הנה אני מתחילה

צלליתה

New member
הנה אני מתחילה

לפני כמה שבועות דברו קצת על הספר. אני סיימתי אותו עכשיו. ההתרגשות שלי גדולה. קודם כל, הספר שייך לבן הזוג של בתי. אני אוהבת אותו מאוד ואוהבת אותו עוד יותר על כך שהוא אוהב ספרים של נשים. (אני שונאת את המושג ספרות נשים, אבל הספר הזה מאוד עוסק בנושאים נשיים). אחת הדמויות בספר גרה בבית מול ביתם. האיש הלך ובדק והשוואה וחיפש את הסימנים כדי למצוא את הבית המדיוק. אהבתי את זה. גבורת הספר גרה כמה דקות מהבית בו אני גרתי שהייתי בגילה בספר. המון זכרונות. אמנם קציר מצהירה שכל הדמויות פרי דמיונה....אבל המקומות לא. כל המקומות והחנויות גרמו לי חיוך אדיר. כי אם יבוא יום ואני אכתוב רומאן (ואני לא) אין דרך שלא אכתוב על המכלת של שיין. ואז יגידו שאני מעתיקה מקציר. שהייתי בגילה של המספרת וגרתי כמה דקות מהבית שלה גם אני קראתי וקראתי שוב ושוב ביומנה של אנה פראנק. הספר לא היה שלי, אלא של הילדה של השכנים שקבלת את הספר לבת המצווה ולא סבלה אותו. עכשיו אותה ילדה מתה. אני חושבת שהספר שלה הגיע לבת שלי. לא התחברתי לנושא העיקרי בספר, לאהבה המאוד פיזית בין הילדה למורה שלה. הקריאה זרקה אותי לגמרי חזרה לגיל 14 והסתבר לי עכשיו שרציתי, חלמתי, פינטזתי, אבל הייתי עדיין לגמרי ילדה. הזכרונות הכל כך לא מיניים מהגיל בתוספת העובדה שאני אמא לבנות כנראה הביאו אותי לראות בעיקר את הניצול שברומאן, לא את היופי והאהבה. טוב. גמרתי להתרגש. בעצם רציתי לדבר על משהו אחר לגמרי. תוך כדי קריאה, בגלל שאני כל כך מזהה את המקומות שהיא מדברת עליהם רציתי לבדוק מה גילה של קציר. הקלדתי את שמה לתוך גוגל. את תאריך הלידה לא מצאתי, מה שכן, מצאתי המון בקורות על הספר. ואלהים ישמור. כמה רוע, רשעות ופרובינצליות יש במדינה הזאת. למה אף פעם לא מפרגנים פה. לא רק בספרות, בכל תחום. אז היא לא כתבה את הרומאן החשוב ביותר של המאה העשרים ואחת וגם של המאה העשרים. עדיין לא אומר שצריך להשתלח להתלהם ולהשמיץ. עדיין זוכרת את השערוריה סביב הרומן שלה עם פרי (היה או לא היה?). (חברה אמרה לי שהיא צריכה להיות היום כבת ארבעים). אבל הכי חשוב התישבתי וקראתי את הספר. בדיוק כמו שקראתי ספרים בגיל 14. שקעתי, והעולם לא היה קיים יותר. רציתי לקרוא ולא רציתי "לבזבז", שלא יגמר. ואם הספר הצליח להחזיר אותי לחוויה מאז, לתענוג האדיר של הקריאה, אז בעיני הוא ספר מופת. ורגע, עוד רגע, אני כבר מסיימת.... הציטוט בדף הפותח "ההתחלה, הגרועה שבהתחלות, טובה מן הסוף הכי טוב" שלום עליכם, פרקי שיר השירים האמנם?
 

noa128

New member
בעקבות המלצתך

הוספתי אותו לספרים המומלצים בדף הפתיחה של הפורום (מה שאומר שיש עליו גם הנחה ברכישה..), ולרשימה שלי "לקחת בספריה".. - זה הזכיר לי את ההתלהבות של אמא שלי מ"פונטנלה" של מאיר שלו, שזרק אותה לילדות שלה בתל אביב.. הנאה מסוג אחר.. זה קרה לי עם "חמסין וציפורים משוגעות" שמשלב שם תיאורים של נופים ורחובות מעיר ליד הים, שזיהיתי כחדרה - היא ממש הוליכה אותי שם בין המראות בדמיון - ואת העיר הזו אני מכירה רק מביקורי חברים ופה ושם מהצבא..
 

Rivendell

New member
מותר להתחיל גם? ../images/Emo13.gif

היי, ריוונדל (ריווי), המנהלת של פורום ספרים כאן בתפוז. לא מתחילה כרגע שומדבר, אבל אוהבת את קציר וכועסת קצת על הספר הזה. אני מדביקה כאן את הביקורת שלי מפורומי, ואשמח לדבר על הספר אם מישהי או מישהו מעוניינים. הנה, אני מתחילה להתקלקל הוצאת "הספרייה החדשה" 308 עמודים ארבע מחברות של יומן, ושתי גיבורות - ריבי בת ה13 וריבי בת ה 38 - זה השלד של ספרה הרביעי של קציר והרומן השני שלה, שנכתב בצילו של "למאטיס יש את השמש בבטן". בגיל 38, אחרי מותה של מיכאלה ברג שהיתה מורתה לספרות ואהבתה הראשונה, מוציאה ריבי שנהר את מחברות היומן שלה מאותן שנות נעורים. ריבי היתה בת 13 כשהתאהבה במיכאלה, וזמן קצר לאחר מכן התחיל הרומן ביניהן. נתחיל בבסיס. נדמה לי שקציר לא קראה את "למאטיס יש את השמש בבטן". זה קצת תמוה בעיני, כי למיטב זכרוני היא כתבה אותו. ב"מאטיס" ריבי מספרת על אהבה ראשונה עם אישה – נכון. אבל לא עם מורה, אלא עם נועה, החברה הכי טובה, ג´ינג´ית גם היא, שאין לה ולו אזכור אחד ב"הנה אני מתחילה". מסקנה – ריבי של "מאטיס" משקרת לעצמה, ליגאל, לקורא. לא יפה. יש עוד כמה אי דיוקים, שעליהם דווקא סלחתי בקלות. אבל כאן החריקה פשוט זעקה באזניי. כל הדמויות של קציר, בסופו של דבר, בנויות מאותה תבנית פחות או יותר, ויש לה מוטיבים קבועים בסיפורים שלה – אהבת נשים מוסווית או גלוייה, סרטן השד, המאהב המבוגר, החברה הכי טובה, הדודה הקשישה, האמא היפה הגוססת. כל אלה מופיעים בין כה וכה ביצירותיה. אז אם היא רצתה לכתוב על ילדה בת 13 – נהדר. אין שום בעיה. אבל החיבור עם "מאטיס" רק יוצר אי התאמה, ומעצבן את הקורא. או במקרה הזה קוראת. היומן של ריבי לא אמין. הייתי פעם ילדה בת 13. אני מכירה ילדות בנות 13. ילדות בנות 13 לא כותבות ככה. המעברים החדים בשפה, המטאפורות המסובכות, תיאורי נוף והתחושות שברור שכתב אותם אדם בשל. אדם שמגיע ממקום אחר, מקום של בגרות, השלמה וידע. והרבה מעבר לזה – התכנים. אבל על זה אני עוד ארחיב. יש חלקים בהם אפשר להבליג. בהרבה מקרים התחושה היא שריבי בת ה 38 מנסה לשכתב את היומנים שלה מגיל 13, ולא תמיד בהצלחה. המעברים בשפה ובתכנים ברורים כבר מההתחלה, כשלצד תכנים פילוסופיים עמוקים ריבי מספרת על חוויותיה בשירותי הספרייה, למשל. קשה להתעלם מזה. נכון שבנות 13 אמורות לחוות את המעברים האלה – אבל הבעיה היא בעוצמות. יש משהו לא זורם וטבעי בכתיבה ובצורת הביטוי. "מיכאלה נרכנה עלי במהופך, לשונה מפרפרת לי למטה בין השפתיים, בשריה הלבנים והשופעים פרושים כאוהל מלפניי ומכל צדדי, ערוותה הסגולה מגודש הדם פעורה מול פני כפרח טורף, ומעליה עכביש חום קטן. נשמתי את הריח החריף ובלעתי רוק, והתכוננתי לטעום את הפרח בקצה לשוני, ואז ראיתי לפתע גושיש של נייר טואלט שנדבק בין הקפלים". נעזוב לרגע את זה שלטעמי זה לא תיאור איכותי במיוחד, כי כאן יש גם עניין של טעם אישי. אבל שילדה בת 13 תכתוב ככה – קשה לי להאמין. המודעות הגדולה לגוף, והיכולת להביע ככה את הדברים, אפילו רק בפני עצמה, מאוד לא סבירים אצל בת 13. ואפילו היא הכי בוגרת בעולם. בנות 13 הן בד"כ בשלב בחייהן בו לא נוח להן כ"כ עם הגוף, ובו הן עדיין מגלות אותו. לכתוב ככה – נראה לי מאוד תלוש. זו כתיבה של אישה בוגרת. "לילה אחד אפילו שמעתי את הגניחות שלה מעבר לדלת הסגורה, וחייכתי לעצמי". ריבי, אם זה לא ברור, מדברת כאן על אמא שלה. מיותר לציין שרוב בנות ה 13, 14 ואפילו מעבר לזה בעולם, לא ממש רוצות מידע מיותר על חיי המין של הוריהן. אבל בשלב זה נדבר על בת 14, ובעיני זה זועק "לא אמין". "´מה חורגין רצה ממך?´ העזתי לשאול. מיכאלה לא ענתה. נעלה שיחקה באבן קטנה על המדרכה. ראשה היה מורכן. לבסוף הרימה אליי את עיניה. "הוא חושב שלא הייתי צריכה לבחור בחיבור שלך לקריאה בטקס. אמרתי לו שזה היה החיבור הכי טוב, עשר דרגות מעל החיבורים האחרים… " …. היא כיווצה את מצחה וחיקתה את הקול הנמוך של חורגי: "התלמידה שנהר היא בסך הכל פישרית קטנה שעוד לא עשתה כלום למען המדינה, ואין לה שום זכות לשפוט אותה". השבירה כאן היא לא רק של מוסר, אלא גם של אתיקה. זו שיחה בין מורה לתלמידה. קשה לי להאמין שילדה בת 13 היתה עוברת במין שקט כזה על אמירות כ"כ קשות נגדה, בגיל כ"כ רגיש. זה פשוט לא מרגיש לי אמין. לגבי שאלת המוסר והמוסריות. כאן יש דילמה. לאורך כל הספר, היה בי ממש כעס. לא נגד ריבי, שהיתה ילדה בת 14, אלא נגד מיכאלה, אדם מבוגר עם אחריות – פלילית, רגשית, ועוד. בעמוד 138 מיכאלה אומרת: ´"אני פוחדת", אמרה בשקט, "הרי אם זה יתגלה כל העולם שלי ייהרס…. אבל זה יותר חזק ממני וגם מהפחד". יותר חזק? אז לכי לטיפול, גברת. יש לך בעיה מאוד רצינית בגבולות. התשובה הזאת קוממה אותי כל כך שממש התקשיתי להמשיך לקרוא. חזק יותר ממני? זה לא תירוץ. לא בעולם שלי. מבחינתי זה לא משנה שמדובר באישה ולא בגבר. הדין הוא אותו דין, הפשע (לא דווקא במובן הפלילי, אלא גם הניצול) הוא אותו פשע. בהמשך רואים איך גם אמות המידה של ריבי מתעצבות לפי אותו הגיון, שבעיני הוא מעוות: "חשבתי על מיכאלה, שמוכנה להסתכן ולסכן כל מה שיש לה בשביל האהבה שלנו, וידעתי שהוא פחדן". את הדברים האלה אומרת ריבי על אדם שלא מוכן לשכב איתה עד שתגיע לגיל החוקי. Need I say more? לקראת הסוף, כשריבי עצמה כבר אישה בוגרת, יש פתאום נגיעה בנושא שוב. הפעם מעיניים יותר מפוכחות, אם כי לטעמי בהחלט לא מספיק. ריבי מבינה כבר שמשהו לא היה תקין, אבל זה לא מחלחל עמוק כמו שהייתי מצפה. על השימוש באנה פראנק אני לא רוצה לפרט יותר מדי (גם ככה הביקורת הזו כבר ממש ארוכה). בעיני זה לא היווה בעיה, ויש לזה הרבה התייחסות בספר מכל הזוויות, כולל זו שרואה בזה מעין "חילול קודש". בעיני, ריבי עשתה בסה"כ משהו שהרבה נערות צעירות עושות – כתבה לדמות שעוררה בה השראה. ובכל זאת, בעמוד 184 ריבי שואלת: "את חושבת שאני אצליח פעם לכתוב שירים וסיפורים טובים, שאנשים ממש יקנו אותם בחנות ויקראו ויתרגשו?" ואני בוחרת לענות דווקא לקציר – כן. את יכולה. הצלחת עד כה. אבל בשביל לעשות את זה, את לא צריכה לזעזע, ואת לא צריכה לחפור סודות אפלים על הדמויות שלך. את צריכה לעשות מה שעשית כל כך טוב עד עכשיו – לכתוב ברגש, בעדינות, בצניעות. לכתוב על רגשות. לכתוב על החיים. לכתוב מנקודות החוזק שלך- מהראייה הכל כך ברורה וצלולה של הדברים, מהיכולת המדהימה לתת מילים לרגשות. לא להכניס ראש בריא למיטה חולה, לא להתעקש על האפל. החיים מספיק מסובכים. ודווקא באכזבות הקטנות, בכאבים הקטנים – שם את במיטבך. אכזבה – בהחלט. כי למרות שקציר לא איבדה את היד הקלה, את היכולת לצבוט את הלב של הקורא, הספר הזה לא הצליח לרגש אותי. שני כוכבים בסולם ריוונדל, ולב שבור אחד (שלי. אבל יעבור לי ).
 

noa128

New member
מקפיצה את ריוונדל

ומזמינה את כולם לתת את דעתם. הוספתי את "הנה אני מתחילה" למומלצים של הפורום - בשל הנושא והשם - אבל בלי לקרוא.. (עודני שקועה ב"יש ילדים זיגזג" של גרוסמן) בעניין הזה מבקשת דעתכם - חשוב לי שהמומלצים של הפורום יהיו אכן מומלצים על ידי יותר מקורא/ת אחד, ובמידה ויש שמסכימים עם ריוונדל, הנה הזדמנות לומר את זה
שבת טובה, נועה.
 
למעלה