הערכת יכולת לאדם עם בעיות ריכוז

Barakoodaa

New member
הערכת יכולת לאדם עם בעיות ריכוז

האם נכון להעריך יכולת תפישה מופשטת ממצועת . באדם בן 22 בעל קושי בריכוז ,שבגיל 17 נמדד בעל חשיבה מופשטת מעולה ותוצאה זו מעוגנת בציונים בבגרות (ללא ישיבה מרובה ). יכולת למידה עצמית גבוהה ודמיון מפותח. 2. האם מתח\או\חרדה או אירועים שעבר אדם בחייו יכולים להשפיע על כך. (שירות צבאי אינטנסיבי , תקופה קשה...) 3. האם אין אפשרות לבדוק לקות למידה , בעיקר קושי בריכוז ללא מבחני הערכת יכולת שמבקשים המוסדות להשכלה גבוהה . 4.האם מבחני הערכת יכולת הם אינדקטור מוצק, ומדויק עבור מישהו הסובל מבעיות ריכוז ? אשמח אם תעשירו את דעתי.
 

mark49

New member
ההצלחה נלמדת - שיטת שליטה מלאה

ההצלחה נלמדת - שיטת שליטה מלאה מאת: שמעון שגיא , לרבים מהם יש הפרעות קשב וחרדות מההתמודדות עם המטלות, הבחינות וחוסר יכולתם ללמוד ולממש את הפוטנציאל. ג'ייסון אלסטר, פסיכופיזיולוג פיתח שיטות נלמדות להצלחה בלימודים ובחיים. גם הטובים יכולים להיות טובים יותר מדוע להתחיל מחרדות והתרגשות יתר אם אפשר לבוא עם תקווה? כל אחד מכיר היטב את צאצאיו האהובים, ומהם היכולות שלהם, בהנחה שאנו הורים סבירים העוקבים אחרי התפתחותם, נבחין בקלות יחסית אם לצעיר/ה הגדלים אצלינו, יש איזה קשיים, אלא שלמרות הידיעה אנו לא יודעים איך להתמודד ולפתור אותם... בעבר, לא זכה הנושא לתשומת לב מספקת, שהרי רק מתי מעט זכו להתפתח וללמוד, כל היתר הלכו לעבוד: בשדה, במפעל, במכרה או בבניין. נושאים שלא הצריכו למידה עיונית. המודעות להשכלה היתה נחלתם של מעטים, היום כל אמא רוצה את הבן כרופא, עו"ד, או מינימום עובד בחברת הייטק, אני לא נכנס כאן לעניין האושר האישי (באופן דו משמעי) אבל אף אחד כבר לא שולח את הילד לביה"ס מקצועי, גם אם מבחני "הדסה" או מבחן פסיכומטרי אחר, אומרים שזה מה שמתאים. אבל אני מקדים את המאוחר, היום נחשפים קשיי הלמידה כבר מגן הילדים, אני לא מתייחס לפגעי שמיעה או ראייה המתגלים בקלות יחסית, אלא לקשיים הקשורים ונמדדים בהתנהגות, כולל ההתנהגות הפיזיולוגית: קושי לשבת ולהקשיב בגן ובכיתה, בהכנת שעורים, במשחקים, קושי בארגון הזמן, קושי לסיים את מה שהותחל, חוסר בטחון עצמי. במקביל אנו פוגשים היפר רגישות לסביבה ולחברים, זה מתבטא באופן הלבוש, קשיים בייצור חברים ופיתוח רשת חברים, היכולים לעזור להצליח בלימודים. כל אלו ונוספים הם בעיות קשב וריכוז, בנוסף לנושא הדיסלקציה. לדוגמא: איך מבדילים בין בעיות קשב לדיסלקציה? ילד בעל בעיות קשב, יכול לקרוא, אבל אינו מסוגל לקרוא מספיק זמן כדי לרכוש את מיומנות הקריאה, ילד דיסלקטי לעומתו מתקשה ללמוד לקרוא בכלל, כי הוא לא מבין את האותיות ומתבלבל. מכיוון הכתיבה, הדיסלקטי עושה בעיות באיות והופך אותיות. הדיסגרפי גם מתקשה בצד הגרפי של הכתיבה והציור, בתוך הדיסלקציה כוללים גם את הדיסקלקוליה בחשבון. אצל הילד חסר הקשב אפשר שהאותיות לא תהיינה יפות ולא מסודרות אך הוא שומר על הסדר הנכון. המקרים הקיצוניים הינם שילוב של קשיי קשב עם דיסלקציה. בנוסף לקשיי הקשב והדיסלקציה ישנן בעיות נוספות, המפריעות ליכולת ללמוד ולהתמודד מול בחינות, קשיים בזכרון, או ילד המתרגש ומתקשה להתבטא מול הכיתה, מה שיכול ליצור גמגום ובעיות בזרימת הדיבור, הזעת יתר, קשיי נשימה, דופק מהיר, חוסר יכולת לארגן את חומר הלמידה. חוסר יכולת להוציא את העיקר מהטפל, נושאים הגורמים גם לכשל בבחינות. עד כאן הקשיים, הפתרון לבעיות האלו נמצא אצל מטפל היודע לאבחן והמכיר את מכלול הבעיות. ג'ייסון אלסטר בוגר טכניון בעל תואר שני במדעי הרפואה ובפסיכופיסיולוגיה נותן את הפתרונות, הוא מאמן ומטפל בילדים בעלי הקשיים שהוזכרו, כבר מאז .1990 צריך ללבוש מכובע אחד הוא עושה זאת כדי לאבחן ולפתור עניין רב תחומי זה. באמצעות שילוב יחודי בעולם: .1 משוב ביולוגי (ביו-פידבק), הבודק את רמת המתח והריכוז בגוף, ונותן לנבדק אפשרות לשפרם, .2עם אסטרטגיות למידה הנקראות "למידה יעילה", .3 בנוסף בשילוב של אינטליגנציה רגשית ו- 4 אינטגרציה חושית, לסיוע בהבנה. נחזור ונאמר שמדובר בארבעה כלים לטיפול: ביו פידבק, למידה יעילה, אנטיליגנציה רגשית ואינטגרציה חושית. ג'ייסון: "בביו-פידבק ניתן להתאמן וללמוד להרגיש ולשלוט טוב יותר בגופינו, ואחד הדברים שגילה ג'ייסון שהפונים הבינו והרגישו לראשונה את נושא הריכוז כאשר התאמנו במשוב הביולוגי, והם גם הרגישו חוויה נעימה, זו קפיצת דרך רפואית, כאשר מורה אומר לילד "תתרכז!" אפשר שהוא לא מבין את הבקשה או הדרישה והוא מתבלבל, זה כמו שיש לפניך תפוז שמעולם לא טעמת ממנו, עד שלא תטעם לא תדע, עד שלא הבנת מהו ריכוז אינך יכול בהכרח להשתמש בזה, יש מי שיודע ציור ומוסיקה זה בא להם מלידה, ויש מי שצריכים ללמוד את הנושא, כך גם עם הריכוז. יש אפשרות ללמד את הילד להתרכז, וה"חסכון" הכי משמעותי כאן, שאפשר להימנע מהשימוש בתרופת ה"רטלין" שעליה הדעות חלוקות". בנוסף פיתח ג'ייסון בדיקה פיזיולוגית אובייקטיבית ראשונה בעולם לריכוז, שבאמצעותה הוא מסוגל לומר, האם אכן קיימת בעיית ריכוז אצל הילד. הבדיקה פשוטה ומבוססת על זרימת טבעית של החשמל הטבעי שבגוף כמו במכונת אמת. ה"למידה היעילה" היא שיטה חדשה יחסית שבאמצעותה אפשר להגיע לקריאה מהירה יותר, שיפור הזכרון בתחום המספרי והמושגי, וכן יש שיטות לארגון חומר הלמידה כגון מיפוי המחשבה, ועוד שיטה המכונה ע"י ג'ייסון "חרטומים" ובה נעשה תרגום של מילים לתמונות כמו כתב החרטומים המצרים. תחושת הריכוז גורמת כאמור לתחושה נעימה וכמו שתחושות נעימות מסייעות לריכוז גילה ג'ייסון להבדיל שחוסר הריכוז הוא תחושה לא נעימה ומעייפת. דוגמא ללמידה יעילה היא שיפור מהירות הקריאה מ80- מילים בדקה, ל300- מילים בדקה, תוך שמירת היכולת להבין את מה שקראת יותר מהר. ומעניין שהקריאה המהירה מאפשרת להבין את התמונה כולה יותר מהר. בעזרת שיטות אסוציאטיביות משפרים את הזכרון ובמקום 7 תמונות ניתן לזכור 15 תמונות. התחום השלישי היא האינטליגנציה הרגשית ומדובר ברגש. יש שיטות "איך להיות שמח יותר", "איך לעשות חברים" ו"איך לשפר את הבטחון העצמי" דוגמא לתרגיל המיועד לשמירה על שמחת החיים הוא יומן המשמש לרישום חוויות חיוביות ונעימות. באינטגרציה החושית משתמשים בטכניקות מהטבע. לשפר ריכוז, עובדים על כל מערכת החושים. בטכניקות כגון להסתכל בשעון מים כדי לשפר ריכוז ראייתי, ולהבין מהו פרק זמן של שתיים שלוש דקות, ללוש אבנים בידיים, להריח שמנים אתריים, להקשיב לים בצדפים, ולשפר את השמיעה וטכניקות של יוגה בישיבה על כסא וליטוף עצמי כדי להירגע. ג'ייסון: "שיפור הקשב של הילד מאפשר לו לשפר גם את הישגיו הספורטיביים והוא יגיע לתוצאות טובות יותר ויקבל בטחון עצמי, הדברים משולבים ותומכים בהצלחה גם בתחומים העיוניים, בשיטה שלי מאפשרת לילד גם את ההתמודדות עם המורה, אני מלמד את הילדים טכניקות של הקשבה ושיפור של יחסיו עם המורה אני מלמד אותם שיטות של משא ומתן, כדי שיוכלו להסתדר טוב יותר עם המורים ואיך לסדר טוב יותר את הסביבה, מיקומך בכיתה, מתי עדיף לך לעסוק בהכנת שעורים ועוד, הרבה פרטים קטנים שיכולים לסייע מאוד לילד להצליח בלמידה יעילה העוזרת לילד ללמוד איך ללמוד, ואיך להסתדר חברתית ולממש עצמו". ג'ייסון מאמן בילדים מגיל 6 ומעלה בקורס הנמשך בין 8 ל20- מפגשים ומותאם באופן אישי. הוא גם מעביר חוגים לאנגלית מדוברת וחוגים לציור, הוא מסייע למבוגרים המבקשים לשוב ללימודים אחרי שנים רבות. בשרות המילואים הוא עובד גם ב"מכון קבע" המסייע לאנשי קבע, מסייע לפורשי צה"ל מה שמוכר ב"סל", שהם מקבלים עם יציאתם לאזרחות. אף אחד לא מלמד את ההורים להבין איך לסייע לילדיהם, כאן מדובר על פעילות משותפת עם ההורים וכו'. "אין לאף רופא מונופול על הבריאות או לאוניברסיטה על החינוך. התעודה אינה מונופול על ידע! מתברר שהורים רבים לומדים על עצמם שגם הם סבלו מקשיי למידה שונים, ופיתחו שיטות לעצמם כדי להתגבר באופן טבעי על הקשיים שלהם, ובתהליך הלימודים שלהם ודרך העבודה המשותפת עם ילדיהם, הם רוכשים כלים איך לסייע ולהשתתף בחינוך ובבריאות של משפחתם". ג'ייסון אלסטר ,050-5225980 www.highgrades.co.il jasonalster@yahooᲠ.com
 
למעלה