הנה ההקדמה...

galileo2003

New member
הנה ההקדמה...

1 הלילה והאפלה השחירו את כל סיידוהיל , השקט והדממה סררו בחוץ כאילו רעש המוני עומד לפרוץ בכל רגע. הלילה היה כל כך כבד עד שאי אפשר היה להאמין שבעוד כשעתיים השחר יעלה ויהיה אור יום, החושך והדממה לא איפשרו לאמונה שכזאת. חומת הפנים לא הפחיתה אלא רק הגבירה את תחושת האפלה. הרוח יללה , לוחמי הכפר - האלדונים נעמדו קפואים כקרח, פניהם הביעו חיוורון וגופותיהם רעדו מקור. האלדונים שהם כעשרות אלפים היו פרוסים כולם בכל שטח הכפר סיידוהיל בשורות ובטורים בציפיה עמוקה שחומות הפנים והחוץ עומדות ליפול בכל רגע , דפיקות הלב של האלדונים היו חרישות ופעמו כאחד, תחושת המתח והלחץ הכאיבו גם לשאר אנשי הכפר שהסתגרו בבתיהם- הבאפלות שהכילו ברגע רק את הנשים, הילדים והזקנים. אנשי הכפר מעולם לא חוו פחד שכזה! פחד שיזכר גם בעוד 70 שנה. מצד אחד הייתה הרגשה של פחד מהטנאטים שעומדים לפרוץ את החומות, אך לעומת זאת מצד שני סררה תחושת התקווה! הכפר קיווה והתפלל שיפילו הטנאטים את החומה (היחידים בעלי הכוח לפרוץ את החומה המקוללת). וכך יזכו אנשי הכפר לחופש שאין כמוהו. אך הסיכון הוא מוות של המונים, המונים מאנשי הכפר! הטנאטים היו בעלי עוצמה וכוח אדיר! אך האלדונים היו רבים מהם, לכן הייתה תקווה כלשהי לניצחון וחירות. הפחד היותר גדול הוא שהטנאטים יפילו את כל שכבות האלדונים השומרים על הכפר ויכנסו לכפר עצמו! חומת הפנים והחוץ הייתה גבוהה למדיי רק ממרחקים עצומים היה ניתן לראות את סופה. צבעה היה אפור והייתה נראית עזובה אך מאיימת , היא הייתה בעלת מראה כבד ושידרה תחושה של צער, יאוש, בדידות ודיכאון. היא הייתה האוייב הכי גדול של סיידוהיל, אפילו יותר מהטנאטים. אנשי הכפר מעולם לא זכו לראות- ים, עצים חיים, אנשים שלא מהכפר, הרים גבוהים... אנשי הכפר המשילו את עצמם ללוחם שערים הנחנק למוות על ידי אויבו . מצבם היה עגום וכואב, אך התקווה של החירות השאירה את נשמתם מאירה. מחוצה של החומה איש לא ידע מה יש! רוב המבוגרים תיארו את ה'בחוץ' כמקום מלא באויבים המחכים שהחומה תיפול, הם אימצו את התיאור הזה כצורה טובה להעריך את מקומם. לעומתם היו הילדים והנערים שתיארו את הבחוץ כמקום חלומי... האשליה הזאת של הנוער שבדרך כלל השפיעה על הילדים פיזרה תחושה של שמחה בכפר, או לפחות העלאת חיוך על פניהם של המבוגרים! הנערים נהגו לצייר ציורים המתארים את השפע שבחוץ והיו כותבים ומופיעים עם הצגות ומחזות על חיים בעולם שמעבר לחומות. הילדים העריצו את הנערים על כך , והקרבה של אנשי הכפר אחד לשני הייתה כמו קרבה של אדם למשפחתו מה שהיה כעוד גורם להארת הנשמה של הכפר כאחד! ברגע המכריע הזה הבאפלות היו מלאות במשפחות וקרובים שקיוו לטוב. רוב הילדים היו רדומים מתחת לשמיכות, המבוגרים ישבו כל משפחה בלובי ביתה, הזקנים עם המקטרות והנשים עם הדאגות. ברוב הבאפלות היה שקט, שקט מצד הדיירים- שקט שבא מתוך דאגה, מתוך פחד... ברגע שכזה שום מילה או משפט אינו חשוב וגם לא המחשבות (אבל את המחשבות אי אפשר להשתיק, במיוחד במצב שכזה). הרוחות המשיכו ליילל, הדממה המשיכה לסרור, הקפור החוויר את פניהם של האלדונים אך לא כיסה את מראה האדישות שהחוויר את פניהם אפילו יותר. השקט שרר... מוט ההתקפה של אחד מהאלדונים נפל, האלדונים האחרים הפנו את ראשם בתמי/וה לכיוון שממנו נשמע הרעש הקל של נפילת המוט, האלדון היה נראה נבוך לרגע אך עייפותו השתלטה עליו והאלדון נשכב בפתאומיות על האדמה ונרדם (לפחות זה היה נראה כך) האלדונים שעמדו קרובים אליו העלו מבט מחייך וגיחוכים החלו להישמע מהאלדונים האחרים. הם לא שכחו את המצב בו הם נמצאים, התזמון הגרוע לא מנע מהם להמשיך לצחקק ולהתלחשש אחד עם השני. ההתלחשויות תוך מספר דקות החלו להיות דיבורים של ממש ולדיבורים התווספו גם תזוזות והבעות פנים. פתאום לאחר לחץ המוני, דממה, פחד ושתיקה- תיאורי רגשות החלו להישמע, האלדונים החלו לתאר את סבלם ולשתף בזאת אחד את השני כמו הר געש שהתפרץ בהתלוננויות... כמה שקר, כמה שמלחיץ כמה שעייפים וגוועים ברעב... הדיבורים הפכו למהומה גדולה שגרמה לאנשי הכפר לצאת החוצה ולבדוק את המתרחש. בלב אנשי הכפר הייתה תקווה שמא הקולות והדיבורים הם מטעם שמחה… שאלות עלו בלבם האם הייתכן שהטנאטים נטשו את החומות? עוד ועוד אנשים החלו לצאת מן הבאפלות , אפילו הנערים והילדים שהתעוררו מהמהומה. הרעש וההמוניות גרמו לאנשי הכפר לחשוב שאולי חל שינוי בתכנית! כל שינוי קטן היה משמח אותם העיקר לא המצב בו נעמדו לפני כדקות אחדות- מצב של פחד ולחץ. אם כי מייד הבינו אנשי הכפר שדיבורי האלדונים, אין אלה דיבורי שמחה… פיצוץ אדיר מחריש אוזניים נשמע לפתע. הטנאטים נפצו את החומות , האלדונים אף לא הספיקו להעלות תדהמה במבטם וכבר החלו הטנאטים במרחץ דמים. האלדונים נגררו ונטבחו , צעקות אימה נשמעו ובקול אכזרי שחטו מאות אלדונים! בתוך הבאפלות עמדו אימהות החובקות בילדיהן, רועדות ובוכיות… הנערים חיפשו מחסה, אך ללא הצלחה. עשרות נערים נגררו על ידי הטנאטים ואף חטפו מכות רצחניות. צרחה גדולה כזאת לא נשמעה מאז 'קללת החומה' הנעשתה על ידי 'זודה מלכת השערים'.
 
אוקיי, כמה הערות

קודם כל יש בעיה בשפה. אמנם אין הרבה טעויות כתיב וזה טוב מאד, אבל את מנסה לכתוב גבוה מדי ומרגישים את זה. ניקח לדוגמה את המשפט "האלדונים נעמדו קפואים כקרח, פניהם הביעו חיוורון וגופותיהם רעדו מקור". פנים לא מביעים חיוורון, הם חוורים - בדיוק כמו ששושנה אינה מביעה אדמומיות, היא אדומה. ולמה צריך לציין שדווקא גופותיהם רעדו מקור? מה עוד יכול היה לרעוד? ובואי לא נשכח שלפני רגע אמרת שהם קפואים כקרח - ובכן, קרח קפוא אינו רועד... במקום זה היה צריך לבוא משפט כמו: "האלדונים עמדו בפנים חיוורים, קופאים ורועדים מקור". כמו שתוכלי לראות כאן בפורום, אנשים חוזרים ומציינים את הבעייתיות של סימני קריאה מיותרים. סימן קריאה צריך להופיע, אם בכלל, רק כשמישהו מדבר. "אך לעומת זאת מצד שני סררה תחושת התקווה!" - כאן זה לא מתאים. ואם כבר מדברים על המשפט הזה, הביטויים "לעומת זאת" ו"מצד שני" אומרים בעצם את אותו הדבר, כך שאחד מהם מיותר. עוד משהו בולט מאד כבר בהתחלה הוא מספר הלוחמים: עשרות אלפים, ואלה הלוחמים של כפר אחד ויחיד?! מוגזם ביותר. אני הייתי מציע להתחיל שוב, ובקטן יותר. לא לספר על עשרות אלפי לוחמים וחומות מתמוטטות, אלא על יחידים. מה קורה, למשל, בתוך בקתה אחת בלבד. וכל הזמן לנסות לדמיין בדיוק, ויזואלית, את הסיטואציה. האם יכול להיות, למשל, שמישהו לא יספיק להביע אפילו תדהמה עד שהאויב יגיע אליו? תחשבי על עשרות אלפי איש בשורות ובטורים ועל אויב שצריך גם להספיק לעבור מעל הריסות של חומה גדולה - זה נראה הגיוני? בהצלחה.
 

galileo2003

New member
זה לא הגיוני אבל הגיוני...

קודם כל תודה על ההערות, צדקת בקשר לרוב הדברים.. לקחתי זאת לתשומת ליבי למרות שגם אפשר לפרגן קצת- לא חייב... האמת היא שאני לא מנסה להוכיח כמה טובה וגבוהה הכתיבה שלי אלא משתדלת לגרום לסיפור עצמו להישמע 'משכנע' באיזושהי מידה. אחרי הכל אני לא בקיאה בכתיבה יותר מידיי - ואל תנסה אפילו להשוות את רמת הכתיבה שלי שנחשבת לרדודה לרמה הכתיבה של אנשים יותר מתקדמים ומלומדים... אי אפשר אפילו לקרוא לי 'מתחילה' כי אני לא ממש מתכוונת לפתח את זה- אלא סתם... לפעמים בא להתנתק ולהיכנס לאיזה 'עולם' אחר למשך שעה לא יותר. עכשיו, אתה בעצם 'ניתחת' את צורת הכתיבה שלי- אבל לא התייחסת לסיפור עצמו שאולי גם הוא לא מי יודע מה מובן, הערת על מס' הלוחמים בכפר ועל כמה שזה לא הגיוני שהאוייבים יפילו חומה שמתוארת כחזקה ומאיימת, אבל תבין שבפנטזיות אין "הגיוני/לא הגיוני" , ברור שצריכות להיות פרופורציות - אבל כל עוד זה בא מהדמיון ושום דבר לא מבוסס בעצם על העולם האמיתי אז אפשר לגלוש למרחקים... אתה בטח קורא ואפילו יותר ממני ספרי פנטזיה - ועם התיאורים הלא מציאותיים של הסופרים אפשר רק להבין שאין גבולות! וזה לא שכתבתי שהם פשוט הפילו את החומות ברגע, איך זה הגיוני בדיוק? חומה כזאת?? (גם שמתי לב שלא הייתי ברורה ממש בעניין הזה..) אבל הקדמה צריכה להיות כללית ומתומצתת. הקדמה לא יכולה להיות כתובה בהרחבה. בהמשך (אם יהיה המשך) אני גם אכתוב על ה'כוחות' של האוייבים האלה שרק שבאמצעותם ניתן לפרוץ את החומות , ובכלל איך בנוי הכפר וזה נכון שזה לא בדיוק פרופורציונלי לכתוב שהיו עשרות אלפים - ואת זה אני בהחלט אשנה! ושוב, אופן הכתיבה שלי שונה מאופן הכתיבה של רוב חברי הפורום פה, כי הם לעומתי קצת יותר בקיאים ומתקדמים ברמת הכתיבה. רמת הכתיבה שלי כנראה 'קטנה עליך' ,אפשר לראות את זה... וזה בסדר גמור.
 
אל תביני אותי לא נכון

אני לא מזלזל בסיפור שלך, ואפילו חשתי שיש בו משהו מיוחד שבינתיים לא הצלחתי לשים עליו את האצבע. הבעיה היא שבשלב הזה הבעיות הסגנוניות בולטות מדי ומאפילות על השאר. מה שקורה אצלך זה בדיוק מה שקורה אצל כל כותב מתחיל שאני מכיר (לא שאני מכיר יותר מדי, אבל בכל זאת...), וגם אצלי. זה תמיד ככה בהתחלה ועם האימון זה משתפר. לי יש בערך 10 שנים "פור" עלייך ובכל זאת אני חוטף אש וגופרית פה ושם בגלל הכתיבה שלי. בפנטזיה הכל מותר, אבל צריך שיהיה היגיון פנימי. אם את חושבת להיכנס לזה ברצינות (ולא רק לפנטזיה אלא לכתיבה בכלל) את צריכה להתאמן, ואני ושאר חברי הפורום נשמח לעזור. בשביל זה אנחנו כאן. אל תתני לנודניקים כמוני לעצור אותך
 
אה, ועוד משהו

התגובה שלך לתגובה שלי הייתה כתובה מצוין! העובדה שמדובר בפנטזיה לא מחייבת סגנון מיוחד. אם תוכלי לשלב את השפה הרגילה שלך בעלילה פנטסטית, זה יהיה נהדר.
 

galileo2003

New member
תודה על העיצות והעידוד...

הבנתי על מה דיברת , זה בסדר גמור... אולי באמת עדיף שאני אתחיל משהו חדש
 

אסתר 1984

New member
אז ככה:

קודם כל, אהבתי את איך שתיארת את התהליך שעובר על הלוחמים ועל אנשי הכפר בזמן הציפייה, איך שהשקט נשבר פתאום וכולם מתחילים לאט לאט לדבר ולהרעיש. אני לא רוצה סתם לחזור על מה שצמרון אמר כבר, אבל בנוגע למה שאמרת - שבפנטזיה אין הגיון - אני מוכרחה להגיב: בפנטזיה יש הגיון. בפנטזיה את משנה את החוקים של העולם שלנו, ויוצרת לעצמך עולם עם איזה חוקים שתבחרי לך (ואת אפילו לא חייבת להגדיר לנו אותם), אבל החוקים חייבים להיות. אם תשימי לב, בהרבה מאוד ספרי פנטזיה הסופר טורח להסביר מאיפה מגיע הקסם, ואיך בדיוק משתמשים בו וכו'. זאת בדיוק הסיבה - כי תמיד צריך שיהיה הגיון פנימי וסדר מאחורי הדברים. עוד הצעה קטנה - אני לא יודעת אם את כבר עושה את זה, אבל עוזר מאוד לקרוא את מה שכתבת בקול לעצמך אחרי הכתיבה. פתאום מגלים ככה הרבה טעויות שלא מרגישים בהן כשקוראים בעיניים. בהצלחה!
 
למעלה