אהם אהם:
טוב, אני הולך לחלק את הביקורת שלי לשני חלקים. החלק הראשון עם העיר והחורבות, והחלק השני עם קרב מאה.
חלק ראשון:
1) נתחיל עם עניין שגיאות הכתיב. לא, אין לך הרבה, אני בעצמי ספרתי כולה איזה שש בכל הפרק. מדובר בדברים כמו דרם במקום דרום, או בהכפלהה של ההאות ה' במילים מסוימות.או בהיעדר רווח בין סימני פיסוק. הבעיה היא שאלו לא שגיאות מחוסר ידע, אלה שגיאות של חיפזון בכתיבה, שזה חבל.
2) העמסה של תיאורים באותו משפט. קורה לעיתים שאתה כל כך מנסה להוסיף עוד מידע, שלדעתך הוא חשוב, אבל אתה מכניס אותו בצורה לא טובה לסיפור. זה משהו שחוזר על עצמו לאורך כל הפרק, אבל אני אדגים עם הפסקה הראשונה:
רעש הלהבים של המסוק חתך את השקט של שמי הלילה לפני שהוא נעצר באוויר.
המשפט הזה למשל מדבר על שני דברים. בהתחלה אתה מתאר את רעש הלהבים, ואז אתה עובר לדבר על המסוק עצמו. זה משפט אחד שמדבר על שני דברים שונים וזה יוצר סרבול ועומס בקריאה. מומלץ להפריד משפטים כך שכל אחד מהם יכיל נושא אחד בלבד. משפט למסוק, ומשפט לרעש הלהבים. אופצייה אחרת היא להחליף את "לפני שהוא" ב-"כשהוא", ואז רעש המדחפים הופך לתוצאה של עצירת המסוק, וזה איכשהו זורם יותר.
קרלוס סיים לארגן את הציוד שלו, ניגש לדלת המסוק וקפץ ממנו לפני שהמסוק עשה פרסה באוויר והחל בטיסה חזרה.
שוב, המשפט מתחיל בקרלוס ונגמר במסוק. זה תיאור שתי פעולות של שני גופים שונים באותו משפט. זה מעיק וזה הורס את הזרימה של הסיפור. בנוסף השימוש במילה "לפני" גורמת לתחושה של חוסר תיאום בין קרלוס למסוק, כאילו קרלוס זינק החוצה מבלי שמפעלי המסוק היה מודע לכך שזה אמור לקרות.
קרלוס חיכה מספר שניות ופתח את המצנח, ורגע לפני שהוא עמד לפגוע בקרקע בעוצמה הוא עשה גלגול צנחנים וקם על רגליו המכניות ללא פגע. הוא הסיר את המצנח וחשף את השריון הכהה שעטף את כל פלג גופו העליון ואת ראשו שהיה סגור בתוך קסדת מתכת ללא פתחים פרט לפס ראייה חד-כיווני.קרלוס הביט למרחק בכיוון העיר. עשרה קילומטרים, הוא העריך.
דבר ראשון אין צורך לציין שהוא 'עמד לפגוע' ושהוא עמד לעשות זאת 'בעוצמה', משום שזה שוב הוספת פרטים שמסרבלים את המשפט, ויותר נורא הוא שהם גם מובנים מעליהם (הוא הרגע צנח ממסוק, לא? אני לא חשבתי שהוא נחת כמו נוצה).
דבר שני אתה משליך עלינו הרבה פרטים אודות מראהו של הגיבור ומצפה מאיתנו להתמודד עם זה. שוב, זה מרגיש כאילו תיארת בשביל לצאת ידי חובה, ולכן זה מרגיש כה תקוע. תיאור של דמות זה משהו שצריך לקרות ברובו כבדרך אגב, בהזדמנויות מתאימות. למשל אפשר לתאר את שריון גופו של קרלוס על ידי תיאור שההריסות משתקפות בו, או לתאר את קסדתו באמצעות המפגש עם עבדול בהמשך. הרעיון הוא שזה הרבה יותר מעניין לקרוא תיאור שמציג איך הסביבה מגיבה למראהו של קרלוס או איך קרלוס חווה את המראה שלו (איך הוא רואה דרך החרך הזה, למשל), ולא נטו את המראה. בנוסף אין שום חובה להכניס את כל המידע הזה כבר במשפטים הראשונים של הסיפור, או אפילו בפרק הראשון של הסיפור. תיאור של דמות זה משהו שיכול לערוך... פרק? חצי פרק? חצי ספר? תמיד אפשר להחליק פנימה עוד תיאור, או להתמקד בפרט אחר כל פעם, וזה רק בונה את התיאור טוב יותר בעיני הקורא. לכתוב כמה שיותר פרטים ואז לעזוב את זה לשארית הסיפור זה לא טובץ הקורא לא באמת זוכר כלום. מה שכן צריך לבוא בתחילת הסיפור זה תיאור כללי. וגם זה צריך לבוא בהזדמנויות "מזדמנות". קח למשל את התיאור של הרגליים. התיאור שלהם הוכנס יחד עם תיאור הנחיתה – הקורא אפילו לא שם לב לכך. בנוסף גם לא עשית דבר חוץ מלהזכיר שהרגליים שלו מכאניות, אבל איזה סוג של רגליים מכאניות? צינורות וזרועות ברזל? פלסטיק עם מפרקי נחושת? כרגע הקורא יכול לדמיין אותן איך שהוא רוצה, וזה דבר טוב, כי זו חלק מההנאה שבקריאה.
אני לעולם לא אתרגל לזה, הוא חשב לעצמו כשראה את עננות החול שהרוח העיפה, הרוח שהוא לעולם לא יוכל להרגיש שוב... קרלוס החל בדרכו לעיר בריצה קלה ושקטה.
לעולם לא יתרגל למה? ללקפוץ ממסוקים? לעננות חול? ללא להרגיש רוח חולפת על עורו? זה לא ברור. בנוסף לי זה נראה טיפה מוזר שקרלוס הרגע נחת ממסוק בשטח עויין, אבל עוצר להרהר מלנכולית בכך שלעולם לא יחוש את הרוח. לך זה אולי נראה טבעי, לאחרים זה אולי יראה טבעי, לי זה לא מרגיש טבעי. מצד שני אני רק אדם אחד.
3) לפעמים קורה שאתה מסביר מה הדמות עושה במקום לתאר מה שהדמות עושה. קטע שזה בולט בו במיוחד הוא:
קרלוס סרק את האיזור אחרי סימנים של עקבות רגליים ורמזים אחרים שמצביעים על כיוון ההתקדמות שלהם. הכל נראה מבולגן ומעורבב, כאילו הם תקפו ללא מטרה מוגדרת...
הוא יצא מצדה האחר של העיר וראה בחולות סימנים של טנקים מרחפים שנחתו וחנו שם מקודם לפני שהמשיכו ליעד המתקפה הבאה. הוא ספר עשרה טנקים גדולים, ולהערכתו כל טנק היה מסוגל להכיל עד ארבעים רובוטים. הוא קיווה שנפלו בקרב על העיר יותר רובוטים ממה שהוא מצא וסרק את החולות על מנת למצוא שאריות מהקרינה שהטנקים המרחפים השאירו אחריהם בעודם נוסעים ליעד הבא.
במקום להסביר לקורא שקרלוס חיפש וקרלוס מצא, הרבה יותר מעניין יהיה אם תתאר איך קרלוס חיפש (לייזרים? ראייה תרמית? סונאר? זו גם "הזדמנות" מסוימת להכניס תיאור של ראשו של קרלוס), ואז תתאר את מה שהוא מצא. זה הופך את קרלוס להרבה יותר מחוכם אם הוא לא יודע מה הוא חיפש, אבל הוא מצא את זה בכל מקרה. לדוגמה, במקום לתאר שקרלוס חיפש קרינה של טנקים ומצא קרינה של טנקים, אפשר להסביר שהטנקים המרחפים משאירים אחריהם שאריות קרינה ושהסביבה הייתה מלאה בהן, ושקרלוס עקבב אחריהן ומצא שהן הובילו דרומה. כך נדמה שקרלוס 'גילה' משהו שלא כל אחד אחר היה מגלה – זה הופך אותה למיוחד יותר. אבל אם הוא מגיע ונדמה כאילו שהוא נוהג לפי נוהל חקירה מיושן אז מה זה מעניין?
אני מזכיר, אומנם - זהו לא המקרה היחיד שבו אתה מעדיף הסברה על פני תיאור, מומלץ לעבור ולחפש היכן ניתן ליישם זאת.
4) השיחה בין עבדול לקרלוס היא קצת... שטחית. נתחיל מזה שבהתחלה לא מוכן לדבר עם קרלוס ואז פתאום הם הופכים לחברים הכי טובים שאפשר. עבדול אומנם טוען שהוא אינו בוטח בקרלוס, ורק כדי להמחיש את זה הוא נותן לו את הרכב שלו, שהוא כנראה גם אמצעי ההימלטות היחיד לו מהמקום הזה, ואפילו נותן לו מיכל דלק נוסף (שהוא שולף מהאוזן, כפי הנראה).
ועכשיו ברצינות. השיחה הזו מרגישה כמו קטע מעבר שנועד לספק פרטים נוספים לרקע של הסיפור, אולם אין לה קיום בפני עצמה. כלומר אני לא יכול לראות שיחה כזו קורת בעולם האמיתי. אז נכון שזה סיפור, אבל עדיין יש רצון לחוש אוטנתיות בהתגלגלותה של שיחה. יש כאן המון משפטים שאפשר למצוא בסרט פעולה ממוצע וזה פוגע בייחוד של הסיפור ושל הדמויות. איך פותרים את זה?
התשובה היא - עם הרבה קושי. הרבה כותבים, וגם סופרים מפורסים לפעמים (וכשהם עושים את זה, זה לא יותר מוצלח), נוטים לדחוף לדמויות משפטים ג'נאריים רק כי זה מגניב שהדמות הזו תגיד את המשפט הזה אבל זה חורג מהאישיות של הדמות. הדרך הכי מוצלחת להתחמק מזה היא לשאול את עצמנו "מה X מחפש להשיג מהשיחה הזו?". ברגע שעונים על השאלה הזו פתאום מגלים שאולי קרלוס בכלל לא היה מסביר את עצמו לעבדול, כי הוא הגיע לפה רק להשיג מידע, ולא ליחסי ציבור, או לחילופין שהוא היה מתשאל את עבדול יותר לעומק על מה שהתרחש או על אילו רובוטים מדובר, כי הוא רוצה לדעת מול מה הוא מתמודד. זה חשוב שתמיד תדע מה הדמות רוצה להשיג מהשיחה, כי אז זה בחוסר ברירה הופך למלאכותי.