העברה בין סולמות

העברה בין סולמות

שלום, אין לי הרבה ידע בנושא תיאוריה.....כתבתי תווים של שיר (סתם משמיעה) ויצא לי סולם רה מז'ור (פה דיאז, דו דיאז). העניין הוא שזה לצורך הפקה ויש אנשים שצריכים לשיר יחד איתי. אני מנגנת בחליל צד כך שאין לי בעיה להגיע לצלילים גבוהים, אך נראה לי שצריך מנעד מאוד רחב כדי שתהיה יכולת להגיע לצלילים הגבוהים שבשיר.לכן רציתי לשאול אתכם: איך מעבירים את השיר סולם כדי שיהיה יותר נוח לשיר אותו? או לחלופין, איך מעבירים אותו סולם כדי להיפטר מעודף במולים/דיאזים מעצבן? האם זה נכון שככל שיש יותר דיאזים הסולם יותר 'גבוה' וככל שיש יותר במולים הסולם יותר נמוך (או שכל סולם אפשר לכתוב או בבמולים או בדיאזים....או שאני סתם מבולבלת ועדיף שתסבירו לי אתם.....אני מכירה את מעגל הקווינטות ואת זיהוי הסולמות, אבל איך זה בדיוק עוזר לי בהעברת סולמות)
 

Molchansky

New member
הנה משהו

משהו שכתבתי פעם, נראה לי שזה יעזור: טרנספוזיציה טונאלית: (העברה של קטע בסולם מסויים לסולם אחר תוך שמירה על ערכי המרווחים) כלומר יש לנו קטע בסולם דו מג`ור ואנחנו רוצים לטרנספז את הקטע לסולם מי מג`ור. שלבי הטרינספוז הם כאלה: 1.למצוא בקטע הנתון את הסולם של הקטע. 2.העלאת הטוניקה של הסולם למעלה או למטה ומציאת הטוניקה החדשה (במקרה שלנו הסולם החדש יהיה מי מג`ור) 3.כתיבת סימני ההתק של הסולם החדש ליד המפתח. מה עכשיו? אם טרינספזנו מדו מג`ור למי מג`ור, סימן שעלינו טרצה גדולה למעלה עכשיו אנחנו לוקחים כל תו ותו ומעלים אותו בטרצה למעלה, לא מוסיפים שום סימני התק לתווים כי יש לנו את סימני ההתק של הסולם החדש. המקרה היחידי שצריך לעשות משהו מיוחד הוא במקרה של תווים זרים בסולם הישן כלומר אם היה לנו רה דיאז בסולם הישן, רה דיאז הוא צליל זר לסולם דו מג`ור, במקרה כזה אנחנו צריכים להעלות את אותו רה דיאז במרווח המדוייק שהוא טרצה גדולה, כלומר רה דיאז יהפוך להיות פה דיאז כפול.
 

SHEX

New member
../images/Emo45.gif+תוספת../images/Emo95.gif

בקשר לשאלה שלך על האם זה נכון שככל שיש יותר דיאזים הסולם יותר גבוה. סימני ההיתק של הסולמות השונים משתנים לפי תבנית קבועה שסובבת סביב מעגל הקווינטות. כשאת הולכת בכיוון אחד במעגל הקווינטות את מורידה דיאז/מוסיפה במול, ובכיוון השני ההפך. דו מז'ור - ללא סימני היתק ==> סול מז'ור - דיאז אחד ==> רה מז'ור - שני דיאזים וכו'... דו מז'ור - ללא סימני היתק ==> פה מז'ור - במול אחד ==> סי במול מז'ור - שני במולים וכו'... לכן אין קשר ישיר שעל פיו אפשר לקבוע אמרות כמו "ככל שיש יותר דיאזים, כך הסולם גבוה יותר"..
 

TheMo

New member
בגדול, כבר דיי ענו לך

רק שימי לב בגדול שהיחס (המרווחים) בין התווים בשיר נשמר (זאת לא שיטת ההעברה, רק דרך לבדוק שאין טעויות). יכול להיות שכשתשני את הסולם השיר יישמע לך קצת שונה, את יכולה להתרגל לזה או להחליט שזה יותר מדי מפריע ולהחזיר את השיר לסולם המקורי, לפי בחירתך. אגב, תבדקי קודםעם הזמרים אם באמת צריך (וגם בכמה) להנמיך את השיר. בהצלחה!
 

אבי טבח

New member
תשובה

תופעה ששמעתי כבר לא פעם אחת שחייבים להפריך אותה . אין קשר בין סולם כלשהו לגובה - זה תלוי בקו המלודי . לא פעם יצא לי לפגוש מוסיקאים שמבצעים ברמה מצויינת שסבורים שלמשל שם שיר מסוים מבוצע בסולם מסוים שהינו נוח ונכון כלפי זמר מסוים המסקנה היא שזה הסולם הנוח לו . זו סברה מוטיעית לחלוטין שדבר ראשון חייבים להבין אותה . מה שכן קובע זה מנעד הצלילים הקיים אצל זמר מאד יכול להיות שכל שיר יבוצע בסולם אחר והמשותף לסולמות הללו יהיה מנעד צלילים זהה פחות או יותר . שנית , אין קשר בין סימני היתק בסולם לגובה . שהרי זמר ששר בסולם דו דיאז מז'ור לא ירגיש הבדל משמעותי כלל אם נוריד לו חצי טון ואז הוא יבצע בסולם דו מז'ור - בקיצור לא להעיז לחשוב כלל . מה שכן עלייך לעשות לחפש את הסולם האופטימלי וכמובן קיימת גמישות בנוגע לסימני ההיתק . כלומר נאמר ותמצאי כי סולם לה במול מז'ור הוא הסולם האופיטמלי אך אינך רוצה להתמודד עם 4 סימני ההיתק המלווים לו , תוכלי במקרה זה להנמיך בחצי טון ולבצע בסולם סול מז'ור שהוא פשוט ( דיאז אחד בלבד ) בהצלחה .
 
למעלה