הפינה היומית בהלכות לשון הרע יום ג

הפינה היומית בהלכות לשון הרע יום ג

דברי גנאי ששמעו אותם רבים : בהלכות לשון הרע הובאה דעה הלכתית האומרת כי כאשר אדם מספר לשון הרע בנוכחות שלשה אנשים או יותר, רשאים השומעים לחזר ולספר את הדברים לאחרים. לדעת בעלי שיטה הלכתית זו, אמור אותו דין אם לגבי רכילות. כאשר אדם מדבר בגנות חברו בנוכחות שלשה אנשים רשאים השומעים לספר לו את הדבר ואין הם עוברים על אסור רכילות. גם כאן, כמו לגבי לשון הרע, מבססת הלכה זו על ההנחה, כי דבר הידוע לשלשה אנשים אינו יכול להשמר עוד בסוד ובודאי יתפרסם ברבים. לפי הנחה זה יש לשער, כי האיש שדבר בגנותו ישמע על כך ממילא , בין אם השומעים הללו יספרו לו או לא. לכן הם רשאים לספר לו את הדבר בעצמם , משום שהתורה לא אסרה לספר דברים העשויים להתגלות ממילא. יש לצין כמובן ,כי גם לדעה זו כפוף ההתר לתנאים שהזכרנו בהלכות לשון הרע. להלן התנאים א. רק למי שמספר את דברי הגנאי באקראי ולא מתוך כונה לפרסמם. ב. ההגדרה מפני שלשה אך ורק למי שהוא עצמו שמע את דברי הגנאי בנוכחות שלשה אנשים. ג. אם השלשה יראי שמים ולא יעבירו את מה ששמעו אסור לפרסם. ד. רק באותה עיר אין התר לספר את דברי הגנאי מחוץ לעיר שבו נאמרו. ה. באופן שהמסר בפני שלשה ביקש לא לפרסם את דבריו. ו. רק באופן שאחד סיפר בפני שלשה ולא שנים בפני שנים. ז. השלשה ששמעו יחדיו את הלשון הרע אינם רשאים להאמין בה ולקבלה כאמת. ח. שאין להוסיף על הסיפור. ט. שאסור לספר על חטאי העבר . ידי רצון שיהיו דברי תורה אלו לרפואת והצלחת כלל עם ישראל במהרה. אמן ואמן. יום מקסים לכולם.
 
המשך ההלכה

החפץ חיים מדגיש כאן כמו בהלכות לשון הרע שאין לסמוך על דעה זו משום שרבים מן הפוסקים חולקים עליה ודוחים אותה. על כן אפלו כאשר כלם יודעים שראובן דיבר בגנות של שמעון אין לוי רשאי לספר כי ראובן דבר בגנותו.
 
למעלה