בעקבות התכנית למינהור מסילות הרכבת בחיפה עלתה לי המחשבה
למה לא למנהר את המסילות אשר חוצות את הקריות,
תוואי המנהרה יהיה ממרכזית הקריות עד נחל הקישון, בערך 7 וחצי קילומטר.
תוואי למינהור בירוק
פרויקט המינהור בחיפה כולל שתי מנהרות אשר יכרו בשיטת TBM, העלות תהיה בערך 15 מיליארד שקל.
כדי שמינהור המסילות בקריות לא יהיה יקר כל כך כדאי לבחור בשיטת כרייה של חפירה וכיסוי (Cut&Cover),
הבעיה בשיטה זו היא שלא יהיה ניתן להעביר רכבות על המסילה בתקופת הבנייה כי פשוט לא תהיה מסילה,
זאת אומרת שהקריות, עכו, נהריה וכרמיאל תהיינה מנותקות מרשת המסילות.
הפתרון יגיע בדמות מסילת גליל מערבי, מסילה זו תאפשר לרכבות מכרמיאל, עכו ונהריה דרך חלופית להגעה לחיפה במקום המסילה בקריות,
התחנות בקריות יתבטלו בתקופת הבנייה אבל זה מחיר נסבל.
בתמונה הוספתי עוד תוואי מסילה קצר אשר יאפשר לקצר את הדרך בין עכו ונהריה לקרית אתא ומסילת העמק,
אם כי הבנייה כנראה לא תהיה פשוטה.
תוואי בכחול
הורדת המסילות מתחת לפני הקרקע תאפשר איחוי של המרקם העירוני, יותר דרכים מקשרות בין הערים,
פינוי של שטחים לבנייה, בניית שדרה עירונית לאורך הקריות ועוד הרבה יתרונות.
ברצועה שתתפנה על הקרקע ניתן לבנות רכבת קלה, תוואי הרכבת יהיה ממרכזית קריות ועד מרכזית המפרץ
ומשם המסילה תמשיך לתוך חיפה על בסיס הרכבת מנוף הגליל אשר בתכנון אמורה להמשיך לתוך חיפה.
אבל זה לא הקו היחיד שיהיה, במסגרת תכנית מפרץ החדשנות מתוכנן קו רכבת קלה לאורך רחוב חלוצי התעשייה,
ממחלף יגור ועד הים, כך יהיה ניתן ליישם קו ממרכזית הקריות למחלף יגור.
למעשה הציר המדובר בקריות יהיה מחובר ברכבת קלה לשני הצירים העיקריים במטרופולין,
אם זה אכן יקרה אז הציר של הרכבת בקריות יהפוך מחיץ עירוני וחצר אחורית לשדרה עירונית ועורק תחבורתי חשוב.
אני לא יודע מה תהיה העלות של מינהור המסילות, אני מניח שפחות מ-5 מיליארד יכול להיות באזור ה-2 מיליארד,
אז אם משקיעים מעל 10 מיליארד במינהור המסילות בחיפה
האם לא שווה להשקיע 2 או 3 מיליארד במינהור המסילות בקריות ?
למה לא למנהר את המסילות אשר חוצות את הקריות,
תוואי המנהרה יהיה ממרכזית הקריות עד נחל הקישון, בערך 7 וחצי קילומטר.
תוואי למינהור בירוק
פרויקט המינהור בחיפה כולל שתי מנהרות אשר יכרו בשיטת TBM, העלות תהיה בערך 15 מיליארד שקל.
כדי שמינהור המסילות בקריות לא יהיה יקר כל כך כדאי לבחור בשיטת כרייה של חפירה וכיסוי (Cut&Cover),
הבעיה בשיטה זו היא שלא יהיה ניתן להעביר רכבות על המסילה בתקופת הבנייה כי פשוט לא תהיה מסילה,
זאת אומרת שהקריות, עכו, נהריה וכרמיאל תהיינה מנותקות מרשת המסילות.
הפתרון יגיע בדמות מסילת גליל מערבי, מסילה זו תאפשר לרכבות מכרמיאל, עכו ונהריה דרך חלופית להגעה לחיפה במקום המסילה בקריות,
התחנות בקריות יתבטלו בתקופת הבנייה אבל זה מחיר נסבל.
בתמונה הוספתי עוד תוואי מסילה קצר אשר יאפשר לקצר את הדרך בין עכו ונהריה לקרית אתא ומסילת העמק,
אם כי הבנייה כנראה לא תהיה פשוטה.
תוואי בכחול
הורדת המסילות מתחת לפני הקרקע תאפשר איחוי של המרקם העירוני, יותר דרכים מקשרות בין הערים,
פינוי של שטחים לבנייה, בניית שדרה עירונית לאורך הקריות ועוד הרבה יתרונות.
ברצועה שתתפנה על הקרקע ניתן לבנות רכבת קלה, תוואי הרכבת יהיה ממרכזית קריות ועד מרכזית המפרץ
ומשם המסילה תמשיך לתוך חיפה על בסיס הרכבת מנוף הגליל אשר בתכנון אמורה להמשיך לתוך חיפה.
אבל זה לא הקו היחיד שיהיה, במסגרת תכנית מפרץ החדשנות מתוכנן קו רכבת קלה לאורך רחוב חלוצי התעשייה,
ממחלף יגור ועד הים, כך יהיה ניתן ליישם קו ממרכזית הקריות למחלף יגור.
למעשה הציר המדובר בקריות יהיה מחובר ברכבת קלה לשני הצירים העיקריים במטרופולין,
אם זה אכן יקרה אז הציר של הרכבת בקריות יהפוך מחיץ עירוני וחצר אחורית לשדרה עירונית ועורק תחבורתי חשוב.
אני לא יודע מה תהיה העלות של מינהור המסילות, אני מניח שפחות מ-5 מיליארד יכול להיות באזור ה-2 מיליארד,
אז אם משקיעים מעל 10 מיליארד במינהור המסילות בחיפה
האם לא שווה להשקיע 2 או 3 מיליארד במינהור המסילות בקריות ?