הקייץ בעיצומו והסכנות המרחפות עלינו.

Haim raveh

New member
הקייץ בעיצומו והסכנות המרחפות עלינו.

בסה"כ קייץ , מזג אוויר נפלא לטיסות ! ? כך חושבים רבים . לא ממש כך לטייסי הממ"גים . נכון ,לא קר , שמש, יום ארוך , חופשים , כמעט כל התנאים לייצר טיולים , אולי עם שינה תחת " כנפי החופה " או אוהלים , או בכלל ישנים תחת "מלון אלף הכוכבים ". אבל......יש סכנות . אני לא ממש מתכוון לזוחלים עוקצניים שגם עליהם צריך לחשוב ! מזג האוויר , הוא "אוייב טורף" גם בקייץ. רובם חושבים שמזג האוויר נפלא בארצנו. נכון, אך לא בהכרח נפלא לטיסות. הלחות , לא רק שגורמת לנו להזיע , היא גורמת גם לכלי הטייס "כאילו להזיע" . הלחות מדללת את האוויר ! אני אחזור על זה שוב ושוב . הלחות גורמת לדלילות האוויר ! אוויר דליל מוריד ביצועים ל-3 מחלקי הממ"ג [ פרט להזעתנו שגם היא מורידה מאיתנו ביצועים] המנוע , המדחף והחופה . שלושתם יורדים בביצועים . המנוע מפיק פחות סוסים כי חסר לו חמצן . המדחף עושה דרכו באוויר דליל ומייצר פחות דחף . והחופה מאבדת מהעילוי . הטמפרטורה , כאשר היא גבוה 'האוויר דליל ! שוב כל 3 חלקי הממ"ג מאבדים מיעילות . המנוע. המדחף. החופה. נחבר לחות גבוה וטמפ. גבוה ונוצר לנו אוויר מאוד דליל . האוויר הזה גורם ליעילות גרועה. זה הופך את "הפנתר" [שבחורף] "לנבלה שרוכה" [בקייץ] . מה זה משפיע בביצועים ? מרחקי המראה ארוכים 'עד פי 2 מהחורף ! טיפוס עצל' עד כדי מחצית כושר הטיפוס ! צריכת דלק גבוה יותר , שאני לא יודע "לקמט" אותה למספרים אך בהערכה עד 10% יותר. אולי מנועים מסויימים מגיעים לסף הרתיחה . סכנה לנחיתת אונס . מה עוד משפיע עלינו מזג האוויר בקייץ ? חתחותים וטרמיקות . הם גורמים לחוסר יציבות בהטסה , מה שגורם לאי נוחות לטייס וגם לעוד צריכת דלק . כמה באחוזים ? בהערכה וללא מידע מוסמך ובדוק 3% – 6% תלוי במזג האוויר ובצורת ההטסה של הטייס. עוד גורמים לנו משבי הרוח לחוסר יציבות החופה בהמראות ונחיתות . עוד גורמים לנו המשבים וחוסר היציבות להתהפכות מדי פעם לאחר הנחיתה, או לפני ההמראה כאשר הרוח מנפחת את החופה בפתאומיות , מושכת את הממ"ג לאחור והופכת אותו . מדי פעם אנו רצים בריצת המראה וכמעט גומרים מסלול , לא מובן לנו למה ? כי העילוי גרוע, באוויר דליל !. ההרגלים שלנו מתקופות קודמות , חורף למשל ואפילו "בשבוע שעבר" שהיה יבש יותר ופחות חם והמראנו מוקדם . לעומת "היום" שאנו ממריאים לפני השקיעה חם מאוד ואוויר ממש "מלא" במים. אתם טסים בטיול רוצים לעקוף הר , או מכשול , זכרו כי כושר הטיפוס גרוע . עשו עוד הקפה לפני המכשול וצברו גובה ! זה חשוב , זה מציל !!!!!!!! אני לא יודע מה קרה בדיוק בשישי האחרון בתאונה. כשיפורסם הדו"ח נדע כמובן יותר . כפי ששמעתי וזה לא ממש מקורות מוסמכים , הטייס עקב אחרי הכביש כי כושר הטיפוס לא היה כל כך טוב. נתיב הכביש היה כנראה פחות תלול מההרים ויש היגיון כי כלי רכב לא יכולים בעליה תלולה מדי . יתכן שאם כושר הטיפוס של הממ"ג היה טוב יותר לא היה צריך לעקוב אחר הכביש אלא לטפס תלול יותר ולא בנתיב הכביש. אתם יודעים כי חוטי החשמל הם כמו קורי עכביש ? יושבים תלויים במקומם זמן רב ובסבלנות כדי לתפוס אותנו ! חוטי החשמל באזור הררי גם "חכמים יותר" . עובדה שבין ההרים הן לוכדים יותר טייסים . במילים אחרות הם מסוכנים יותר באיזורים של גבעות והרים . הם, החוטים נמצאים יותר לאורך ורוחב הכבישים . זה לא אומר כי בשטחים פתוחים אנו מוגנים ! באזורים פתוחים אנו פחות עירניים ולכן הסכנה לא פחות גדולה !!!!!!!!! ואם נקח עוד קצת מים ופלאפונים שהסוללות מלאות ונשאיר גם מידע הכאן אנו טסים ומתי אנו צפויים להתקשר אחרי הנחיתה , אולי נדאיג פחות את משפחותינו ? טוסו בזהירות חיים רוה
 

ronga

New member
מאמר חשוב!

מומלץ למתחילים* במיוחד כל הכבוד חיים! *במובן היחסי... בתמונה: מסוק שנחת עליי אתמול ביריחו.... כמו הטמפרטורה, גם המסוק ב-45 מעלות
 
למעלה