הפיכת כביש 22 (עוקף קריות), מכביש מהיר לציר עירוני ראשי.
בעקבות הרעיונות הבדיוניים שעלו בפורום לאחרונה
החלטתי שגם לי מגיע אחד.
הגעתי לרעיון זה דרך הפוסט של הרוכב לאוטובוסים על ביטול אוטוסטרדות.
לינק:
[URL]http://israelbikebus.blogspot.co.il/2016/04/blog-post.html[/URL]
בכללי הרעיון הוא כזה, הוספת צמתים מהחלק הדרומי של
שכונת נאות-אפק ועד מחלף אתא-צפון (המפגש של כביש 22 ו-781).
מיד קופצת השאלה מה ההיגיון?
הרי אין שכונות ליד הכביש והוא לא בתוך עיר.
בעיה שנייה, הכביש מרכז את התנועה בין הגליל המערבי לחיפה ואף למרכז,
כמות גדולה של רכבים תישאר ללא אלטרנטיבה.
שתי בעיות אלו נכונות להיום אך בעתיד המצב הולך להשתנות.
ממזרח וממערב לכביש מתוכננות להיבנות שכונות ענק, כך שבפועל
הכביש יעבור בתוך עיר.
הבעיה השנייה תיפתר בעזרת כביש 6, המוארך בימים אלו צפונה,
כך נסיעה מהגליל המערבי לכיוון חיפה, דרך כביש 6 וכביש 781 העתידי
והתחברות לעוקף קריות במחלף אתא-צפון, תהיה ללא רמזורים.
כמובן שזה לא כולל את נהריה, עכו ועוד כמה יישובים, אפרט על נושא
זה בהמשך.
מעבר לצמתים יהיה צורך לשנות את כל מבנה השכונות המתוכנן,
כיום השכונות מתוכננות עם הגב לכביש.
לדוגמה, שכונת נאות אפק המתוכננת תיבנה בצורה שבה הבתים החד קומתיים
נמצאים קרוב לכביש וככל שהולכים מזרחה הבניינים נהיים גבוהים יותר,
בשוליים המזרחיים של השכונה יהיו בניינים של עשרים קומות.
יש לציין שתהיה רצועת תשתיות בין השכונה לכביש.
זה ההיפך מאיך שעיר אמורה להיות.
גם שכונת "ביאליק על הפארק" מסתכלת מזרחה.
גם יהיה צורך לבנות בצורה יותר צפופה.
במפה שצירפתי מופיע סימן של "מלכת הקריות", זו תוכנית
שנהגתה בשנות התשעים לבנייה של עיר חדשה בין קרית-ביאליק לקרית-אתא,
התוכנית נגנזה ועכשיו השטח יתחלק בין אתא לביאליק, בכללי מעבר לשכונות שסימנתי במפה ואני יודע שיבנו בשטחים אלו, סביר להניח שיבנו גם מדרום
לגבעת הרקפות ואף צפון מזרח ממרכז התחבורה (העתידי) בקרית-אתא.
[URL]http://www.themarker.com/realestate/1.562273[/URL]
נדרש גם לצמצם את הכביש לשני נתיבים לכל כיוון.
ובכדי להפוך את הכביש לציר עירוני ראשי יהיה צורך ב-BRT או רק"ל
,עדיפות שלי לרק"ל, זה כמובן בהנחה שקו אחד של המטרונית יהיה רק"ל,
וגם כדאי להאריכו עד לעכו, גם בהנחה שהמטרונית תוארך עד לעכו.
בנוסף יהיה אפשר להתחבר לרק"ל המתוכננת בין נצרת לחיפה וכך ליצור
קו מנצרת לקריות.
ביטול הכביש ככביש מהיר יגרום לכך שלא יהיה חיבור מהיר
בין עכו ונהריה לחיפה.
לדעתי זה מחיר נסבל, הרי בכניסות והיציאות מהכביש ימשיכו להיות פקקים
ואומרים שבנייה של כביש מהיר יוצרת נסועה, אז ביטול כביש מהיר יוריד
את כמות הנסיעות בין חיפה לנהריה ועכו.
חלק יסכימו, חלק לא, נהריה ועכו תשלמנה מחיר אך שוב לדעתי זה מחיר נסבל.
בכדי להקל קצת סימנתי במפה בירוק (תמונה 1) מסילה שמתפצלת ממסילת החוף
ומתחברת למסילת גליל-מערבי.
חיבור זה יאפשר שני קווים של רכבת כבדה, קו ראשון זה קו מנהריה לחיפה
שיעבור בקרית-אתא ונשר במקום הקריות, זה יהיה עדיף על הקו הנוכחי
מכיוון שתחנות קרית-אתא ונשר תהיינה תחנות חזקות יותר מהקריות.
הקו השני שיתאפשר זה קו נהריה-בית שאן, דרך עכו,קרית-אתא,
כפר-יהושע,כפר-ברוך ועפולה, אני לא הולך להיכנס לויכוחים האם יהיה
ביקוש לקו כזה.
יש לשים לב שהערים לאורך הקו הולכות לגדול משמעותית בעתיד,
ולגאון שהולך לכתוב לי שיהיה עדיף לנסוע מחיפה ושם להחליף רכבת,
אני אומר אין שום בעיה, האפשרות הזאת תהיה קיימת, תוכל לנסוע בדרך זו
עם שתי רכבות ולבזבז איזה 10 דקות בהנחה שהרכבות יהיו מסונכרנות
או 30 דקות אם הן לא, וזה לכיוון.
החיבור הזה שהצעתי כדאי לעשותו ללא קשר לתכנית שאני מציע.
אם תסתכלו תראו שהמסילה עוברת בתוך שכונת נאות אפק,
אני לא גיאולוג אבל לא נראה לי שיהיה אפשר להעביר אותה מזרחית יותר
בתוך השמורה, יהיה צורך לעשות CUT&COVER בקטע זה.
אם בונים את השכונה במתכונת הנוכחית אז יהיה אפשר להעביר את המסילה
לאורך הכביש ולפנות מזרחה לפני הבית קברות.
לסיכום: אני לא טוען שהתכנית שאני מציע היא טובה יותר מהתכנית הנוכחית,
היא שונה ממנה.
אני מציע המשך טבעי של קרית ביאליק,
התכנית הנוכחית מציעה את אותן שכונות מנותקות
שבונים בכל הארץ והוכחו ככישלון.
יש עוד הרבה דברים שלא ציינתי, מה שהעליתי פה זה סוג של קונספט.
מצגת על השכונות החדשות הנבנות בארץ ובעיותיהן
[URL]http://miu.org.il/wp-content/uploads/2015/06/r_Agreements.pdf[/URL]
בעקבות הרעיונות הבדיוניים שעלו בפורום לאחרונה
החלטתי שגם לי מגיע אחד.
הגעתי לרעיון זה דרך הפוסט של הרוכב לאוטובוסים על ביטול אוטוסטרדות.
לינק:
[URL]http://israelbikebus.blogspot.co.il/2016/04/blog-post.html[/URL]
בכללי הרעיון הוא כזה, הוספת צמתים מהחלק הדרומי של
שכונת נאות-אפק ועד מחלף אתא-צפון (המפגש של כביש 22 ו-781).
מיד קופצת השאלה מה ההיגיון?
הרי אין שכונות ליד הכביש והוא לא בתוך עיר.
בעיה שנייה, הכביש מרכז את התנועה בין הגליל המערבי לחיפה ואף למרכז,
כמות גדולה של רכבים תישאר ללא אלטרנטיבה.
שתי בעיות אלו נכונות להיום אך בעתיד המצב הולך להשתנות.
ממזרח וממערב לכביש מתוכננות להיבנות שכונות ענק, כך שבפועל
הכביש יעבור בתוך עיר.
הבעיה השנייה תיפתר בעזרת כביש 6, המוארך בימים אלו צפונה,
כך נסיעה מהגליל המערבי לכיוון חיפה, דרך כביש 6 וכביש 781 העתידי
והתחברות לעוקף קריות במחלף אתא-צפון, תהיה ללא רמזורים.
כמובן שזה לא כולל את נהריה, עכו ועוד כמה יישובים, אפרט על נושא
זה בהמשך.
מעבר לצמתים יהיה צורך לשנות את כל מבנה השכונות המתוכנן,
כיום השכונות מתוכננות עם הגב לכביש.
לדוגמה, שכונת נאות אפק המתוכננת תיבנה בצורה שבה הבתים החד קומתיים
נמצאים קרוב לכביש וככל שהולכים מזרחה הבניינים נהיים גבוהים יותר,
בשוליים המזרחיים של השכונה יהיו בניינים של עשרים קומות.
יש לציין שתהיה רצועת תשתיות בין השכונה לכביש.
זה ההיפך מאיך שעיר אמורה להיות.
גם שכונת "ביאליק על הפארק" מסתכלת מזרחה.
גם יהיה צורך לבנות בצורה יותר צפופה.
במפה שצירפתי מופיע סימן של "מלכת הקריות", זו תוכנית
שנהגתה בשנות התשעים לבנייה של עיר חדשה בין קרית-ביאליק לקרית-אתא,
התוכנית נגנזה ועכשיו השטח יתחלק בין אתא לביאליק, בכללי מעבר לשכונות שסימנתי במפה ואני יודע שיבנו בשטחים אלו, סביר להניח שיבנו גם מדרום
לגבעת הרקפות ואף צפון מזרח ממרכז התחבורה (העתידי) בקרית-אתא.
[URL]http://www.themarker.com/realestate/1.562273[/URL]
נדרש גם לצמצם את הכביש לשני נתיבים לכל כיוון.
ובכדי להפוך את הכביש לציר עירוני ראשי יהיה צורך ב-BRT או רק"ל
,עדיפות שלי לרק"ל, זה כמובן בהנחה שקו אחד של המטרונית יהיה רק"ל,
וגם כדאי להאריכו עד לעכו, גם בהנחה שהמטרונית תוארך עד לעכו.
בנוסף יהיה אפשר להתחבר לרק"ל המתוכננת בין נצרת לחיפה וכך ליצור
קו מנצרת לקריות.
ביטול הכביש ככביש מהיר יגרום לכך שלא יהיה חיבור מהיר
בין עכו ונהריה לחיפה.
לדעתי זה מחיר נסבל, הרי בכניסות והיציאות מהכביש ימשיכו להיות פקקים
ואומרים שבנייה של כביש מהיר יוצרת נסועה, אז ביטול כביש מהיר יוריד
את כמות הנסיעות בין חיפה לנהריה ועכו.
חלק יסכימו, חלק לא, נהריה ועכו תשלמנה מחיר אך שוב לדעתי זה מחיר נסבל.
בכדי להקל קצת סימנתי במפה בירוק (תמונה 1) מסילה שמתפצלת ממסילת החוף
ומתחברת למסילת גליל-מערבי.
חיבור זה יאפשר שני קווים של רכבת כבדה, קו ראשון זה קו מנהריה לחיפה
שיעבור בקרית-אתא ונשר במקום הקריות, זה יהיה עדיף על הקו הנוכחי
מכיוון שתחנות קרית-אתא ונשר תהיינה תחנות חזקות יותר מהקריות.
הקו השני שיתאפשר זה קו נהריה-בית שאן, דרך עכו,קרית-אתא,
כפר-יהושע,כפר-ברוך ועפולה, אני לא הולך להיכנס לויכוחים האם יהיה
ביקוש לקו כזה.
יש לשים לב שהערים לאורך הקו הולכות לגדול משמעותית בעתיד,
ולגאון שהולך לכתוב לי שיהיה עדיף לנסוע מחיפה ושם להחליף רכבת,
אני אומר אין שום בעיה, האפשרות הזאת תהיה קיימת, תוכל לנסוע בדרך זו
עם שתי רכבות ולבזבז איזה 10 דקות בהנחה שהרכבות יהיו מסונכרנות
או 30 דקות אם הן לא, וזה לכיוון.
החיבור הזה שהצעתי כדאי לעשותו ללא קשר לתכנית שאני מציע.
אם תסתכלו תראו שהמסילה עוברת בתוך שכונת נאות אפק,
אני לא גיאולוג אבל לא נראה לי שיהיה אפשר להעביר אותה מזרחית יותר
בתוך השמורה, יהיה צורך לעשות CUT&COVER בקטע זה.
אם בונים את השכונה במתכונת הנוכחית אז יהיה אפשר להעביר את המסילה
לאורך הכביש ולפנות מזרחה לפני הבית קברות.
לסיכום: אני לא טוען שהתכנית שאני מציע היא טובה יותר מהתכנית הנוכחית,
היא שונה ממנה.
אני מציע המשך טבעי של קרית ביאליק,
התכנית הנוכחית מציעה את אותן שכונות מנותקות
שבונים בכל הארץ והוכחו ככישלון.
יש עוד הרבה דברים שלא ציינתי, מה שהעליתי פה זה סוג של קונספט.
מצגת על השכונות החדשות הנבנות בארץ ובעיותיהן
[URL]http://miu.org.il/wp-content/uploads/2015/06/r_Agreements.pdf[/URL]