הפתח המערבי (מכיוון ת"א) של המנהרות שחצבו מתחת למחלף הראל

משה12333

New member
הפתח המערבי (מכיוון ת"א) של המנהרות שחצבו מתחת למחלף הראל

הוא ממש בסוף העליה של ההר. החציבה של המנהרות האלה היתה אמורה לבטל את העליה החדה של כביש מס' 1 למחלף הראל, אבל חצבו אותן בגובה יותר מידי גבוה ממש סמוך לפיסגת ההר.

זה ממש כאילו שלא עשו דבר כי גם כך יש שם כבר שלושה נתיבים בעליה הזאת והעליה התלולה עדיין תשאר.

המנהרות האלה הן פשוט בלוף שסתם עלה הרבה כסף מבלי שישפר את התנועה בכביש. כדי להגיע למנהרה מכיוון ת"א, התנועה עדיין תאט בגלל העליה התלולה של ההר.

היה עדיף להשאיר את מחלף הראל כפי שהוא כעת ולא לשפוך כסף סתם על מנהרות שלא ישפרו דבר כי הן נחצבו בפסגת ההר ולא בבסיסו.
 

darkshadow1

New member
המנהרות מבטלות חלק מהעיקולים במחלף,

וגם מגרדות מהעלייה בערך 20 מטר (המנהרות הן בגובה של בערך 715 מטרים, הכביש מגיע ל-735).
מן הסתם בחרו לחצוב אותן כמו שהן משיקולים תקציביים- בגלל התוואי של ההר, אם הן לא היו נגמרות במיקום המזרחי הקיים- הן היו צריכות להסתיים מזרחית או צפון-מזרחית למוצא, בגובה של בערך 620 מטר. כלומר, הן היו באורך של בין 2 ק"מ (אם לא היו משנים את מיקום הפורטל המערבי, מה שלא הגיוני כי אז העלייה הייתה קיימת בכל מקרה) לבין 3 ק"מ (אם הפורטל המערבי היה מוזז מערבה לאזור בית נקופה, בגובה של בערך 640 מטר). לעומת האורך הקיים של המנהרות שנמצאות בבנייה, שהוא בערך 700-800 מטר.
כלומר, אם עלויות כריית המנהרות הקיימות היא כ-150 מיליון ש"ח, סביר להניח שהמנהרות בתוואי האלטרנטיבי היו עולות בין 300 ל-500 מיליון ש"ח, כלומר תוספת של מאות מיליוני שקלים רק כדי להקל על העלייה לירושלים (שהיא בעייתית הרבה פחות מבחינה בטיחותית מאשר העיקולים או מהשוליים הצרים של הכביש הקיים).
חוץ מזה, מנהרות ארוכות יותר היו הופכות את החיבור של מבשרת לכביש למורכב בהרבה (שווה לזכור שתושבי מבשרת ניסו לטרפד גם את התוואי הקיים), ודורש קילומטרים נוספים של כבישי גישה ומאריך לתושבי מבשרת את הדרך באופן אפילו יותר משמעותי.
 

משה12333

New member
הבעיה העיקרית בכביש מס' 1 היא העלייה החדה משער הגיא ועד

לירושלים. העליה החדה (עם שיפועים לא הגיוניים) גורמת למשאיות לנסוע בכביש במהירות של 30 קמ"ש בנתיב הימני ולהפוך כביש מהיר של שני נתיבים לכביש בעל נתיב אחד בלבד.

אין פה רק עניין של מהירות נסיעה. יש פה גם עניין בטיחותי של רכבים שפתאום נתקלים לפניהם במשאית זוחלת וצריכים מהר לבלום או לסטות לנתיב השמאלי.

השיפוץ של כביש מס' 1 היה צריך קודם כל לטפל במיתון השיפוע הזה ורק אחר כך להתחשב בשיקולים אחרים.

כל התכנון של מחלף הראל החדש היה צריך להתחיל מביטול העליה התלולה ומשם להמשיך.
 
מרחיבים את הכביש ומקטינים את הפיתולים

השיפוע בעליה משער הגיא לשורש סביר. בנוסף הקטנה שלו תעלה מיליארדיי שקלים בגלל הצורך במנהרות\גשרים ארוכים
 

amit1270

New member
השיפוע בקטע שער הגיא-שורש לא אחיד

בנוסף להרחבה וליישור, עבודות ההגבהה בחלק מהתוואי נועדו ליצור שיפוע אחיד יותר (בדומה לכביש 443) ולמתן את השיפוע בקטעים התלולים והבעייתיים יותר.
 

winner999

New member
כביש 443 עובר בתוואי מעלה בית חורון הקדום

שהיה דרך המלך לירושליים. כביש 1 עובר בתוואי שהשליטים המוסלמים הקצו למעבר שיירות עולי הרגל הנוצרים לירושלים - בגלל שתוואי זה קשה יותר למעבר ונוח יותר לשליטה (ע"ע באב אל ואד...)
אם לא היתה בעיה פוליטית , היה עדיף להשקיע בהרחבה ושיפור של 443 במקום בכביש 1. להקטין את השיפועים בכביש 1 ולהשוותם לאלו שב-443 יעלה הרבה יותר...
 

amit1270

New member
הייתה תכנית לסלול את כביש 45 המהיר במקביל ל-443

התכנית נגנזה ככל הנראה משיקולים מדיניים ובטחוניים.
&nbsp
לגבי כביש מס' 1 - כשכתבתי על השוואת השיפועים התכוונתי לקטע שער הגיא-שורש בלבד. אחרי הקטע הזה (בכיוון ירושלים) יש קטע כביש כמעט מישורי ליד נווה אילן וקריית יערים, אחריו ירידה לאבו גוש ואחריה עלייה לקסטל. לא דובר מעולם על הפיכת כל הכביש לבעל שיפוע אחיד...
 

darkshadow1

New member
הבעיות הבטיחותיות העיקריות הן השוליים הצרים והעיקולים,

ואת שתיהן הכביש המשודרג אמור לפתור. לגבי המשאיות- אתה שוכח שהשדרוג של הכביש כולל הרחבה שלו ל-3 נתיבים לכל אורכו, כך שגם אם המשאיות יזחלו בעליות- זה ישאיר לרכבים שכן יכולים לנסוע במהירות סבירה שני נתיבים שלמים.
 

XrayCharlie

New member
מזל טוב, גם אתה עלית על התרמית הגדולה של הפרוייקט

המנהרה הזאת, בסופו של דבר, לא חוסכת את העליות לקסטל (משני הצדדים). המנהרה רק "חוסכת" את המטרים האחרונים בעלייה וכן את שני העיקולים בכביש שקיימים בפיסגה. לא יותר ולא פחות.
פרופיל העלייה לקסטל ממערב יהיה פחות או יותר אותו הדבר אבל מהצד השני (מכיוון ירושלים) יבוצעו (או מבוצעות) עבודות להקטנת אחוזי העלייה (זה אפשרי כי בונים למעשה כביש חדש מגשר מוצא החדש) אבל העלייה לא תבוטל.
שיקולי עלות לפני כל דבר אחר.
&nbsp
 

amit1270

New member
"התרמית הגדולה"... בכלל לא נסחפנו...

בוא נחכה לפתיחת הכביש ונראה אם רימו אותנו או לא.
 

XrayCharlie

New member
לא, אני לא חושב שנסחפתי

כמו כן לא צריך לחכות לפתיחת הכביש. אנחנו יודעים כבר היום בדיוק איפה פתחי המנהרות (על סף הפסגה).
&nbsp
 

משה12333

New member
בטח שזו תרמית! לא חוצבים מנהרה כל כך קרוב לפיסגה. בשביל זה

היה אפשר פשוט לחפור בצידי הכביש הקיים כדי להנמיך את גובהו בפיסגה.

המנהרה הזאת היא פשוט בדיחה. בדיחה שעלתה כסף רב.
 

zvir1

New member
מדהים שאף אחד לא הזכיר את הקומבינה השנייה שם

מחלף אבו גוש היה צריך להשתנות בכיוון הגשר .
הגשר החדש היה צריך להיות חלק מכביש 1 , מה שהיה מפחית עוד יותר
את השיפועים בין מנהרות הקסטל לאזור מחלף נוה אילן.
בשלב מאוד מאוחר , הקבלן הציע לשנות ולהקים את הגשר החדש באותו כיוון של הגשר הישן
יותר זול...יותר מהר ..(ולעזאזל הנוסעים שיסעו על כביש גרוע מבחינה הנדסית ב50 שנה הקרובות)
כי זה למעשה מנציח את השיפועים של מחלף הראל הקיים .
אז כל המהנדסים והאדריכלים שנכנעו לזה- בושה.
&nbsp
&nbsp
 

amit1270

New member
*מחלף חמד

לגבי הבדלי הגובה בין התכנון המקורי לנוכחי - אני לא חושב שמדובר בהפרש גדול. צריך לבדוק את זה.
 

amit1270

New member
הסתכלתי במצגת שבועז העלה בפורום תח"צ לפני חצי שנה

לפי מה שנאמר לנו בעת הסיור, הכביש אכן "הונמך" (כלומר הושאר במפלסו הנוכחי ולא הועלה למפלס הגשר), אבל מהחתך שהוצג לנו אפשר לראות בבירור שהעלייה המשמעותית יותר מתחילה כמה מאות מטרים מזרחה, ואין משמעות רבה להשארת הכביש במפלס הנוכחי.
 

zvir1

New member
אכן החטא הקדמון הוא מנהרה קטנה מדי בקסטל.

כל הכביש הזה הוא שרשרת של התפשרויות וקומבינות
אני מעדיף את 443 שאם היה מוסיפים מחלפונים בקטע מודיעין -כביש 1 זו היתה חלופה טובה לקומבינה.
 
למעלה