הקול קול יעקב והידיים ידי עשו

asaf2000

New member
הקול קול יעקב והידיים ידי עשו

חבר שלי שאל שאלה מדוע יעקב לא שינה גם את קולו באופן שלא היה מקום ליצחק להסתפק? חבר שלי הביא תירוץ והיום נתקלתי באותה שאלה בספר על התורה. נראה אולי יש לכם רעיונות...?
 

גרי רשף

New member
יש תמיהה גדולה מזו

יצחק קהו עיניו ולא יכל לראות אם זה יעקב או עשו. גם חוש המישוש שלו לא היה במיטבו אם לא הבחין בין עור כבש לעור של בנו, ויכול להיות שגם שמיעתו לא היתה טובה אם לאחר ששמע את קולו של יעקב הוא עדיין האמין שזה עשו.
 

פלגיה

New member
לא הקול עצמו

אלא הנוסח ואופן הדיבור. לך לפסוקים הבאים וקרא את התנסחותו של עשיו בעת שנכנס אל יעקב, ותבין מה זה "הקול קול יעקב". גם אם הוא שינה את טון הדיבור, ואת קולו, הרי שהניסוח המנומס יותר רמז שהוא לא עשיו.
 

asaf2000

New member
כך אומר רש"י כמדומני

שנוסח הדיבור היה שונה... אבל אפשר לומר שטון הדיבור עצמו היה שונה. אפשר להרחיב את השאלה, למה יעקב לא שינה את טון הדיבור ו\או את נוסח ההתבטאות...
 

יוסי ר1

Active member
והידים ידי עשיו

השאלה יותר טובה מהתשובה, אך עדין יש מקום לנסות לתרץ. יצחק כידוע לא היה במיטבו באותה עת - מסתבר שכל חושיו בגדו בו,. כדי לזהות ולברך, הוא נזקק לכל חמשת החושים. ראיתו היתה פגומה, ונראה שהכתוב מספר על ראיתו הרוחנית לא פחות מאשר הפיזית. הוא איבד את יכולת הראיה מי מבניו צדיק ומי רשע. חוש הטעם נדרש גם הוא, ובכך רבקה הערימה עליו כשעשתה מטעמים כאשר אהב. חוש המישוש הוערם באמצעות בגדי החמודות. הקול באמת היה הזיהוי היחיד שיצחק הסתפק בו, האם זה יעקב או עשיו?... לענ"ד נראה שיעקב פחד לרמות עד הסוף, ולא שינה את קולו ודיבורו, וקיווה שההערמה תצליח למרות זאת. ניתן לקרא זאת גם אם אם מפסקים את הכתוב "אנכי, עשיו בכורך" לגבי חוש הריח, ישנו קוריוז מעניין, והמדרש באמת מתפלא, הרי אין ריח מסריח כריחם של עיזים, מה יצחק אומר ריח השדה, ריח גן עדן? המדרש טוען כי עשיו ירש את בגדי נמרוד, שהיו הבגדים השקב"ה עצמו תפר לאדם וחווה כשגורשו מגן עדן. ולכן ריחם של הבגדים, בגדי עור, הוא ריח גן עדן...
 
למעלה