הנושא המכוסה: *** סמפלרס!! ***
ולבקשת הקהל, הנושא המכוסה שלנו הפעם הוא: סמפלרס!
כמו הסמפלר שנגזר מהשורש האנגלי של דוגמא, שמו העברי של הסמפלר הוא: דוגמית.
הסמפלר הוא פיסת בד כלשהו, לרוב מלבנית, בגוון חלק ונייטרלי, שעליו רוקמים כדי ללמוד.
מטרת הסמפלר היא כפולה: ראשית, כדי להתאמן, ושנית כדי ליצור רפרטואר של תכים ודוגמאות
שיישמשו בעבודות עתידיות שיש להן ייעוד. מעין "מילון" לעבודתה של הרוקמת.
בעבר, הסמפלרים היו התיעוד היחידי לדוגמאות הרקמה הנפוצות. ספר הרקמה הראשון הידוע לנו
הודפס ב 1523. במוזיאון ויקטוריה ואלברט קיימים סמפלרים עתיקים יותר, אם כי גם סביב תקופה זו.
סמפלרים עתיקים מוערכים ואף יש להם שווי כספי רב בשוק העתיקות, וכאמור, נמצאים גם במוזיאונים.
מראהו של הסמפלר בדרך כלל אינו מתוכנן מראש, שכן הוא "נבנה" בתהליך הלימוד המתמשך של הרקמה.
בהיותו כלי עזר ללימוד, ששימש ללימוד רקמה החל מגיל צעיר עלמות חסודות, הוא כביכול חף משיקולים צורניים,
ולכן יש בו קסם של תמימות, עממיות, ושל דבר לא גמור.
בסמפלרים אפשר למצוא גוון אחד או יותר של חוטי רקמה, תך אחד או תכים שונים, ומגוון דוגמאות קטנות.
הדוגמאות כוללות בדרך כלל: בורדרס - דוגמאות פס, א"ב, ספרות, סמלים, אלמנטים של בית, גינה, חיות,
ודוגמאות גיאומטריות קטנות. לעיתים ניתן למצוא אימרה, או את שם הרוקמת ושנת הרקמה, מה שהופך את
הסמפלר לאישי ומרגש.
היום כבר כמעט לא יוצרים סמפלרים בתהליך הלימוד (רק אצל מורות שעומדות על כך, כמוני)
היום רוקמים סמפלר כעבודה בפני עצמה לפעמים אפילו על גבי קיט מוכן או בשימוש בדוגמאות מוכנות של סמפלרים.
כאשר אנו מסתכלות על סמפלר שהכנו אנחנו, אנו נזכרות בתהליך לימוד הרקמה שלנו,
בדרך כלל מתוך הערכה לעצמינו, והתענגות על תוצאות המאמצים שלנו...
סמפלר נעים לכן!!!!
ולבקשת הקהל, הנושא המכוסה שלנו הפעם הוא: סמפלרס!
כמו הסמפלר שנגזר מהשורש האנגלי של דוגמא, שמו העברי של הסמפלר הוא: דוגמית.
הסמפלר הוא פיסת בד כלשהו, לרוב מלבנית, בגוון חלק ונייטרלי, שעליו רוקמים כדי ללמוד.
מטרת הסמפלר היא כפולה: ראשית, כדי להתאמן, ושנית כדי ליצור רפרטואר של תכים ודוגמאות
שיישמשו בעבודות עתידיות שיש להן ייעוד. מעין "מילון" לעבודתה של הרוקמת.
בעבר, הסמפלרים היו התיעוד היחידי לדוגמאות הרקמה הנפוצות. ספר הרקמה הראשון הידוע לנו
הודפס ב 1523. במוזיאון ויקטוריה ואלברט קיימים סמפלרים עתיקים יותר, אם כי גם סביב תקופה זו.
סמפלרים עתיקים מוערכים ואף יש להם שווי כספי רב בשוק העתיקות, וכאמור, נמצאים גם במוזיאונים.
מראהו של הסמפלר בדרך כלל אינו מתוכנן מראש, שכן הוא "נבנה" בתהליך הלימוד המתמשך של הרקמה.
בהיותו כלי עזר ללימוד, ששימש ללימוד רקמה החל מגיל צעיר עלמות חסודות, הוא כביכול חף משיקולים צורניים,
ולכן יש בו קסם של תמימות, עממיות, ושל דבר לא גמור.
בסמפלרים אפשר למצוא גוון אחד או יותר של חוטי רקמה, תך אחד או תכים שונים, ומגוון דוגמאות קטנות.
הדוגמאות כוללות בדרך כלל: בורדרס - דוגמאות פס, א"ב, ספרות, סמלים, אלמנטים של בית, גינה, חיות,
ודוגמאות גיאומטריות קטנות. לעיתים ניתן למצוא אימרה, או את שם הרוקמת ושנת הרקמה, מה שהופך את
הסמפלר לאישי ומרגש.
היום כבר כמעט לא יוצרים סמפלרים בתהליך הלימוד (רק אצל מורות שעומדות על כך, כמוני)
היום רוקמים סמפלר כעבודה בפני עצמה לפעמים אפילו על גבי קיט מוכן או בשימוש בדוגמאות מוכנות של סמפלרים.
כאשר אנו מסתכלות על סמפלר שהכנו אנחנו, אנו נזכרות בתהליך לימוד הרקמה שלנו,
בדרך כלל מתוך הערכה לעצמינו, והתענגות על תוצאות המאמצים שלנו...
סמפלר נעים לכן!!!!