הקוד החדש 2013-2016

cubano1

New member
הקוד החדש 2013-2016

כבר הקדשנו כמה פוסטים לשינויים שחלו בקוד החדש.
בחודש האחרון אתר the cough gymnast סיפק סיכומים טובים, אז אני אשתדל לסכם את הסיכומים עבור מי שלא ראה או קרא.

קפיצות
הקוד החדש בא למתן את הציונים בקפיצות, שהיו המכשיר בעל הניקוד הגבוה ביותר. הוא גם בא לצמצם את הפערים העצומים שנוצרו בין סוגי הקפיצות.
הקוד הוריד את דרגת הקושי של כמה קפיצות בעשירית או שתיים. הדוגמא הבולטת היא האמנאר ששונמכה מדרגת קושי של 6.5 ל 6.3
אבל השינוי הדרמטי ביותר הוא בחישוב ציון ה E, והוא בא לתת ביטוי לעובדה שכשמחשבים את הממוצע של שני ציון שתי הקפיצות, בעצם גם "ממתנים" את ההורדות בזה שלוקחים ממוצע גם שלהן.
בקוד הקודם, בוצעו שתי קפיצות, והציון הסופי היה הציון המשוקלל שלהן
2 / (קושי1 + ביצוע1 + קושי2 + ביצוע2)
כך, גם מקיילה מרוני ב2012 וגם צ'נג פיי זכו במדליות בגמר הקפיצות עם קפיצות קשות מאד, ועם נפילה - בגלל שההורדה על הנפילה (1.0) בעצם "רוככה" והפכה להורדה של 0.5 לאחר חישוב הממוצע.

בקוד החדש הממוצה יהיה שקלול של שני ציוני הקושי, כאשר לזה יתווסף ציון ביצוע אחד שמתחיל מ 10, וממנו מורידים את סך ההורדות, גם של הקפיצה הראשונה וגם של השניה.
[2 / (קושי1 + קושי2)] + [(הורדות1 + הורדות2) - 10]


קרקע
הקוד החדש בא להרים את התוצאות במכשיר שבו נרשמו תוצאות נמוכות בממוצע משאר המכשירים.
הקוד החדש למשל מוסיף דרגת קושי לאלמנט H, ששווה 0.8, בעוד בקוד הנוכחי האלמנטים הקשים ביותר הוכרו כאלמנטי G והיו שווים 0.7 עשיריות.
האלמנטים היזכו לדרגת H יהיו הסיליבאש, שהוא דאבל סלטו לאחור עם שני ברגים (בורג בכל סלטה), ודאבל בגוף ישר לאחור עם בורג.

יינתן בונוס של עשירית על שילוב ישיר של אלמנט אקרובטי A+D, למשל טמפו (פליקפלאק בלי ידיים) ישר לדאבל, או סלטה לפנים ישירות לדאבל בורג לפנים (אני חושב...)

עוד דבר - וזו לדעתי תעודת עניות של איגוד ההתעמלות - הוא הצעד לאחור.
עד לפני 4 שנים, למתעמלות מותר היה לקחת צעד "אומנותי" לאחור לאחר פס אקרובטי, בשביל להוסיף יופי וחן. אך מתעמלות רבות היו מכסות סיבוב יתר ועוצרות את התנופה בעזרת אותו צעד לאחור.
בגלל זה, איגוד ההתעמלות העולמי ביטל את הצעד הזה והכריח בנות בארבע השנים האחרונות לנחות כמו גברים למעשה, עם שני רגליים צמודות. כל צעד לאחור נחשב כהורדה. (בעקבות זה המציאו בינתיים טריקים חדשים, כמו קפיצת שפגט לאחר פס אקרובטי, וכו').
הקוד הנוכחי המציא איזו שטות, שמותר למתעמלות כעת לקחת צעד לאחור רק באחד הפסים שלהם....
במקום לדאוג ששופטת תוכל להבדיל בין צעד לאחור אומנותי, וצעד לאחור שעוצר את התנופה, יצרו איזה יציר כלאיים מטופש שלדעתי רק מעיד על אי יכולת לרסן שיפוט גרוע...

עוד שינוי, או אי-שינוי קשור לטרנד האחרון - קפיצות השפגט שלאחר הפסים. הטרנד ימשך, כי עדיין ניתן בונוס של עשירית על חיבור של אלמנט D וקפיצת A.

מקבילים
השינוי העיקרי פוגע במתעמלות שמבצעות הרבה אלמנטי פירואטים, כמו הסיניות וכמו מוסטפינה.
זה היה מאד בולט באולימפיאדה האחרונה - גם בת' טוודל וגם הא קשין ביצעו תרגיל אקרובטי מאד עם המון עזיבות מחוברת וללא הפוגות. ואז באה מוסטפינה וביצעה תרגיל יפהפה ורגוע, לא אקרובטי אך בנוי בחכמה רבה. היא קיבלה את הבונוסים שלה מחיבור המון אלמנטים עם פירואטים, וכך הצליחה להשוות את דרגת הקושי של הא ושל טוודל ולקחה את הזהב בזכות נחיתה טובה יותר בירידה.
עם הורדת הבונוס על חיבור שני אלמנטי פירואטים בעלי דרגת קושי E מ2 עשיריות לעשירית אחת, מוסטפינה לא היתה לוקחת את הזהב בלונדון, ואיגוד ההתעמלות מעודד מתעמלות מהסוג של טוודל, הא קשין ואליזבת' זייץ.

קורה
בקורה גם הורידו הרבה בונוסים על שילובים של אלמנטים אקרובטים, והוסיפו בונוס על שילוב של "סריה" - כלומר שלושה אלמנטים ברצף.
מצד שני הוסיפו בונוסים על חיבור אלמנטי ריקוד, כגון קפיצות שפגאט למיניהן (עשירית בונוס על חיבור C ריקוד + C ריקוד, ושתי עשיריות בונוס על חיבור D+ ריקוד D ריקוד או Dריקוד + D אקרובטי)
לדוגמא, קפיצת שפגט עם החלפת רגל + קפיצת שפגט עם חצי פניה שווה בונוס של עשירית.
חיבור של שתי קפיצות עם ראש לאחר מזכות בבונוס של 2 עשיריות.
 

Tammie

New member
בסה"כ נראה ל שהרבה שינויים הם לטובה

על קפיצות דיברנו כבר הרבה אז אני לא אתייחס כרגע....

קרקע
הצעד לאחור הוא בעייתי. אני מסכימה שזה מאוד אלגנטי בהרבה מהמקרים, אבל הגבול בין אלגנטי לכיסוי הוא דק. כמו עם הקפיצות- הרבה מתעמלות פשוט פתחו רגל אחרי כל אלמנט פשוט כי זה יותר קל- אין צורך לעבוד על סטיק בקרקע.
בקשר לשיפוט- בכלליות אני מסכימה שהשופטת צריכה לדעת להבדיל אבל זה לא תמיד כזה פשוט. מתעמלת מאוד מנוסה יכולה לחפות על צעד שלא תוכנן בחן. שופטת מנוסה גם תבחין בזה- ועכשיו נשאלת השאלה- להוריד או לא להוריד? השופטת יודעת שלא היה אמור להיות שם צעד אז יש כאן שגיאה שראוי שיורידו עליה, מצד שני- המתעמלת יצאה מזה באלגנטיות אז צריך אולי לעודד אותה על זה ולא להוריד. זו דילמה. מה יותר חשוב- להוריד על הטעות הטכנית או לעודד את היציאה ממנה באלגנטיות.
דווקא מהבחינה הזאת אני חושבת שהפשרה היא לא ראה בכלל. מותר לצאת אחורה פעם אחת, אבל אם את עושה את זה יותר מזה כנראה שיש לך בעיה בנחיתות וכבר צריכה להיות כאן הורדה.

בקשר לניתור- אני דווקא מאוד אוהבת אותו. נכון שהרבה פעמים הוא נראה מאוד מגושם, אבל כשעושים אותו יפה, גבוה ומחובר בצורה טובה לאלמנט זה פשוט נראה מרשים (הפס האחרון של אלי רייזמן למשל). זה מזכיר לי את הדיון על הוספת סלטה אחורה בסוף פסים (שהרומניות עשו). כשהביצוע הוא טוב זה נראה מקסים, כשהביצוע לא טוב זה פשוט נראה מזעזע...

מקבילים
גם כאן אני חושבת שהשינוי הוא מבורך. פירואטים הם קשים, אני לא מזלזלת בזה, אבל הבונוסים הגדולים על פירואטים גורמים לזה שהמקבילים נראים יותר כמו מתח של גברים. עידוד יגרום לדעתי גם לעידוד של מעברים בין בדים (כי יש גבול לכמה עזיבות מתעמלות יעשו על בד אחד) ויעלה את הוירטואוזיות של המכשיר מאוד.

קורה
כל הדגשה של אלמנטי ריקוד על הקורה הוא מבורך מבחינתי, אז נקווה שהשינוי הזה יעבוד לטובה ולא יוריד את הרמה האקרובטית....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני דווקא אוהבת את הדמיון למתח של הגברים

ובאופן כללי הייתי שמחה לו היה דמיון גדול יותר בין התעמלות גברים לנשים (למשל שיהיה עוד איזה מכשיר כוח לנשים ושגם לגברים יהיה תרגיל קרקע עם מוזיקה, מה רע?).

הצורך במקבילים מדורגים נראה לי כיום די מיותר. פעם המכשיר נראה לגמרי שונה, המרחק היה שונה, התעמלו עליו אחרת... כיום זה פשוט נראה (לי, כצופה בלבד) כמו איזה קשקוש חמוד כזה שהוסיפו לבנות. אני לא מתמצאת בדרגות קושי ולא מתיימרת לשפוט, אבל מעברים בין בדים נראים פחות מרשימים מעזיבות.

את התרגיל של בת' טוודל אהבתי מאוד, את של מוסטפינה הרבה פחות... בכל מקרה, ביחס לשינוי בחוקה, אני חושבת שדווקא עזיבות מרובות גורמות לתרגילי הנשים להידמות יותר לגברים ואני לגמרי בעד...
 

cubano1

New member
לא הבנתי את ההקבלה עם הגברים

גברים מבצעים גם פירואטים וגם עזיבות (ראו: אפקה זונדרלנד)

אני חושב ששימת דגש על עזיבות או על פירואטים לא הופכת את המכשיר לגברי יותר.
מה שכן מייחד אותו הוא מעברים בין הבדים - ובניגוד למה שטריליאן כתבה, ישנם מעברים מרהיבים בין הבדים שהם עזיבות לכל דבר, והשוטפים מאד מעריכים יצירתיות במעברים בין הבדים.
כלומר, פאק סלטו, שפושניקובות למיניהן, והמתעמלת מתוגמלת עוד יותר אם הי אמחברת את המעבר לאלמנט לפני וגם אחרי!

http://www.youtube.com/watch?v=NAp_wEYEGLo
 

Tammie

New member
לי זה מרגיש שכשהן עושות כל כך הרבה פירואטים

הן מבלות את רוב זמנן על הבד העליון, וזה נראה פחות ופחות כמו מקבילים ויותר ויותר כמו כמו מתח.

עידוד מעברים מרהיבים בין הבדים יהיה מבורך! באמת שהאלמנטים האהובים עליי במקבילים הם מעברים מהבד העליון לבד התחתון שנגמרים בעמידת ידיים. כשמבצעים את זה מושלם זה נראה פשוט מהמם.
 

cubano1

New member
אחד התרגילים המיוחדים מ 1988

ב1988, 98% מהבנות עשו אותו דבר
קפיצת פיסוק מעל הבד התחתון לעליון, מקפל לעמידת ידיים, עזיבה אחת או שתיים, מעבר פשוט לבד התחתון, מעבר פשוט חזרה לבד העליון, מקפל, עמידת ידיים, שמש וירידה.
פה ושם מישהי טרחה ועשתה איזה שטאלדר על הבד העליון, או רמנא ליצלן על הבד התחתון.

יוצאת דופן היתה דגמר קרסטון ממזרח גרמניה (ז"ל) שלא יכלה על האהדה העיוורת שהיתה לסיליבאש, וגם לא על אחזקת הגוף של סיליבאש. אבל במקוריות היא עלתה עליה בעשרות מונים, עם שני מעברים ייחודיים בתחרות. היא סיימה עם מדלית הכסף על המכשיר.

http://www.youtube.com/watch?v=peRj0eGvJT0
 

אמא לה3

New member
תרגיל מדהים....

בכלל כל התקופה הזאת אהובה עלי מבחינת הוירטואוזיות, המקוריות והאלגנטיות בהתעמלות, סיליבאש, שושונובה, בוגינסקיה...אחחחח..תענוג
 

trilliane

Well-known member
מנהל
נשמע לא רע בסה"כ

וגם היה גורם (לטעמי) לשינוי מבורך בחלוקת המדליות באולימפידה הקודמת...
 
הגיע הזמן

קפיצות- הגיע הזמן כבר מזמן.
קרקע- לא מובן לי מה השינוי. כל נושא הצעד לאחור רק בפס אחד, הקפיצות האומנותיות עם הבונוסים וכו' אינו חדש, הוא היה באולימפיאדה בלונדון ולפני כן.
לדעתי זה פתאטי ומיותר. שיתנו לעשות צעד לאחור ולכפות באמצעותו על טעויות. אם שופטות ימצאו טעויות במהלך הביצוע של הסלטות יורידו עליהן. נחיתות סטיק סתם פוגמות בשטף של התרגיל ובהתאמה למוסיקה, באופי המיוחד של תרגיל קרקע ייחודי למתעמלת ובכלל בקונספט של תרגיל קרקע. מי צריך נחיתות סטיק באמצע תרגיל קרקע. או קפיצת שפגט אחרי טריפל בורג. שיעשו פסים בדרגת קושי גבוהה וצעד ריקודי לאחור, אז מה עם זה יותר קל, זה נותן מרחב לפסים עצמם להיות יותר קשים. לא מבינה מה פתאום נטפלים דווקא לצעד הזה שלא מפריע לאף אחד.
מקבילים- מבינה את הבעייתיות שנוצרה ואת הפתרון שניתן. אבל זה שוב מוביל לאיזו תופעה לא מבריקה במיוחד- שבה כשיש מחזור אולימפי עם יותר או פחות אלמנטים או כיוונים מסויימים, "מאזנים" את זה בחוקה, ואז במחזור הבא שוב חסרים "התרגילים של פעם". כלומר, אין מספיק חשיבה לטווח ארוך. מה רוצים להשיג בסופו של דבר?
עכשיו ילדות צעירות, נניח בגיל 10, אי אפשר לכוון אותן לכיוון מסויים, כי אף אחד לא באמת יודע מה יהיה בעוד 6-10 שנים. ואז בעצם ההתמקצעות האולימפית מתחילה מאוחר.
תארו לכם כמה זה מוזר בעיניים של מאמנים/ספורטאים מענפי ספורט אחרים. רק מבדל את ההתעמלות ומרחיק אותה מההמונים.
כמובן שיש לזה גם היבטים טובים- של שינוי, של חדשנות וכו', אבל עדין יש בעייתיות שאסור להתעלם ממנה.
קורה- לא הבנתי מה זאת אומרת "הורידו הרבה בונוסים על שילובים של אלמנטים אקרובטיים"? או שיש בונוס על שילוב אלמנטים אקרובטיים או שאין. אני מניחה שיש. אז מה יש כאן להוריד? ולמה? מישהו חושב שהיו יותר מידי שילובים של אלמנטים אקרובטיים? כי הרי לא היו, ורוצים שיהיו כמה שיותר.
חיבור של 2 קפיצות עם ראש לאחור=חיבור של שתי סיניות=בונוס של 2 עשיריות. כי חוץ מהסיניות מי יחבר 2 קפיצות עם ראש לאחור? ובכלל, הורדות הביצוע החדשות של הקפיצות הללו זה כמו לקחת ראש לאחור ישר לתוך גליוטינה.
 

cubano1

New member
לגבי 2 קפיצות עם ראש לאחור

הטעתי אתכם - מדובר ב2 קפיצות בעלות דרגת קושי D, לאו דווקא אם ראש לאחור...
יהיה מאד קשה לעשות שתיים כאלה ברצף על הקורה - יהיה מעניין לראות מה ינסו
 
למעלה