הסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס

הסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס

שלום, למשפחתי יש הסטוריה ארוכה וכואבת של סרטן המעי הגס.
מהי התדירות שצריך להבדק?
יש לי ילדה בת 13. באיזה גיל היא אמורה להתחיל להבדק? תודה.
 
סרטן מעי תורשתי

שלום גיל. תודה רבה לשאלה.

כדי לענות אני צריך לדעת יותר פרטים לגבי המשפחה שלך. אבל בגדול אני כמעט בטוח שבת שלך לא צריכה לעבור קולונוסקופיה או בדיקה אחרת בגיל 13.
כמה אחוזים של סרטן במעי הגס הוא תורשתי (גנטי). \
יש המלצות לרופאים לבצע בדיקות גנטי אם יש חשד של סרטן תורשתי במשפחה. השתי הסימנים הכי חשובים הם אלף, גידול במעי גס (או רקטום) במטופל פחות מגיל 50, ובית, גידולים של מעי גס בשני אנשים במשפחה קרובים בדור אחד. (מטופל ואחו, מטופל ואבא שלו, מטופל ובנו וכו). אם כן (או סימנים אחרים יותר עדינים) ממליצים לבצע בדיקת דם או ביופסיה מגידול לשלול מחלה תורשתי. הכי נפוץ אם אין המון פוליפים נקרה lynch syndrome. זה חשוב לשני סיבות. הראשון – אם מטופל בין 40 עם גידול במעי ומבצע את הבדיקה ללינץ וזה חיובי אז בודקים הילדים. מהם צריך לבצע קולונוסקופיה כל שנה לשנתיים מגיל 20/25. הסיבה השנייה – אם מטופל עם גידול בצד ימין של מעי גס חיובי ללינץ אז שוקלים לבצע כריתה יותר נרחבת של מעי גס. (בצד שני אפשר לבצע כריתה של צד ימין בלבד אבל עם קולונוסקופיה כל שנה).

יש עוד המון להסביר ורק נגעתי בנקודות הגדולות יותר. מה הסיפור משפחתי שלך? ואם אתה סבל / סובלת? מה הגילים שאובחנה הסאטן?
אם יודעים את זה אז אפשר לענות יותר מדויק. ממתין לשמוע ממך.
 
תודה על ההתיחסות שלך

אחי הגדול נפטר מסרטן המעי הגס. ואחיינית שליסבלה מדימום מפי הטבעת ונמא כי יש לה גידול סרטני במעי. זה מאוד מלחיץ אותי ולכן אני שואל.
 
סרטן מעי גס במשפחה

סליחה לשמוע על אח שלך גיל, וגם כמובן על האחיינית. אני מניח שהיא צעירה וזה למה אתה דואג על הבת שלך. מה הגיל של האחיינית ובן כמה היה אח שלך? אם צעירים כמה שאני מנחש אז אין ספק שחייב לבדוק את הגנים במשפחה. אם האחיינית תבצע את הבדיקה זה יעזור מאוד לדעת אם חייבים לבדוק אצלך או בת שלך. הכי חשוב עם כל הסיפור זה אם אתה עברת קולונוסקופיה בזמן אחרון. אם לא אני ממליץ שתבצע.
אם האחיינית שלך שלילי למחלה תורשתי ואתה עשית או תבצע קולונוסקופיה שזה שלילי בלי ממצאים חשודים אני לא חושב שכרגע הבת שלך (גיל 13) צריכה בכלל לבצע, במיוחד אם אין לה סימפטומים – דוגמה דימום רקטלי וכו.
יש רופאים שמתמחים בגנטיקה ותמיד אפשר ללכת להתייעץ ולהיבדק. אצלנו בבית חולים מאיר יש וגם בקופת חולים יש. בגלל נמצא גידול אצל האחיינית אני מניח שהיא בטיפול אצל אונקולוגים / כירורגים ותגיד לה לדבר איתם על בדיקות גנטיות.
אתה גיל, אם לא עשית, מומלץ לבצע קולונוסקופיה.
אם יש שאלות נא תמשיך לשאול ופורום ואם זה דברים עדינים / פרטים יותר לגביך או אחיינית שלך תעצור איתי קשר דרך המייל או טלפון.
 
למעלה