הצמצם חלק א

molykim

New member
הצמצם חלק א

הצמצם צילום בכלל וקולנוע בפרט הינם משחק באור. היופי והכיעור, המענין והמשעמם, נוצרים מאור וחושך המשמשים בערבוביה, עצם קיום התמונה הינו האור. הצמצם הינו הכלי הראשוני של הצלם למשחק באור. טכנית, הצמצם הינו: ווסת כמות אור. אם כן בפשטות, סגירת צמצם תקטין את כמות האור ותביא להחשכת המסך, ואילו פתיחת הצמצם תגדיל את כמות האור ותביא להארת המסך. אך בשביל להבין לעומק את פעולת הצמצם צריך קודם כל להבין כיצד אנו רואים וכיצד המצלמה רואה. במצלמות וידאו ישנות מחד ומקצועיות מאידך וכן במצלמות סטילס, הצמצם הינו אלמנט מכאני הנפתח ונסגר וכך מאפשר לכמויות אור שונות להכנס לתוך המצלמה, בעיקרון אין זה שונה מברז במטבח שאנו פותחים וסוגרים, ולפי גודל החור עוברים פחות או יותר מים. במצלמות וידאו ביתיות וחצי מיקצועיות הצמצם הינו אלקטרוני, רגישות המצלמה משתנה כאשר אנו משחקים בצמצם, לכן במצלמות הללו לעיתים לא ניתן להגיע לסגירה מוחלטת של הצמצם, ואילו בפתיחת הצמצם המצלמה עוברת באופן אוטומטי למצב של gain up. קודם כל ההבנה הבסיסית היא שאם אין אור יש חושך, כלומר החושך הינו העדר אור.ממילא כדי לראות אנו זקוקים לאור. כדי שיהיה אור אנו זקוקים למקור אור. האור יוצא ממקור האור ופוגע בעצם אותו אנו רואים, מאותו העצם האור מוחזר ומגיע לעין או למצלמה. אם אנו רואים שולחן, אנו בעצם רואים אור היוצא מן המנורה, פוגע בשולחן, ומשם מגיע לעין שלנו. האור המגיע לעין שלנו נכנס דרך האישון (שזהו בעצם חור שקוף) לתוך העין אל הקנים והמדוכים שהם התאים האחראים על הראיה. הקנים והמדוכים הם הקולטים את האור ומעבירים את המידע אל עצבי הראיה ומשם למוח. כל אחד מאיתנו שניסה פעם להסתכל אל השמש יודע שזה גורם כאב עיניים, מדוע? מכיוון שעצבי הראיה שנחשפים לגרוי חזק מדי שולחים אותות כאב. זה דומה להבדל שבין ליטוף העור לשפשוף העור, אם אלטף את עירוי המגע הוא נעים וטוב, מכיוון שכמות הגירוי לעור היא אופטימלית, לעומת זאת אם אשפשף את עורי חזק, התחושה תהיה תחושת כאב, וזאת בגלל שהגירוי הוא חזק מדי. בדומה לכך גם בעין, גירוי במידה הראויה מאפשר ראיה טובה, גירוי חזק מדי יכאב, וגירוי חלש מדי פירושו שאין ראיה. כלומר בחושך שאין אור אין גירוי של עצבי הראיה וממילא אנו לא רואים. מהי אותה כמות אופטימלית של אור? מהי הכמות הנכונה שבה אני אראה טוב מחד ולא יכאב לי מאידך? ואם יש כמות אחת מסויימת כזו כיצד זה שאנו רואים גם לאור נירות וגם ביום שמש מלא? לצורך כך יש לנו בעין מתקן מווסת אור, האישון שלנו נפתח ונסגר כדי לווסת את כמות האור הנכנסת לעין ולאפשר רק לכמות האופטימלית להכנס. ניסוי פשוט יגלה לנו את העיניין 1. לוקחים פנס ומאירים למישהו לתוך העין, מיד נראה כיצד האישון שלו מתכווץ כדי להגן על העין מפני האור החזק מדי, מדוע האישון מתכווץ - מכיוון שכאשר האיש סגר את עיניו כמות האור שנכנסה לעין היתה קטנה יותר ולכן האישון התרחב כדי להגדיל את כמות אור המכנסת לעין וכשהאיש פתח את העין נכנסה כמות גדולה מדי ומיד האישון התכווץ כדי להגן על העין מפני עודף האור. בצורה דומה פועלת המצלמה. המצלמה "רואה" בעזרת רכיב אלקטרוני הנקרא ccd. רכיב זה הופך את האור לאותות אלקטרוניים שאותם מקליטים על הקלטת או מקרינים במוניטור. גם ל ccd, כמו לעין, ישנה כמות אור מסויימת שבה הוא "רואה" תמונה טובה [רמת video level של 1], יותר מזה התמונה רוויה מדי ומתחילה "להשרף" פחות מזה התמונה עמומה ואין בה פרטים. בראיה שלנו כמו בצילום אנו צריכים להתאים את עצמינו לאור הקיים, לאור הנוצר על ידי מקור האור, בין אם מקור האור הינו שמש צהרים חזקה המיצרת הרבה אור לבין אם מדובר בחדר חשוך בשעת ערב. הכלי הראשון שלנו לווסת את כמות האור הנכנסת למצלמה היא באמצעות הצמצם. כמו בעין הצמצם הינו מנגנון הקובע את גודל החור דרכו נכנס האור למצלמה. חור גדול מאפשר מעבר הרבה אור ואילו חור קטן מאפשר מיעוט אור, כך אנו מווסתים את כמות האור הנכנסת למצלמה כך שה CCD יקבל את כמות האור המיטבית. בכל המצלמות היום קיים צמצם אוטומטי. הצמצם האוטומטי חש את האור הקיים במקום ומווסת לבדו את הצמצם לקבלת תמונה מיטבית אולם, כמו שהסברנו לעיל על הפוקוס, בכל אוטומציה יש טוב אך יש גם רע. מהם מגבלות הצמצם האוטומטי על כך בחלק ב'.
 

molykim

New member
הצמצם חלק ב

מהם מגבלות הצמצם האוטומטי. 1. המגבלה העיקרית של הצמצם האוטומטי הינה כאשר ברקע המצולם ישנו חלק בהיר או מואר. כלומר כאשר אני מצלם אדם מול חלון או נגד השמש הצמצם האוטומטי יסגר והדמות תראה כצללית, 2. כאשר אדם מצולם על רקע של קיר לבן, הוא יראה חשוך במקצת ממה שהוא היה צריך, וזאת מכיוון שעור האדם האשכנזי הממוצע (במקרה של ספרדי או אתיופי הבעיה אפילו קשה יותר) כהה יותר מקיר לבן, ולכן המצלמה סוגרת את הצמצם כדי להחשיך את הקיר הלבן וכך מחשיכה גם את פני האדם. 3. כאשר אין מספיק אור המצלמה עוברת למצב gain up ואיכות התמונה נפגעת. 4. כאשר יש תנועת מצלמה או תנועת דמות, הצמצם ינסה לפצות על השינוי באור הנופל לתוך המצלמה, מה שיגרום לשינוי הבהירות של התמונה בתוך השוט. כל המצלמות מאפשרות גם להגיע לחצאי צמצם כדי לאפשר כיוון מדוייק יותר, חצאי הצמצם הם 2.4, 3.6, 6.8, 9.6, 14, 19. מצלמות ה dv החדשות אינן מאפשרות לסגור צמצם מעבר ל11 וכדי לפצות על כך יש להם מנגנון הנלקח ממצלמות מקצועיות הנקרא nd filter, מנגנון זה הינו פילטר אפור הניטרלי לצבע והמסנן את האור ומפחית את כמותו בדרך כלל פי ארבע. במצלמות dv פשוטות של 1ccd לרוב אין מספרי צמצם ואז הצלם צריך לעבוד לפי המוניטור וזו בעיה. מה פירוש וכיצד משתמשים בצמצם ידני? ברוב המצלמות החצי מקצועיות וברוב המצלמות הדיגיטליות ישנו צמצם שניתן לשלוט בו ידנית, וניתן לראות את מצבו במספר הצמצם. (f stop namber) מספרי הצמצם מבטאים את גודל מפתח העדשה. עדשה פתוחה תסומן בצמצם 2 (או 1.8 במצלמות מסוימות) וסגורה במספר 16(או 22). שימו לב יש כאן משהו שאינו הגיוני ברגע הראשון - ככל שהמספר גדול כך הצמצם סגור יותר וככל שהמספר קטן כך הצמצם פתוח יותר. בכל המצלמות מספרי הצמצם הם 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22. פירושו של כל מספר הינו חצי מכמות האור של המספר הקודם. כלומר, צמצם 4 הינו חצי מכמות האור של צמצם 2.8, דרך צמצם 11 נכנסת כפול מכמות האור שנכנסת בצמצם 16. למה חשוב לנו לדעת את מפתחי הצמצם? ידיעת מספר הצמצם בו אני מצלם מאפשרת לנו רציפות צילומית, כלומר, אם צילמתי את שוט 1 בצמצם מסויים ואני עובר לצלם את השוט הבא, כדי למנוע את האפשרות ששוט 2 יהיה חשוך יותר או בהיר יותר משוט 1, אני צריך לשמור אותו מפתח צמצם וכדי לעשות זאת עלי לזכור את מספר הצמצם בו צילמתי את השוט הקודם ולהציב את אותו מספר צמצם גם בשוט 2. כדאי לדעת - הבדלים של עד מספר צמצם אחד הם הבדל מקובל בתוך סצינה במיוחד במעבר בין c.u. ל l.s. כאשר ב c.u. הצמצם יהיה פתוח יותר במקצת כיוון הרצוני לראות פרטים טוב יותר בפנים, וב l.s. הצמצם יהיה סגור במקצת כדי שהרקע שהוא בדרך כלל יותר בהיר לא "ישרף". לדוגמא ב c.u. הצמצם יהיה 4 וב l.s. הצמצם יוצב על 5.6. למה חשוב לנעול את הצמצם במצב ידני? בעיקר כדי שתנועה בפריים לא תגרום לשינוי בצמצם תוך כדי צילום, אין ספק כי זה לא יפה שהשחקן זז מהקיר הלבן אל הארון החום ופתאום פניו מאירות יותר, וזאת עקב פיצוי הצמצם על שינוי הרקע. מתי כן אשתמש בצמצם אוטומטי? כאשר יש שוט המאחד בתוכו שתי אזורים המוארים בצורה שונה ביותר. לדוגמא: שוט בו איש יוצא מתוך הבית ואנו מלווים אותו בדרכו, במקרה כזה אין ברירה אלא לסמוך על הצמצם האוטומטי שיתקן את התמונה כמיטב יכולתו. רצוי כמובן להמנע משוטים כאלו. תמיד כדאי להתייעץ בצמצם האוטומטי, ולבדוק מה הוא אומר. במיוחד כאשר הצלם הוא בראשית דרכו. כמו כן כאשר אינני בטוח בעצמי עדיף לסמוך על הצמצם האוטומטי, בדרך כלל גם אם הוא טועה טעויותיו לא יהיו דרסטיות. בכל מצלמה הטכניקה של השליטה בצמצם היא שונה ויש כמובן לקרא את הוראות המצלמה כדי ללמד כיצד עוברים ממצב של צמצם אוטומטי למצב של צמצם ידני וחוזר חלילה. מי שתהה פעם מדוע כאשר הוא מצלם במצלמה האוטומטית שלו בבית את חברו יוצאות לעיתים עיניים אדומות, זהו ההסבר לעינין: אנו רואים דרך החור שבאישון, דרכו האור נכנס לעין וכך אנו רואים. כאשר אנו מצלמים בעזרת פלאש מקרוב, אור הפלאש נכנס לתוך העין, חודר פנימה, פוגע בכלי הדם שיש לנו בתוך העין וחוזר אל סרט הצילום. כך העיניים נהפכות להיות אדומות. מצלמות משוכללות יותר מנסות לפתור את הבעיה בעזרת העקרון שלמדנו כאן, הם מיצרות מספר פלאשים קצרים לפני הצילום, פלאשים אלו הינם אור חזק, ולכן גורמים לאישון להסגר. אם האישון נסגר פחות אור נכנס לתוך העיניים וכך נמנעת תופעת העיניים האדומות
 

molykim

New member
מאמר

לא הייתי מפרסם כאן משהו שלא אני כתבתי! זה חלק מחוברת הדרכה שאני כותב
 
למעלה