הפחתת האלימות ע"י עיסוק בא"ל

cronic1

New member
הפחתת האלימות ע"י עיסוק בא"ל

‏המאבק באלימות הנוער באמצעות עיסוק בספורט אמנויות הלחימה. מדינת ישראל בשנת 2006 היא מדינה אלימה. נקודה. אין צורך להכביר במילים שיתארו את האלימות שכולנו חווים בכל תחומי החיים: בבתי הספר, בכנסת ישראל ,במועדונים ,במגרשי הכדורגל ,בתור לקופה בסופר, בהמתנה לרופא ואף בביתנו שאמור להיות מבצרנו. כולנו חווים את האלימות הזאת יום יום,שעה שעה ומספיק לפתוח עיתון או להאזין לרדיו ופשוט להתבייש, לחשוש ,להיזהר ולחכות לרגע שבו נהפוך לקורבן או תוקפן כי זוהי האווירה הכללית-"כל דאלים גבר". על האלימות הכללית בחברה אתן למחוקקים, לקרימינולוגים ,פסיכולוגים, אנשי חוק ומשפט לדבר, לטפל ולחוקק. אני רוצה להעלות הצעה שתתרום להפחתת האלימות. אנשי חינוך ומורי אמנויות לחימה יכולים לתקן ולשפר את המצב באמצעות תקציבים מינימאליים אך בתמיכה של מוסדות החינוך , מנהלים, מורים, מועצות מקומיות ובעיקר ראשי ערים ושרת החינוך התרבות והספורט. התוכנית שאני מציע היא כדלקמן: הכנסת העיסוק באמנויות לחימה על שלל גווניה לתוך מוסדות החינוך, כחלק תלוי או בלתי תלוי, ממערך שיעורי הספורט בבית הספר וכחלק משעות הלימוד בכל מוסד חינוכי . מאמן ,מורה שמתמחה באמנות לחימה, ידגיש במהלך האימון את האספקט החינוכי, הספורטיבי וההגנתי. התלמידים בזמן השיעור ילמדו ערכים של הקשבה. ילמדו לקבל מסגרת חברתית וגבולות של מותר ואסור. יבינו את החשיבות של העיסוק בספורט בכלל ואמנות לחימה בפרט. המאמן יקפיד על אימון בטיחותי וידאג לאווירה חברית וספורטיבית. התלמידים יוכלו להתגלגל, לבעוט בשקי אגרוף ובכריות אימון. לתרגל יחד עם בני כיתתם שלל תרגילים וטכניקות שנלמדו. לשלב מוסיקה קופצנית בזמן האימון וליצור אווירה כיפית ומאתגרת ובכך להוציא אגרסיות , תסכולים ,וחרדות. לתלמידים תהיה מטרה ברורה והיא להתקדם בתחום הספורטיבי,המקצועי והאישי. להביא הישגים, להתחזק נפשית וגופנית, להזיע ,להוציא אגרסיות ,לשרוף קלוריות והכי חשוב להיכנס לכיתה רגוע ושלו בידיעה שאת כל הכעסים והתוקפנות השארנו מאחור באולם הספורט הבית ספרי. התלמידים שיעסקו בספורט אמנות לחימה בזמן בית הספר יוכלו להתאמן גם בשעות אחר הצהריים בתחום שאותו בחרו ובכך יתמידו וימצאו מסגרת ספורטיבית שתרחיק אותם מעישון של סיגריות ונטילת סמים, ומבילוי בפאבים ומועדונים עשנים ומזמיני צרות עד אור הבוקר. העיסוק הספורטיבי יגביר את המוטיבציה בקרב המתאמנים לשמור על גוף בריא וכושר בידיעה שלמחרת יש להם תחרות חשובה וכל סטייה מתוכנית אימון עלולה לפגוע בהישגיהם. נערים משכבות מצוקה, עולים חדשים ,תלמידים עם בעיות קשב וריכוז יוכלו להתאמן ,להתקדם ולהתפתח בענף הלחימה אותו יבחרו ובכך יתמקדו בתחום שייתן להם פתח להצלחה ותקווה לעתיד. כשהעתיד יראה יותר ורוד רובם יעדיפו את העיסוק הספורטיבי מאשר את הרחוב,הפשיעה והאלימות. בנות יוכלו להתאמן בענפי אמנויות לחימה שהדגש הינו על הגנה עצמית ופחות על תחרותיות וזירה, ובכך להגביר את ביטחונן העצמי ויכולתם לצאת מסכנות שאולי חלילה וחס יתקלו בהן ברחוב. רק השבוע התבשרנו שנערה בת 16 שלמדה קרטה מגיל צעיר הבריחה תוקף כאשר חזרה מבילוי. כל מי שעוסק בספורט יודע כמה ספורט מרגיע,מאזן את הגוף ואת הנפש על אחת כמה וכמה ספורטאי מקצועי, שמקדיש את כל כולו לתוך הספורט ולא מתפנה לעיסוקים לא נורמטיביים ולא בריאים. אני יודע כעוסק באמנויות לחימה כמה הספורט מרגיע אותי. נוכחות אמן לחימה בין כותלי ביה"ס יקנה הן לתלמידים, הן להורים והן לצוות החינוכי יותר רוגע ובטחון. ניתן במצבים מסוימים להקנות לו בחוק סמכויות אכיפה בכל מצב של אלימות בין תלמידים. מאמן אומניות הלחימה בבית הספר יקריא בכל שיעור את "התקנון" או "האני מאמין" ,שכתבו התלמידים בסיוע המאמן, בנושא מניעת אלימות והגברת הסבלנות והסובלנות כלפי האחר. המאמן והצוות החינוכי בבית הספר יתייחסו באפס סובלנות ולא יקבלו בשום אופן אלימות הן מילולית והן פיזית. אני מאמין שעצם העיסוק באמנות לחימה ושילוב תלמידים מכל המגזרים יוריד את האלימות בבית הספר וברחוב ברגע שיתקיימו כמה תנאים: 1.הכנסת ענפי אומנויות הלחימה כחלק מתוכנית עבודה שנתית בכל מוסד חינוכי. 2.שילוב מורים גברים ,מאמנים ומדריכי אמנויות לחימה, כחלק מצוות ביה"ס. (מרבית המורים היום הינן נשים, והדבר יוסיף דמות גברית למחנכי ביה"ס). דבר אשר יגרום לנוער הזדהות עם צד גברי מאופק ,נורמטיבי וספורטאי. 3.התמיכה של מוסדות החינוך ,מנהלים,מפקחים והשרה הממונה על החינוך והספורט תתבטא: בהקצאת שעות לימוד, הקצאת מקום לימוד שמצויד בציוד הנדרש, פתיחת חוגים אחרי הצהריים במחירים מסובסדים,קיום ימי עיון ,סמינרים וקייטנות בבתי הספר . 4.תמיכה של גופים התנדבותיים, עמותות ,מפעלים ונדבנים בקידום אמנויות לחימה ,סיוע בקיום תחרויות ספורטיביות ועזרה בקניית ציוד לתלמידים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות. 5.הפניה של תלמידים טעוני טיפוח, בעלי לקויות רגשיות ופיזיות לעבר העיסוק בספורט דבר שיקנה להם פתח להצלחה בעתיד והרגשת שייכות והזדהות. 6.אפס סובלנות בבית הספר הן מצד התלמידים והן מצד הצוות החינוכי לאלימות לסוגיה. 7.מתן סמכויות אכיפה ותמיכה מהצוות החינוכי למורה- מאמן ,בכל הנוגע לאלימות התלמידים. הטיפול בילד האלים חייב לבוא בשיתוף כל הגורמים קרי הורים ,מורים, מנהל, מפקח ואף משטרה. לסיכום : עיסוק באומנויות לחימה כחלק מתוכנית הלימודים בביה"ס יכול דווקא להפחית את האלימות בקרב בני הנוער. קיום שיעור כזה במהלך שעות הלימוד מגדיר מסגרת, במקום ובזמן, שבה הוצאת האגרסיות הינה לגיטימית ורצויה, ומדגיש כי היא אינה לגיטימית מחוץ לשיעור. הדגשת האספקט החינוכי במהלך השיעור (סבלנות וסובלנות, תקנון, שמירת גבולות) תדגיש כי הפעילות הלחימתית הינה נורמטיבית היות והיא נעשית תוך הקפדה על חוקים וערכים. תלמידים שימשיכו לעסוק בספורט זה מעבר לשעות ביה"ס, יהפכו אותו לחלק חשוב בעולמם והדבר יפחית את עיסוקם בפעילות לא נורמטיביות. עבור אלה שיתגלו ככישרון פוטנציאלי בתחום יהווה הדבר מנוף להצלחה בעתיד ותקווה ליציאה מהשכבה הסוציאלית הנמוכה בה נמצאים. הילדים הם של כולנו והם דור העתיד שיצטרך להמשיך ולבנות את מה שאנו המבוגרים עוד לא סיימנו. אך אם לא נדע כחברה,כאנשי חינוך וכעוסקים באמנויות לחימה לטפח ולחנך את דור העתיד נמצא את עצמנו בחברה יותר אלימה ולא סובלנית. מאת קוריאל רוני מייסד העמותה סא"ל- "לקידום ילדים ונוער באמצעות ספורט ואמנויות לחימה"(ע"ר 580469690) איש חינוך ומדריך אמנויות לחימה. ©כל הזכויות שמורות. /http://www.muaythai.co.il [email protected]
 

גן חיות

New member
יש הרבה היגיון בתכנית שלך

אני יודעת שכאשר עבדתי בפנימיה טיפולית לידלים עם בעיות התנהגות ואלימות קשות, שיעורי ספורט כללו שיעורי ג'ודו. מצאו שם שזה עזר להפחית את האלימות: יכולת להגנה עצמית+משמעת עצמית+ תחושת ביטחון +הוצאת אנרגיה והמורה לספורט/מאמן שהיה דמות להערצה.
 

cronic1

New member
תודה

אני היום עובד בשתי מוסדות חינוכיים בתונית שלי אך צריכים שזה יחלחל למעלה ושאמנות לחימה רכה וקשה תהיה חלק ממקצועות הלימוד. יש ילדים שממש זקוקים לזה. שבת שלום
 

לב אם

New member
תומכת בשתי ידיים

ראיתי בעבר הצלחות כבירות של עבודה עם אומנויות לחימה גם נגד בעיות של אלימות וגם נגד בעיות אחרות: ילדים בישנים, ילדים עם חוסר בטחון עצמי, ילדים עם נכויות ובעיות מוטוריקה. פשוט דבר נפלא שכואב הלב כי אינו פועל בבתי הספר על בסיס יומיומי. הילדים יהיו בריאים יותר גם גופנית וגם נפשית, בטוחים יותר בעצמם ויודעים לשלוט בדחפים אלימים. -- הבעיה היחידה היא שאני מכירה כמה וכמה תוכניות לשיפור אופן הלימוד של חינוך גופני בבתי הספר - הכנסה של יותר בחירה, מתן מיומנויות חשובות לילדים, גופניות וחברתיות - אבל אני מכירה אותן רק משיחות עם סטודנטים ומורים להוראת חינוך גופני, ממאמרים בעיתונות וכד'. לבתי הספר זה עדיין לא הגיע.
 

cronic1

New member
שבת שלום

הרעיון מתחיל לבצבץ ולקרום עור וגידים לשם זה הוקמה העמותה שלי ויחד עם מאמנים אחרים אנו מנסים לשווק את הרעיון והתוכנית. בבית הספר שבו אני עובד הורדנו את האלימות ויש פריחה . צריכים לשלב ידיים ולעשות מאמץ שתלמידים בבתי הספר יהנו מעוד אספקט ספורטיבי ומהנה שיגביר הן את הבטחון האישי,והן את הכושר והספורטיביות. ביי
 

לב אם

New member
אשמח לסייע בקידום הנושא

אם אתם רוצים לפרסם מאמרים בפורום הזה על ההשפעה של אמנויות לחימה על אלימות , או להתארח ולספר - אתם מוזמנים
 

גן חיות

New member
אם יש לכם מהשהו כתוב

בצורה מסודרת לתת למנהלי בתי-ספר, אני יכולה לתת לשלושת המנהלים בבתי -הספר "שלי"(כולם יסודיים) וגם לצוות ההנהלה בבית -הספר של ילדי(חטיבה ותיכון, פנימייה). אני דווקא עובדת עם בעלי-חיים, כאשר יש לי קבוצות טיפוליות(לרוב ילדים אלימים) או מטרה כללית של "שיפור אקלים בית-ספרי). בפינת החי חייבים לשלוט בדחפים ולא לצעוק או לריב ובטח לא לפגוע בבעלי-החיים. יש העברה מסויימת לחיי יום-יום. יש גם עניין של אחריות וטיפול וקבלת האחר ויכולת להתגבר על פחדים וחמלה ודאגה לחלש ולמידה של הבנת שפה לא מילולית ועוד ועוד. נראה לי שבית-ספר שיש לו גם את זה וגם תכנית מסודרת כמו שלך - תוקף את הבעיה מכמה זוויות שונות , אבל לא סותרות. לכן, אם יש לך/לכם, מהשהו מסודר שאוכל להדפיס ולמסור למנהלים, או שתוכל לשלוח לי לתת להם - אשמח מאד.
 

לב אם

New member
כדאי לפרסם מאמרים כאלו גם בפורום

שישמשו לנו כמאגר ידע לעת הצורך. ככלל, אני חושבת שבית הספר היסודי צריך לעבור שינוי שיכלול הקפה של תחומי ידע מלאים המתאימים לצרכי הילדים. היום, הילדים בעיקר יושבים ולומדים באופן פרונטלי (או לפעמים אפילו קצת יותר חויתי) תחומים של ידע תיאורטי, רק בשוליים יש ניצנים של מגע בדברים שהילד צריך לא פחות להתפתחותו התקינה כאדם בוגר, מאוזן, עשיר ובריא: "כישורי חיים" - הבנה של אני עם עצמי ואני מול החברה ומול העולם, מוסיקה - האזנה למוסיקה ויצירת מוסיקה - נגינה ו/או השתתפות במקהלה אמנות - הבנת האומנות, התבוננות וגם יצירה עצמית תנועה - פחות המבחנים הדמי צבאיים שנעשים היום, ויותר לימוד של תנועה נכונה ושל כישורים שישמשו אותו לחיים (מחול, משחקים קבוצתיים, טניס, שחיה, יוגה, אמנויות לחימה ....) איך להיות בריא - שוב תנועה נכונה, תזונה נכונה, חיים בריאים יותר וגם חשיפה לשיטות מרפואה משלימה טיולים (בהתייחסות לטיול היומי והשבועי יותר מאשר לטיול שנתי) וגם בהקשר של הידע התאורטי - להדגיש יותר את הכלים של למידה עצמית על פני השינון - ללמוד שיטות חקר, עבודות אישיות מכיתה א', הסקת מסקנות, פיתוח החשיבה. אלו הכלים שבאמת ישמשו אותם.
 

cronic1

New member
אוקי

אני אארגן את הניירת ואצור קשר דרך הפורום או המסרים תודה.
 

cronic1

New member
לבינתיים אני אצרף שני קבצים

שאפשר לשלוח למנהלים ולכל מי שמעוניין. המאמר שכתבתי ומטרות העמותה בכלליות.
 

לב אם

New member
שיטות שמסייעות לתלמיד

בהמשך לדבריה של גן חיות, אני רוצה לספר שמנסיוני ראיתי שהשיטות אשר באמת מסייעות לתלמיד שסובל מבעיות של אלימות, מבעיות רגשיות, מוטוריות או חברתיות , הן השיטות הפחות "פסיכולוגיות": אמנויות לחימה (אני ראיתי בעיקר הצלחות של קאראטה, אבל זה משותף לכולן) טיפול באמצעות בעלי חיים רכיבה על סוסים (הפרדתי מהקודם כי זו שיטה אחרת לחלוטין) טיפול באמצעות תנועה טיפול באמצעות אמנות טיפול ברפלקסולוגיה ולגבי כל הקודמים - גם כשזה לא ממש טיפול שמוגדר כך, אלא ילד שמשתתף בחוג למחול, מוסיקה, אמנות, בעלי חיים, שחמט, שחיה או קאראטה - אלו ילדים אחרים לחלוטין ממה שהיו לפני החוג. החושב הוא שיהיה מדריך בונה, ולא מדריך תחרותי
 

cronic1

New member
אמנויות לחימה מאוד מסייעות לילדים

לאו דווקא מהאספקט ההתנהגותי אלא הנפשי. ילדים שהתאמנו בספורט אמנויות לחימה לסוגיו שיפרו את היכולת הקוגנטיבית שלהם,העלו את הבטחון העצמי,הורידו רמות חרדה ביחד עם שיפור הכושר,בניית שרירים ושריפת קלוריות. וכמובן יכולת הגנה עצמית יותר טובה מבעבר. הבת שלי לומדת כבר שנתיים אגרוף תאילנדי וזה שיפר את יכולותיה בל התחומים.
 

לב אם

New member
../images/Emo45.gif נכון מאד

ואם הובן אחרת מדברי, אז כנראה בגלל שזה כל כך מובן לי מאליו לא ציינתי במפורש
 

0 אור 0

New member
מבחינתי אומנויות לחימה הן חלק

בלתי נפרד מהרפואה המשלימה. העבודה באומנות הלחימה מבחינת הגוף מרפאה בכל הרבדים - גופני, רגשי, נפשי ואנרגטי בנוסף לכך , העבודה שהיא במסגרת חוג מעורב משפרת את הכישורים החברתיים ואת הבטחון עצמי. זה מה שנקרא להרויח מכל הכיוונים.
 
למעלה