הפליה וכפיה דתית בכניסה לסופרמקט

madey

New member
הפליה וכפיה דתית בכניסה לסופרמקט

ברצוני לקבל תגובות לגבי הפליה וכפיה דתית בכניסה לסופרמקט בירושלים. ביום ראשון 16.9.01 הגעתי לסופרמקט בירושלים (לא בשכונה דתית). כשהגעתי לפתחו של הסופרמקט נתבקשתי לעטות על עצמי סמרטוט דמוי חצאית (מאחר והייתי לבושה במכנסים צנועות לחלוטין) כתנאי לכניסתי לסופרמרקט. הרגשתי כאילו יצאתי למסע פתקים בכותל וכמובן שסרבתי ונמנעתי מלהכנס לחנות. ברצוני לשמוע את חברי הפורום את תגובות הקוראים האם ענין זה חוקי. מבחינת בעלי המקום ומבחינה חברתית. ואם לא היכן עלי להתלונן.
 

פריזB

New member
את צודקת

ניתן לטעון כי זה לא בסדר. עד כמה שידוע לי, את התלונות את יכולה להפנות להנהלת הרשת או אפילו יותר טוב לעיתונות. ניסיון לחימה באמצעים חוקיים-משפטיים כנגד דבר כגון זה יגרור רק הוצאות וזמן מיותרים שבסופם - גם אם תנצחי זה יכול לעלות לך ביוקר. את יכולה גם לנסות את מזלך ולהתייעץ עם סיעות שינוי או מר"צ - שחרטו על דגלם את המלחמה בכפייה. חוצמזה, סתם בשביל העיניין, באיזה סופר מדובר?
 

madey

New member
איסור כניסה לסופרמקט במכנסים

אין לי ספק שאני צודקת ובאמת כנראה שאפנה לעיתונות. הייתי רוצה לראות מה היה קורה אם הדבר היה ההיפך. לגא היה בכוונתי לציין את שם החנות מאחר וראיתי בנושא כענין עקרוני ולא כענין של פרסום לא טוב לחנות, אבל בכל אופן סופרמרקט חדש שנפתח במקום גרינברג ברוממה. אני חושבת שכל בר דעת יראה בהתנהגות זו כפייתית והדרך לדו קיום עוד רחוקה
 

shaio

New member
אפשר לבדוק את חוק איסור אפליה

בשירותים ציבוריים. לצערי החוק לא מולי, אבל הסופרמרקט הוא שירות ציבורי, השאלה היא רק אם הדרישה שהופנתה אליך עשויה להיחשב כאפליה האסורה על פיו.
 

calisto

New member
זה נכון, אבל...

אמנם החוק החדש אכן קובע קנסות גבוהים למדיי על הגבלת כניסה למקומות ציבוריים (כמו מועדונים, מסעדות וכיו"ב), אבל יש סייג ברור בחוק לגבי נושאים של אמונה דתית. מצד שני צריך לבדוק אם סופרמרקט משתייך לסוג המוסדות שהסייג מכוון לחול עליהם.
 

אביא

New member
לא מדובר פה באפליה דתית שכן לא

דרשו להתפלל 3 תפילות ביום או דרישה דומה. נניח שהיה מדובר במועדון הדורש מה שנקרא black tie כדי להכנס (בשביל הדאווין של החשיבות) גם זה יקרא הפליה דתית?
 

shaio

New member
נו באמת

אין הבדל בין black tie לכפיית שלוש תפילות ביום? כיפה? לבוש צנוע? (הכל כתנאי לגישה לשירות ציבורי)
 

אביא

New member
לא הצלחתי להבין את האיבחון בין

black tie לבין לבישת חצאית אנא האר את עייני
 

shaio

New member
אפליה ובדלנות ועילותיהן

אני חושב שיש הבדל בין אפליה-על-רקע-מותג (או כל בדלנות שאינה נחתכת לפי קווים בין-קבוצתיים) לאפליה-על-רקע-דת, או על רקע הכלול בהגדרות של הגזענות (במובנה הרחב). אפשר לראות את זה בטיפול המשפטי בעניין: כנגד אפליה מהסוג הדתי-לאומני-גזעני-מיני-ועוד, העולם אסר מלחמה בחמישים השנים האחרונות בדרכים רבות. אולם בדלנות (להבדיל מאפליה) היא חוקית לחלוטין, ויש אומרים: בלתי-נמנעת. גם כשהיא על רקע בין-קבוצתי. אחרי שחשבתי על זה קצת, המקרה של לבוש בסופרמרקט הוא מקרה השייך יותר לבדלנות ופחות לאפליה. אני מודה שקריאת החוק עודדה את התובנה הזאת וסייעה לי (תודה ליוסאריאן). הבדלנות הזאת אמנם מציקה, כי היא פורטת על נימי החיכוך הבין-קבוצתי הדתי-חילוני, אבל אני לא חושב שצריך לאסור אותה בחוק.
 

ציפי ג

New member
גם לא הגבילו את הכניסה שלה

אלא בקשו שתתלבש בצורה המתאימה לכללי המקום. כך גם אם גבר ירצה להכנס לחנות כזו בגופיה, ידרשו ממנו לעטות על עצמו חלוק. (נוכחתי במו עיני). לרשתות הללו, ישנה דרישה בקרב הציבור החרדי. שם מבקשים שכל האנשים בחנות יתלבשו על פי ההלכה. הם לא מבקשים שבכל החנויות ברחבי הארץ כך יהיה אלא בחנויות מסוימות. ישנן חנויות שגם יש שעות נפרדות לגברים ונשים. אם גבר יבוא בשעה של נשים הוא לא יוכל להכנס והפוך. כך גם חופי רחצה, ובריכות שחיה. לו יתואר שאדם ירצה להכנס לבית האופרה בכפכים, וגינס קרוע וטי שירט מרובב, והיו נותנים לו בגדים להחליף, האם גם אז זו פגיעה בו? למשל בקזינו ביריחו, לדברי אדם שנכנס ויצא שם, לא מרשים להכנס בנעלי התעמלות, והיו מוכרי נעלים על יד הקזינו. כך גם הם הרוויחו מהמהמרים הישראלים.
 
שירותים ציבוריים ????

ואני חשבתי ששירותים ציבוריים זה מקום שבו מראש מקצים מקום מיוחד לגברים ומקום מיוחד לנשים. אבל מי שרוצה את חוק איסור האפליה - הנה הוא: חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 מטרה 1.חוק זה נועד לקדם את השוויון ולמנוע הפליה בכניסה למקומות ציבוריים ובהספקת מוצרים ושירותים. הגדרות 2.(א) בחוק זה - "מוגבלות" - לקות פיסית, נפשית או שכלית, כמשמעותה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998(1); "מעמד אישי" - היות אדם רווק, נשוי, גרוש או אלמן; "מקום ציבורי" - כל מקום המיועד לשימוש הציבור, לרבות אתר תיירות, בית מלון, אכסניה, בית הארחה, גן ציבורי, מסעדה, בית קפה, אולם המשמש למופעי בידור ותרבות, מוזיאון, ספריה, דיסקוטק, אולם או מיתקן ספורט, בריכת שחיה, קניון, חנות, מוסך וכן מקום המציע שירותי תחבורה ציבורית; "שירות ציבורי" - שירותי תחבורה, תקשורת, אנרגיה, חינוך, תרבות, בידור, תיירות ושירותים פיננסיים, המיועדים לשימוש הציבור; "שירותים פיננסים" - שירותי בנקאות, מתן אשראי וביטוח; "שירותי תחבורה" - אוטובוסים, רכבות, תובלה אווירית, אניות, שירותי הסעה והשכרת רכב. (ב) לענין סעיף זה, "ציבור" - ציבור בלתי מסוים; ואולם לא ייחשב מקום או שירות כמקום או שירות שאינם עומדים לשימוש הציבור בשל שלילת השימוש או הכניסה מחמת עילות ההפליה המנויות בסעיף 3. איסור הפליה 3.(א) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, הורות או מוגבלות. (ב) לענין חוק זה, אחת היא אם העיסוק נעשה למטרת רווח או שלא למטרת רווח ואם נגבה או לא נגבה תשלום תמורת הספקת המוצר או השירות הציבורי, הפעלת המקום הציבורי, מתן הכניסה למקום הציבורי או מתן השירות במקום הציבורי. (ג) בחוק זה, "מי שעיסוקו" - לרבות בעלים, מחזיק או מנהל של עסק, וכן האחראי בפועל על הספקת המוצר או השירות הציבורי או על הפעלת המקום הציבורי או הכניסה אליו. (ד) אין רואים הפליה לפי סעיף זה - (1) כאשר הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות הציבורי או המקום הציבורי; (2) כאשר הדבר נעשה על ידי ארגון או מועדון, שאינו למטרת רווח, ונעשה לשם קידום צרכים מיוחדים של הקבוצה שאליה משתייכים החברים במועדון או בארגון, ובלבד שצרכים מיוחדים כאמור אינם נוגדים את מטרת החוק; (3) בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי הפרדה תמנע מחלק מן הציבור את הספקת המוצר או השירות הציבורי, את הכניסה למקום הציבורי, או את מתן השירות במקום הציבורי, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת, בהתחשב, בין השאר, באופיו של המוצר, השירות הציבורי או המקום הציבורי, במידת החיוניות שלו, בקיומה של חלופה סבירה לו, ובצורכי הציבור העלול להיפגע מן ההפרדה. 4.מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפרסם מודעה שיש בה משום הפליה אסורה לפי סעיף 3. מודעות מפלות 5.(א) מעשה או מחדל בניגוד לסעיפים 3 ו-4 הם עוולה אזרחית, והוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש](2), יחולו עליהם, בכפוף להוראות חוק זה. (ב) בית המשפט רשאי לפסוק בשל עוולה לפי חוק זה פיצוי שלא יעלה על 50,000 ש"ח, בלא הוכחת נזק; סכום זה יעודכן ב-16 בכל חודש, בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד הבסיסי; לענין סעיף קטן זה - "מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; "המדד החדש" - מדד החודש שקדם לחודש העדכון; "המדד הבסיסי" - מדד חודש אוקטובר 2000. עוולה אזרחית 6.הוכיח התובע בהליך אזרחי לפי חוק זה אחד מאלה, חזקה שהנתבע פעל בניגוד להוראות סעיף 3, כל עוד לא הוכיח אחרת: (1) הנתבע סירב לספק מוצר או שירות ציבורי, מנע כניסה למקום ציבורי או סירב לתת שירות במקום ציבורי, לאחר שבירר פרטים הנוגעים לעילות ההפליה המנויות בסעיף 3; (2) הנתבע סירב לספק מוצר או שירות ציבורי, מנע כניסה למקום ציבורי או סירב לתת שירות במקום ציבורי, לנמנים עם קבוצה המאופיינת לפי עילה מעילות ההפליה המנויות בסעיף 3, ולא סירב כאמור, באותן נסיבות, למי שאינם נמנים עם אותה קבוצה; (3) הנתבע התנה הספקת מוצר או שירות ציבורי, כניסה למקום ציבורי או מתן שירות במקום ציבורי, לנמנים עם קבוצה המאופיינת לפי עילה מעילות ההפליה המנויות בסעיף 3, בקיום תנאי אשר לא נדרש ממי שאינם נמנים עם אותה קבוצה. חזקות 7.(א) תובענה בשל עוולה לפי חוק זה יכול שתוגש בידי תאגיד העוסק בהגנה על זכויותיו של מי שאסור להפלותו לפי חוק זה, ובלבד שאם עילת התביעה היא הפליה כלפי אדם מסוים, אותו אדם הסכים לכך. (ב) בתובענה בשל עוולה לפי חוק זה רשאי בית המשפט לתת לתאגיד כאמור בסעיף קטן (א) להשמיע את דברו, בדרך שיורה. מעמד תאגיד העוסק בהגנה על זכויות 8.מקום שהעוולה נעשתה על ידי תאגיד, יהיה אדם אחראי גם הוא לעוולה, אם היה אותה שעה מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או עובד בכיר האחראי לנושא הנדון, אלא אם כן הוכיח שניים אלה:
 
שימו לב ...

בגלל טעות בפענוח כותרות השוליים של הסעיפים מ"רשומות", יצא שבחלק מהסעיפים בחוק המצוטט בהודעה הקודמת - כותרת השוליים שייכת למעשה לסעיף הקודם.
 

madey

New member
איסור כניסה לחנות במכנסים

תודה על האינפורמציה ועל העברת הידע בנושא
 

shaio

New member
"לא הגבילו", "ביקשו שתתלבש"

זו בפירוש הגבלה על הגישה, הגבלה שיסודה באופן הלבוש. שעות נפרדות לגברים ולנשים מותרות בחוק מקום שהדבר מתחייב מאופיו של השירות (בית כנסת, חוף, וכיו"ב). לגבי קודי לבוש שאינם קודי דת, התייחסתי לעיל, אני מוצא שזה שונה מאוד.
 
כלומר

אתה חושב שלהעיף בנאדם ממועדון היות והוא נועל נעלים לא ממותגות, חולצה לא ממותגת ומכנסים לא ממותגות, מבלי לתת לו אופצית החלפה, זה מותר, אם המועדון הוא אקסקלוסיבי, ואילו לדרוש מאדם להכנס על פי קודי לבוש דתיים, המתאימים למגזר החרדי, ולהם מיועדות חנויות אלו, תוך כדי מתן אופצית החלפה, זה אסור. לו אני בעל החנות, הייתי פשוט עושה שעות נפרדות, ואז אולי היו יכולות נשות ישראל לבא כרצונן, אבל איך זה היה פותר בדיוק את בעיית האשה שבאה לחנות ולא מצליחה לקנות?
 

madey

New member
לכל החברים שהתיחסו לתלונתי

לכל החברים הנכבדים שהתייחסו לתלונתי. לפני בחצי שעה בערוץ זמן ירושלים היתה כתבה על נושא החנות זול פה הצלחתי לראות את סוף הכתבה . בה היתה משמרת מחאה על הנושא בניצוחה של חברת סיעת מרצ בעירית ירושלים - רוני אלוני אני שמחה שהנושא זכה להתיחסות. ואני שמחה שעוד תושבים בירושלים שמו את ליבם לתופעה חמורה זו. תלונתי היתה כדי להדליק נורה אדומה עד להיכן הגיעו הדתיים בירושלים. אין אנו צריכים להתבונן מה נעשה באירן. לא ירחק היום וגם כאן בירושלים נזכה לראות תופעות דומות. והמצב לא יהיה שונה. אנו לא צריכים לשתוק לתופעות מהן אלו. וכמו שרבנים יודעים לעשות "חרם" גם הציבור החילוני צריך להתאגד ולא לשתוק לכפייה הדתית בירושלים.
 

אביא

New member
בהחלט לגיטימי החרמה צרכנית על רקעכ

חוסר שביעות רצון מכל דבר שהוא ורקע של קוד לבוש בכלל. עם זאת גם לסקטורים מסוימים השונים מהכלל יש זכות לחיות את חייהם בדרכם ולא להחשף לפרסומות תכנים ומראות שאינם מעונינים בהם פשוט לא צריך להדחף לכל מקום .יוצא דופן לדעתי יהיה במקרה של מונופול
 
למעלה