מושיקו הצדיק
New member
הפינה היומית: בהלכות לשון הרע יום א' + סיפור
המספר על חברו שאינו נוהג כיאות במצות שבין אדם לחברו. כשם שהמדבר בגנות הזולת ואומר עליו כי אינו מקים מצות שבין אדם למקום, עובר על איסור לשון הרע - כך גם המספר על חברו כי אינו מקים מצות שבין אדם לחברו או שאינו נוהג כשורה בענינים שבין אדם לחברו, עובר על איסור לשון הרע. לדגמא, הרואה את חברו מסרב לתת החואה או להעניק עזרה כל שהיא למי שבקש ממנו, אסור לו לספר את הדברים לאחרים ולגנותו בפניהם. מאחר וספור הדברים אינו עשוי להביא כל תועלת, אין הם אלא דברי גנאי ונחשבים לשון הרע. חשוב לצין, כי לא רק במקרה שהוא מספק ביכולתו של חברו להגיש את העזרה המבקשת, אלא אפלו כאשר הוא משכנע שהאיש יכול היה לתת את ההלואה וסרב סתם מתוך רע לב, גם אז אין הוא רשאי לגנות בעיני אחרים על סירובו. יתר על כך, גם אם המניע לדבריו הוא "קנאת האמת" (גנוי המעשה הרע) ואין לו כל כונה לבזות את האיש עצמו, נחשבים הדברים לשון הרע. מעשה לדוגמא יעקב היה זקוק לכסף ובקש משמעון הלואה קטנה. אותה שעה היה שמעון עסוק בענין אחר והשיב לו: "אל תפריע לי כעת, אין ליכסף". פרץ, שעמד לידם ושמע את חילופי הדברים ביניהם, רגז בלבו על תשובתו של שמעון. ברור היה לו כשמעון משקר ומשתמט. הלואה קטנה אינה בעיה בעבורו, יש בידו יכולת כספית המאפשרת לו לעזור לזולת. למרות כונתו הטובה, אין פרץ רשאי לספר לחבריו: "שמעון הוא קמצן מרשע, מתי הוא יבין עד כמה זה חשוב לעזר לזולת???". יהי רצון שיהיו דברי תורה אלו לרפואת והצלחת כל עם ישראל במהרה, אמן ואמן ובעיקר להצלחתם הרוחנית והגשמית של כל הלומדים היקרים. המשך יום נעים ובריא לכולם
המספר על חברו שאינו נוהג כיאות במצות שבין אדם לחברו. כשם שהמדבר בגנות הזולת ואומר עליו כי אינו מקים מצות שבין אדם למקום, עובר על איסור לשון הרע - כך גם המספר על חברו כי אינו מקים מצות שבין אדם לחברו או שאינו נוהג כשורה בענינים שבין אדם לחברו, עובר על איסור לשון הרע. לדגמא, הרואה את חברו מסרב לתת החואה או להעניק עזרה כל שהיא למי שבקש ממנו, אסור לו לספר את הדברים לאחרים ולגנותו בפניהם. מאחר וספור הדברים אינו עשוי להביא כל תועלת, אין הם אלא דברי גנאי ונחשבים לשון הרע. חשוב לצין, כי לא רק במקרה שהוא מספק ביכולתו של חברו להגיש את העזרה המבקשת, אלא אפלו כאשר הוא משכנע שהאיש יכול היה לתת את ההלואה וסרב סתם מתוך רע לב, גם אז אין הוא רשאי לגנות בעיני אחרים על סירובו. יתר על כך, גם אם המניע לדבריו הוא "קנאת האמת" (גנוי המעשה הרע) ואין לו כל כונה לבזות את האיש עצמו, נחשבים הדברים לשון הרע. מעשה לדוגמא יעקב היה זקוק לכסף ובקש משמעון הלואה קטנה. אותה שעה היה שמעון עסוק בענין אחר והשיב לו: "אל תפריע לי כעת, אין ליכסף". פרץ, שעמד לידם ושמע את חילופי הדברים ביניהם, רגז בלבו על תשובתו של שמעון. ברור היה לו כשמעון משקר ומשתמט. הלואה קטנה אינה בעיה בעבורו, יש בידו יכולת כספית המאפשרת לו לעזור לזולת. למרות כונתו הטובה, אין פרץ רשאי לספר לחבריו: "שמעון הוא קמצן מרשע, מתי הוא יבין עד כמה זה חשוב לעזר לזולת???". יהי רצון שיהיו דברי תורה אלו לרפואת והצלחת כל עם ישראל במהרה, אמן ואמן ובעיקר להצלחתם הרוחנית והגשמית של כל הלומדים היקרים. המשך יום נעים ובריא לכולם