הפרעות קשב וריכוז - יציאה אל האמת

הפרעות קשב וריכוז - יציאה אל האמת

שלום לכולכם, כבר כתבתי פה פעם (בעבר הרחוק מאוד) על נושא הפרעות הקשב והריכוז, היפראקטיביות ולקויות למידה. בטח כולכם עכשיו מרימים גבה ותוהים "וזה קשור לפורום הזה - איך?..." ובכן - הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והיפראקטיביות קיימות בכל שכבות האוכלוסיה מתוקף היותן הפרעות נוירולוגיות. הרבה פעמים אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ועוד הפרעות נוירולוגיות דומות, מוצאים את עצמם חוזרים בתשובה מכיון שאינם מוצאים לעצמם מענה (לרוב מחוסר ידע) והרבה יוצאים בשאלה אחר כך, כי הדת היא אינה מענה לבעיות האלה - להיפך: הרבה פעמים הבעיה מתחדדת, הקושי ללמוד, הקושי להתרכז, הקושי לשלוף מידע מהזיכרון למרות שחזרנו על המשנה אין ספור פעמים, הרעש בבית הכנסת שמפריע וגורם להצפת האוזן - כל אלה גורמים לאותם אנשים לחפש להם פיתרון - שוב - מחוץ לדת. תהיתי האם יש מביניכם כאלה שמזדהים עם התחושות שתיארתי? אשמח לשמוע את חוות דעתכם. אפרת מנהלת פורום הפרעות קשב וריכוז ולקויי למידה
 

אלי פלס

New member
אני? הפרעות קשב? מה פתאום!!!

יש איזשהו קשר של שתיקה סביב הנושא הזה של הפרעות קשב. זה נשמע כאילו המדובר באיזשהו מקרה חמור של אי-שפיות אבל בפועל, אני מגלה בזמן האחרון אנשים רבים, חכמים, נבונים ופעלתניים, שהודו בפניי שהם אכן אובחנו כבעלי הפרעת קשב. אני לא מומחה להפרעות הקשב לסוגיהן ועל מידת ההשפעה שלהן על מהלך החיים ולכן לא אתיימר לתת כאן ניתוח מעמיק ורציני... לפני כמה חודשים, הלכתי מיוזמתי לאיבחון באזשהו מכון המאבחן הפרעות קשב בירושלים. התגלתה אצלי הפרעת קשב שגורמת לי לאי מסוגלות להקשיב בהרצאות/שיעורים הניתנים ע"י מרצה/רב או כל יצור אחר העומד מולי אך אני מסוגל לשבת שעות על גבי שעות מרוכז בחומר לימודי למשל, בספריה... אם יש לזה קשר ליציאה שלי בשאלה? לא יודע... כמעט עד היום האחרון הייתי בישיבה. אבל אולי יש לזה קשר לכך שאני לא כל כך שורד בנסיונות שלי להשלים את הבגרות בלימודים במסגרת אקסטרנית כלשהי... אולי הגיע הזמן שאני אתנחל על החומר לבד, בעצמי. אמנם עשיתי שתי בגרויות בחודש האחרון ואף עברתי אותן בהצלחה אבל גם שם, הברזתי לרוב רובם של השיעורים ולמדתי בעיקר בעצמי. בכל מקרה, הנושא נראה לי רציני וחשוב מכדי שניתן לו לרדת לאט-לאט ולעבור לעמוד הקודם אז... תגיבו. כל מה שאתם יודעים, מרגישים, חושבים בעניין.
 

אלי פלס

New member
לאף אחד/ת אין מה לומר בנושא?

או.קיי. יכול להיות שטעיתי וסתם חשבתי שיהיה לאנשים מה לומר בעניין. בכל מקרה, מקפיץ כדי לבדוק.
 
יש לי בעייה עקרונית עם הנושא

אני לא מוכנה לקבל את המושג הזה ´הפרעות קשב´. תארו לכם יכריחו את כל בני האדם לתפקד בין 5-10 שעות ביום מתחת למים. ללא יכולת בחירה או עירעור. - פתאום יתגבלו אנשים עם בעיות נשימה, עם חוסר יכולת להחזיק אוייר מתחת למים, עם אלרגייה למים, עם פחד ממים, וכו´ וכו´. אנחנו מכריחים את ילדינו ללכת למוסדות חינוך, לשבת ולהקשיב לאנשים אחרים, ללא כל יכולת עירעור או בחירה, ומצפים שהם יקבלו על עצמם עול בגרות וציונים, מבלי לפצות פה. אז עליי זה לא מקובל. אני לא מצפה מהילדים שלי (או של אפ´חד), שיהיו קשובים בדברים שלו מעניינים אותם. ואני מאמינה שכל ילד, עם בעיות הקשב החמורות ביותר, יכול להתרכז ולהשקיע בדברים שמעניינים אותו (אם לא הורסים לו את הרצון והסקרנות). זה אגב, מאוד קשור לפורום שלנו, כי גם כאן, במוסדות החינוך, רוב הילדים מנסים למרוד בהתחלה, אבל בסוף נשארים, ולא עולה בדעתם שאפשר להפיל את הקיר בנשיפה (© לכופר). זאת דת שגם בה אני כופרת. אפשר לחיות בלי בגרות ולהסתדר, לפעמים אפילו טוב יותר. רק שלא קוראים לזה כפירה או יציאה לשאלה - קוראים לזה ´חינוך ביתי´. סיפור של בחורה (היום אישה ואם) שעזבה את בצפר בגיל 16. להשתחרר מהמסגרת >ספל חמאה מברכת את המשתמשים בסוגרים משולשים. כן ירבו<
 
ספל חמאה....אבוי לבורות

קודם כל - צר לי לאכזב אותך אבל את ממש לא יודעת מה היא הפרעת הקשב. זו בהחלט לא בעיה הקשורה ברצון להקשיב. הפרעת קשב היא אי יכולת של המוח לסנן רעשים לפי מידת חשיבותם, כלומר, גם גברים הרחוקים ממך נשמעים לך באותה עוצמה ומתגברים על הקול אותו את מנסהלשמוע - לדוגמא, קולו של המורה כך שגם אם את מאוד תעניינת בחומר, את בבעיה כי האוזן מוצפת רעשים, בשלב מסוים, כשההצפה גדולה מדי - המוח "מנתק" את עצמו מההצפה. אין כאן עניין של "להכריח" ילדים. לפני שאת מבקרת, למדי את הנושא. אפרת
 
אפרת

אני דווקא מבינה בנושא, ועדיין עומדת מאחורי דברי. מה שכתבת בהודעתך אינו סותר את דברי. הפרעת קשב היא בעייה פיזית אובייקטיבית, שיכולה להמנע מראש (ע"י אי הכרחה, למשל). אני לא מבקרת, אני מספרת מה הם אמונותיי. זה מה שאני עושה כאן בפורום הזה. >ספל חמאה נזופה<
 
ספל חמאה - חלילה

מטרתי לא היתה לנזוף בך אלא להאיר את עיניך - הפרעת קשב וריכוז היא בעיה נוירולוגית מולדת ואין קשר בינה לבין אי הרצון להקשיב. לא מדובר פה בהכרך - ושוב אני חוזרת - הבעיה היא כזו שגם אם הילד מאוד מאוד מאוד מעוניין להקשיב, מעוניין בנושא - הוא לא יוכל לעשות את זה. אינני סותרת את אמונותייך - אני אפילו תומכת בחלק מדברייך - אך אנו לא מדברות פה על אותו דבר. אפרת
 

רינהא

New member
לקויי למידה

אלי שלום וברכה לאחר שיחת הטלפון בינינו הבוקר החלטתי להכנס לפורום שלך, ולא רק כצופה מהצד, במיוחד לאחר שחטפתי על הראש מהיידישיסט, ( אני לא מתכוונת לשתוק לו!) לגבי לקויי למידה- כידוע לך אני עוסקת בהם כבר אי אילו שנים טובות, חלק גדול מהיוצאים לשאלה - בוודאי אילו שהגיעו מהישיבות- יש להם ליקויי למידה- דיסלקציה, דיסגרפיה (הרבה!), ועוד כל מיני, מכיוון שבישיבה אף אחד לא טורח לאבחן אותם- הבעיה נגררת ונמשכת - ואחרי שמתבגרים והבעיה לא טופלה- העסק נעשה יותר מסובך. אילו שנשארים בישיבות - יתכן שלא הופכים לעילויים או ר"מים וכו,- אליהם אין לי קשר ואין לי מידע. אילו שכבר מחוץ לישיבה, וגוררים לקויי למידה- בוודאי שיותר קשה להם מאשר לתלמידים חילוניים שאובחנו בילדותם ולמדו איך להתמודד עם הקושי. יחד עם זאת וזה חשוב לדעת- היום יש הרבה מודעות גם בחינוך הגבוה, גם בבחינות הפסיכומטריות בלשכת הגיוס, גם בבחינות התאוריה לנהיגה ובכל מקום שבו לומדים או נבחנים- ויש הקלות למיניהן - בהתאם לצרכים של הבן אדם. זה לא מאד פשוט לקבל הקלות - צריך להוכיח, על ידי אבחון של מאבחן ( פסיכולוג חינוכי מורשה) אבל כולם יכולים ללמוד ולהגיע לכל מה שרוצים. אז בהצלחה לכולם!!!|
 
אלי היקר../images/Emo24.gif

קודם כל הפרעת הקשב שאתה מדבר עליה נקראת - הפרעת קשב אודיטורית, כלומר - המחשבות שלך נודדות להן למחוזות אחרים כשאתה צריך לשמוע הרצאה למשל... לגבי מה שאמרת על קשר השתיקה - אמת ויציב, לצערי מסביב לנושא הפרעות הקשב והריכוז יש סטיגמה וחרושת אדירה של מיתוסים שקריים, אולי זה בעיקר בגלל חוסר מודעות לנושא. הסטטיסטיקות מדברות על בין 5-15 אחוז מהאוכלוסיה, כך שמן הסתם כולנו פוגשים יום יום אנשים עם הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה - ואין להם קרניים
. במגזר החרדי העניין קשה פי שניים - ההכחשה וההסתרה נובעים מפחד פגיעה ב"שידוך" והתוצאה היא הזנחה של ילדים הזקוקים לעזרה. מקווה לשמוע פה מהחבריה עוד בעניין. אפרת
 

חרדית

New member
אפרת היקרה!

בציבור החרדי יש בעיה מסוימת של הדחקת בעיות למען השם הטוב. זה לא קשור ספציפית לנקודה שאת מעלה. אף על פי שהיא קימת. בנוסף על כך היא מקשה בפרט על הבנים שאמורים להשקיע את רוב רובם בלימוד התורה ועם הפרעות קשב או בעיות למידה הם זקוקים לטיפול מיוחד שלא תמיד ניתן להם. אבל עד כמה שאני רואה המקרה אינו ניתן להכללה יש כאלה שמטפלים בזה ויש כאלה שלא בדיוק כמו במגזר החילוני. אני מכירה כאלה שיש להם דיסלקציה והם הולכים למורים פרטיים ומטפלים בבעיה אני מכירה גם כאלה שלא והם סובלים. אצל הבנות המצב הוא שונה הלימודים הם לא הדבר החשוב ביותר ולכן עדין הן יכולות להרגיש בנח. אף על פי שכמובן קשה להן קצת. תרשי לי לשתף אותך במשהו אישי-יש לי אח שסובל מדיסלקציה קלה. בתור תלמיד הוא היה תמיד עצלן והיה לו קשה מאד גם בחברה וגם עם המורים שלא ידעו מספיק איך לטפל בו. בזמנו גם לא היתה ההתעוררות הגדולה שיש היום לסובלים מדסלקציה. מה שכן כל יום היו לו שיעורים אצל עשרות מורים/פסיכולוגים/מרפאים ומה לא ההורים שלי הוציאו עליו עשרות אלפי שקלים.אבל לא היה לו גיבוי מהחברה כל כך. אחרי שעבר זמן ועם הרבה רצון טוב הוא הצליח להתקדם. הוא נכנס לישיבה טובה שעזרו לו שם יותרואהבו אותו יותר ולאט לאט הוא מתקדם ככה שאני לא חושבת שרע לו עם זה עכשיו.הוא רכש ביטחון עצמי בדברים אחרים. והוא מאושר. כך שאני לא חושבת שיש הסתרה והזנחת ילדים אבל אני מדברת על מקרה ספציפי אולי יש באמת ילדים אחרים מוזנחים באמת אף על פי שאני לא חושבת שהסיבה זה בעיות בשידוכים. אלא בעיות כספיות. חרדית.
 
והעיקר שלא ידעו או מה יגידו

עדיין החשש ממה יגידו הוא גדול יותר בחברה החרדית, ולכן יש יותר הדחקה והכחשה, שתמיד תמיד היא על חשבון הלוקה הסובל. אם כי בשנים האחרונות, יש יותר פתיחות לנושא, ובפרט בתוך מערכת החינוך, קרי החיידרים, שם יש כבר מורים/מלמדים שעברו הכשרה טיפולית מיוחדת, ויש כיתות טפוליות. כמה הערות (סתם) 1. העובדה שאחוז הלוקים בהפרעות קשב 10% זהה לאחוז החד מיניים באוכלוסיה, לא אומרת שיש 20% ביחד, יכולים להיות תלמידים ששייכים לשתי הקבוצות.... 2. מה יגידו, הוא מניע כל כך חזק, שרש"י מבאר באמצעותו מקרא תמוה. המקרא מספר על פטירת תרח אבי אברהם בסוף פרשת נח, ומיד אחרי זה בפרשת לך לך מספר על יציאת אברהם מחרן, שואל רש"י: והלא סדר הדברים היה אחר, שהרי קודם יצא אברהם מביתו ועשרות שנים אחרי זה מת תרח, אלא מתרץ רש"י, כדי שלא יגידו על אברהם שהניח אב זקן לבדו ויצא לדרכו, משנה התורה את סיפור סדר הדברים..... וד"ל
 
לא מסכימה איתך

במידה ורוצים לטפל בילד, קיימות מס´ אופציות שאינן מחייבות הוצאה כלכלית מסיבית, אני אישית מכירה גם מקומות לאבחון וגם סדנאות תמיכה להורים שהעלות שלהן היא פחות מעממית. מה גם, שטיעון הפגיעה ב"שידוך" הוא טיעון שלא אני העליתי אלא שמעתי ממקור ראשון. נכון שגם במגזר החילוני יש אנשים שלא מטפלים כיאות בילדיהם מבחינת נושא הפרעות הקשב והריכוז ולקויות הלמידה, אך האחוז הוא קטן בהרבה מאשר במגזר החרדי. עכשיו נשאלת שאלה אחרת - האם אותו הורה שלא מוכן לטפל, מוכן להתמודד עם ההשלכות שהרי יש ילדים הסובלים כל כך, וההפרעה הופכת כתוצאה מחוסר הטיפול להפרעה התנהגותי קשה, ומה אז? גם אז נסתיר הכל בשם הסיבות הכלכליות או הסיבות הדתיות? אני שמחה שהוריך בחרו לטפל בבעיה של אחיך, אך עם זאת - את עצמך טוענת שחוסר המודעות פגע באפקטיביות הטיפול - הצנעה והסתרה של בעיה, גורמת אף היא לחוסר מודעות ומעודדת בורות. אפרת
 

חרדית

New member
מקור ראשון? מה את באה לאמר בזה?

אפרת אני מצטערת לאמר לך אבל מה את מתכוונת לאמר בזה ששמעת ממקור ראשון? וסתם ככה אני חושבת בכל זאת שלא עיקר הבעיה זה השידוך כי בדרך כלל מחתנים בחור עם בעיה כזאת עם בחורה בסגנון שלו שגם קצת מתקשה והם יכולים לחיות באושר ובעוני למרות הבעיה. דבר נוסף לצערי הטיפולים הנדרשים הם בהחלט עולים כסף ואפילו הרבה ואם כבר יש עמותה או טיפול מוזל הוא לא לפי רוח התורה והוא במקום חילוני.(אני נזכרת שהייתי הולכת עם אחי למכונים חילוניים ומחכה לו בחוץ כבר מאז הצצתי תמיד ב"לאשה" שהיה שם בחדר ההמתנה!:) בכל אופן אני חושבת שבעיות למידה כיום מטופלות בצורה טובה יותר ויחסית אין סבל גדול במיוחד יותר מלחילוני המתקשה. כמובן שיש קושי אדם לא בחר להיות עם הקושי הזה אבל ככה זה החיים. חרדית.
 
מקור ראשון פירושו

שהדבריםנאמרו על ידי אנשים מהמגזר החרדי ולאו דוקא על ידי חילונים. כבר מדברייך עולה שאני צודקת וטיעון הכסף הוא כיסוי, בואי נתחיל מזה ש"בדרך כלל מחתנים בחור עם בעיה כזאת עם בחורה בסגנון שלו שגם קצת מתקשה" המשפט הזה בלבד מחדד את הנקודה שהמגזר החרדי רואה בהם סוג ב´ - יחתנו אותם בהתאם לבעייה שלהם - למרות שאנשים עם הפרעות קשב וריכוז יכולים להיות מצליחים כמו כל אדם אחר, רק שהם זקוקים לעזרה בנקודות מסוימות. שנית - בתור אחת שעוסקת בנושא מתוך חוויה אישית אי יכולה לספר לך שיש דרכים שאינן מחייבות הוצאה כספית של משכנתא, אבל כמו שאמרת - "הן נוגדות את רוח הדת" - כלומר - אפילו אם ניתן לעזור לילד במצוקה - הפיתרון יפסל בשם "רוח הדת", קצת חסר הומאניות בעיני. אני מכירה מספר משפחות דתיות שלא מהססת לעזור לילדים שלהן בכל דרך אפשרית (למרות מיעוט הכסף) ולא מתחבאות מאחורי סיסמאות. בכל אופן לסיכום העניין - אני מקווה שהילדים בתוך המגזר אותו את מייצגת יזכו לטיפול הולם. בהצלחה. אפרת
 

אורלי^

New member
אפרת בתור היפראקטיבית

(ADHD). אני אישית חייתי ואני חיה על ריטלין (למזלי ההורים שלי גילו את זה מוקדם). זהו.
 

אורלי^

New member
ואני רוצה להוסיף שלצערי המודעות

של האנשים בחברה הדתית כלפי ההיפראקטיביות היא נמוכה מאד,
 

ozone

New member
מוזר..

אבל עכשיו אני נזכר בידידה שלי שחזרה בשאלה,שסיפרה לי שאיבחנו אצלה בעיות בריכוז,ותיארה את הקושי שהיה לה בלימודים (לפני האיבחון),ואת היאוש שזה גרר אחריו. עם זאת - רוב החברים שלי שחזרו בשאלה, לא סבלו מהפרעות בריכוז,ובסה"כ ממש לא ניתן להגיד שהחוזרים בשאלה (לפחות איפה שאני למדתי) היו החלשים בלימודים.
 

אלי פלס

New member
הפרעות קשב / חלשים בלימוד

המשוואה שעשית לא נכונה. אנשים עם הפרעות קשב יכולים להיות גאונים. אין קשר בין האחד לשני...
 
אין קשר

יש הרבה אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז אך הם תלמידים מצטיינים, ואני בהחלט מסכימה שלא כל מי שחוזר בשאלה סובל מהפרעות נוירולוגיות כאלה או אחרות, מה שכן - אלה שסובלים - מוזמנים למצוא תמיכה במקומות כמו הפורום שלי, כי בהחלט יש מקום לשיפור ולעזרה. אפרת
 
למעלה