הצילו זה כואב

yonitbrk

New member
הצילו זה כואב

שלום לכולם נכון כבר מזמן נחשפתי וחשפתי את משפחתי בפניכם אבל בכל פעם מתעוררת בעיה חדשה וההתעסקות בה מכאיבה מחדש. הפעם מדובר בעומר אחד התאומים שאובחן אף הוא כ- PDD ואף שובץ השנה בגן שפתי היות והוא ברמה מאוד גבוהה מבחינה קוגנטיבית ואילו מבחינת הבעיה שלו היא קלה מאוד ואף היו ספקות לגביה. אז ככה א. לגבי השאלה על הקשר עין שהועלתה כאן היום אצל טל אחיו של עומר הבעיה בולטת לעין ואילו אצל עומר לפעמים זה קיים ולפעמים אין בכלל בעיה בנושא. גם כשזה קיים ומופיעה בעיה כזו אני מעירה לו שיסתכל עלי והוא ישר מתקן את עצמו ומישיר מבט. הבעיה השניה והחמורה היא הבעיה החברתית שאותה העליתי בפעם הקודמת והיא חוסר יכולת או ידע איך לחבור עם הילדים בגן ואיך לפנות אליהם שלא בדרך של בכי או מכות כמו שהוא עושה היום. דיברתי עם הגננת והיא נחשפה בפני והודתה שהיא לא יודעת לעבוד עם ילדים כמוהו והיא ממש עובדת עצות היות ועקב השביתה היא לא מצליחה ליצור קשר עם השרות הפסיכולוגי ולבקש יעוץ והדרכה וכמו כן נודע לי ממנה שאין לגן פסיכולוגית. אותה אחת ששובצה לעבודה בגן שלנו החליטה שהיא חוזרת לביתה (דרום אמריקה) ופשוט קמה ועזבה ואנחנו נשארנו בלי פסיכולוגית ואין אפשרות להשיג את משרד החינוך או הגורמים המטפלים בחינוך המיוחד בגנים עקב השביתה הם לא עונים לטלפונים ולא מקבלים קהל ואנחנו בבעיה מאוד חמורה בנושא. מה דעתכם? כמו כן הייתי רוצה לדון בנושא ההסעות לגנים ולמלווים שאמורים להיות צמודים להסעות אך נראה לי שזה נושא אחר שעומד בפני עצמו וכמובן קשור לשביתה של המשרדים הממשלתיים שעוסקים בנושא ועקב השביתה אין מי שמטפל בנושא. מה יהיה?
 
קשרים חברתיים

זה בהחלט הנושא הכי קשה לקדם במהירות הרבה טכניקות שעובדים עם ילדים מביאות לשיפור בתחומים רבים ושונים בתחום של קישורי חיים וקישורים חברתיים מדובר בתהליך מתמשך כי כל גיל מביא את הקשר לרמה אחרת וילידנו עוברים תהליכים בצורה איטית יותר ההפנמה נעשית בצורה איטית יותר לכן תמיד קצת מרוץ אחרי הזמן קצת מרוץ אחרי הזנב בדרל כלל ילדים כאשר יש התפתחות בתוחם אחד התחומים יש השלכה על תחומים אחרים גם אצל הילדים מהספקטרום שלנו עד מידה מסויימת אבל ברוב האספקטים זה כאילו שפה נוספת שעליהם ללמוד ובנוסף עלינו לעזור להם להפנים וליצור הכללה לעצם העניין ע"מ ללמד כיורים חברתיים מדובר בהשקעה יומית של המשפחה מקום טוב להתחיל בנין בני המשפחה - ע" השולחן כאשר מתנהלות הארוחות מקום שני בני דודים משפחה קרובה מקום שלישי חוגים קרובים לבית שילדים מהשכונה הולכים אליהם כמו התעמלות לילדים צעירים כי אני מבינה שהילד בגיל גן יותר מאוחר יש הרבה יותר פעיליות מובנות מאד במיוחד לקישוים חברתיים לרדת לגן שעשועים ןלבצע קשר בין הילד והילדים האחרים עם אין ביכולת ההורה לבצע קשר זה שווה לגייס צעירים שיפעילו את הילד בפעילויות אלו אבל עליהם לקבל הדרכה איך לבצע לנסות לגייס איש מקצוע שילמד את הצוות איך לתת לילד כלים להתקרב לילדים בגן לתת לו אפשרויות למשחק משותף להצחיל בבן זוג אחד ולהרחיב ולהבהיר ממקום מאד ברור ומאד חד משמעי שאין לגעת בגוף של
 
המשך ... מערכת מתגעת ....

פעילויות יכולות להיות לצייר משהוא אחד על יד השני כאשר ילמד לבקש צבע שרוצה מבן הזוג שעובד איתו ישוב לדעת האם הגננת לבד עם סייעת בגן או האם לילד יש סייעת צמודה שיכולה להפעיל וליזום פעילויות !!! אם הגננת לבד היא זקוקה להרבה כלים כדי לדעת איך לגשר היא יכולה לקבל חומר מאלו"ט מבית לורן אפשר לבקש ממנה ( אם יש לה ראש טוב ) לדבר איתכם ולשמוע איזה פעילות חביבה על הילד ולנסות לעשות שבוע סביב פעיליות אלו על מנת שהילד ירגיש שוחה במיים וכל האנרגיות שלו תהיינה מכווונות יותר על יצירת קשר עם אחרים ולא מה קורה סביבו זו אחת הדרכים אבל שוב צריך כאן פתיחות של צוות בי
 

doroniz

New member
אין שביתה בחנ"מ

חשוב לדעת ולזכור - השביתה הנוכחית (כמו כל שביתה אחרת שהיתה ותהיה) לא כוללת את החינוך המיוחד. יש הסכמה והבנה בין ההסתדרות לבין כל הגורמים הקשורים בחנ"מ שאין להשבית את המערכת הזאת. לכן, תמוההה בעיניי העובדה שבעקבות השביתה יש לך בעיה עם הסעות, ליווי בהסעות, קשר עם הפיקוח וכו´. את מוזמנת ליצור קשר (אישי, אם את רוצה) ונראה איך ניתן לפתור את הבעיות. דורון.
 

doroniz

New member
האמת לאמיתה

לא הייתי זקוק לאנשי החנ"מ בתקופה האחרונה, אבל ביום רביעי יש לי ישיבה של ועד ההורים בביה"ס של עומר ביחד עם המפקחת ולא ידוע לי שהיא לא תגיע. אני אספר לכם איך היתה הישיבה ואם היא המפקחת היתה. נושא הישיבה הוא הפעלת ביה"ס בחופשות עפ"י חוזרי המנכ"ל - יש שם חריגות מהנוהלים ואני רוצה לעשות סדר בבלאגן. דורון.
 

doroniz

New member
קשר עין וקשרים חברתיים

גם אצלנו החלק של הקשרים החברתיים הוא החוליה החלשה (במלוא מובן המילה). עומר נמצא בכיתת גן של בי"ס לחנ"מ, ועל-מנת לקדם את החוליה החלשה הזאת אנחנו משלבים אותו בכיתת הגן בישוב שבו אנחנו גרים. השילוב נעשה פעמיים בשבוע לשעתיים בכל פעם, והתחיל אחרי פסח בשנה שעברה ואמור להמשיך השנה משבוע הבא. לעומר יש כמובן מלווה צמוד שמקבל הדרכה מתאימה, והכל במימון של משרד החינוך. דרך נוספת - אנחנו הולכים בכל יום ששי בערב לארוחת ערב עם קבלת שבת. עומר לומד לשבת ליד שולחן למרות כל ההמולה והרעש שמסביב. הוא גם לומד להיות שותף למשחקי הילדים שלאחר הארוחה. זה לא תמיד הולך בקלות, אבל הסבלנות משתלמת כי בסה"כ הוא נהנה מאוד. עומר מוזמן למסיבות יום הולדת בישוב - ראשית זה נותן לו ולנו הרגשת שייכות. שנית, אנחנו משתדלים מאוד לקחת אותו והוא נהנה בדרכו שלו. אי אפשר לשתף אותו במשחקי החברה שמתנהלים, אבל בפעילות היצירה הוא לפעמים משתתף בשמחה. קשר עין - אחד הסימנים הראשונים לבעיות של עומר היה היעדר קשר עין וזה גם היה הנושא הראשון שעבדנו עליו (בהנחיית אנשי מקצוע כמובן). אינני יכול להגיד שהבעיה לא קיימת יותר, אבל בהחלט יש שיפור ניכר בקשר עין שעומר יוצר - לפעמים צריך לדרוש ממנו ("תסתכל אליי!") ולפעמים זה בא לא בטבעיות. לסיכום - הילדים שלנו שונים ומיוחדים בדרכם שלהם וזו עובדה (מבחינתי). יום טוב לכולנו, דורון.
 

yonitbrk

New member
תשובה

שלום לך דורון תודה על התשובה אצל עומר שוב בעית קשר עין לא קיימת ברצף אלא לפעמים לגבי קשרים חברתיים זה ילד שבא מגן רגיל וכן יש לו אח לא בעייתי שנמצא בכיתה א רגילה והוא מביא חברים ונוהג לשתף במשחק גם את עומר או ילדים של שכנים או חברים כשיש משחק משותף גם עומר משתתף אבל בגן יש לו בעיה ליצור קשר באופן עצמאי ולבנות או ליזום משחק או לפנות לילד ולבקש להשתתף וכו עקב הזמן הקצר שעומד לרשותי אאלץ לקצר נשתמע יונית
 
ואיך אני יכולה ליצור קשרים חברתיים

אצל הבת הבת שלי. אם ילד יזום איתה משחק השתוללות, היא מאד תהנה אבל היא לעולם לא תיזום. כמו כן יש לה טווח קשב וריכוז מאד קצר. בפועל אין לה "תחת" בכלל. אפילו לא כדי לראות טלויזיה. היא כל הזמן בתנועה. בעיקר היא עסוקה בלהרוס כמה שיותר. אנחנו הולכים לארוחות וכו´ אבל מאד מאד קשה לה לשבת. לפעמים האחים שלה סוחבים אותה למשחק השתוללות והיא מאד נהנית אבל הם צריכים להשקיע בה, זה לא דבר טבעי. ומאיפה אני אמצא ילדים זרים שירצו להשקיע במשחק איתה, למרות שהיא כל הזמן בורחת, וגם חוזרת, אבל זו לא התנהגות שילד רגיל יבין אותה ותהיה לו סבלנות להשקיע בה. הפתרון שעד עכשיו מצאתי והוא הכי מתאים זה ללכת לגיסתי שהיא אשה חרדית ויש לה 7 ילדים בגילאי 15 - 3 והם רגילים לטפל באחיהם הקטנים. אז מידי פעם אנחנו הולכים אליהם והילדים שם עושים תורנות מי ישחק איתה והיא בד"כ מאד מרוצה. בגלל אורח החיים השונה שלהם, ובגלל שהם גרים באיזור מרוחק מאיתנו, המפגשים האלה לא נערכים לעיתים קרובות. אבל אולי זה צריך להיות הכיוון שלי? מה דעתכם? האם כדאי לי להשקיע במפגשים האלה ולקחת אותם מבחינתי כמו מפגשים טיפוליים? (כלומר, להתייחס אליהם ברצינות ולא בחפיף). מאד חשובה לי דעתכם על כך.
 

doroniz

New member
קשרים חברתיים - המשך

שלום יונית, עומר שלי לא יזום שום משחק חברתי עם ילדים אחרים כי באמת אין להם סבלנות אליו. לכן, היוזמה שלו זה איתנו המבוגרים. גם אם ילד אחר ינסה ליצור איתו קשר, לצערי הקשר לא יווצר או במקרה הטוב יותר הוא יהיה קצר מאוד. כמו שכבר כתבתי זאת באמת החוליה החלשה של עומר שלי. להשתמע, דורון
 

נונינה

New member
לכל ילד ולכל שלב יש את הפעולות

המתאימות לו. קשה להסיק לדעתי מאחד לשני. אנחנו יושבים עם הפסיכולוגית והקלינאית תקשורת של ילדנו ומנסים לראות אילו ניצני יכולת אנחנו מזהים ואיתם אנחנו עובדים. או אילו קשיים אנחנו רואים ואותם אנחנו מנסים לרכך או לקדם ע"י התקדמות מתונה במיוחד. לדוגמא - הבן שלי נמנע מכל משחק "תחרות" בגן. בגלל זה התחילה קלינאית התקשורת לשחק איתו משחקים כאלו אצלה - שזה מקום מוגן הרבה יותר מגן הילדים, במקביל אני עושה איתו תחרויות ובשלב ראשון נותנת לו לנצח תמיד, רק אומרת שאני אמשיך להתאמן ולנסות עד שפעם אחת גם אני אולי אנצח....בגן יושבת איתו הסייעת שלו והם צופים ביחד בילדים אחרים משחקים משחקי תחרות ורואים איך הם מגיבים כשהם מפסידים או נפסלים... וכדו´.... הנקודה היא שאין מה לנסות ללמד את הילד משהו שגדול עליו בכמה מספרים אלא לזהות את השלב הבא הקרוב בהתפתחות שהוא יכול אולי לעשות ולנסות לקדם אותו לשם. בכל מקרה זו עבודה רבה והדרגתית וצריך לקחת נשימה ארוכה....
 

Diana M

New member
אכן כאב, ובעיקר חוסר אונים

מול המערכת. יונית יקרה, אני קוראת את הודעתך וקולטת בעיקר עומס של קשיים שכולם יחד יוצרים תחושת מצוקה ומועקה. אני לא מוצאת מקום להתייחס כאן לנושא קשר העין והקשיים ביצירת קשרים חברתיים, שכן אלו הם בעצם חלק מהסימפטומים בגינם הוגדר עומר כילד עם pdd ולכן גם הופנה לגן שפה. חלק ניכר מהילדים המגיעים לגן שפה מגלים התנהגויות דומות ומוגדרים בדומה לעומר כילדים עם קוים אוטיסטיים. נכון ישנם גם ילדים אחרים המגלים הפרעות שפתיות שאינן קשורות באוטיזם ועדיין הם נזקקים למסגרת זאת. כל האמור לעיל למעשה דורש מהגננת כן לדעת ולהתמודד עם קשיים מסוג זה, לכן היא גננת חנ"מ בגן שפתי. אך עם עובדות אין מתווכחים, אם היא מודה כי אינה יודעת מה לעשות, יש לדאוג שיגיע גורם מקצועי לגן וידריכה כיצד לנהוג. נניח לרגע בצד לפסיכולוגית ונשוב אליה בהמשך. במשרד החינוך ישנן מדריכות מחוזיות לנושא אוטיזם וpdd וזה בדיוק תפקידן להדריך אנשי צוות והורים במסגרות בהן מבקרים ילדים השייכים לקטגוריה זו. הרימי טלפון לממפקחת חנ"מ של הגן בו מבקר עומר ובקשי להפגש איתה יחד עם הגננת. המפקחת תדאג לכך שמדריכה מקצועית תלווה את הגננת לאוךר שנת הלימודים. מדריכה כזו חיונית. היא התמחתה בנושא אוטיסטים ותדע להדריך את הצוות בגן כיצד לקדם את עומר בכל התחומים כולל התחום החברתי. בענין הפסיכולוגית, מה זה משנה שביתה או לא, הרי היא עזבה. יש להניח כי תקבלו מחליפה בהקדם (תוך שבוע נניח) ולא, אתם חייבים שוב, לפנות הן לפיקוח על הגן והן לרשות במקומית ולדרוש פסיכולוגית. לא יתכן מצב בו מסגרת של גן מיוחד תשאר ללא ליווי של פסיכולוג. גם מי שמנהל את השפ"ח בעירכם יודע זאת. לגבי השביתה וגורמים מטפלים, מפקחים אינם שובתים. בררי אצל הגננת את שם המפקחת על הגן וצרי איתה קשר. היא לא שובתת וכל הסיכויים כי תפגש איתך בהקדם ותעשה כל אשר ביכולתה על מנת לסייע. לסיכום, אני רוצה להתחבר להודעתה של נוניה. תוכנית עבודה בונים בהתאם ליכולתו ומסוגלותו של הילד. היא נתנה תאור יפה של התפתחות טיפולית הדרגתית. יחד עם זאת, ברור כי מצבו של עומר יחודי לעומר ויש לבנות לו את התוכנית אשר תתאים לו. לשם כך יש לשבת עם גננת האם, קלינאית התקשורת של הגן, הפיכולוגית והמדריכה בנושא אוטיזם ולבנות לעומר תוכנית עבודה בעיצה אחת איתכם, כאשר גם לכם כהורים יש חלק בקביעת המטרות ולקיחת האחריות. יתכן כי עומר אינו בשל כרגע לשחק בקבוצה או עם מספר ילדים יתכן כי עליו לעבור תחילה שלבים מוקדמים, זאת יכולו להחליט אנשי המקצוע אשר מכירים אותו. היי אסרטיבית , אל תחששי להביע את דעתך כאימו את גורם חשוב ומשמעותי ביותר , לכן יש לך את כל הלגיטימציה לדאוג לכך שיקבל את הטיפול לו הוא ראוי וזקוק.
 
למעלה