הפינה לשיפוטכם

הייזל

New member
הפינה לשיפוטכם

החלטתי להתחיל סיפור פנטסיה אורבנית שיתרחש בארץ. אני עדיין אוספת רעיונות אבל כתבתי היום את הפרולוג ורציתי לשמוע דעות של אנשים. שם זמני: ארץ אוכלת יושביה


חיים הם קסם.
קשה לראות את זה לפעמים. אישה צוברת אנרגיה חיים לאורך כל ההיריון. חלק גדול מהאנרגיה הזאת משמש לבניית העובר אבל הלידה היא התפרצות אנרגיה עצומה. אדם אחד הופך לשניים נפרדים ושלמים. זה לא משנה מתי אתם מאמינים שהנשמה נכנסת לגוף ומתי מתחילים החיים. העבודות פשוטות, עד הלידה האישה היא אדם אחד הכולל בתוכו חיים פוטנציאלים נוספים וברגע הלידה [וזה לא משנה איזו לידה זו] הם הופכים לשתי ישויות נפרדות. אני מודה, לידה בניתוח קיסרי היא קצת אנטי-קלימטית, אף אחת לא צורחת בכאב במשך שעות ואין את אנחת ההקלה אחר כך. אבל, בסופו של דבר, זה לא משנה. אדם אחד הופך לשניים.
תחשבו לרגע על האנרגיה שדרושה כדי ליצור אדם ואז תחשבו על האנרגיה הדרושה כדי לגרום למפץ הגדול ולעודד את החיים הראשונים על כוכב לכת חומצי כמו שכדור הארץ לפני כ4 ביליון שנים.
עכשיו תוסיפו לזה אמונה בכך שהאב [וכמובן שזה האב] הוא אל ולידה פשוטה הופכת לנס אלוהי ומובילה למלחמות דת, לאינקוויזיציה, לאריות שאוכלים אנשים והשמדה של עמים שלמים. אפילו אם תאמינו בכך שסוחר ערבי יתום פגש את המלאך גבריאל שלימד אותו דברי אלוהים חיים במערה במדבר כדי שיהפוך לנביא האחרון עדיין אתם נצבים בפני בעיה. אמונה, גדולה ככל שתהייה טהורה ככל שתהייה, לא קיבלה אישור אלוהי גרנדיוזי כבר יותר מ 1,400 שנים. שוב, בתנאי שאתם נוצרים מאמינים או מוסלמים מאמינים.
אז מה קרה לקסם? לכוח האמונה? לכוח האלוהי שברא את העולם? שאלה טובה.
כשהייתי ילדה קראתי את התנ"ך והבחנתי בתבנית; ככל שהאירועים התרחקו מבראשית א' המרחק בין האדם באשר הוא לבין האל גדל. לאורך כל התנ"ך יש תחושה של כיסופים למלא את החוסר הזה באל, ביד מנחה, בחוקים והגבלות. אני תמיד האמנתי שאלוהים פשוט חשב שזו הדרך היחידה לגרום לנו להתבגר ולעמוד ברשות עצמנו, מה שישחרר אותו לעשות מה שאלוהים כל יכולים עושים בזמנם החופשי. אני די במיעוט בעניין הזה.
יש הרבה תיאוריות לגבי מה קרה לקסם מאז מוחמד פגש את גבריאלה באמצע המדבר. יש את תיאורית המטולטלת האומרת שהעולם נע בין קסם לטכנולוגיה. תיאוריה נוספת טוענת שהפוטנציאל לקסם טמון בכולנו ואנחנו רק צריכים לדעת איך להתחבר אליו.
יש תיאוריה מודרנית שניסתה להסביר למה מה שקרה קרה ולדעתי הייתה הקרובה ביותר למציאות. תדמיינו שקסם עובד כמו מים ויש לכם נהר עצום, כזה שהאמזונס הוא נחל לידו, שזורם למעשה במעגל ומזין את עצמו. הנהר הזה זורם בכיוון מסוים וכמו שקורה בטבע הוא נתקל במכשולים אז הוא מתפתל, מתעקל, מתעבה, מעמיק אבל בסופו של דבר ממשיך לזרום. בשלב כלשהו הנהר הזה נתקל במחסום שהוא לא מצליח להתגבר עליו או לעקוף אותו והמים מצטברים והנהר הופך לאגם ועדיין הוא לא מצליח לעבור את המחסום. האדמה מסביב כבר כל כך ספוגה במים שהיא הופכת לביצה. אבל מספיק מים מצליחים בכל זאת לעבור את המחסום רק שעכשיו הנהר הגועש ומלא החיים שלנו דומה יותר לנחל. חיות מים בונות בו סכרים, עצים נופלים בתוכו, בוץ נאסף והזרימה נחלשת יותר ויותר עד שהנחל הופך לזרזיף מים כה חלש שרוב האנשים בכלל לא מודעים לכך שהוא קיים.
עכשיו תדמיינו חבורת גאונים שמתעסקים בדברים שעדיף שלא יגעו בהם, במיוחד כי אין להם מושג מה בדיוק הם עושים ומה יהיו תוצאות מעשיהם, והמחסום העצום שסכר את הנהר והפך אותו לאגם נהרס לחלוטין. כיף, נכון? אפקטים מדהימים מסרטי קיץ, כן? תנסו לשרוד את זה.
 

agamkedem

New member
זה נחמד מאוד.

אין בזה עלילה או אקספוזיציה, ולכן אני חושב שיש בעיה בשילוב של זה בסיפור. למרות זאת, זה עדיין טוב מאוד.
 

אלודאה

New member
זה מעניין

הבעיה שלי היא שזה פרולוג ולא חלק מהסיפור. האם הוא באמת חיוני לסיפור שאת עומדת לספר?
 

הייזל

New member
זה מכין את הבסיס לעולם

ואני מקווה שמסקרן מספיק כדי לגרום לקוראים להמשיך לקרוא.
 

Zoomf

New member
שמעי

זו שאלה האם צריך להכין את הקוראים לסיפור. תארי לעצמך את הסרט מטריקס למשל, רק שהיו מסבירים לך מראש שזה מדבר על עולם שבו מכונות תבוניות גברו על בני אדם, ולמעשה אנחנו חיים כיום בעולם וירטואלי כדי לספק להם אנרגיה וכו' וכו'. יש אנשים שזה היה הופך להם את הסיפור להרבה פחות מעניין, כי היה בזה משהו הרבה יותר מסקרן לגלות תוך כדי מה באמת הולך בעולם הזה.
כנ"ל גם פה, יש לי מול הפרצוף שלי רצף של הגיגים, שמביעים מספר רעיונות, שרק השניים האחרונים שבו רלוונטיים באמת לסיפור (כפי שאני הבנתי). לכשעצמם הם מאוד מעניינים, אולם זה כאילו את מסבירה לי על מה הולך להיות הספר לפני שקראתי אותו, וזה, כמו כל תקציר שכתוב בכריכה האחורית, לא באמת נחוץ לקורא.
זו דעתי.

צ'או
 

אלודאה

New member
השאלה היא האם הוא באמת חיוני.

כי יכול להיות שהמידע שאת מעבירה כאן יכול להכנס לסיפור עצמו, או אפילו להשאר בחוץ. תלוי בך, כמובן.
 

potato6400

New member
תפסיקו קצת עם החיוני- לא חיוני הזה

סוף סוף קצת תיאוריה, כמו שאני אוהבת!
לדעתי הגיגים, אם הם כתובים כראוי, יכולים לשמש כפרולוג מצויין, וההגיגים האלה כתובים טוב. הם מתאימים לדעתי לז'אנר, והם גם מעניינים (וזה די קשה למצוא הגיגים מעניינים בימינו, כי כולם כבר מכירים את הכל)
המגיבים צודקים בדבר אחד, את צריכה לשנות משהו, במיוחד בסוף. כי אם הפרולוג הוא לא איזו סצינה מסתורית ולא קשורה, הוא בד"כ אמור להיות משהו שיצביע על האופי של הספר כולו. כאן, ההתחלה התיאורתית טובה, עושה רושם לא מתנשא אבל גם לא מטופש, משהו בגובה העיניים של קורא צעיר אינטילגנטי, אבל בסוף, את באמת קצת גולשת לצורה של תקציר אחורי של ספר, ולמרות שהוא לא נשמע מטופש, יש בו משהו קצת ילדותי.
(אלא, כמובן, אם זה ספר ילדים. אז הכל סבבה)
 

הייזל

New member
תודה רבה לכולם

הסיפור עדיין מתבשל אצלי בראש והרבה פעם ההגיגים האלה לא נכנסים לסיפור. זה היה יותר הצהרת כוונות.
&nbsp
שאלה: מה בכתיבה שלי פונה ל"קורא צעיר אינטלגנטי"? כי זה לא מכוון והייתי רוצה להבין את זה יותר.
 

potato6400

New member
הבהרה

לא התכוונתי צעיר-ילד (למרות שזה לא מובהק למבוגרים). התכוונתי שהפרולוג הזה נותן נוכחות למספרת, יותר מאשר תיאור אירועים בגוף ראשון, והיא יצרה אצלי רושם של דמות צעירה יחסית (גילאי 20 נניח) ואינטליגנטית, שמדברת בשפה פשוטה ומובנת אל קהל\אדם מקבוצת השווים שלה.
מקווה שהבהרתי את עצמי, אני קצת עייפה עכשיוXD
 
למעלה