הפורום הפך לפורום ש"ב האין זאת?

arandiera

New member
הפורום הפך לפורום ש"ב האין זאת?

עכשיו כשסיימתי את עבודות התואר הראשון התפנה לי קצת זמן, והחלטתי לחזור לפורום המרתק הזה, שמשלב אנשים אוהבי תנ"ך ויודעי תנ"ך, כאלו שמחזיקים בתפיסות מסורתיות וכאלה שמוצא חן בעיניהם גם לשמוע דעות מחקריות, והנה חשכו עיני, כמעט כל שרשור הוא שרשור של בקשות עזרה בשיעורי בית. ולאילו רמות זה מגיע - אפילו להקליד את השאלה האנשים לא טורחים, נו מה, סורקים את הדף שחלקה המורה, מעלים לפורום וכבר יבואו כמה אוהבי מקרא ומביני דבר ויעשו את שיעורי הבית בשבילי, כל שנותר לי הוא לעשות copy paste ולקבל מאה. בעיני זה איום ונורא. א. מאד לא חינוכי, הדבר האחרון שיצא מזה זה אנשים שיאהבו תנך וילמדו, כיוון שמישהו אחר עושה בשבילם את העבודה (והאנשים כאן נהדרים, הם ממש עושים בשביל הילדים את העבודה כולה). ב. גרוע מזה - הפורום הפך להיות די משעמם, במקום לעסוק בשאלות מעניינות, למשל ספרות חיצונית, יחסים בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ וכדומה הוא עונה לשאלות לבגרות. לא חבל? אני מקווה שהמנהל וחברי הפורום הקבועים יתנו דעתם על הנושא.
 

פלגיה

New member
לא מנהל, זאת מנהלת ../images/Emo68.gif

היו כאן חילופי הנהלה בזמן שלא היית, ועכשיו אני המנהלת. ואכן, יש הרבה דרישות לתשובות על שיעורי בית, וגם לסיכומים לקראת מבחון, ועוד. אני לא רואה בכך שום דבר רע. גם בפורום השפה העברית יש שאלות שיעורי בית, וגם בפורום ספרות, וגם בפורום מתמטיקה. לפעמים מתוך שאלת שיעורי בית מגיעים לדיונים מעניינים (כמו למשל שאלת ההסברים המדעיים למכות מצרים כאן בדף) חברי הפורום לא ששים לענות על שיעורי בית, בפרט כשלא ברור למה התכוון מי ששאל את השאלה. לפעמים לא עונים על שאלת שיעורי בית, ואז השואל נעלב ומתעצבן, וזה מבחינתי חבל. אבל אני מוכנה לפתוח את השאלה לדיון - שיעורי בית בפורום: כן או לא?
 

shushu10

New member
אני בעד לענות לשואל

הקו המנחה אותי אינו הציון! תלמיד שלא יודע לענות נשאר מתוסכל ואין סכוי שהוא יאהב את המקצוע הנלמד. לא נראה לי שכל השואלים עצלים ומעונינים אך ורק בציון טוב, חלקם בוודאי לא מצליח לענות בעצמו מסיבה אחרת. אם התשובה תנתן עם הסבר בצדה - יתכן ובפעם הבאה התלמיד ינסה להתמודד בעצמו מתוך סקרנות וענין. רוצה להאמין שאכן זוהי האמת.
 

יוסי ר1

Active member
שיעורי בית

לפלגיה ולחברי הפורום שלום. השאלה האם וכיצד לענות על שאלות שיעורי בית אכן כבידה ונכבדה, ועל כן אני מעדיף להתייחס לפני כן לבקשות סיכומים דווקא. מפעם לפעם תלמידים מבקשים סיכומים של פרקים או ספרים, ופלגיה הציע להקים מאגר של סיכומים. נראה לי כי הפסדו של פרוייקט שכזה גדול משכרו. אמנם אנו נמצאים במסגרת פורום אינטרנטי, והקו המנחה בפורומים הוא שכל מה שיש לו דרישה מהציבור , ראוי לתת אותו לציבור, כי מי אנחנו שנשפוט מה טוב לציבור... נראה לי כי אין דין התנ"ך כדין "מקצועות לימוד " אחרים - ואני ממהר לסייג את דברי - שזוהי השקפתי הדתית והתרבותית ולא עובדה מוכחת. התנך הוא לב ליבו של העם היהודי, הוא הגורם המאחד את כל תפוצות ישראל, הוא ההצדקה היחידה (לטעמי כמובן!) לטורח שאנו עמלים לכונן כאן מדינת יהודים למרות הקשיים המיוחדים למדינת יהודים, ועוד בתוך הר הגעש הפעיל ששמו ארץ ישראל במזרח התיכון המוסלמי. וכיוון שכך, אני סבור שעל כל תלמיד להיחשף לטקס המקורי של התנ"ך, בלי כחל ושרק. כפי שכולנו מכירים את התלמידים של ימינו, (בלי הכללות כמובן...) רבים מהם יקפצו על מציאת הסיכומים כמוצאי שלל רב, ויכירו את התנך, או את השרידים האומללים שישארו ממנו, בקריאת סיכומים מפלוני ואלמונית חברי פורום תנך... אשר על כן, נראה לי כי מאגר שכזה, גם הוא דרישת קהל פופוליסטית, יחמיץ את אפשרות ההיחשפות של מי שהגיעו , גם אם בעל כרחם , לקרא בתנך ולהתמודד איתו, כי איזה מורה נתן להם לכתוב עבודה או להתכונן למבחן. ומכאן, לעזרה בשיעורים. תלמיד שמבקש עזרה בשיעורים, נראה כי הוא צריך אותה. צורך זה יכול לנבוע משתי סיבות עיקריות: האחת - אין לו זמן, חשק, סבלנות ומוטיבציה לפתור בעצמו את המטלות. תלמיד שכזה, לא הייתי ממהר לכתוב עבורו את התשובות. ילמד נא פרק בהשתדלות עצמית, לפני שהוא מטיל על אחרים את חובותיו. סיבה שניה לצורך בעזרה, היא חוסר ידע, חוסר בקיאות, חוסר הדרכה נאותה מהמורים, חוסר אינפורמצית רקע. לתלמיד כזה נראה לי כי ראוי להגיש עזרה. נראה לי כי במקרה זה , ראוי שמי שניגש לעזור, ינסה לאבחן מה בדיוק חסר לאותו תלמיד, ויענה על אותו חלק בעייתי, אך ישאיר מקום רב לתלמיד להשלים את התשובה. תלמיד שקיבל את הדחיפה הראשונית, יוכל להיעזר בה, ולהמשיך בחיפוש התשובה המלאה בכוחות עצמו. המשיך - הרויח הוא, ושמחנו אנו. לא המשיך - הפסד שלו. עד כאן הגיגי לשעות ערב מאוחרות. אנא תקנו את שגיאות הכתיב בעצמכם, בזמנכם הפנוי...
 

שיבולית

New member
מסכימה עם יוסי

זוכרת שאני כתלמידה וגם כסטודנטית נתקעתי לפעמים עם שאלות ופורום כמו זה היה יכול לעזור לי מאוד... לכן אני בעד שאלות והבהרות - אבל רק במקרים של מחסור בידע, רקע, וכו' ולאחר השתדלות מספקת... לגבי סיכומים - אולי במקום סיכומים אפשר להכין מאגר דיונים שהתנהלו פה - סביב נושאים / פרקים וכו' אבל זה דורש עוד קצת זמן עד שיתפתחו פה עוד כמה דיונים
שבוע טוב לכולם!
 

פלגיה

New member
מאגר דיונים - כבר בהתהוות

קוראים לו "שאלות נפוצות", והוא ממויין סביב נושאים, פרקים, סוגיות, דמויות, ועוד.
 

גרי רשף

New member
כן אבל במקובץ..

אם יש הרבה הודעות של שיעורי בית- אפשר לשרשר את כולן יחד (נניח- כל יום לפתוח שרשור שיעורי בית חדש), ואז הן לא ישתלטו על הפורום.
 

mgb

New member
לענ"ד

בס"ד דעתי היא כך: עניין שיעורי בית או לא שיעורי בית הוא שולי מבחינתי.. הרי, נושא התנ"ך הוא לא עוד מקצוע, כמה שרק תהיה נגישות לתנ"ך לציבור הרחב לרבות תלמידים הוא חיובי מבחינתי. יתרה מכך, החשש שהעלו מספר חברים, אינו פרובלמטית לטעמי אלא להיפך!! כנגד אלה שרוצים לענות "על שאלות רציניות בלבד" אני אישית חש אתגר להשיב בתשובה מעניינת ומפורטת שתביא את התלמיד להתעניינות בתנ"ך מעבר למה שנשאל!! אין לי בעיה לענות ולעזור בש"ב ויש צורך לא פעם בסבלנות כמו שפוסק הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה פרק ד' הלכה ו'): "הרב שלימד ולא הבינו התלמידים, לא יכעוס עליהם וירגז, אלא חוזר ושונה הדבר אפילו כמה פעמים, עד שיבינו עומק ההלכה. וכן לא יאמר התלמיד הבנתי, והוא לא הבין, אלא חוזר ושואל, אפילו כמה פעמים. ואם כעס עליו רבו, ורגז,יאמר לו: רבי, תורה היא, וללמוד אני צריך; ודעתי קצרה" עם זאת אני מסתייג בסגנון של תשובות לתלמידים כאשר הכל "לעוס" כבר.. כלומר, לציין ולהפנות מראה מקומות, להשיב בחלק מהמענה בשאלה חוזרת: ומה דעתך?" (כפי שיוסי ידידנו נוהג מידי פעם..)וכו'.. כאמור..לענ"ד!! בברכה
 
למעלה