אליהו חרמון
New member
הקלות הבלתי נסבלת של הקיום
רציתי לנסות ולתקן עוול קטן: לפני כמה ימים נאמר כאן על "חולצות אדומות" שהוא "ספר כל כך מעפן, ושלא שווה לקרוא אותו". אז זהו, שלא.
בסה"כ אני אוהב את הכתיבה של סקאלזי. "מלחמת האדם הזקן" היה חביב ביותר, "בריגדות הרפאים" קצת פחות ואת "חלום האנדרואיד" כבר ממש אהבתי. סקאלזי כותב מושחז, הרעיונות שלו מגניבים וחוש ההומור והציניות שלו משום מה מזכירים לי את מייקל מרשל סמית', וזה דבר טוב בעיני.
חולצות אדומות הוא אחלה ספר.
כיוון שדי קשה לדבר עליו מבלי לספיילר, אני ממליץ למי שעדיין לא קרא – להפסיק לקרוא אותי וללכת לקרוא אותו. זה בסה"כ עניין של כמה שעות (כן, הוא עד כדי כך קולח).
מכאן ואילך:
שני השלישים הראשונים של הספר נצמדים בכוונה ובאופן מאד מודע לעצמו לקלישאות ז'אנריות רבות שמאפיינות צאצא טיפוסי למשפחת מסע בין כוכבים. גם שבירת הקלישאות נעשית בצורה קלישאתית מוצלחת. הדמויות אינן לוקחות את עצמן ברצינות רבה מדי, ומאותתות גם לנו לא להשתעבד לכל הממבו-ג'מבו של פיתולים קוואנטים, הנעת חלל או שימוש בחור שחור כדי לחזור בזמן. המסר: זה לא העניין כאן. נכון, הקריאה מענגת – במיוחד לחובב מד"ב שיודע לזהות את הקריצות ("אני אתה, אמר קרנסקי" - עמ' 170, ועוד בערך מיליון כאלו). אבל כל ההרפתקה שסקאלזי רקח נועדה בסה"כ לבנות את הבסיס לדיון האמיתי שלו, ואת זה הוא עושה בשליש אחרון של הספר.
כי לדעתי הרעיון המשמעותי שהספר מציף הוא זה: האדם מחפש משמעות. נכון, אמרו את זה קודם (ע"ע ויקטור פרנקל), אבל זה לא משנה. החידוש של סקאלזי הוא לא בתוכן, אלא בצורה. השליש האחרון הוא איחוד אוניברסלי של שלושה קולות שונים, המדברים בשלושה גופים שונים כדי להאיר את הרעיון האחד הזה. החיפוש אחר משמעות בחיינו ("אין לי חיים אחרים. אני חיה את החיים שאני חיה, ואלו החיים היחידים שיש לי. אין אף אחת אחרת ביקום שחיה את החיים החלופיים שלי" – עמ' 289) ובמותנו ("כן, גם לא יזיק אם יהיו פחות מיתות, אבל שהמיתות שאתה כותב יהיו טובות יותר" – עמ' 262).
המסר של סקאלזי אינו מופרך. חמש דקות בחדשות הערב המחישו היטב לאן הדברים הולכים. נערה אחת מפליאה מכות באחרת כי סברה שזו לקחה ממנה בגדים. רעותה עסוקה בלתעד ולצלם במקום לעצור את הסיטואציה. נערה אחרת משתכרת עד כלות במועדון תל-אביבי, ומספר גברים מנצלים זאת כדי להתפרק איתה על הבר. רבים אחרים עסוקים בתיעוד וצילום במקום לעצור את הסיטואציה. כל מי שעוסק בחינוך רואה שיותר ויותר בני נוער בוחרים לתפקד כניצבים לכל דבר. נו, טוב - אולי "בוחרים" זו מילה כבדה מדי. הם פשוט מתעצלים. מתעצלים לקחת החלטות. מתעצלים לקחת אחריות. מתעצלים לקחת יוזמה (אנטרפרייז, מישהו?) ולהפוך עצמם לתסריטאים הראשיים כל אחד ואחת בדרמה האישית שלהם, המתועדת ומצולמת כיום מכל זווית כמעט. מתעצלים לחפש משמעות. אליבא ד"חולצות אדומות", מי שאינו מחפש משמעות – אינו אדם. הוא אינו יותר מאשר דמות בדיונית, גם אם נדמה לו לגמרי אחרת. ובכך מפקיד את גורלו בידי תסריטאי אחר עד לרגע שבו יוחלט לשגר אותו מעלה.
לכן הקריאה של סקאלזי היא במקומה: "אתה צריך להתבגר" (עמ' 283). ולכן הספר בכלל לא מעפן, ושווה מאד לקרוא אותו (לדעתי, לדעתי, רק לדעתי...)
רציתי לנסות ולתקן עוול קטן: לפני כמה ימים נאמר כאן על "חולצות אדומות" שהוא "ספר כל כך מעפן, ושלא שווה לקרוא אותו". אז זהו, שלא.
בסה"כ אני אוהב את הכתיבה של סקאלזי. "מלחמת האדם הזקן" היה חביב ביותר, "בריגדות הרפאים" קצת פחות ואת "חלום האנדרואיד" כבר ממש אהבתי. סקאלזי כותב מושחז, הרעיונות שלו מגניבים וחוש ההומור והציניות שלו משום מה מזכירים לי את מייקל מרשל סמית', וזה דבר טוב בעיני.
חולצות אדומות הוא אחלה ספר.
כיוון שדי קשה לדבר עליו מבלי לספיילר, אני ממליץ למי שעדיין לא קרא – להפסיק לקרוא אותי וללכת לקרוא אותו. זה בסה"כ עניין של כמה שעות (כן, הוא עד כדי כך קולח).
מכאן ואילך:
שני השלישים הראשונים של הספר נצמדים בכוונה ובאופן מאד מודע לעצמו לקלישאות ז'אנריות רבות שמאפיינות צאצא טיפוסי למשפחת מסע בין כוכבים. גם שבירת הקלישאות נעשית בצורה קלישאתית מוצלחת. הדמויות אינן לוקחות את עצמן ברצינות רבה מדי, ומאותתות גם לנו לא להשתעבד לכל הממבו-ג'מבו של פיתולים קוואנטים, הנעת חלל או שימוש בחור שחור כדי לחזור בזמן. המסר: זה לא העניין כאן. נכון, הקריאה מענגת – במיוחד לחובב מד"ב שיודע לזהות את הקריצות ("אני אתה, אמר קרנסקי" - עמ' 170, ועוד בערך מיליון כאלו). אבל כל ההרפתקה שסקאלזי רקח נועדה בסה"כ לבנות את הבסיס לדיון האמיתי שלו, ואת זה הוא עושה בשליש אחרון של הספר.
כי לדעתי הרעיון המשמעותי שהספר מציף הוא זה: האדם מחפש משמעות. נכון, אמרו את זה קודם (ע"ע ויקטור פרנקל), אבל זה לא משנה. החידוש של סקאלזי הוא לא בתוכן, אלא בצורה. השליש האחרון הוא איחוד אוניברסלי של שלושה קולות שונים, המדברים בשלושה גופים שונים כדי להאיר את הרעיון האחד הזה. החיפוש אחר משמעות בחיינו ("אין לי חיים אחרים. אני חיה את החיים שאני חיה, ואלו החיים היחידים שיש לי. אין אף אחת אחרת ביקום שחיה את החיים החלופיים שלי" – עמ' 289) ובמותנו ("כן, גם לא יזיק אם יהיו פחות מיתות, אבל שהמיתות שאתה כותב יהיו טובות יותר" – עמ' 262).
המסר של סקאלזי אינו מופרך. חמש דקות בחדשות הערב המחישו היטב לאן הדברים הולכים. נערה אחת מפליאה מכות באחרת כי סברה שזו לקחה ממנה בגדים. רעותה עסוקה בלתעד ולצלם במקום לעצור את הסיטואציה. נערה אחרת משתכרת עד כלות במועדון תל-אביבי, ומספר גברים מנצלים זאת כדי להתפרק איתה על הבר. רבים אחרים עסוקים בתיעוד וצילום במקום לעצור את הסיטואציה. כל מי שעוסק בחינוך רואה שיותר ויותר בני נוער בוחרים לתפקד כניצבים לכל דבר. נו, טוב - אולי "בוחרים" זו מילה כבדה מדי. הם פשוט מתעצלים. מתעצלים לקחת החלטות. מתעצלים לקחת אחריות. מתעצלים לקחת יוזמה (אנטרפרייז, מישהו?) ולהפוך עצמם לתסריטאים הראשיים כל אחד ואחת בדרמה האישית שלהם, המתועדת ומצולמת כיום מכל זווית כמעט. מתעצלים לחפש משמעות. אליבא ד"חולצות אדומות", מי שאינו מחפש משמעות – אינו אדם. הוא אינו יותר מאשר דמות בדיונית, גם אם נדמה לו לגמרי אחרת. ובכך מפקיד את גורלו בידי תסריטאי אחר עד לרגע שבו יוחלט לשגר אותו מעלה.
לכן הקריאה של סקאלזי היא במקומה: "אתה צריך להתבגר" (עמ' 283). ולכן הספר בכלל לא מעפן, ושווה מאד לקרוא אותו (לדעתי, לדעתי, רק לדעתי...)