הערה כללית לגבי מצב החינוך בארץ...

liran lev

New member
הערה כללית לגבי מצב החינוך בארץ...

לא משנה על איזו בעיה נדבר ועל מה נתווכח, ברוב המקרים בסופו של דבר נכריז בגאון "הבעיה בחינוך!" אם זה בחינוך היסודי, התיכוני או של ההורים. אנחנו ניצבים מול בעיה שהשורש שלה גדול ומורכב ולפי דעתי מערכת החינוך בארץ אינה מסוגלת להתמודד עם הבעיה באמצעות הכלים המועטים (ותאמינו לי שהם מועטים). לפי דעתי יש לשנות משהו במערכת הזו בכדי לשפר את המצב... לפי דעתי ההתחלה תהיה כשהמסגרת תהיה פחות מתירנית, אני נתקל יום יום בנוער חסר ערכים ברוטלי וגס, להאשים את ההורים בתופעה זה נכון אבל לא רק!
 
מסגרת פחות מתירנית ?

לטעמי עברנו את שלב ההלאקות סרגל בבתי הספר. ואני לא חושבת שאפשר למצוא דרגה משמעתית שתהיה בדיוק באמצע, כי זה או שהמערכת תשאר כפי שהיא, אטומה במסווה של מודרנית, או שהיא תהפוך להיות נוקשית ובעלת ערכי משמעת נשגבים. כך או כך היא תשאר אטומה. הפתרון הוא בהחלט בחינוך, ולא בזה שאתם המורים נהנים לקרוא לו "חינוך מתירני", אלא חינוך אחר. חינוך לסובלנות ולערכים, ולא ע"י קיום ימים פלצניים נגד אלימות, אלא ע"י הנחלת הערכים האלה כחלק מהשגרה היומיומית. היה לי לפני כמה ימים ויכוח עם מורה שלי, בהקשר לסוגייה - "מערכת החינוך - בית חרושת לציונים או מוסד ערכי ?" יש גם כמה תמימי דעים שטוענים כי בי"ס אכן מחנך לערכים. האמנם ? האם הנוער הברוטאלי והגס שתארת הוא תוצר של גישה מתירנית ? אני, בתור תלמידה, טוענת שמדובר בכשל חינוכי בלבד, במיוחד של מערכת החינוך. המערכת הכי אטומה שאי פעם נתקלתי בה. ברור לי שלא הענישה או העדר המתירנות תשנה את התלמידים, אולי התייחסות אחרת ?
 

liran lev

New member
אולי תתארי בבקשה....

כולם משתמשים בביטויים כגון מע´ החינוך אטומה ובורה , לא קשובה לצרכים... אולי תתני לי דוגמה בבקשה למה לדעתך מע´ החינוך כל כך אטומה? ודרך אגב אני לא מורה או מחנך בארצנו הקטנה אם כי אדם שנמאס לו מהנוער האלים הבוטה וחסר הערכים. אני לא רוצה שיתקבל הרושם שאני מדבר בהכללה, כמובן ישנם ילדים טובים ומשכילים, דברי מתייחסים לקבוצה גדולה בקירבנו שהופכת את מעשי הונדאליזם, קללות, מכות לדברים נורמטיביים בחברה הישראלית.
 

liran lev

New member
ודרך אגב....

אני בכלל לא מציע שנחזור לסנקציות שהטילו על תלמידים כמו בימי הורינו... ברור לי כמו שברור לכל מי שחיי את התקופה שהמעשים הנ"ל לא תרמו בכלל אם כי הייתה ייראת כבוד שממנה הייתי רוצה לאמץ דבר אחד או שניים.
 
תתפלא לשמוע, אדם שנמאס לו מהנוער

הברוטאלי וחסר הערכים, שגם לי, בתור בת נוער, נמאס מהנוער הברוטאלי וחסר הערכים. למרות שזו בהחלט הכללה גסה. מדוע לדעתי מערכת החינוך כה אטומה ? אוקיי. יש מיליון סיבות. אחת מהם היא שהמערכת עושה הפרדה ברורה בין מה שקורה בין כתליה, לבין מה שקורה מחוץ להם. במילים אחרות, הם אל שמים זין. שנית, דבר שמאד מאד צורם לי במערכת החינוך, הוא שאיכפת לנציגי המערכת רק מדברים שהם "למראית עין", איכפת להם שהתלמידים שלהם יגיעו לשיעורים (במידה מסויימת), לא איכפת להם שהם לא ילמדו, ירדמו, ישימו זין על כל העולם, רק שלא יגידו את זה, שלא יהיה לזה ביטוי בקול רם מידי. אני כיולה לתת מיליוני דוגמאות ספציפיות, שמקורם במסגרת הפרטית שלי, אבל זה לא יהיה יותר מדי רלוונטי, אולי זה המורים שלנו שדפוקים. אולי. שלישית, שגם בגיל מאד צעיר (בי"ס יסודי) הם טופלים את האשמה על ההורים. אני לא רוצה שהמסר שיועבר כאן יהיה מאד חד משמעי לכיוון אחד. נתקלתי לאורך שנותיי במערכת בדי הרבה מורים שהתנהגו והתייחסו לעצמם כאל מחנכים, אבל גם המערכת עצמה ראתה אותם כיחידי סגולה, ולא חלק מהמסגרת הנורמטיבית. אני מאמינה שלאנשים כאלה יש מקום במערכת החינוך, הם יכולים לשנות וולהשפיע, עד כמה שזה נשמע קלישאתי. אבל במקום זה, המערכת החינוכית היא רק שלב בדרך, אין להם אינטרס גדול מדי להשאר בה, ואנחנו מוצאים את עצמנו עם המורה האפרורי וחסר הכריזמה,שלא רק שלא מנסה לחנך, הוא אפילו לא מנסה.
 
אנונימית, אולי תשבי ותחשבי

על השאלות החשובות שהעלית: 1. איך צריכה להיראות לדעתך ההתייחסות האחרת לבני נוער שאת מדברת עליה? 2. איך את היית מחנכת לסובלנות ולערכים? 3. האם נימוס ויחס סובלני למאה אלף מורים העושים כמיטב יכולתם אינם כלולים בחינוך לערכים ולסובלנות שאת רוצה לראות במערכת החינוך? מעניין אם את בעתיד תרצי למשל להצטרף לשורות מורי ישראל במלאכתם כפויית הטובה ולעשות משהו לתיקון המצב שתיארת. זכרי שאין לאף אדם, גם לא בפורום זה, מונופול על חוכמה, אז אולי תירתמי למלאכת החשיבה ולא תסתפקי בקיטורים?
 

matan sh

New member
קצת הבהרות...

כתלמיד במדינת ישראל יש לי מה להגיב, בעיקר על ההודעה שלך, מנשה לוי. השאלה שלישית שהעלת עוררה בי את הדחף להגיב. כתלמיד במדינת ישראל אני יכול להגיד כי מאה אלף המורים במדינתנו לא עושים כמיטב יכולתם. אמנם יש את המורים שבאמת משקיעים ונותנים מזמנם כי אחרי הכל, זאת העבודה שלהם ואם העבודה אומרת כי התלמיד חייב להצליח- הם יגרמו לו להצליח וייתנו המון מעצמם. בניגוד אליהם, ישנם המורים שבאים בבוקר במטרה אחת- לחזור הביתה בצהריים... הם שמזלזלים בעבודתם ובעיקר בנו גורמים לנו לא לכבד אותם כי איך המורים אומרים- יחס גורר יחס (וזה עובד כלפי הצד השני, חשוב מאוד לזכור את זה). בנוסף, רציתי לומר כי הקבוצה הגדולה היא התלמידים שבאמת באים ללמוד אך ישנה הקבוצה הקטנה (והיא אכן קטנה) אך הדומיננטית ולצערי למרות שהיא קטנה, היא זאת שגורמת לנו (הנוער וציבור התלמידים) להראות רע.
 
המורה, אולי תסבירי לי היכן בדבריי

הבחנת באלימות? להיפך אני מנסה לרתום את הנוער לקחת אחריות לחשיבה, להעלאת רעיונות ולא רק לקיטורים. אם בכל זאת מישהו נפגע מדבריי אני מתנצל לא היתה לי כל כוונה לעשות זאת.
 

Elishabb

New member
גם אני לא מצאתי בדבריו של מתן

אלמנטים של אלימות. זכותו של כל משתתף להביע דעותיו, בתנאי שהדברים יובאו בצורה מכובדת וללא השמצה סוחפת. אלישע
 

שלךhamora

New member
העתקתי תשובת מנשה ללדוגמא לבוטות

הדיסלקציה הופכת על ידך לעלה תאנהו מנשה לוי ו√ ומכשיר להצדקת גסות רוח, בוטות וחוסר נימוס מצדך. המתן בסבלנות ובנימוס לתשובת חברי הפורום, וגם אם לא ישיבו - תוקפנות לא תשרת את מטרתך, נהפוך הוא, היא רק תרחיק אנשים טובים מהבעיות הכואבות שהעלית.
 
קודם כל, צר לי אם זה משתמע למישהו

כאל שחרור קיטור ותו לא. אני יכולה להביע את דעתי, אני יכולה להציג את עמדת רוב התלמידים, אבל אני לא יכולה, בכוחות עצמי, לשנות את ההתייחסות של חלק נכבד מהמאה אלף מורים שדיברת אליהם. אין כאן נוסחאות קסם, אני לא יכולה לתת לך תוכנית 12 שלבים בתקווה שיישמו אותה. ההתייחסות צריכה להיות אישית יותר, אני מודעת לעובדה שזה עשוי להיות קשה בכתה של 40 תלמידים, אבל זה אחד הדברים שמפריעים לי. איך אפשר לצפות שתלמי יצא יותר "מחונך" מהמערכת אם ההתייחסות אליו היא כאל מספר,כשלרוב אין התייחסות אל הרקע המשפחתי והחברתי שלו (למעט מקרים קיצוניים) ? שנית, אני לא חושבת שהאופי של תפקיד המחנך צריך להשאר במתכונת הנוכחית שלו. לי היו המון מחנכים (מחנכות, למען האמת), שעשו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, למרות מגבלות המערכת. צריכות להיות יותר שעות חינוך, המערכת לא צריכה להצמד לחומר הלימוד בדקדקנות כ"כ גדולה (בעיקר בכתות תחתונות, שאין את איום הבגרות החג מעל ראשינו) צריך להתייחס במידה רבה יותר לדברים רלוונטים ליום יום, במקום לעשות טקס רבין פעם בשנה, לתלות כמה סיסמאות יפות אך ריקות מתוכן על הקיר ולצאת מידי חובה. הממ, תקנו אותי אם אני טועה, אך מפאת חסך במחנכים כמדומני, כל מורה מקצועי כמעט מקבל כיתת חינוך. זה נראה לכם נורמלי ? ואם הוא טוב רק בללמד ביולוגיה ואין לו את מה שדרוש ? לא ידוע לי שיש הכשרה מקצועית כלשהי שהופכת אדם למחנך, בטח לא מלמדים את זה בדקדקנות בסמינר למורים או באוניברסיטה. זה הכל ספקולציות הנובעות מההרגשה האישית שלי, תרגישו חופשי לתקן אותי.
 

דוביבר

New member
תשואות

מתלבט אם להיכנס לויכוח שלא יפתר בהחלפת דעות (מנומסת, עניינית וחסרת תוצאות או סוערת, מעוררת ולעתים על גבול הבוטה - זה לא משנה לעצם העניין), אלא בעשייה של מורים ותלמידים יחד, אבל רק כנק´ פתיחה - חותם כמעט על כל מילה של אנונימוסית.מערכת החינוך ורוב הפסבדו חינוך שהיא מייצרת היא אטומה, מלאכותית, נוקשה ומתעלמת מהצרכים האמיתיים של שותפיה (תלמידים בעיקר, אך גם מורות ומורים). היא לא רלוונטית, לא משמעותית ולא תומכת - מבחינת מבניה, ערכיה, תכניה ועוד. למען הסר ספק - הכוונה היא למערכת כמערכת - כמובן שישנם מורים טובים, מורות טובות, תלמידים שגורמים לחוסר רצון לעול לעזרתם וכו´ - אך אלו תוצרים של מערכת זו. מסכים לחלוטין שפחות מתירנות זה ההפך מהפיתרון הרצוי ושהיום כל העוולות שנעשות ע"י ובשם מערכת החינוך נעשות במסווה של מודרניות פתיחות ו"הילד במרכז" לפחות על פני השטח ובשטחיות מדהימה. אשמח לפרט (בסדר, בסדר ולהביא דוגמאות) בהזדמנות אם יתפתח דיון מעניין, ענייני ולעתים גם סוער. יישר כוח אנונימוסית דובי מורה מן המניין
 

דוביבר

New member
תשואות

מתלבט אם להיכנס לויכוח שלא יפתר בהחלפת דעות (מנומסת, עניינית וחסרת תוצאות או סוערת, מעוררת ולעתים על גבול הבוטה - זה לא משנה לעצם העניין), אלא בעשייה של מורים ותלמידים יחד, אבל רק כנק´ פתיחה - חותם כמעט על כל מילה של אנונימוסית.מערכת החינוך ורוב הפסבדו חינוך שהיא מייצרת היא אטומה, מלאכותית, נוקשה ומתעלמת מהצרכים האמיתיים של שותפיה (תלמידים בעיקר, אך גם מורות ומורים). היא לא רלוונטית, לא משמעותית ולא תומכת - מבחינת מבניה, ערכיה, תכניה ועוד. למען הסר ספק - הכוונה היא למערכת כמערכת - כמובן שישנם מורים טובים, מורות טובות, תלמידים שגורמים לחוסר רצון לעול לעזרתם וכו´ - אך אלו תוצרים של מערכת זו. מסכים לחלוטין שפחות מתירנות זה ההפך מהפיתרון הרצוי ושהיום כל העוולות שנעשות ע"י ובשם מערכת החינוך נעשות במסווה של מודרניות פתיחות ו"הילד במרכז" לפחות על פני השטח ובשטחיות מדהימה. אשמח לפרט (בסדר, בסדר ולהביא דוגמאות) בהזדמנות אם יתפתח דיון מעניין, ענייני ולעתים גם סוער. יישר כוח אנונימוסית דובי מורה מן המניין
 
למעלה