הערות ומחשבות על העבדות במצרים

masorti

New member
הערות ומחשבות על העבדות במצרים

רציתי להעיר משהו שהוא על הגבול שבין הסטוריה ותיאולוגיה. כאשר אנו מדברים על העבדות במצרים, האינטואיציה שלנו היא ש"עבד" = slave. כלומר: אדם שהינו מבחינה משפטית רכוש של אדם אחר (או של המדינה). לכן, מי שמנסה לחפש הוכחות ארכיאולוגיות ליציאת מצרים מחפש תיעוד ל"מרד עבדים" בנוסח של המרד של ספרטקוס. אנשים שוכחים שהמילה "עבד" בתנ"ך משמשת בערבוביה לעבד במובן הרגיל, ולנתין של המלך (האיש הפשוט פונה למלך ומגדיר את עצמו כ"עבדך" גם אם הוא אזרח חופשי) ולעוד שימושים. כדי לבדוק מה בדיוק היה מעמדם של בני ישראל במצרים, הבה ונקרא מה בדיוק נאמר לנו בספר שמות: מצד אחד, מסופר לנו בהרחבה שבני ישראל עבדו "בחומר ובלבנים ובכל עבודה קשה בשדה" ובנו את פיתום ואת רעמסס. וכן מתוארת גזירת הריגת הזכרים. אבל מצד שני הבה נשים לב לכמה עובדות מעניינות: א. בני ישראל גרים בנפרד מהמצרים. דבר זה לא מתאים למציאות של עבדים שהם רכוש האדון (וגרים איתו) ב. כל תיאורי העבדות מתייחסים רק לבנים, ולא מצאנו תיאור של העבדת נשים. נהפוך הוא, הנשים מועסקות כ"עקרות בית" או מיילדות. תמוה מאוד שהמצרים יחזיקו רק עבדים ולא ינצלו את כוח העבודה של השפחות. ג. נשות העברים והמצרים מקיימות ביניהן יחסי שכנות "בגובה העיניים" ולא יחסי גברת-שפחה. את זה רואים בפרק ג´ בהוראה מה לעשות כשייצאו למדבר: "ושאלה אישה משכנתה ומגרת ביתה כלי כסף וכלי זהב ושמלות". וגם בפועל המעשה הזה מתואר בפרק י"ב: "ובני ישראל עשו כדבר משה, וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות". משונה מאוד שאנשים חופשיים (המצרים) יתייחסו לעבדים כאל שכנים וישאילו להם כלים (ועוד בתקופת מתיחות ביניהם), ובפרט חפצי ערך העשויים זהב וכסף. ד. לבני ישראל היו עדרי בקר. "והפלה ה´ בין מקנה ישראל ובין מקנה מצרים" (שמות ט´,ד´). משונה מאוד שלעבדים יהיה רכוש, ובפרט פרות - שהיו סממן עושר בעולם העתיק. לסיכום: התיאור המובא בשמות אינו מתאים לעבדים במובן שאנו רגילים אליו (כמו הכושים בארה"ב עד אמצע המאה ה-19). אבל, התיאור הולם ככפפה מצב של עבודות כפיה. (forced labor) הבה ונסתכל לשם השוואה במצבם של יהודי הונגריה בתקופת השלטון הפרו-נאצי. היהודים כמובן הורחקו ממשרות ציבוריות והוטלו עליהם הגבלות, אך הם נשארו לגור בבתיהם עם המשפחות. מידי פעם קיבלו הגברים צו להתייצב לעבודות כפייה (לעתים במחנות מיוחדים, ולעתים נתפסו ברחוב ושוחררו בתום יום העבודה חזרה לביתם). אין ויכוח שמצב היהודים אז היה קשה מאוד והם עברו סבל רב, אבל אנו לא נגדיר אותם כ"עבדים" במובן של העבדות בארה"ב. המצב הזה דומה מאוד למצב של בני ישראל במצרים. --- ולמה כל הדיון הדקדקני הזה? משום שידוע שבמצרים היתה בניית הפירמידות "פרויקט לאומי" ובני המקום גויסו לעבודה לתקופות קצובות. מנקודת מבט מצרית, בני ישראל היו אחת הקבוצות באוכלוסיה (ולא מהגרים או עבדים) והוטלה עליהם חובת הבנייה. לכן, אם אנו מחפשים רמזים לבני ישראל במצרים - אולי עדיף לחפש במקורות המצריים מידע על קבוצת אזרחים נחותת-זכויות (שלכן חויבה בעבודה יותר מהשאר) ולא מידע על המוני עבדים זרים. כנ"ל לגבי יציאת מצרים... מנקודת מבט מצרית מדובר בבני מעמד נמוך שקצו בעבודה והסתלקו ללא רשות, ולא בעבדים שברחו מאדוניהם.
 
איזה כיף ! יש עוד אחד !

הגדלת לעשות הפעם, מסורתי....
 
מעניין ומעורר מחשבה....

הנה מחשבה מוזרה שעלתה בי בתגובה: בסיפור מגדל בבל כתוב: ויאמרו איש אל ריעהו, הבה נלבנה לבינים, ונשרפה, לשריפה; ותהי להם הלבינה לאבן, והחמר היה להם לחומר. ויאמרו הבה נבנה לנו עיר, ומגדל וראשו בשמיים, ונעשה לנו, שם: בראשית פן נפוץ, על פני כל הארץ. לי ברור שלא מדובר בסתם גורד שחקים, ובטח שלא מחימר. כך שייתכן מאוד שגם החימר והלבנים של מצרים לא היו בדיוק חימר ולבנים. קודם כל, הפירמידות עשויות גושי אבן ענקיים ולא מחימר. שנית, לא ברור איך הצליחו להקים אותן העבדים האלה. הדבר נוסה לפי מיטב התיאוריות וברור שבטכנולוגיה פרימטיבית אי אפשר היה לבנות אותן. שלישית - גם תפקידן לא וודאי - העובדה שבתקופת מצרים המאוחרת נקברו שם מלכים, עדיין לא אומרת שזה היה תפקידן המקורי. מעניין מה זה כן היה.
 

masorti

New member
ראשית, בני ישראל לא בנו פירמידות..

אלא את ערי הבירה הפרעוניות. שימי לב שבספר שמות נאמר שבנו את פיתום ואת רעמסס. לא מוזכרות פירמידות. וכדי לבנות בניינים וארמונות דווקא כן צריך חומר ולבנים. --- לגבי מגדל בבל.. לא יודע מה בדיוק בנו שם. יש תיאוריה שמדובר על זיגוראט, שהיה "גורד שחקים" מרשים במונחי התקופה ההיא.
 
אמרתי... רעיון מוזר.

ומעניין שאלוהים של היום לא מתעצבן על גורדי שחקים כמו פעם...
 

EMITIST

New member
אבל יחד עם זאת מסורתי מצד שני פסח

שבין השאר כידוע קרוי גם חג החירות (ולא בכדי), ההגדה וספר שמות כולו נסובו סביב כל הסוגייה הזאת - "זכור כי עבד היית בארץ מצרים..." "ויציאינו ה´ אלהינו ביד חזקה ובזרוע נטויה... מעבדות לחירות... מחושך לאור גדול..." "ויענום בעבודה קשה בחומר ובלנים..." דרישת משה בשם אלהים - "שלח את עמי" (שאת הפסוק הזה אגב דווקא בגלל שכמו שהוא נשמע לזה בדיוק הוא מתכוון אימצו והפכו לגוספול העבדים הכושים באמריקה שאגב אם בהם עסקינן אז גם אותם עינו והיכו באכזריות ולקחו מהם את ילדהם למכרם כעבדים ולעיתים גם הרגו אותם בלי כל סיבה - גם הם גרו בנפרד מאדונהם ובתום יום העבודה הם הוחזרו למגוריהם או למכלאותהם ליתר דיוק ובמרחק מה בדיוק כשם שבני ישראל התגוררו בנפרד - וכוותני היא לשיר הכל כך מפורסם ומקסים הזה - "LET MY PEOPLE GO" או כפי שהוא מוכר לנו בתרגומו העברי - "מהר משה צווה פרעה - שלח נא את עמי")מה גם במי שאינו עבד לא נוגשים, מתעללים, מענים ומעבדים בכפייה ואוחזים בכוח הן כידוע הם שוחררו רק לאחר עשר המכות וגם אז הם יתחרטו וניסו לרדוף אחריהם והסוף ידוע ובטח ובטח שאת בכוריהם הזכרים לא משליכים ליאור (אז עם כל הכבוד - אתה שם לב לסתירה שבדבריך?)אז נכון שאת הפרמידות לא אנחנו בנינו אבל את פתום ורעמסס למשל כע-ב-ד-י-ם לכ דבר במלא מובנה המופשט של המילה (וזוהי אגב אחת מהמילים הבודדות ששמרה על משעמעותה, פירושה וזהותה בדיוק כפי שהיא מוכרת לנו כיום) בהחלט כן. ולגביי השאלת הדברים משכנותיהן - הן ידוע שהשפה התנכ"ית שונה מהעברית של היום עד כדי כך שכמו שבמקרה זה: כיום כשאתה מדבר על השאלת דבר מה אתה מתכוון להלוואה - לקחת דבר מה שאתה צריך לתקופת מה על מנת להשיבו לאחר מכן לבעליו בו בזמן שבתנכ"ית השאלה היא בפירוש לקיחה שלא על מנת להחזיר והראיה לכך היא שמצויין שם בפירוש ששכנותיהן מיוזמתן העמיסו עליהן מתנות כדי להיפטר מהן יקרות רק מהפחד שלאחר עשר המכות בו הן נוכחו בכוחו של אלהים וכל זאת כדי לשחד ובכך לדרבן אותם שימהרו לעזוב ולא מתוך יחסי גובה העיניים של שכנות וחבורות ובפירוש היו בינהן יחסי גברת-שפחה גם כשהן תפקדו על תקן מילדות, עקרות בית ואו מיניקות. אממה מה שנכון לאלו החיים היו הרבה יותר נוחים וקלים. אגב עוד ההערה קטנה לסיום (אפרופו הסתירה שבדבריך); להסתלק ללא רשות זהו הפירוש אחד לאחד לבריחת העבדים מאדונהם - כי מי שטוב לו בעבודה מכל הבחינות והוא לא עבד מעונה לא מסתלק ככה סתם ועוד בלי רשות כי כידוע העבודה היא סלע הקיום וכידוע המצב כאן בארץ לא היה מזהיר במיוחד שררה כאן בצורת קשה וזוהי הסיבה שמלתחילה ירד יעקב למצרים ולאור המצב הזה כאמור סתם אנשים לא קמים יום אחד ומסתלקים רק משום ש"קצו בעבודה" כהגדרתך - נהפוך הוא הם היו מקבלים עליהם כל עבודה אפילו הקשה והמאוסה ביותר כי הם היו צריכים להתקיים ממשהו הלא כן? אז תודה לך על הסובלנות והסבלנות וקבל את התנצלותי על הארכה בתגובתי וישהיה לך יום נפלא, EMITIST
 

masorti

New member
אין שום סתירה בדברים שלי...

כל התיאורים על הסבל במצרים ועל "שלח את עמי" לא סותרים את הטענות שלי. בני ישראל היו עובדי כפייה במצרים והוטלו עליהם גזרות קשות, אך מבחינה משפטית לא היו עבדים (=רכוש של מישהו). אילו היית חי בתנאים של הונגריה בתקופת השואה (המשטר של הורטי עד 1944), גם אתה היית חוגג את יציאתך מבית עבדים. עיינתי בפרוטרוט בפרשת יציאת מצרים ולא מצאתי שום עדות לכך ש"לשאול" הינו לקחת שלא במטרה להחזיר. כמו כן, אין שום סימן שהשכנות העמיסו על העבריות מתנות ביוזמתן. תראה לי צל צילו של רמז לכך. בנוסף, אין שום תימוכין לטענתך שבין המצריות לעבריות היו יחסי גברת-שפחה. נהפוך הוא - במקומות בהם נידונה שאילת הכלים הטקסט משתמש בביטויים המציינים אנשים שווים: "ושאלה אישה משכנתה ומגרת ביתה.." (שמות, ג´, כ"ב) ".. וישאלו איש מאת ריעהו ואשה מאת רעותה.." (שמות, י"א,ב´) להסתלק ללא רשות אינו מוכיח עבדות, אלא ניצול וסבל. הטענה לא היתה שלא סבלו, אלא שלא היו עבדים במובן המשפטי. הרי אמרתי שהם היו עובדי כפייה.
 
למעלה