הקלטים הגיעו.

Justin Angel

New member
הקלטים הגיעו.

למי ששם לב - היו פרסומת סמויות במהלך הכמה חודשים ש"הקלטים מגיעים". עכשיו, לאלו מכם שחשבו שהשתגעתי - זה בערך נכון, אבל לא קשור. במשך כמה חודשים אני מדבר עם אנשים מטואטה נה'קראייד על תרגום מאמרים מהאתר שלהם לעברית. ומאיזהשהי סיבה לא ברורה במיוחד (מסתבר שאני באמת משכנע) הם הסכימו, עכשיו זה תפס אותי יחסית בהפתעה ולא יצא לי בכלל לשבת על התרגומים מאז שהם הסכימו. עכשיו שהגיע "חופש" פסח יש לי מעט זמן לעבוד על התרגומים. אז נתחיל בזה, כל הזכויות שמורות להם. והם חמושים ממש טוב, אז לא הייתי מרגיז אותם. הם היו ממש נדיבים ונחמדים בזה שהם נתנו לי רשות לתרגם מאמרים מוסכמים מראש מהאתר שלהם, אז אל תעשו שום דבר שיירק להם בפרצוף (ושוב, הם ממש קלטים, אני לא הייתי ממליץ על זה). האתר שלהם: tuathamactire.org עבדתי כל הלילה ותרגמתי את חלק א' מהפרוייקט הקטן הזה. מקווה שתהנו. חלק א': מאמר "מקורות". חלק ב': הסבר על מבנה הטואטה הקלטי. חלק ג': הסבר על ערכים, מסורות ועניינים בחברה הקלטית. ועדיין לא החלטתי איך לסדר את שאר החלקים.
 

Justin Angel

New member
חלק א': מוצא הבריאה.

מוצאם של העמים הגאלים נמצא בשילוב בין היסטוריה ואגדה. הדבר אשר מוצג כאן היא התפיסה התיאולוגית למוצא הבריאה (מה ששגור בפי רבים כ"מיתוס בריאה") ובנוסף לכך גם כמות קטנה של סיבות היסטוריות לקומת העמים הגאלים. כך התפתחה אמונת העמים הגאלים כיום עם התרחבות הידע, הן הידע המדעי והן הידע השימושי, ועדיין ניתן למצוא באמונתם את עיקר אמונתיהם שהיו לאבותיהם הגאלים לפני אלפי שנים.
 

Justin Angel

New member
בואם של הטואטה דה-דנאן.

בזמן שלפני כל הזמנים, באו הטוטאה דה-דנאן לכדור הארץ, עולם צעיר המרחף לו ביראת הוד בים-כוכבים. העולם היה חינני ונעים בעיניהם, ולכן החליטו שמעתה ואילך יחיו בו, אך מכיוון ולא יכלו לבוא לאדמה בצורתם האלוהית, באו כבני-תמותה. בהיותם ברוכים בסוגי אומנות רבים, יצרו לעצמם גוף גשמי בעל צורה נאה למראה , אשר היה הדומה לגופם של בני-האדם של ימינו. הם באו במספרים גדולים לאדמה, והתיישבו באי היפה ביותר בכל ימות-העולם. במבט ציפור נראה האי כאבן איזמרגד ענקית, וכך נבחר האי להיות מקום מגוריהם. אלים אחרים בחרו לעצמם ארצות אחרות, והדבר לא הטריד את הטואטה דה-דנאן היות ובעיניהם היה האי שלהם מושלם. הם התיישבו על אדמת האי ונהנו מכל טובו ויופיו למשך זמן מה. במהלך זמן זה המין האנושי בא מן החיות והחל לצמוח. האלים חיבבו עד מאוד את האדם, ואת אלו אשר התגוררו על האי שלהם הם לימדו את סודות הארץ, את המלאכות השונות ואומנויות רבות, ואת מסתורין השפה. בני-אדם ראשוניים אלו כינו עצמם פיר-בולג. אך אבוי, במקומות אחרים בעולם היו בריות של רוע, שנאה וקנאה אשר שרדו מהשעות אשר לפני לידת הכוכבים ובואם של האלים. הם נקראו פומורי, והיו הן ישויות של יכולות נוראיות. היו אף מעטים מהם שהיו נאים כטואטה דה-דנאן עצמם, אך רובם היו לרוב מעוותים. הפומורי הונהגו ברשותו של מנהיג נורא בשם "ביילור בעל עין השטנה". עינו הייתה כה גדולה בממדיה שנדרשו ארבעה גברים חסונים להרים עפעף בודד, וכל מי שהביט על עינו נפל למשכבו ולבטח מת. הפומורי זרעו חורבן והרס בכל אשר באו בעולם החדש, ואף שיעבדו ורצחו את בני הגזע החדש – בני האדם. במסעם הגיעו לאי האיזמרגד, שם פגשו לראשונה את אלי הטוטאה דה-דנאן, ואלו הזדעזעו - מי היו תושבי האי החדשים? היה הדבר בלתי נמנע והפומורי והטוטאה דה-דנאן נלחמו בקרבות נוראים. לפומורי היה כוח קסם מרושע מהזמן לפני התהוות העולם, אך הטוטאה דה-דנאן גם היו מזוינים בכוחו של קסם אלוהי מלפני התקררות שמיים וארץ. העמים נלחמו בקסמיהם, והגיעו לקפאון במלחמה. עם חלוף הזמן הגיעו שני הגזעים לשביתת נשק מכורח הנסיבות. בכדי לאשרר את השלום הארעי הזה, נתן ביילור את בתו אִתְיין לסיאן, בנו של דינכאט. נאמר שסיאן היה חצי פיר-בולג וחצי טוטאה דה-דנאן. אִתְיין לא הייתה מרושעת ואכזרית כרבים מעמה, אלא הייתה עדינה ונאה. למרות היותה פומור, התאהבה במהרה בסיאן והזוג בנה את ביתו באדמה בין שני העמים. אך הכל לא היה שליו, היות ולביילור ניתנה נבואה שיכול הוא לההרג רק בידי נכדו. לכן כאשר בתו אִתְיין ילדה בן זכר, ביילור ציווה שיטביעו את העולל. אִתְיין ברחמיה לא יכלה לראות את בנה מת, והמרתה את פי אביה בכך שנתנה את הילד לאימוץ לחצי אלה חצי פיר-בולג טיילטו אשר הייתה מלכת הפיר-בולג. מאות רבות חלפו כהינף יד והפומורי, אשר לא יכלו להתנגד לטבעם המאוס, החלו לפשוט על הפיר-בולג אשר היו תחת הגנתם של הטוטאה דה-דנאן. הילד היה הוא לודג' וכבר בא בשנים, והוא הגיע למצודה המלכותית בטארה אשר בה התכוננו בחשאי הטוטאה דה-דנאן בהנהגתו של ניוהא למלחמה עם הפומורים הנוראיים. השומר אשר היה בשער לא הכיר את שמו של לודג' ודרש שהגיבור יזדהה ויציג את יכולתיו. לודג' הציג מגוון יכולות: לוחם, נגן נבל, משורר, היסטוריון, גיבור ומכשף, אך השומר אשר בשער אמר שכבר היה רב-אמן מנוסה במצודה בכישורים אלו. לבסוף שאל לודג' אם יש במצודה מישהו שהוא כל הדברים האלו גם יחד, והשומר אשר לא ידע תשובה לכך והלך לניוהא. ניוהא השיב: "הרשה לו כניסה וברוך יהיה בקרבנו, היות ולעולם לא דרך איש כמוהו במצודה". השומר חזר לשער ושאל את לודג' מהי האומנות אותו הוא מחשיב לרמה מכולן. ולודג' השיב: "לשחות ללא הגבלת זמן ולא להתעייף, לסחוב קדרה עמוסה בכל-טוב עם מרפקים בלבד, לרוץ מהר יותר מכל סוס אשר באחו ולקפוץ על בועה בלי לפוצצה." שומר השער אשר כה התפעל החל לפתוח את שערי-המצודה, אך אויה! החמה כבר שקעה! לודג' עצר את שומר השער ואמר "אל תפתח את השערים, היות והדבר מביא מזל רע אם נעשה לאחר צאת החמה". לאחר מכן לודג' לקח שלוש צעדים לאחור וקפץ קפיצה אדירה מעל חומות המצודה ונחת ישר לימינו של ניוהא בחצר המלכות. בסופו של דבר הטואטה דה-דנאן והפומורים נלחמו בשנית. ניוהא ושאר הטואטה דה-דנאן פחדו שמא לודג' המיומן בהכל ימות והשאירו עליו משמר שימנע ממנו להצטרף לקרב. אך לודג' חמק מהמשמר, והיה בין החלוצים בצבא הטואטה דה-דנאן. הוא דירבן את הלוחמים להילחם בקשיחות יתרה, הוא נע כמשב רוח בין לוחמי הצבא וזימר שירי מלחמה ובכך נתן להם עוד מהכבוד והאומץ שלו. שני חלקיו של לודג', הפומורי והטואטה דה-דנאן, השלימו אחד את השני והיו למקשה אחת. הוא זרע הרס ונלחם באכזריות, ואז שינה את צורתו לפומורי וכך חמק לשורות האויב והרג עוד מאויביו. במהלך הקרב השתמשו הפומורים בעין השטנה של ביילור והרגו את גופו של ניוהא, אשר עבר לארץ הגיבורים. אבל המוט אשר החזיק את עפעפו של ביילור פתוח קרס תחת משקלו, ולודג' אשר עכשיו עמד מול ביילור צעק בקול גדול: "ביילור בעל עין השטנה, באתי להרוגך", ביילור דרש לזהותו של הזר המסתורי והבין שמדובר בבנה של בתו אִתְיין. ביילור פתח לפתע את עיינו והרג רבים מלוחמיי הטוטאה דה-דנאן, אבל לודג' אשר עמד מולו היה מוכן ושילח בו ברק ישר לעינו בת-הבליעל. העין נעקרה ממקומה, נפלה על האדמה והייתה על צבא הפומורים אשר כולו צנח ומת. ביילור נפל לאדמה ויצר מכתש גדול אשר בבואה הימים ימולא במי-השמיים ויקרא "לוך נא שול". הנבואה הוגשה וכך נשברה אחיזתם של הפומורים על כל אנשי אירלנד לנצח.
 

Justin Angel

New member
ביאתם של המילסיאנים

אחרי הקרב האחרון בין הפומורים והטואטה דה-דנאן, הטואטה דה-דנאן ביגונם ובתוגתם על כל חבריהם ועמיתיהם אשר מתו החליטו לעזוב את עולם התמותה. הם וויתרו על גופם הגשמי והשאירו את האדמה לגזעים הצעירים אשר טיפחו. בין הגזעים היו הפיר-בולג עצמם ואלו אשר היו מחצית פיר-בולג ומחצית טואטה דה-דנאן. נאמר שגזעים אלו חיו בשלווה באירלנד במשך 197 מחזורי-לבנה, עד בואם של המילסיאנים אשר הונהגו על ידי שמונה בנים של מילסאוס, מנהיג קלטי דגול. דרואיד בקרב המילסיאנים נתן דבר נבואה לשבטו ואמר שימצאו בית חדש מעבר לים. הפיר-בולג והמילסיאנים נלחמו בהתחלה, אבל לאחר מכן הדבר נפסק. במהלך הזמן החצי פיר-בולג חצי טואטה דה-דנאן התערבבו גם המילסיאנים, ולכן הטואטה דה-דנאן אינם רק האלים של הגאלים אלא גם אבותיהם של גאלים בני-ימינו. הפומורי עד ימינו נמצאים בקצוות תבל, כנראה זורעים הרס במקומות אחרים, וכנראה שרק מחכים להזמנות לחזור ולנקום. ועד אז, בירה מישהו?
 

Justin Angel

New member
נקודת מבט היסטורית

הדברים אשר גוללו לפניכם למעלה הם שילוב של אגדות על הפומורי, הטואטה דה-דנאן, הפיר-בולג והמילסיאנים, ביחד עם היסטוריה, השכלה דתית ומיתולוגיה. ההיסטוריה של אירלנד לאחר בוא המילסיאנים מתועדת יחסית טוב, אומנם בצורה בעלת תכונות אגדתיות, ולכן סובב סביבם וויכוח קל. אבל על התקופה לפני בוא המילסיאנים קיים וויכוח סוער בין מלומדים אלו ואחרים, תיאולוגים והיסטוריונים. זוהי נקודת מבט של כותבי מאמר זה שאגדה ומיתוס צריכים להישאר אגדה ומיתוס, ואנו לא צריכים לרוץ ולהסביר את מיסתורי-הבריאה אשר מסביבנו. העולם אכן כן יהיה מקום מאוד משעמם אם יקרה הדבר. למרות זאת, ניתן בימינו להסביר רבים מהמרכיבים של סיפורים אלו דרך מידע היסטורי. בצורה זו הפומורי נקראים לרוב פיראטים, אבל זוהי אמונתנו שהם בדיוק כפי שהם מתוארים באגדות: ישויות אלוהיות ומרושעות בעלות כוח נורא. וכך גם הטואטה דה-דנאן, בשבילנו הם אלים, ולא פיות או גיבורים מיתולוגים. הפיר-בולג לעומת זאת נראה שהיו שבטים מתקופת האבן המאוחרת שהיו המתיישבים הראשונים באירלנד. אנשים אלו בנו גלעדי-אבן ומצבות רבות אשר מעטרות את אירלנד, וכמו כן כפרים מתקופת האבן המאוחרת, וזאת למרות שארכיאולוגים לא מצאו עדות שהם יכלו לעשות כך. הכי מוקדם ששבטים קלטים יכלו להתיישב באירלנד היה ב1,690 לספירה הנוצרית ובכך שהם בנו מבנים אלו 3,000 שנה לפני כן, ניתן לראות בזה רמז שהם היו צריכים לקבל עזרה ממישהו. בואם של המיסליסאנים ומלחמותיהם וההגירה המאוחרת יותר של הפיר-בולג נתאימה לתבנית ההגירה הקלטית. למרות שייתכן והפיר-בולג הם נצר לעמים הינדו-אירופאים הם היו פחות מתקדמים טכנולוגית מהקלטים והובסו יחסית בקלות. כמו כן מעניין לשים לב להבדלים הלשונים והתרבותיים בין הבריתוניים והגאלים הקלטים, למרות היותם שכנים קרובים. לגאלים קלטים יש יותר משותף מנקודת מבט בלשנית עם השבטים האייבריאנים, אבל עדיין יש מספיק הבדלים בכדי להבדיל את הגאלים מכל ענף קלטי אחר. התאוריה אומרת שהבדלים מגיעים מכך שהמיליסאנים והפיר-בולג התערבבו אחד בתוך השני. העניין שהיה בפיר-בולג דם אלוהי והוא עובר לאנשים כיום הוא עניין של אמונה ולא של הוכחה, ואחת מהמיסתורים היקומיים האלו שעדיף שישארו אגדה.
 

Justin Angel

New member
תיקון טעות חמורה

"הכי מוקדם ששבטים קלטים יכלו להתיישב באירלנד היה ב1,690 לספירה הנוצרית" למעשה אמור להגיד "הכי מוקדם ששבטים קלטים יכלו להתיישב באירלנד היה ב1,690 לפני תחילת ספירה הנוצרים".
 

gwizard

New member
זה מזכיר לי...

אתה יודע, באיזה שהוא מובן זה מזכיר לי את סיפור העבמים שבאו לכדור הארץ מספר "המרכבה". או שאולי הדמיון שלי משתולל :) בכל מקרה, תודה רבה על התרגום. אפשר להשתמש בתירגום שלך למטרה כלשהי ? כמו לשים באתר ולא בפורום שהודעות נוטות להיעלם ממנו ? אלון.
 

Justin Angel

New member
המממ...

אין בעיה מבחינתי, סיכמתי איתם שזה בכלליות מתורגם לעברית עם זכויות יוצרים שלהם, לא איפה נפיץ את זה. תוסיף בבקשה את הקטע הבא בראש כל מאמר: כל הזכויות שמורות ל: טואטה נה'קראייד (קישור ל:http://tuathamactire.org) תורגם על ידי: ג'סטין יוסף אנג'ל (קישור לאי-מיייל שלי: [email protected]) מפורום "פאגאניות בישראל" (קישור לפורום הזה). לקורא מאמר זה יש זכויות לקרוא, לשכפל ולהפיץ באמצעים אלקטרוניים ומוחשיים מאמר זה, כל חריגה מזכויות אלו הינן הפרה בוטה וישירה של זכויות יוצרים. העונש כנראה יהיה כמה קלטים חמושים היטב שיסבירו לו דבר או שניים על גניבת קניין רוחני.
 

Justin Angel

New member
חלק ב': תרבות גאלית

התרבות הגאלית אינה אוסף של משפחות נטולת מכנה משותף, ולא אינם קבוצת אנשים העובדים את התרבות הגאלית, ולא קהילה של אנשים של אנשים החושבים בצורה דומה. טואטה גאלי הוא הוא כל הנ"ל והרבה יותר. זוהי תרבות מבוססת על אחווה משפחתית בצורה רוחנית וחילונית יחדיו. הטואטה הגאלי אינו מפריד בין הרוחני והיום-יומי, למעשה הוא משלב אמונה מיסטית ורוחנית עם הערכים, המבנה החברתי, המנהגים, השפה והלב והנשמה של התרבות הגאלית החל מהגעת השבטים המיליסאנים לאירלנד ועד ימינו. בעורקיי הטואטה זורם דם גיבורי-חיל, בליבו פועמת האמת שבדרכיו ובעיניו ניתן למצוא נחישות בצדקת האומץ. אנו מגלמים את הלוחמים-טרובדורים האיכותיים ביותר שאבותינו יכלו להביא לאוויר העולם.
 

Justin Angel

New member
מבנה חברתי

מבנה חברתי, סקירה של המבנה החברתי של טואטה נא קיארייד אנשים עלולים לתהות כיצד טואטה שונה מחייהם היום-יומיים, התשובה לכך היא שההבדלים עצומים למרות שלרוב אינם נראים בהצצה ראשונה. האדם המנסה להבין את מהות הטואטה צריך להבין שלמרות שאנו נראים כאחד האדם על פני השטח בלובשנו בגדים רגילים, בכך שאנו מדברים אנגלית ככולם (גסה ככל שתהיה), בכך שאנו אוכלים במסעדות מזון-מהיר,אך בדימיון השטחי הזה ההבדלים נפסקים. הפסיכולוגיה שלנו, התרבות וההרכב החברתי שונים בכל תכליתם מאלו של האדם הממוצע. אנו אנשים שבטיים ובהתאם לכך איננו חושבים במונחים של "אני", "אנוכי" ו-"עכשיו", אלא במונחים של "אנו", "השבט" ו-"דורות". אנו חלק מדבר גדול יותר והוא דורש מאתנו בראש ובראשונה זמן, אנרגיה והשקעה. הבדל זה בין אנשים שבטיים לבין אנשים פרטיים, הוא התקדמות חלק ב' בסקירה זו. יש לזכור שחלק זה נכתב מנקודת המבט של אחד מאתנו, וזה מסובך בשבילנו לשים את עצמנו במקומכם, אנשים מהחברה המערבית המסורתית, כמו שזה קשה לכם להיות במקומנו. ולכן פערים עלולים להיווצר במידע הרשום כאן לבין מה שתבינו.
 

Justin Angel

New member
המבנה הטואטלי

בניגוד לאמריקנים, ישראלים או אירופאים אנו איננו אומה. הגוף המדיני הכי גדול שאנשינו אי-פעם הקימו היו ממלכות שבטיות המורכבות מטואטות. למרות שממלכות אלו נכבשו, הטואטות שרדו. אנו ננסה להציג את המבנה של טואטה מודרני, החל מיחידות משפחתיות קטנות בשם "פיאן" וכיצד אלו מרכיבים את הטואטה. לב-ליבה של החברה שלנו מרוכז סביב הטואטה. למילה "טואטה" יש הרבה יותר משמעויות מאשר רק "שבט". הכוונה היא לשבט כישות אחת, לאנשים בתוך השבט, האדמה עליה השבט חי, חוות מרעה ואדמות ציד, הזהות התרבותית של השבט וההיבטים הדתיים בשבט. כך שלמעשה המילה טואטה מתייחסת לאנשים, למשפחה, לבית, לעיר ולבית הכנסת* כולם מעורבבים במקשה עמידה אחת. לטואטה עצמו יש מרכיבים רבים המרכיבים את קיומו מרובה הפעילות. מרכיבים אלו משתרעים מהרכיב הקטן ביותר "פיאן" ועד הטואטה עצמו. עוד היבט מעניין של הטואטה הם ה"נאמאד" וה-"דיואר נאמאד" אשר אותם אולי נסקור בהמשך. * במקור כנסיה.
 

Justin Angel

New member
פיאן

הפיאן הוא הבסיס של הטואטה. הפיאן מוגדר ככל האנשים החולקים מקום מגורים, בין אם הם קרובי משפחה או לא. כלומר פיאן הוא למעשה יחידה משפחתית הכוללת את ההורים, הילדים וכל קרובי-משפחה ושכירים החיים באותו בית. פיאן כולל בתוכו את הבית ואת הקרקע מסביבו עד גבול מסויים, אשר לרוב מסומן בגדר או קיר. בקהילות המתוכננות היטב של טואטה בימינו השטח הוא בערך חלקה בגודל דונם. הפיאן אחראי לתחזוקה השוטפת של האדמות אשר ברשותם והגדר (כמובן שבתיאום עם שכניהם).
 

Justin Angel

New member
דארבפיאן

הדארבפיאן הוא המשפחה המורחבת הבנויה משניים או יותר פיאנים. למעשה הוא חמולה או קבוצה של אנשים החיים באותו אזור, אך בבתים נפרדים. דארבפיאן הוא בעל אווירה משפחתית מטבעו, ובאופן מסורתי מכיל בתוכו את כל האנשים הנולדו לאותו אב משותף עד ארבע דורות אחורה. בטוטאים בני ימינו הקשר המשפחתי הזה רפוי יותר, וניתן למצוא בדארבפיאן אנשים הנולדים לאבות החיו באותו אזור או אותה שכונה, ואף את ילדי השכירים והילדים המאומצים של אותם אבות. כמו כן לדארבפיאן יש מעמד פוליטי וקשור לפוליטיקה הפנימית בתוך טואטה. כל דארבפיאן בוחר מתוך עצמו מנהיג, לרוב מתוך מעמד הפלאיית', והוא יהפוך לטויאיסיכך. הטויאיסיכך הוא תת-מנהיג ומנהיג את הדארבפיאן כאשר הוא (או היא) תחת הכוונתו הדרוכה של הראיי' (בתרגום חופשי לעברית: מלך). דארבפיאן מכיל בתוכו את כל האזור או שכונה שהם חיים בו, והגבול משתרע עד הגבול הרחוק ביותר של הפיאן הרחוק ביותר בתוכו. בקהילות הטואטה של ימינו ניתן לדארבפיאן 125% מהאדמה שכל הפיאנים בתוכם צריכים, וכך אנו מאפשרים גדילה. האדמה נקראת "פינטיאו". הדארבפיאן אחראי לתחזוקה השוטפת של האדמה והטיפול בכל האזורים החקלאיים בתוכה.
 

Justin Angel

New member
טואטה

טואטה מורכב משניים או יותר דארבפיאנים, ולעיתים אף מכיל עד חמש או שש. ביסודו של דבר הטואטה הוא איחוד של משפחות מורחבות של הדארבפיאן, מחוברים באמצעות קרבת אימוצים, נישואים ודם. במרכזו של טואטה יש דארבפיאן אחד אשר יסד אותו, ואילן היוחסין של אותו טואטה מבוסס על אב קדמון משותף (שלנו הוא דארבפיאן קייראייד, אשר עבר בירושה מקריית' או קונוויאר, מלך טאוטה נא קייראייד-לוחטרה אשר מת ב1165 לספירה הנוצרית). הטואטה מכיל בתוכו שטחים יחסית רחבים, היות והוא מכיל בתוכו את השטחים של הדארבפיאנים השונים והאדמות ביניהם. האדמות בטריטוריה זו אשר אינם של הטואטה הינם אזורי-חסות, אשר שייכות ומופעלות על ידי אחרים אך מוגנות מפגעים שונים על ידינו. בקהילות של ימינו, הקהילה מהווה את מרכזו של טואטה ושל פעילותיו. כאשר סיימנו להכין אזור ליישוב, תוכנית הפיתוח הקהילתית שלנו תתחיל לתכנן את הקהילה כך שתהיה המרכז לתעשיות שבטיות, חקלאות ומגורים.
 
למעלה