הפינה היומית: בהלכות לשון הרע יום א' + סיפור

הפינה היומית: בהלכות לשון הרע יום א' + סיפור

המספר על חברו שאינו נוהג כיאות במצות שבין אדם לחברו. כשם שהמדבר בגנות הזולת ואומר עליו כי אינו מקים מצות שבין אדם למקום, עובר על איסור לשון הרע - כך גם המספר על חברו כי אינו מקים מצות שבין אדם לחברו או שאינו נוהג כשורה בענינים שבין אדם לחברו, עובר על איסור לשון הרע. לדגמא, הרואה את חברו מסרב לתת החואה או להעניק עזרה כל שהיא למי שבקש ממנו, אסור לו לספר את הדברים לאחרים ולגנותו בפניהם. מאחר וספור הדברים אינו עשוי להביא כל תועלת, אין הם אלא דברי גנאי ונחשבים לשון הרע. חשוב לצין, כי לא רק במקרה שהוא מספק ביכולתו של חברו להגיש את העזרה המבקשת, אלא אפלו כאשר הוא משכנע שהאיש יכול היה לתת את ההלואה וסרב סתם מתוך רע לב, גם אז אין הוא רשאי לגנות בעיני אחרים על סירובו. יתר על כך, גם אם המניע לדבריו הוא "קנאת האמת" (גנוי המעשה הרע) ואין לו כל כונה לבזות את האיש עצמו, נחשבים הדברים לשון הרע. מעשה לדוגמא יעקב היה זקוק לכסף ובקש משמעון הלואה קטנה. אותה שעה היה שמעון עסוק בענין אחר והשיב לו: "אל תפריע לי כעת, אין ליכסף". פרץ, שעמד לידם ושמע את חילופי הדברים ביניהם, רגז בלבו על תשובתו של שמעון. ברור היה לו כשמעון משקר ומשתמט. הלואה קטנה אינה בעיה בעבורו, יש בידו יכולת כספית המאפשרת לו לעזור לזולת. למרות כונתו הטובה, אין פרץ רשאי לספר לחבריו: "שמעון הוא קמצן מרשע, מתי הוא יבין עד כמה זה חשוב לעזר לזולת???". יהי רצון שיהיו דברי תורה אלו לרפואת והצלחת כל עם ישראל במהרה, אמן ואמן ובעיקר להצלחתם הרוחנית והגשמית של כל הלומדים היקרים. המשך יום נעים ובריא לכולם
 

playtrip

New member
מי אמר?

בדבריך אתה סותר ומבטל פעולות שלי! עצם זה שאתה קורה לדבר מה לשון הרע, אתה בעצם מבטל אותי בהלכה שלך! אתה בדבריך טענת שאינני מקיים מצוות בין אדם למקום בעצם שימוש בהלכה זו! על פני השטח, במקום להגיד שאין בדבר תועלת, מה קורה ממש? נתת דוגמה אחת מיני רבות! לפי הלכות לשון הרע לא ניתן לשפוט על פי עד אחד! הבאת דוגמה אחת מיני רבות! חברה כנה והגונה ומסודרת תלמד להסתדר עם אמת לאמיתה על פני השטח! אביא לך מקרה הגון יותר בו סיפרתי לשוטרים שאני עוזר למישהו בעבודה בעבור סכום קטן... התשובה הוכיחה שאותו אדם לא מסוגל בעצם לעבוד בעצמו ולהיות אחראי בלי להזדקק לאחר, ולכן הוא פוטר בעבור כל אותם סכומי כסף שקיבל על חצי עבודה, ממנה לקחתי 20 שקלים לאיזור אחד של פעם... עם כל לשון הרע הזה, האם הייתי צריך להאמין שהחברה עד כדי כך אינה ברת ביצוע ובעלת מחדל? לא הייתה לי ממש בעיה עם הסכום העלוב שקיבלתי!!! המטרה שלי הייתה להיות הגון וכנה, ולכן אני לא מרוצה מהסידור שגם ביטל אותי, וגם את אותו אדם! דחילק ראבק? את מי זה מעניין? אני עוזר לערייה בכלליות ככה! העבודה מבוצעת מהר יותר ובמקום להתחייב לעבודה מסויימת אני נכנסתי מבחוץ! זו לשון הרע? רק כי אחר החליט לפטר על מחדל? יכולתי בקלות לבקש גם חמישים שקלים לפעם על זה! תעזבו אותי בקשר ללשון הרע, וקחו אחריות! במקום לסתום לאדם את פיו! גם לשתוק היום מביע הסכמה שדבר מה לא כשורה נעשה! הרי מדובר גם בעין רעה! אם אין לך מה לומר, ז"א שבוודאי על בטוח אין דבר טוב שתוכל להחמיא כאן עליו, ולא עוד, אלא שזה גינוי, כי אתה נאלץ להסתיר את כל הדברים הרעים בשתיקה... אז תעזוב את ההלכה הזו! היא מכוערת, לא נכונה ואין בה דבר!!! לא רק, אלא שאני בטוח שהיא מזיקה! שאל אותי איפה המפתח שלי, ואם אני אגיד לך שהוא על השולחן, והוא שם. אמרתי את האמת! זו האמת, וזהו! אין כאן עניין! אנשים למדו לבכות כמו ילדים קטנים על לא דבר! במקום זאת, הבה נכיר בזכות להרגיש רצון לאהוד ולהיות אמפתיים במקום להצדיק את רוע ליבנו עם הלכה בזוייה כמו זאת! בושה!!!
 

playtrip

New member
חשבתי על כך:

מילה אמורה לייצג סמל או פעולה כלשהיא... לאו דווקא מחמאה... היו הרבה נשים שהייתי יכול לדבר בהן מילים מלוכלכות ו"רעות", ולענג אותן כך... אבל כאשר מדובר בתנאים לקבלת עבודה, או אישור ביצוע פעולה לה נדרש סיווג כלשהוא, כגון שיטור, להגיד שראובן בעל כישורים אלו בשיטור, ושמעון בעל כישורים אלו, היא עובדה מוכחת ומייצגת על פי נתונים שנאספו... את יכולת הפעולה של שמעון על פני השטח יהיה ניתן לאמוד לאחר שיחזור מן הביצוע של המשימה שנשלח אליה... מכאן מדובר ברישום שיאסף לגביו, האם שמעון הוא שוטר טוב יותר מראובן או שלא. אני יכול למצוא את עצמי עם נערה במיטה, ולהיות מתאגרף, ואז ללחוש באוזנה את המשפט הבא: "שהיא היחידה שהצליחה להכניע אלוף שכזה, והיא בסך הכל ילדה"... אבל במציאות, תעמיד נערה או ילדה בזירה של אגרוף, בתחרות עצמה, מול מתאבקי על, ורק על פי הנתונים, רק כך תוכל להווכח אם היא אכן יכולה להביס במכות אגרוף, את יריביה. ז"א, המשפט הזה הוא אחד מכמה: 1.סוג של מחמאה פיוטית ומתחכמת... או: הבעת תסכול מה, של מתאגרף לנערה כלשהיא 2.אמת, היא אכן הביסה אותו בתור מתמודדת בקרב זירה רשמי, ערב קודם לכן.
 

playtrip

New member
לאותו וורד אדום יש קוצים.

זה לא מכבר הגבתי בבלוגים ונתתי לכותב/ת הבלוג דבר העשוי להתפרש אף, לשתי פנים... הכותב/ת השיב/ה, "אקח זאת כמחמאה"... אין כאן מקום למחמאות לצערי... כי כל מילה שתתאר אותי, נמצא שהיא פוגעת... החברה למדה לסווג לפי רע, או טוב... וראיתי ברכות שפורשו כקללות בסופו של דבר. ולכן אין לי אלא להורות על שורש הפעולה בלבד... אני יכול להגיד לך מיני קללות והאשמות בקול הכי מלטף ורך... ולאחר מכן, נסה לשאול את עצמך למה אותו אדם התכוון... שאלתי היא, לגבי מצב רוחו של קהלת בעת הכתיבה... והאם היה בארמונו או במדבר הצחיח כאשר כתב זאת... לאחרונה אני רואה שפחות אוהדים את סרטי... מהות הכינוי שלי, גרם לי לחשוב על כך... האם גם משחק, או מוזיקה שאני בא איתה בכינוי, כמו כל סם... תהפוך מהנאה כיפית, לסיוט אחרי זמן צפיה?... אני נושא כינוי דומה מאד לשם של סרט העוסק ברציחת אנשים על ידי בובה שקמה לתחייה... אני גם מציג עצמי פעמים רבות בסרטים בעלי מראה די ילדותי... חומר למחשבה, בפעם הבאה שאתקל באמסטף ענקי... אומרים שיש להם נשמה רכה ומבינה אם רק נחזיר להם...
 
למעלה