העוקף החדש יעקוף את העוקף הישן

ירמיהו

New member
העוקף החדש יעקוף את העוקף הישן

המתנחלים דוחים הצעה של צה``ל לסלול כביש עוקף לכביש המנהרות כביש המנהרות. בסלילת הכביש הושקעו 130 מיליון שקל מאת עמוס הראל צה``ל הציע השבוע למתנחלים לסלול כביש עוקף חדש, ממערב לכביש המנהרות. בכביש המנהרות, המחבר את ירושלים עם גוש עציון ועוקף ממערב את בית לחם, היו מאז פרוץ המהומות בשטחים תקריות ירי רבות והכביש נסגר כמעט מדי יום למשך שעות ארוכות. המתנחלים דוחים את הרעיון. ראש המועצה האזורית גוש עציון, שאול גולדשטיין, אמר אתמול (שלישי): ``אם נסכים לעקוף את כביש המנהרות ממערב, בסוף נצטרך לסלול כביש עוקף נוסף, במקום הכביש החדש, שהפעם יעבור ליד בית-שמש``. התוואי החדש שמציע צה``ל אמור לעבור ממערב לכביש הנוכחי ולחבר את אזור שכונת מלחה בירושלים, דרך עין-יאלו, עם כביש עוקף וולאג`ה ומשם עד אזור צומת אל-חאדר מצפון לגוש עציון. ההצעה הועלתה בשיחות בין קצינים בכירים בפיקוד המרכז לראשי מועצת יש``ע והמועצה האזורית גוש עציון. כביש המנהרות, שנחנך בספטמבר 1996, נסלל בעצמו ככביש עוקף, במטרה לפטור את האזרחים הישראלים מהצורך לנסוע דרך ביתולחם. אלא שאז חשבו המתכננים בעיקר על הצורך למנוע יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, בשעה שכעת האיום העיקרי על הנוסעים חמור יותר ו ירי מנשק קל, שהטווח שלו הוא כמה מאות מטרים. כביש המנהרות היה הכביש היקר ביותר בשטחים: הושקעו בו 130 מיליון שקל, חלק ניכר מהם לצורך חציבת שתי מנהרות בהר. מאז החלו המהומות בשטחים פרץ צה``ל כעשר דרכי גישה קצרות וחלופיות, להתנחלויות שהכניסה אליהן היתה חשופה לכפרים פלשתיניים. אולם, גורם צבאי בכיר אמר ל``הארץ`` כי בשלב זה אין כוונה לסלול כבישים עוקפים ארוכים יותר, משום שהתחלת העבודות בכבישים אלה עלולה להחריף את המתיחות באזורים שונים בשטחים. נראה כי גם ההצעה לכביש עוקף לכביש המנהרות עדיין אינה ממשית ו על רקע דברי הגורם הצבאי והתנגדות המנתחלים.
 
למעלה