סיפורים ארתוריאניים
זו סוגיה מורכבת מאוד. מה שמדהים בה לטעמי זה שהיא מסופרת כבר מהמאה השישית ועד היום בכל מני גרסאות מודרניות. הסיפורים הארתוריאניים המוקדמים הם בכלל רומנסות עתיקות ודברי נבואה של דמות אנושית שאח"כ התגלגלה להיות מרלין. מן יצור מטורף למחצה שחי ביער והיה יוצא מדי פעם כדי לומר את דברי הנבואה שלו. סיפורים מאוחרים יותר, מהמאה השמינית למשל, הם סיפורים צרפתיים בהם מספרים על ארתור ואביריו כמי שהוכנעו ע"י אבירים צרפתיים, בבחינת "תראו את מי ניצחנו". ארתור אגב, באמת חי. שאלת מיליון הדולר הא? אז כן. הוא נקרא ארתוריוס והיה אחד מתוך שושלת של עשרה. הוא לא היה מלך כמו שאנחנו רגילים לראות מלך בדימיון, אלא בעצם chieftain - מנהיג, ראש שבט, ראש חבל, ראש צבא. הפרט השני עליו מסכימים החוקרים (מלבד עצם קיומו) הוא המקום בו נפתע ארתור פצעי מוות בקרב קאמאלאן. שימו לב - נפצע פצעי מוות, לא מת. האנגלים מאמינים שיום אחד הוא יחזור, גם אם לא יודו בכך. חוץ משני הפרטים הללו, אין אחידות דעים כמעט על כלום. יכול להיות שהכל פנטזיה - אבל איזו פנטזיה... אם זה מה שהמוח האנושי יודע לעשות, אז אלה חדשות טובות... הסיווג של סוגה הוא קשה במקרה הזה. רבים היו רוצים לקרוא לסיפורי ארתור "המיתולוגיה הארתוריאנית". אפוס? זה מעט מדי עבור עצמה כזו של סיפור, למרות שטכנית, יכול להיות שזו ההגדרה הנכונה. אין עוד סיפור שעונה על ההגדרה אפוס שיש לו השפעה מרחיקת לכת כזו, הוא חורג בהרבה את הגבולות. צריך גם לזכור, שסיפור הוא אף פעם לא סופי, לפחות אצל מספרי סיפורים. הוא ממשיך ומתגלגל עד אינסוף. הגרסה של מלורי מאוחרת מאוד ויש בה מעורבות של הנצרות במידה ברורה. אבל הסיפור עומד גם בלי זה ולכן, אצל מספרי הסיפורים, קשה לומר שזו גרסה מוערכת. לא בגלל הנצרות, אלא בגלל התוספת המיותרת שיוצרת קשרים ונסיבות שאינם מקוריים לסיפור, אינם נחוצים בכלל. טריסטן ואיזולט (טריסטראם) הוא דוגמה הרבה פחות מורכבת כשלעצמו, אבל גם הוא נכלל באוסף הארתוריאני. טבעת הניבלונגים חורג למרחב תרבות אחר באופן הרבה יותר ברור.