אריאל אריאלי
Member
הסר לפני טיסה...
רוצה לחלוק עם חברי הפורום "חוויה" מפוקפקת שמוסר השכל בצידה... השבוע, יצא לי לטוס כ"טרמפיסט" בג´טפוקס עם טייס מנוסה וותיק. בדרך כלל, גם אם אני רק מצטרף לטיסה, אני נוהג לעבור, ולו בצורה שיטחית, על חיצוניותו של המטוס לפני שעולים לטיסה, וכך גם נהגתי הפעם: בדיקה חיצונית, צירים שלמות, גלגלים, מיסבים וכל מה שניתן לבדוק חיצונית במטוס. כניסה למטוס ובדיקות של הטייס לפני התנעה, התנעה והכל לפי הספר, כמו שצריך להיות. עלינו להקפות ולאחר ההקפה השלישית, לפתע, "גשם" של נוזל חם יורד מתקרת המטוס. דבר ראשון - הרחה האם מדובר בבנזין. ולאחר ווידוא כי לא בנזין, מגיעים למסקנה כי אלו הם מי הקירור. גישה מיידית לנחיתה, נחיתה, כיבוי מנוע ונטישה מהירה של המטוס. ואז מתפנים לבדוק מה קרה. ובכן, כידוע, לג´טפוקס, מנוע מעל תא הטייס. המנוע מסוג Rotax 912 מקורר מים. למנוע יש רדיאטור בחלקו התחתון וכניסת האויר דרך כונס אויר הנמצא בין תקרת טא הטייס לבין המנוע שמעליו. כאשר המטוס באכסון, חוסמים את פתח כונס האויר בסמרטוט ע"מ למנוע כניסת ליכלוך וקינון ציפורים. גם הפעם, כונס האויר היה חסום בסמרטוט בצבע בהיר שלא בלט על רקע צבעו של המטוס. מסתבר כי בזמן הבדיקה החיצונית, לא הטייס ולא אני הבחנו בסמרטוט והשארנו אותו כשהוא חוסם את כניסת האויר לרדיאטור. ואכן, במהלך הטיסה, התגלתה "תופעה מעניינת", כאשר פתח כונס האויר חסום, אין קירור למים והמים מתחממים..... ומה שקרה, המים התחממו ועקב הלחץ שנוצר החלה יציאה של עודף המים שירד עלינו כגשם ביום קיץ בהיר וחם... מאחר ומדובר בביצוע הקפות, הנחיתה היתה ענין של שניות ולא קרה שום דבר. אבל כאן מתבקשת המסקנה: כאשר ישנם דברים המחוברים למטוס בזמן אכסנה, ובייחוד כאלו המוכנסים לחלקים פנימיים של המטוס, כדאי לסמנם בצבע בולט, קונטרסתי לצבע המטוס ומאד רצוי לחבר סרט אדום המוכר כסרט "הסר לפני טיסה" !!!! אריאל אריאלי (אם אני כותב, סימן שהכל הסתיים בסדר...
)
רוצה לחלוק עם חברי הפורום "חוויה" מפוקפקת שמוסר השכל בצידה... השבוע, יצא לי לטוס כ"טרמפיסט" בג´טפוקס עם טייס מנוסה וותיק. בדרך כלל, גם אם אני רק מצטרף לטיסה, אני נוהג לעבור, ולו בצורה שיטחית, על חיצוניותו של המטוס לפני שעולים לטיסה, וכך גם נהגתי הפעם: בדיקה חיצונית, צירים שלמות, גלגלים, מיסבים וכל מה שניתן לבדוק חיצונית במטוס. כניסה למטוס ובדיקות של הטייס לפני התנעה, התנעה והכל לפי הספר, כמו שצריך להיות. עלינו להקפות ולאחר ההקפה השלישית, לפתע, "גשם" של נוזל חם יורד מתקרת המטוס. דבר ראשון - הרחה האם מדובר בבנזין. ולאחר ווידוא כי לא בנזין, מגיעים למסקנה כי אלו הם מי הקירור. גישה מיידית לנחיתה, נחיתה, כיבוי מנוע ונטישה מהירה של המטוס. ואז מתפנים לבדוק מה קרה. ובכן, כידוע, לג´טפוקס, מנוע מעל תא הטייס. המנוע מסוג Rotax 912 מקורר מים. למנוע יש רדיאטור בחלקו התחתון וכניסת האויר דרך כונס אויר הנמצא בין תקרת טא הטייס לבין המנוע שמעליו. כאשר המטוס באכסון, חוסמים את פתח כונס האויר בסמרטוט ע"מ למנוע כניסת ליכלוך וקינון ציפורים. גם הפעם, כונס האויר היה חסום בסמרטוט בצבע בהיר שלא בלט על רקע צבעו של המטוס. מסתבר כי בזמן הבדיקה החיצונית, לא הטייס ולא אני הבחנו בסמרטוט והשארנו אותו כשהוא חוסם את כניסת האויר לרדיאטור. ואכן, במהלך הטיסה, התגלתה "תופעה מעניינת", כאשר פתח כונס האויר חסום, אין קירור למים והמים מתחממים..... ומה שקרה, המים התחממו ועקב הלחץ שנוצר החלה יציאה של עודף המים שירד עלינו כגשם ביום קיץ בהיר וחם... מאחר ומדובר בביצוע הקפות, הנחיתה היתה ענין של שניות ולא קרה שום דבר. אבל כאן מתבקשת המסקנה: כאשר ישנם דברים המחוברים למטוס בזמן אכסנה, ובייחוד כאלו המוכנסים לחלקים פנימיים של המטוס, כדאי לסמנם בצבע בולט, קונטרסתי לצבע המטוס ומאד רצוי לחבר סרט אדום המוכר כסרט "הסר לפני טיסה" !!!! אריאל אריאלי (אם אני כותב, סימן שהכל הסתיים בסדר...