הקניית אסטרטגיות לילדי ADHD

עינת77

New member
הקניית אסטרטגיות לילדי ADHD

שלום רב, אני מעוניינת לשמוע מנסיון שלכם בעבודה עם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (גילאי 4-5) אילו אסטרטגיות אתם מקנים בעבודה שלכם איתם? אני מודעת לכך שהשאלה מאוד כללית אבל תזרקו בבקשה בתחומים השונים אסטרטגיות עבודה. תודה מראש,
 

sarale20

New member
יש לי קצת לילדים טיפטיפה יותר גדולים

אני עובדת בכיתה א' זה קצת שונה אבל אולי אם הם ילמדו את זה לפני כיתה א' יהיה יותר קל... - סדר בקלמר/תיקים בכלל: לפתוח את הריצרץ עד הסוף כשרוצים להכניס משהו כדי לראות שמכניסים לתא הנכון, חוסך הרבה זמן אחר כך. כל משימה שאני עושה איתם אנחנו מפרקים לשלבים לפני זה (לדוגמא, דף עבודה שצריך לצבוע לפי שורות), ואז צריך להודיע כשמסיימים כל שלב (לדוג' גמרתי שורה ראשונה, עכשיו שורה שניה) עם הזמן הם כבר אומרים את זה בצורה אוטומטית ואח"כ בלב וככה משיגים 2 דברים: - לא מדלגים על שלבים כי אחרי שורה שניה באה שורה שלישית וכו' -מתחילים כל שלב מהתחלה ולא נכנסים לטראנס של עבודה ועושים טעויות של חוסר תשומת לב. ילדים שכל זאת נכנסים לטראנס ואז עושים טעויות אני מלמדת לעשות הפסקה אחרי כל שלב להרים ידיים או לקום ולשבת ואז לעבור לשלב הבא וזה ממש עובד כי הם מגייסים את כל הקשב בכל שלב מחדש.
 
לעבוד לאט

יש איזו מין קונספציה אצל הרבה אנשים, כולל ילדים, שמהר יותר=טוב יותר. אני נותנת פידבק חיובי על עבודה איטית שכוללת בקרה עצמית ותשומת לב למשימה, ומראה להם איך לאט=מהר, כלומר כשאתה עושה משהו לאט ומתוך בקרה התוצאה טובה יותר, ולא צריך לעשות את זה שובפעם או לתקן. יש הרבה ילדים - זה לא קשור רק לקשב וריכוז - שכשעושים משהו ומסתכלים בכלל לכיוון אחר. אז אני אומרת להם להתרכז במשימה, פשוט עוצרת אותם ואומרת שאין טעם לעבוד כשמסתכלים לכיוון אחר, ואז הם כמובן מסתכלים עלי במקום על מה שהם עושים, כדי לקבל פידבק ממני. (וזה מוציא אותי מדעתי
). אז אני פשוט זזה הצידה, עוצמת עיניים בכוונה, מפנה את הגב, אומרת לילד "תעשה לי הפתעה" ולפעמים פשוט יוצאת מהחדר לדקה או שתיים, עד שהוא גומר את המשימה וקורא לי.
 
אמנם אני לא עובדת עם ילדים

אבל 'הקניית' אסטרטגיות עובדת הכי טוב כשהלקוח יודע מה זה בכלל אסטרטגיה ולמה הוא צריך לפעול באופן אחד כשכל העולם פועל באופן אחר.
 

lior2805

New member
היי

אני לא ממש יודעת אם לקרוא לזה אסטרטגיה, אבל אני יודעת שזה עובד עם הרבה ילדים, לאו דווקא מאובחנים כ- ADHD, גם עם ילדים אימפולסיביים או ילדים שמטבעם ממהרים. אם יש לזה שם,מושג, ביטוי- אנא יידעו אותי (אולי משהו פויירשטייני?)..: כשאני מציגה דף עבודה או משחק, אנחנו קודם כל בודקים בצורה הכי פשוטה מה יש שם. אם זה דף- מנתחים מה רואים (עיגול, ריבוע, צורות, ילדים, תפוחים...), ואח"כ מנסים לנחש מה צריך לעשות. לפעמים זה עובד בשניות, כי זה מארגן את הבלאגן מול העיניים (תחשבי למשל על מטלת סריקה) ולפעמים דרושה עוד דחיפונת ממני. במשחק זה גם עובד נהדר- אנחנו מסתכלים ביחד מה יש בקופסא (חיילים, לוחות, כרטיסיות..) ומנסים להעלות רעיונות,ע"ס ידע קודם וע"ס ניחוש מה צריך לעשות. אני משיגה שתי מטרות- א. מיתון האימפולסיביות והרצון להתחיל מהר מבלי לדעת בעצם מה לעשות (ואז לבזבז זמן על מחיקות, הסברים חוזרים וכו'). ב. אם יש "בינגו"- כלומר הילד הבין לבד מה לעשות,הוא מקבל חיזוקים על כך, ועצם זה מאפשר לו לגשת למטלה עם יותר ביטחון ואקטיביות. לגבי מה שיעל רשמה- צודקת, אם לא מבינים למה עושים משהו, אין טעם. אבל לפעמים יש ילדים שלא יודעים מה זאת אסטרטגיה, אבל הם מודעים לכך שחבר שלהם מצליח לגזור, להדביק או לכתוב הרבה יותר יעיל מהם (יותר מהר, יותר מדוייק). ואז לא נקרא לזה אסטרטגיה אלא משהו אחר, ואפשר למדוד בזמן, למה הדרך שלך פחות טובה, ושלי תעזור לך יותר, כי שלי מאורגנת יותר ואז מספיקים יותר.
 
למעלה