הפיכת כביש 22 (עוקף קריות), מכביש מהיר לציר עירוני ראשי.

nitro11

New member
הפיכת כביש 22 (עוקף קריות), מכביש מהיר לציר עירוני ראשי.

בעקבות הרעיונות הבדיוניים שעלו בפורום לאחרונה
החלטתי שגם לי מגיע אחד.

הגעתי לרעיון זה דרך הפוסט של הרוכב לאוטובוסים על ביטול אוטוסטרדות.
לינק:
[URL]http://israelbikebus.blogspot.co.il/2016/04/blog-post.html[/URL]

בכללי הרעיון הוא כזה, הוספת צמתים מהחלק הדרומי של
שכונת נאות-אפק ועד מחלף אתא-צפון (המפגש של כביש 22 ו-781).

מיד קופצת השאלה מה ההיגיון?
הרי אין שכונות ליד הכביש והוא לא בתוך עיר.
בעיה שנייה, הכביש מרכז את התנועה בין הגליל המערבי לחיפה ואף למרכז,
כמות גדולה של רכבים תישאר ללא אלטרנטיבה.
שתי בעיות אלו נכונות להיום אך בעתיד המצב הולך להשתנות.
ממזרח וממערב לכביש מתוכננות להיבנות שכונות ענק, כך שבפועל
הכביש יעבור בתוך עיר.
הבעיה השנייה תיפתר בעזרת כביש 6, המוארך בימים אלו צפונה,
כך נסיעה מהגליל המערבי לכיוון חיפה, דרך כביש 6 וכביש 781 העתידי
והתחברות לעוקף קריות במחלף אתא-צפון, תהיה ללא רמזורים.
כמובן שזה לא כולל את נהריה, עכו ועוד כמה יישובים, אפרט על נושא
זה בהמשך.

מעבר לצמתים יהיה צורך לשנות את כל מבנה השכונות המתוכנן,
כיום השכונות מתוכננות עם הגב לכביש.
לדוגמה, שכונת נאות אפק המתוכננת תיבנה בצורה שבה הבתים החד קומתיים
נמצאים קרוב לכביש וככל שהולכים מזרחה הבניינים נהיים גבוהים יותר,
בשוליים המזרחיים של השכונה יהיו בניינים של עשרים קומות.
יש לציין שתהיה רצועת תשתיות בין השכונה לכביש.
זה ההיפך מאיך שעיר אמורה להיות.
גם שכונת "ביאליק על הפארק" מסתכלת מזרחה.
גם יהיה צורך לבנות בצורה יותר צפופה.

במפה שצירפתי מופיע סימן של "מלכת הקריות", זו תוכנית
שנהגתה בשנות התשעים לבנייה של עיר חדשה בין קרית-ביאליק לקרית-אתא,
התוכנית נגנזה ועכשיו השטח יתחלק בין אתא לביאליק, בכללי מעבר לשכונות שסימנתי במפה ואני יודע שיבנו בשטחים אלו, סביר להניח שיבנו גם מדרום
לגבעת הרקפות ואף צפון מזרח ממרכז התחבורה (העתידי) בקרית-אתא.
[URL]http://www.themarker.com/realestate/1.562273[/URL]

נדרש גם לצמצם את הכביש לשני נתיבים לכל כיוון.
ובכדי להפוך את הכביש לציר עירוני ראשי יהיה צורך ב-BRT או רק"ל
,עדיפות שלי לרק"ל, זה כמובן בהנחה שקו אחד של המטרונית יהיה רק"ל,
וגם כדאי להאריכו עד לעכו, גם בהנחה שהמטרונית תוארך עד לעכו.
בנוסף יהיה אפשר להתחבר לרק"ל המתוכננת בין נצרת לחיפה וכך ליצור
קו מנצרת לקריות.

ביטול הכביש ככביש מהיר יגרום לכך שלא יהיה חיבור מהיר
בין עכו ונהריה לחיפה.
לדעתי זה מחיר נסבל, הרי בכניסות והיציאות מהכביש ימשיכו להיות פקקים
ואומרים שבנייה של כביש מהיר יוצרת נסועה, אז ביטול כביש מהיר יוריד
את כמות הנסיעות בין חיפה לנהריה ועכו.
חלק יסכימו, חלק לא, נהריה ועכו תשלמנה מחיר אך שוב לדעתי זה מחיר נסבל.
בכדי להקל קצת סימנתי במפה בירוק (תמונה 1) מסילה שמתפצלת ממסילת החוף
ומתחברת למסילת גליל-מערבי.
חיבור זה יאפשר שני קווים של רכבת כבדה, קו ראשון זה קו מנהריה לחיפה
שיעבור בקרית-אתא ונשר במקום הקריות, זה יהיה עדיף על הקו הנוכחי
מכיוון שתחנות קרית-אתא ונשר תהיינה תחנות חזקות יותר מהקריות.
הקו השני שיתאפשר זה קו נהריה-בית שאן, דרך עכו,קרית-אתא,
כפר-יהושע,כפר-ברוך ועפולה, אני לא הולך להיכנס לויכוחים האם יהיה
ביקוש לקו כזה.
יש לשים לב שהערים לאורך הקו הולכות לגדול משמעותית בעתיד,
ולגאון שהולך לכתוב לי שיהיה עדיף לנסוע מחיפה ושם להחליף רכבת,
אני אומר אין שום בעיה, האפשרות הזאת תהיה קיימת, תוכל לנסוע בדרך זו
עם שתי רכבות ולבזבז איזה 10 דקות בהנחה שהרכבות יהיו מסונכרנות
או 30 דקות אם הן לא, וזה לכיוון.
החיבור הזה שהצעתי כדאי לעשותו ללא קשר לתכנית שאני מציע.
אם תסתכלו תראו שהמסילה עוברת בתוך שכונת נאות אפק,
אני לא גיאולוג אבל לא נראה לי שיהיה אפשר להעביר אותה מזרחית יותר
בתוך השמורה, יהיה צורך לעשות CUT&COVER בקטע זה.
אם בונים את השכונה במתכונת הנוכחית אז יהיה אפשר להעביר את המסילה
לאורך הכביש ולפנות מזרחה לפני הבית קברות.

לסיכום: אני לא טוען שהתכנית שאני מציע היא טובה יותר מהתכנית הנוכחית,
היא שונה ממנה.
אני מציע המשך טבעי של קרית ביאליק,
התכנית הנוכחית מציעה את אותן שכונות מנותקות
שבונים בכל הארץ והוכחו ככישלון.
יש עוד הרבה דברים שלא ציינתי, מה שהעליתי פה זה סוג של קונספט.

מצגת על השכונות החדשות הנבנות בארץ ובעיותיהן
[URL]http://miu.org.il/wp-content/uploads/2015/06/r_Agreements.pdf[/URL]









 
ליפה נוף ומשרד התחבורה יש תוכנית לקו רק"ל עתידי בין עכו

ללב המפרץ דרך קרית אתא, בתוואי שחלקו הדרומי יחפוף לתוואי הרק"ל לנצרת והפיצול יהיה בקרית אתא.
רק"ל תוכל לשרת את האזור המתפתח הזה יותר טוב מרכבת כבדה מקבילה לרכבת במסילת החוף (אפשרות ליותר תחנות ולתדירות יותר גבוהה), במיוחד אם יאריכו את הרק"ל לתוך חיפה בתוואי של המטרונית.

קו רכבת כבדה מקביל לקו במסילת החוף, בין נהריה לחיפה, ייצור קניבליזציה שתיפגע בשירות במסילת החוף בתמורה לקו נוסף בתדירות נמוכה, מה שיהפוך את שני הקווים ללא יעילים.
 

nitro11

New member
הרכבת הכבדה לא מתחרה ברק"ל

המסלול שהצעתי לרכבת הכבדה נועד לחבר
את נהריה לקרית-אתא ונשר, ואת עכו לנשר,
בנוסף לכך יהיה חיבור לאזור עמק-יזראעל ועפולה.
אין אלטרנטיבות של אוטובוס או רק"ל לחיבורים אלו.
&nbsp
רכבת קלה לאורך עוקף קריות היא בעייתית במתכונת הנוכחית
מהסיבה שכרגע עוקף קריות לא מתוכנן להיות ציר ראשי.
לדוגמה בנאות אפק הרק"ל תעבור ליד בתי הקרקע ומי שגר במגדלים
יהיה במרחק של 400+ מהרק"ל.
המשמעות היא שבעצם פריסת התחנות של הרק"ל תהיה גרועה.
בנוסף לכך אני יודע שמתוכנן קו BRT בתוך שכונת נאות אפק,
הקו יהיה מזרחית לעוקף, בתוך השכונה, כך שנוצר פה מצב של כפילות,
אלא אם הרק"ל שמסומן במפה עובר מזרחית לעוקף קריות ולא צמוד לו (קשה לדעת).
&nbsp
לגבי הכפילות של קו החוף, צריך להסתכל מה האלטרנטיבות בכל מקרה
ולאיזה קו יש פוטנציאל ליותר נוסעים.
בנסיעה בין הקריות לנהריה,עכו (וכרמיאל בעתיד), רוב הנוסעים בוחרים באוטובוס,
התחנות בקריות נמצאות במיקום גרוע ואין לידן איזשהו מרכז משמעותי.
האוטובוס מציע פריסת תחנות טובה באופן משמעותי.
לתחנות קרית אתא ונשר יש פוטנציאל להפוך למרכזים משמעותיים
ברמה שיכולה להקפיץ את מטרופולין חיפה קדימה, או עלולות לרוקן
את חיפה מעסקים.
וגם אוטובוס או רק"ל לא יתנו פריסת תחנות טובה יותר או זמן נסיעה קצר יותר.
החיבור בין הקריות לנהריה,עכו וכרמיאל יהיה מבוסס בעיקרו על אוטובוסים.
&nbsp
אם צריך לבחור איזה קו עדיף, אז כמובן עדיף שרכבות יסעו דרך קרית אתא ונשר.
לפי מה שאני יודע מתוכננות בעתיד 3 רכבות בין כרמיאל לחיפה וכך גם בין נהריה לחיפה.
כך שלדעתי אפשר לעשות ששתי רכבות תעבורנה בקרית-אתא ונשר ואחת בקריות.
בנוסף לכן יהיה אפשר לעשות איזה שתי רכבות בשעה בין חוף הכרמל למרכזית הקריות
(אם תיבנה שם תחנה).
 
לא תהיה כפילות בין הרק"ל ל BRT

שים לב שה-BRT שאתה מתכוון אליו (למעשה שני קווי BRT) מסומן גם הוא במפה (מזרחית לרק"ל הורודה). קווי ה BRT הללו הם פנימיים של הקריות, בעוד שקו הרק"ל מתוכנן להיות קו מטרופוליני בין עכו ללב המפרץ דרך תוואי כביש 22.
קו הרק"ל הזה יחד עם קו הרק"ל לנצרת ישמש גם לקישור בין עכו, שפרעם ונצרת.

בהצעות שלך לגבי הרכבת הכבדה, אתה לא לוקח בחשבון שחלק נכבד מהנוסעים מנהריה, עכו וכרמיאל, יעדם דרומית לחיפה, וההצעה שלך לבסס את הקישור על מסילה שתעבור דרך קרית אתא ונשר תאריך לנוסעים הללו את הדרך באופן די משמעותי.
לכן, מסילת החוף בכל מקרה צריכה להישאר המסילה העיקרית שמשולבת במערכת הארצית ואת הקישורים האזוריים שאתה מציע עדיף לבצע באמצעים אחרים, כמו רכבת קלה, BRT וקווי אוטובוס רגילים.

וכן, ליד מרכזית הקריות בהחלט צריך להקים תחנת רכבת שתהפוך את מרכזית הקריות למרכז תחבורתי משמעותי. תחנה כזו גם מתוכננת.
 

nitro11

New member
עכשיו אני בכלל לא מבין למה הרק"ל תשמש

היא לא תהווה חיבור בין עכו לשכונות הסמוכות לרק"ל,
והיא גם לא תהווה אלטרנטיבה לחיבור של עכו לחיפה.
הרי הרכבת הכבדה תהיה מהירה יותר ויהיו לה תחנות בתוך חיפה.
הרק"ל והרכבת הכבדה תצאנה מאותה נקודה בעכו כך שפריסת התחנות
של הרכבת הכבדה תהיה רחבה יותר.
מה שנשאר זה חיבור לקו לנצרת, ולפי המפה לא נראה שמתוכנן כזה
הקווים מתאחדים אחרי קרית-אתא( קצת אחרי מחלף אתא-צפון) כך שיהיה עיקוף מסוים
וצורך להחליף רכבת.
אם רוצים חיבור בין עכו לקו לנצרת יצטרכו לבנות קשת כלשהי, עד פה זה די קל,
אבל נשאלת השאלה מה פוטנציאל הנוסעים בין עכו לנצרת-עילית ולערים הנוספות לאורך הקו.
בין עכו לקרית אתא יש פוטנציאל גדול אבל מעבר לכך אני לא רואה כמות נוסעים
שתצדיק קו לנצרת( מקווה שאני טועה),אם עוקף קריות היה ציר ראשי אז
בהחלט היה פוטנציאל לקו משמעותי.
בכל מקרה לא נראה שמתוכנן קו מעכו לנצרת.
&nbsp
לגבי משך זמן הנסיעה לנוסעים דרומה, נכון שהוא יתארך אך, לדעתי,
ההארכה לא תהיה משמעותית.
בנסיעה בין דרך קרית אתא ונשר תהיינה 2 תחנות,
בנסיעה דרך מסילת החוף תהיינה 4 תחנות (אם יבנו את תחנת מרכזית קריות).
גם הטענה שלך שמסילת החוף תהיה העיקרית היא לא בהכרח נכונה,
לכשייבנו את מסילת גליל-מערבי לרכבות מכרמיאל תהיה את האפשרות לנסוע
דרך מסילת גליל-מערבי לחיפה.
&nbsp
תחנה במרכזית הקריות יכולה להתפתח ולמשוך עסקים אך עדיין
חלק גדול מהנוסעים (מאזור הגליל המערבי) יגיעו באוטובוס,
לתחנות בקרית-אתא ונשר 100 אחוז (או כמעט) מהנוסעים(שגרים בגליל המערבי)
בתח"צ יגיעו ברכבת.
&nbsp
 
החיבור בין עכו לנצרת לא יהיה ישיר, אלא על ידי החלפה

באזור מחלף אתא צפון (מחלף 22-781).
לא מכל מקום לכל מקום יוצרים חיבורים ישירים. החלפות זה דבר לגיטימי לחלוטין במערכת תחבורתית.
הרק"ל הן מנצרת והן מעכו יגיעו ללב המפרץ, שזה המרכז התחבורתי הראשי ביותר בכל אזור הצפון, ובעתיד היותר רחוק אולי גם לתוך חיפה, שהיא העיר הראשית בצפון המדינה.
קישורים אחרים יתבצעו באמצעות החלפות.

אתה מנסה להפוך את קרית אתא ואת נשר לערים המרכזיות, אבל מה לעשות שהן כיום וגם בעתיד ערי פרבר במטרופולין שחיפה היא העיר המרכזית בו.
ואתה בעצמך ציינת מדוע עדיפה רק"ל על רכבת כבדה בתוואי של כביש 22 - לרכבת כבדה יהיו שתי תחנות, לרק"ל יותר. והרק"ל הזו תשרת גם את האזורים המתוכננים לבניה בין קרית ביאליק לקרית אתא.

רכבות מהירות בין מרכזית הקריות (לכשתהיה שם תחנה) לבין מרכז ודרום המדינה יהיו רק במסילת החוף. רכבות כאלה ידלגו על תחנות קרית מוצקין, קרית חיים וחוצות המפרץ (כפי שכיום יש רכבות שעוצרות רק בקרית מוצקין ומדלגות על קרית חיים וחוצות המפרץ), בעוד שרכבות במסילה שאתה מציע גם יסעו במסלול ארוך יותר וגם בהכרח יעצרו בקרית אתא ובנשר.
לכן, איך שלא תסובב את זה - מסילת החוף תמשיך להיות המסילה הראשית.
 

nitro11

New member
עדיין לא הבנתי איך הרק"ל תשרת את השכונות הסמוכות אליה

כשבתוך אותן שכונות עובר BRT,
אם מישהו מאותן שכונות רוצה להגיע לקרית-אתא או לקריות
הוא ישתמש ב-BRT שעובר בתוך השכונה.
כך גם בנסיעה לחיפה יהיה עדיף ה-BRT,
אם רוצים להשתמש ברק"ל יהיה צורך לצאת משהכונה לעלות לרק"ל
ובמרכזית המפרץ לעלות בחזרה ל-BRT.
מי שרוצה להגיע מעכו לחיפה ישתמש ברכבת הכבדה, בין אם היא נוסעת דרך הקריות
או דרך קרית-אתא ונשר, ולא ברק"ל, היות והרכבת הכבדה תהיה מהירה יותר ותיכנס לחיפה.
יש גם את החיבור בין השכונות, הסמוכות לעוקף, לעכו,
יוצא חיבור גרוע כי התחנות של הרק"ל נמצאות מחוץ לשכונה.

אז מה שנשאר זה חיבור לא ישיר של עכו לקו לנצרת,
אני לא חושב שבגלל זה בונים את המסילה הזו.

"אתה מנסה להפוך את קרית אתא ואת נשר לערים המרכזיות, אבל מה לעשות שהן כיום וגם בעתיד ערי פרבר במטרופולין שחיפה היא העיר המרכזית בו."
בכלל לא, אני ציינתי שלתחנות בקרית-אתא ונשר יש פוטנציאל גדול יותר מאשר
לתחנות בקריות, ולכן רכבות מהגליל המערבי לכיוון חיפה צריכות לעבור דרכן.

לאחר שתיבנה מסילת גליל מערבי מסילת החוף(בקטע של הקריות)
כבר לא בהכרח תהיה הראשית,
במסילת החוף יעברו הרכבות לנהריה,
במסילת גליל-מערבי יעברו הרכבות משלומי.
נשארו הרכבות לכרמיאל, דרך אילו תחנות יהיה עדיף לנסוע לחיפה?
לדעתי קרית-אתא ונשר, וזה ייקח אותו זמן במקרה הזה.

בחיבור שהצעתי, בין נהריה לחיפה יש הארכה מסויימת
אבל היא לא משמעותית כמו שאתה עושה ממנה,
ובכלל מי שנוסע מנהריה ליעד דרומית לחיפה זה בעיקר נוסעים מזדמנים
שחמש דקות הן לא משמעותיות בשבילם.

בנסיעה מנהריה לחיפה, דרך קרית-אתא ונשר, מרויחים תחנות טובות יותר,
בנסיעה דרך הקריות מרויחים זמן.
צריך לתעדף, אני תיעדפתי 2 רכבות דרך קרית אתא ונשר ואחת דרך הקריות.
 
שוב, קווי ה BRT המתוכננים הם קווים פנימיים בקריות

הם אפילו לא יגיעו למרכזית המפרץ.

קו הרק"ל המתוכנן הוא קו אורך בין עכו ללב המפרץ דרך תוואי 22.
בהיררכיה התחבורתית קו הרק"ל הזה נמצא ברמה מעל לקווי ה BRT המתוכננים של הקריות.

נכון שעדיף שקווי הרק"ל המתוכננים יגיעו לתוך חיפה ולא רק ללב המפרץ, ולא מן הנמנע שבעתיד הרחוק יותר כך אכן יקרה, והקטעים של קווים 1 ו 2 של המטרונית בין מרכזית המפרץ לחיפה עצמה ישודרגו לרק"ל.
 

nitro11

New member
אני שואל על הרק"ל ואתה עונה לי על ה-BRT

לפי המפה עוברים בשכונות המדוברות שני קווי BRT,
אחד לקרית-אתא והשני לקריות.
אני מנחש שהכוונה של המתכנן היא שאנשים הנוסעים
משכונות אלו לכיוון חיפה, יקחו קו לקריות ומשם יעלו על קו 1 של המטרונית,
שיש לו את התדירות הכי גבוהה.
לי זה נראה מוזר, הרי כל התשתית תהיה קיימת, אז למה להכריח אנשים לבצע החלפה,
ולפי איך שזה נראה במפה מדובר בתוואי מוארך.
מה הסיבה שלא מתוכנן קו ישיר בין שכונות אלו לחיפה?
אם זה בגלל שאין ביקוש, אז זאת אומרת שהשכונות לא בנויות בצורה צפופה מספיק.
&nbsp
אם הרק"ל הייתה עוברת איפה שה-BRT עובר אז היא הייתה נותנת
חיבור בין עכו לשכונות, ובנוסף חיבור מהיר בין השכונות לחיפה,
היות והיו לה פחות תחנות ופחות צמתים לעבור.
&nbsp
 
המערכת מתוכננת בצורה היררכית

מתוכננים קווי BRT בתוך הקריות, כפי שמתוכננים קווי BRT בתוך חיפה.
מעל הרמה הזו יש את קווי ה BRT בין הקריות לחיפה - 1,2,3 שכבר קיימים ועוד שניים מתוכננים: קו ממרכזית הקריות דרך כביש 4 ומנהרות הכרמל לחוף הכרמל (שיחליף את 101 ויתגבר את קו 1 בקטע הצפוני שלו) וקו מעכו דרך כביש 4 עד הדר.
וכן קו BRT מתוכנן בין רכסים, יגור ונשר לבין דרום חיפה וטירת הכרמל (שיחליף את קווים 110 ו 111).
מעל קווי ה BRT הללו יש את שני קווי הרק"ל המתוכננים - נצרת-לב המפרץ ועכו-לב המפרץ.
קווי ה-BRT של הקריות יקושרו גם לקווי ה-BRT בין הקריות לחיפה וגם לקווי הרק"ל (בעיקר לקו שבין עכו ללב המפרץ).

אי אפשר לחבר כל שכונה ישירות לחיפה והמערכת היא מערכת היררכית.
קווים אורכיים שעוברים בצירים הראשיים מטבעם יקשרו גם לחיפה וקווים פנימיים יותר שמטרתם לשרת שכונות, יקשרו לקווים המרכזיים.

המערכת תהיה מערכת משולבת ולכן התשובות מתייחסות הן ל BRT והן לרק"ל.

אתה מחפש את הקישורים הישירים, אבל המערכת היא מערכת שמבוססת על היררכיה בין הקווים ולכן גם על החלפות - החלפות בין קווי BRT לקווי BRT אחרים והחלפות בין קווי BRT לקווי רק"ל.
 

nitro11

New member
רק"ל לאורך עוקף קריות לא משתלבת בהיררכיה זו.

כל עוד עוד כביש 22 משמש ככביש מהיר
אין הצדקה להעביר לאורכו רק"ל, BRT או אפילו אוטובוס.

לדעתי, הסיבה שלא מתוכנן קו BRT מהשכונות המדוברות, לתוך חיפה,
היא כי לא רצו ליצור עומס של קווי מטרונית בתוך חיפה.
כיום עוברים בקטע המשותף(לפני ואחרי מרכזית המפרץ) 3 קווים,
לפי המפה יעברו 4 או 5.
אולי זה המספר המקסימלי של קווים שאפשר להעביר באותו קטע.
 
למעלה