פרסום תמונות קטינים ברשתות חברתיות
פרסום תמונות של קטינים באינטרנט:
לעניין פרסום תמונות באינטרנט, העיקרון המנחה הוא שחוק הגנת הפרטיות, תשל"א - 1982 אוסר על צילום של אחר, מבוגר או קטין, כשהוא "ברשות היחיד" שלו, וגם אוסר על פרסום תמונות של אדם אשר עלולות לבזות או להשפיל אותו. החוק קובע כי רק אם המצולם הסכים לפרסום תמונתו, זו לא תהווה פגיעה בפרטיות - אם אותה תמונה צולמה ברשות היחיד או שהיא עלולה לבזותו או להשפילו.
אין ספק שקטין אינו יכול לתת בעצמו את ההסכמה בשל הוראות חוק הכשרות המשפטית, במיוחד כשמדובר על "קטיני קטינים" שמבקרים בגנים. בשל גילם, נדרשת הסכמת הוריהם (אפוטרופסיהם) לפרסום התמונות.
במקרה שאת מתארת, נראה לכאורה שלא מדובר על תמונה שצולמה ברשות היחיד של הקטין (אך איני יכול לקבוע זאת בודאות, חלקים מסויימים מהגן יכולים להוות רשות היחיד וכל הגן עשוי להפוך בשעות מסויימות לרשות היחיד, למשל אם ישנים שם).
גם איני רואה בשאלתך שיש משהו שעלול להשפיל או לבזות את הקטינים, אך ברור שיש צורך בביצוע בדיקה פרטנית של כל תצלום ויש לעשות זאת התשומת לב וברגישות.
1. באופן כללי, נכון שיש לקבל את הסכמת ההורה השני ב"החלטות עקרוניות ומהותיות" בחיי הילדים, כגון חינוך, בריאות וכיו"ב.
2. ואולם, פרסום תמונות כגון התמונות שפורסמו, בעולם בו פרסום תמונות הילדים נעשה כדבר שבשגרה, לשם גאווה ורצון לשיתוף, אינו יכול להיחשב כ"החלטה עקרונית ומהותית" בעניין הילדים, ולכן לא היה צורך לבקש את הסכמתה.
פרסום משפיל או מבזה יכול להווצר גם כשהתמונה לא משפילה או מבזה, אם מופיע לידו כיתוב שעלול להשפיל או לבזות, אך לפי דברייך איני חושב שזה המצב.
מקרה נוסף שעלול להיות בעייתי הוא שימוש בתמונות הילדים לצורך עשיית רווחים (למשל בפרסומות לגן). זהו בפירוש מקרה שאסור ללא הסכמת ההורים.
לסיכום, הייתי אומר שבניגוד לסברה שלך, הדין איננו קובע איסור מוחלט של פרסום תמונות של קטינים ללא הסכמת הוריהם. בנסיבות אלה, נוכח המציאות הרווחת, בה כמעט כל אדם מחזיק ברשותו כמעט כל הזמן מצלמה מוכנה לפעולה ויכול להעלות את הצילומים שצילם, תוך שניות, לרשתות החברתיות, נראה שמשרד החינוך יתן דעתו לנושא הצילום בגנים ויקבע כללים ברורים בנושא של צילום, הן על ידי עובדי מערכת החינוך והן על ידי הורים ומלווים אחרים המגיעים לגנים ולבתי ספר. יתכן שכללים כאלה קיימים, איני עוסק בדיני חינוך ולכן לא בדקתי את הנושא.