגע לעגלה המלאה והעגלה הריקה. הוא אפילו הודה, לצערי הרב, בעליונות של החרדיות (העגלה המלאה) על החילוניות (העגלה הריקה). בתור אחד שתומך בתפיסה של "שתי עגלות מלאות", בן גוריון נורא מרגיז אותי בקטע הזה. קשה לומר שהוא שנא יהדות או שנא חרדים, בהקשר זה. אם נמשיך ונדבר על השואה, הרי שעסקנים ציוניים, כגון ישראל קסטנר, הצילו יהודים רבים מאד. משפט קסטנר היה עלילת דם, ודבר זה הוכח כאשר זיכה אותו בית המשפט העליון. קסטנר הציל יהודים רבים מאד מציפורני הנאצים, ולכן יש לראות אותו כגיבור. גם מורדי גטו וארשה, גיבורי העם היהודי, היו ציוניים בחלקם הגדול, וכן ועדי הצלה אחרים. חשוב לזכור גם את הצנחנים ואת חנה סנש, שנשלחו ע"י התנועה הציונית והיישוב העברי בארץ. הזכרת התבטאויות קשות בנוגע להצלת יהודים, ואינני מטיל ספק בנכונותן. אין ספק שאני דוחה תפיסה זאת ולא מסכים איתה. מעולם לא טענתי שמנהיגי הציונות הינם מלאכים משמיים. אבל תזכור שהיו גם התבטאויות אחרות. גולדה מאירסון (מאיר) אמרה כי "ציונות בשבילה היא רק הצלת יהודים". כך חשבו גם מנהיגים אחרים. התופעה שעזר הזכיר נקראת פלסטינוצנטריות, והיא דחויה גם בעיני. אבל אני לא רואה את המציאות בשחור ולבן, ולמרות חסרונותיהם, אני מעריך את מנהיגי הציונות על ההשג הגדול שלהם- יצירת מדינה יהודית עצמאית לעם היהודי. הציונות השיגה דברים רבים, ואסור לעזר או לאף אחד להתעלם מהן: מדינה, כלכלה מודרנית, ערים, כפרים ויישובים, ספרות עברית. אסור להתעלם מכל הדברים הללו! תזכור גם שמנהיגים ציוניים כמו אחד העם מאד העריכו את היהדות. התמונה שעזר הציג כאן היא לדעתי חד צדדית ולא משקפת את המציאות באופן מלא. שלכם, קוכולין
שלום לכולם, בהודעה זאת אני רוצה להגיב על דברים ששמענו במספר הודעות מפי עזר בנוגע לציונות. אני, כאיש השמאל הציוני ההומניסטי, רוצה להגן על הציונות מפני ההתקפות שנשמעו. אני אשמח מאד לתגובות מכל אחד מכם, וכמובן מעזר עצמו. ראשית כל, יש לציין כי עזר ביסס את רוב הודעותיו על ציטוטים "מרשיעים" של מנהיגים ציוניים. באמצעות ציטוטים אלו, ניסה עזר להוכיח שמנהיגי הציונות שנאו דתיים וחרדים, התנגדו ליהדות באופן עקרוני וגילו חוסר אכפתיות כלפי היהודים בשואה. אין להתכחש לאמיתות הציטוטים, אבל הם מייצגים רק צד אחד של הסיפור. רוב מנהיגי הציונות דווקא העריכו מאד את הציונות הדתית, המזרחי, ואף שיתפו איתה פעולה באופן הדוק. בתנועת "חיבת ציון", אחת מהתנועות הציוניות הראשונות, היו כמחצית החברים דתיים אורתודוקסיים, ואף היו רבנים רבים בהנהגה. רבנים כמו ריינס היו מאבות הציונות, ושיתפו פעולה באופן הדוק עם המנהיגים החילוניים. אני מאד לא מסכים לרושם שעזר ניסה ליצור כאן על הרצל. יש להבחין בשתי תקופות בחייו: בתקופה הראשונה הוא האמין כי על היהודים להתנצר, אך הוא חזר בו מאמונת השוא הזאת לאחר פרשת דרייפוס. את הפרשה הזאת הוא ראה כהוכחה, לפיה האנטישמיות לא פוסחת גם על יהודים מתבוללים. רק בעקבות פרשת דרייפוס, הפך הרצל לציוני. מכאן נובע כי הציטוטים שהביא עזר שייכים לתקופה "הלא ציונית" של הרצל, ולכן אינם רלוונטיים כלל לנושא הדיון לאחר פרשת דרייפוס כתב הרצל את הספר "מדינת היהודים". בספר זה הוא כתב כי יהיה מקום ליהדות במדינה החדשה, אך הרבנים ישארו בבתי הכנסת ולא ישפיעו על הפוליטיקה. אני תומך בעמדה זאת, וסבור כי היא טובה הן לדת והן למדינה. טוב יותר ליהדות כאשר היא לא מעורבת בפוליטיקה, והרצל ידע זאת ולכן כתב את מה שכתב. נדמה לי (אבל אני לא ממש בטוח) שהרצל כתב שהמדינה אפילו תממן מוסדות דת יהודיים. מצד שני, הרצל היה יהודי חילוני ליברלי, ואינני חושב שיש לראות זאת לגנות. בנוגע לדוד בן גוריון, למרות התבטאויותיו, הוא היה האדם שהתפשר עם החרדים! חשוב לזכור כי הוא הגיע להסכמה עם החזון איש בנוגע לעגלה המלאה והעגלה הריקה. הוא אפילו הודה, לצערי הרב, בעליונות של החרדיות (העגלה המלאה) על החילוניות (העגלה הריקה). בתור אחד שתומך בתפיסה של "שתי עגלות מלאות", בן גוריון נורא מרגיז אותי בקטע הזה. קשה לומר שהוא שנא יהדות או שנא חרדים, בהקשר זה. אם נמשיך ונדבר על השואה, הרי שעסקנים ציוניים, כגון ישראל קסטנר, הצילו יהודים רבים מאד. משפט קסטנר היה עלילת דם, ודבר זה הוכח כאשר זיכה אותו בית המשפט העליון. קסטנר הציל יהודים רבים מאד מציפורני הנאצים, ולכן יש לראות אותו כגיבור. גם מורדי גטו וארשה, גיבורי העם היהודי, היו ציוניים בחלקם הגדול, וכן ועדי הצלה אחרים. חשוב לזכור גם את הצנחנים ואת חנה סנש, שנשלחו ע"י התנועה הציונית והיישוב העברי בארץ. הזכרת התבטאויות קשות בנוגע להצלת יהודים, ואינני מטיל ספק בנכונותן. אין ספק שאני דוחה תפיסה זאת ולא מסכים איתה. מעולם לא טענתי שמנהיגי הציונות הינם מלאכים משמיים. אבל תזכור שהיו גם התבטאויות אחרות. גולדה מאירסון (מאיר) אמרה כי "ציונות בשבילה היא רק הצלת יהודים". כך חשבו גם מנהיגים אחרים. התופעה שעזר הזכיר נקראת פלסטינוצנטריות, והיא דחויה גם בעיני. אבל אני לא רואה את המציאות בשחור ולבן, ולמרות חסרונותיהם, אני מעריך את מנהיגי הציונות על ההשג הגדול שלהם- יצירת מדינה יהודית עצמאית לעם היהודי. הציונות השיגה דברים רבים, ואסור לעזר או לאף אחד להתעלם מהן: מדינה, כלכלה מודרנית, ערים, כפרים ויישובים, ספרות עברית. אסור להתעלם מכל הדברים הללו! תזכור גם שמנהיגים ציוניים כמו אחד העם מאד העריכו את היהדות. התמונה שעזר הציג כאן היא לדעתי חד צדדית ולא משקפת את המציאות באופן מלא. שלכם, קוכולין