הצעה למינהור מסילות הרכבת לאורך הקריות.

toto9

Active member
בעקבות התכנית למינהור מסילות הרכבת בחיפה עלתה לי המחשבה
למה לא למנהר את המסילות אשר חוצות את הקריות,
תוואי המנהרה יהיה ממרכזית הקריות עד נחל הקישון, בערך 7 וחצי קילומטר.
תוואי למינהור בירוק
מסילה קריות.PNG


פרויקט המינהור בחיפה כולל שתי מנהרות אשר יכרו בשיטת TBM, העלות תהיה בערך 15 מיליארד שקל.
כדי שמינהור המסילות בקריות לא יהיה יקר כל כך כדאי לבחור בשיטת כרייה של חפירה וכיסוי (Cut&Cover),
הבעיה בשיטה זו היא שלא יהיה ניתן להעביר רכבות על המסילה בתקופת הבנייה כי פשוט לא תהיה מסילה,
זאת אומרת שהקריות, עכו, נהריה וכרמיאל תהיינה מנותקות מרשת המסילות.

הפתרון יגיע בדמות מסילת גליל מערבי, מסילה זו תאפשר לרכבות מכרמיאל, עכו ונהריה דרך חלופית להגעה לחיפה במקום המסילה בקריות,
התחנות בקריות יתבטלו בתקופת הבנייה אבל זה מחיר נסבל.
בתמונה הוספתי עוד תוואי מסילה קצר אשר יאפשר לקצר את הדרך בין עכו ונהריה לקרית אתא ומסילת העמק,
אם כי הבנייה כנראה לא תהיה פשוטה.
תוואי בכחול
עוקף קריות.PNG


הורדת המסילות מתחת לפני הקרקע תאפשר איחוי של המרקם העירוני, יותר דרכים מקשרות בין הערים,
פינוי של שטחים לבנייה, בניית שדרה עירונית לאורך הקריות ועוד הרבה יתרונות.

ברצועה שתתפנה על הקרקע ניתן לבנות רכבת קלה, תוואי הרכבת יהיה ממרכזית קריות ועד מרכזית המפרץ
ומשם המסילה תמשיך לתוך חיפה על בסיס הרכבת מנוף הגליל אשר בתכנון אמורה להמשיך לתוך חיפה.

אבל זה לא הקו היחיד שיהיה, במסגרת תכנית מפרץ החדשנות מתוכנן קו רכבת קלה לאורך רחוב חלוצי התעשייה,
ממחלף יגור ועד הים, כך יהיה ניתן ליישם קו ממרכזית הקריות למחלף יגור.

למעשה הציר המדובר בקריות יהיה מחובר ברכבת קלה לשני הצירים העיקריים במטרופולין,
אם זה אכן יקרה אז הציר של הרכבת בקריות יהפוך מחיץ עירוני וחצר אחורית לשדרה עירונית ועורק תחבורתי חשוב.

אני לא יודע מה תהיה העלות של מינהור המסילות, אני מניח שפחות מ-5 מיליארד יכול להיות באזור ה-2 מיליארד,
אז אם משקיעים מעל 10 מיליארד במינהור המסילות בחיפה
האם לא שווה להשקיע 2 או 3 מיליארד במינהור המסילות בקריות ?
 
בעקבות התכנית למינהור מסילות הרכבת בחיפה עלתה לי המחשבה
למה לא למנהר את המסילות אשר חוצות את הקריות,
תוואי המנהרה יהיה ממרכזית הקריות עד נחל הקישון, בערך 7 וחצי קילומטר.
תוואי למינהור בירוק
צפה בקובץ המצורף 120406


פרויקט המינהור בחיפה כולל שתי מנהרות אשר יכרו בשיטת TBM, העלות תהיה בערך 15 מיליארד שקל.
כדי שמינהור המסילות בקריות לא יהיה יקר כל כך כדאי לבחור בשיטת כרייה של חפירה וכיסוי (Cut&Cover),
הבעיה בשיטה זו היא שלא יהיה ניתן להעביר רכבות על המסילה בתקופת הבנייה כי פשוט לא תהיה מסילה,
זאת אומרת שהקריות, עכו, נהריה וכרמיאל תהיינה מנותקות מרשת המסילות.

הפתרון יגיע בדמות מסילת גליל מערבי, מסילה זו תאפשר לרכבות מכרמיאל, עכו ונהריה דרך חלופית להגעה לחיפה במקום המסילה בקריות,
התחנות בקריות יתבטלו בתקופת הבנייה אבל זה מחיר נסבל.
בתמונה הוספתי עוד תוואי מסילה קצר אשר יאפשר לקצר את הדרך בין עכו ונהריה לקרית אתא ומסילת העמק,
אם כי הבנייה כנראה לא תהיה פשוטה.
תוואי בכחול
צפה בקובץ המצורף 120407


הורדת המסילות מתחת לפני הקרקע תאפשר איחוי של המרקם העירוני, יותר דרכים מקשרות בין הערים,
פינוי של שטחים לבנייה, בניית שדרה עירונית לאורך הקריות ועוד הרבה יתרונות.

ברצועה שתתפנה על הקרקע ניתן לבנות רכבת קלה, תוואי הרכבת יהיה ממרכזית קריות ועד מרכזית המפרץ
ומשם המסילה תמשיך לתוך חיפה על בסיס הרכבת מנוף הגליל אשר בתכנון אמורה להמשיך לתוך חיפה.

אבל זה לא הקו היחיד שיהיה, במסגרת תכנית מפרץ החדשנות מתוכנן קו רכבת קלה לאורך רחוב חלוצי התעשייה,
ממחלף יגור ועד הים, כך יהיה ניתן ליישם קו ממרכזית הקריות למחלף יגור.

למעשה הציר המדובר בקריות יהיה מחובר ברכבת קלה לשני הצירים העיקריים במטרופולין,
אם זה אכן יקרה אז הציר של הרכבת בקריות יהפוך מחיץ עירוני וחצר אחורית לשדרה עירונית ועורק תחבורתי חשוב.

אני לא יודע מה תהיה העלות של מינהור המסילות, אני מניח שפחות מ-5 מיליארד יכול להיות באזור ה-2 מיליארד,
אז אם משקיעים מעל 10 מיליארד במינהור המסילות בחיפה
האם לא שווה להשקיע 2 או 3 מיליארד במינהור המסילות בקריות ?
השאלה היא מה התועלת לאומת ''הנזק''. נתחיל בזה שפרויקט מסוג כזה לא יסתכם ב 2 או 3 מיליארד, כי זה יצריך פינויי והזזה של תשתיות, עיקובים שתמיד קורים בכל פרויקט בגודל הזה, ניתוק של הגליל והקריות מקו הרכבת לשנה-שנתיים התנגדויות של עיריות כאלה ואחרות לאורך התוואי ועוד דברים לא צפויים.
שנית התועלת תהיה רק עם כל שאר התוכנית תתממש, כלומר הצלחת המנהור תלויה בבניה של מסילת גליל מערבי, קו רכבת קלה וכל השאר. סביר להניח שהתוכנית הזאת לא תתממש בשלמותה ואז נתקעת רק עם החלק הראשון של המנהור, שהוא לבד לא יוסיף הרבה.

את ההשקעה עדיף לנתב לטובת המשך המסילה מכרמיאל לקריית שמונה למשל או מסילת הגליל המזרחי כי זה אזור שבאמת סובל מחוסר תשתית מסילתית.
ואגב גם את הרכבת הקלה לנוף הגליל הייתי בונה כרכבת כבדה, התוואי של הרכבת הקלה עבור רב תושבי גוש יישובי נצרת לה יהיה יותר אטרקטיבי מאוטובוס בעוד שרכבת כבדה תיתן קישור ישיר למרכז ולרשת הארצית.
 
למעלה