הפסיכולוג פייז'ה כאבי התירוץ.

הפסיכולוג פייז'ה כאבי התירוץ.

לפני שהפסיכולוגיה ההתפתחותית של פייז'ה הייתה מקובלת על המורים במערכת החינוך, הם השתמשו בפסיכולוגיה ההתנהגותית כבסיס פילוסופי למעשיהם. הפסיכולוגיה ההתנהגותית ניסתה להבין את התנהגות האדם לפי התאמת הקלט הגרויי שהוא מקבל לפלט ההתנהגותי שהוא נותן. הפסיכולוגיה ההתנהגותית לא התייחסה בכלל לתהליכי החשיבה והתפיסה של האדם ולכן התאימה מאוד לדחיפת ילדים לכיתות עם תלמידים רב גוניים בהן לומדים כולם באופן אחיד בלי כל התחשבות באישיותם. היום, שהפסיכולוגיה ההתפתחותית של פייז'ה היא הלהיט, מישום מה עושים כמעט אותו הדבר. הפסיכולוגיה ההתפתחותית מנסה להבין את חשיבתו ותפיסתו של האדם על פי דרך התפתחותה במהלך ילדותו. פייג'ה דיבר על שלבי התפתחות תפסתיים שאופייניים לגילים מסויימים ועל הצורך בהתאמת דרך הלימוד להתפתחותו המנטלית של התלמיד. אלא שבמעאכת החינוך לא בודקים את התפתחותו של כל תלמיד. מלמדים את כל מי שבגיל מסויים לפי מה שהאדם הממוצע אמור להבין באותו גיל. אם הבן שלך מסוגל להבין פחות או יותר מהממוצע בנושא מסויים זה לא מעניין אף אחד כי אין התקדמות ממשית בשיטות ההוראה הממלכתיות. יש נסיגה בהצלחות והתקדמות בתירוצים. אלא שכאן בא הדבר לטובת החינוך האלטאנטיבי. אפשר להוציא את הילד מהמערכת הממלכתית בלב שקט כי הילד לא דומה לטיפוס הממוצע. כל ילד מפותח יותר מבני גילו בנושאים מסויימים ומפותח פחות באחרים. מה דעתכם? האם הפילוסופיה של החינוך שוללת את זכות קיומה של המערכת הממלכתית?
 
מי אמר שפיאז'ה להיט היום?

נכון שחלק מרעיונות החינוך האלטרנטיבי מתחברים לרעיון הבשילה וההתפתחות של פיאז'ה אבל פיאז'ה ממש לא "אין" היום-לפחות לפי מה שאני רואה. אני לא חושבת שהפילוסופיה של החינוך(אגב-איזה? יש הרבה פילוסופיות חיניוך שונות)שוללת את הזכות קיומה של המערכת הממלכתית,למערכת חינוך ממלכתית יש זכות פעולה ויש גם חשיבות רבה ביותר.אני כן חושבת שרבים מהעקרונות של חקר החינוך שוללים רבות מדרכי הפעולה שמקובלות כיום ברוב בתיה"ס הממלכתיים.זה לא אותו דבר.
 
אני מדבר על החיהור בין הפסיכולוגיה

של פייז'ה לחינוך הממלכתי. לא לחיבור בין פייז'ה לאלטרנטיבי. בית ספר ממלכתי שספריו נכתבו לפי רעיונות של פייז'ה נראה לי כמו סוסיתה עם מנוע של טנק. סוסיתה מתפקדת טוב יותר עם מנוע של סוסיתה. מי אמר שפייז'ה הוא הלהיט היום? קיבלתי את הרושם הזה כשלמדתי בחוג להוראת המדעים באוניברסיטה בירושלים. הוזכרו והידגמו שם גם גישות אחרות אם כי זה היה הרושם. לגבי החיבור בין פייז'ה והפסיכולוגיה ההתפתחותית לבין חינוך לא ממלכתי, זה תלוי איזה חינוך לא ממלכתי. עם החינוך המיוחד-חליפי-ביתי של הבן שלי זה עובד טוב מאוד.
 
למעלה