הקפצת הדיון ב-piper

../images/Emo168.gif Piper at the Gates ../images/Emo168.gif

השבוע מועלה לשיפוטכם האלבום הראשון של הפלויד, Piper at the Gates of Dawn. בשבוע הבא, נדון בהרחבה בשירי האלבום. השבוע, על מנת שאלו מכם שאינם מכירים את האלבום ילמדו להכירו, נדון ברקע הכללי לאלבום. נקודות התייחסות אפשריות: מתי הוקלט האלבום והיכן; באיזו נקודה בקריירה שלה, היתה הלהקה באותה תקופה? (למשל, מי היה הכותב הדומיננטי? מה היו הנושאים שהעסיקו אותם במיוחד בתקופה זו); מה היה הנושא המרכזי של האלבום; שינויים וחידושים טכנולוגיים שהשפיעו על הקלטת האלבום; מה קרה באותה תקופה בעולם המוסיקה בכלל (ומוסיקת הרוק בפרט)? ; איזו התפתחות רואים באלבום (אם רואים), ביחס לאלבומים שקדמו לו? ;האם האלבום השפיע על אמנים אחרים? כאמור, נקודות אלו הן נקודות מנחות בלבד, ואינן מחייבות. משתתפים יכולים לבחור אספקט אחד מתוך אלו, או כמה מהם - או מה שבא להם לכתוב עליו – ולכתוב על כך.
 

GingerBread Man

New member
החלילן בשערי השחר!

האלבום הראשון של פינק פלויד והאחרון בהרכבם הראשון: רוג'ר 'סיד' בארט, רוג'ר ווטרס, ניק מייסון וריצ'רד רייט. האלבום והלהקה היו באותה תקופה חלק חשוב מסצנת האנדרגראונד הפסיכדלית בלונדון - הם הופיעו במועדונים רבים ובייחוד במועדון הנקרא UFO. במהלך ההופעה הסתתרו מאחרוי אפקטים רבים כך שנשארו דיי אנונימיים. האלבום הזה הביא להם הכרה חלקית. האלבום נכתב בהנהגת סארט שרוחו השובבה והילדותית משהו מורגשת לגבי כל אורך האלבום: אם זה השיר Flaming או Bike. כמו כן אפשר להרגיש כאן השפעות פסיכדלית בשירים כמו Astronomy Domine ן- Intrestellar Overdrive. נחשב לאלבום מרכזי מאוד בהיסטוריית המוזיקה הפסיכדלית ונוהגים להעמידו צד אל צד עם הסמל פלפל המפורסם של החיפושיות.
 

edlessme

New member
אם יהותר לי להוסיף..

הוא הגיע למקום שישי במיצעד הבריטי, והמאה שלושים ואחת בארה"ב (מתי או מתי החברה מהצד השני של השלולית יתחילו לעשות מוזיקה טובה.. או לפחות להבין מה היא..)
 
מותר לך להוסיף...

זה כל הרעיון של הדיון באלבום כאן.
 

edlessme

New member
אם יהותר לי להוסיף...

בארה"ב הוא הגיע למקום 131 במיצעד.. לעומת מקום שישי (!! אלבום ראשון שלהם!!) באנגליה.. הוא יצא בחמישי לאוגוסט (חודשיים בדיוק באמצע ששת הימים אם אנלא טועה...) השם "החלילן בשערי הזריחה" הוא למעשה השם של הפרק השביעי מהספר "the wind in the wilows של קנת' גראהם, אבל למעשה פרק 24 שהוא שיר שמופיע באלבום דווקא נילקח מהאי צינג... משהוא סיני עתיק יותר מהזקן של צ'ין קו צ'ן הוא הוקלט כמעט לגמריי במקביל לסרג'נט פפר של הביטלס ובאותו הסטודיו (אבבי רואד כמובן) ווטרס מופיע בtake up thou stratoskope and walk בפעם הראשונה.. הgnome היקר שלנו הוא אגב, לא אחר מפרודו יקירנו משר הטבעות... עם קצת השראה מהווינד אין ת'א ווילוס.. שוב.. ווו... זה כל הדברים המעניינים שאני זוכר...
 
למה למחוק?

האלבום לא הצליח בארה"ב כי הלהקה לא הצליחה לקדם אותו שם. כזכור, הם נסעו לסיבוב הופעות, שנקטע באיבו, בשל מחלתו של בארט. הם חזרו לאנגליה אחרי שבוע בלבד. במרבית שירי האלבום יש השפעות סיפרותיות ברורות, ובעיקר ספרות ילדים בריטית. הזכרת כבר שני מקורות. אילו עוד מקורות השפיעו על בארט בכתיבת השירים?
 

GingerBread Man

New member
לא ידעתי על פרודו ושר הטבעות

וגם לא נראה לי כל כך. מתאים יותר לבילבו ולספר ההוביט שהוא גם ספר ילדים אך בכל זאת אני בספק כי Hobbit ו- Gnome זה לא אותו דבר!
 

Chocoholic

New member
אם לא היו קוראים לאלבום

The Piper At The Gates Of Dawn, היו פשוט קוראים לו Psychadelic. בכל פעם שאני רוצה להמחיש למישהו מה זה רוק פסיכדלי אמיתי ופסיכדליה בכלל, האלבום הזה הוא ברירת המחדל שלי, ללא מחשבה שניה. הגירסה האמריקאית שהוציאה חברת Tower Records (מוכר לי השם...), חברת בת של Capitol, נקרא פשוט Pink Floyd. כמובן שהאמריקאים היו חייבים להרוס ולכן הסירו את Bike, Flaming ואת Astronomy Domine והוסיפו את See Emily Play. גירסה זו יצאה בנובמבר 67 במספר לא גדול של עותקים, אני לא יודע אם אי פעם חזרו והוציאו אותו שוב. וזה האלבום, שתמונת הקליידוסקופ מככבת ברקע שולחן העבודה שלי כבר כמה חודשים.
 

N a V e

New member
יצירת מופת של משוגע

טוב אין יותר מידי מה להוסיף...אבל בכל זאת... סיד בארט הגדול מבטא את כל האמוציות שלו באלבום ומבטא גם את הל.ס.ד . והתוצאה מהפנטת. החל מהעטיפה וכלה בתו האחרון,מדובר באלבום פסיכודלי טהור,שכל מי שרוצה לנחות חזק בקרקע הפסיכודלית חייב לטעום ממנה. מי שרוצה לשמוע בעיקר מפינק פלויד,צריך לדעתי לעבור מס' שלבים עד שיגיע לאלבום הזה,והוא צריך להיות בערך האלבום החמישי של פינק פלויד אותו הוא אמור לשמוע,על מנת להעריך את היצירה והדמיון שבו בצורה הטובה ביותר.
 

CaerBannog

New member
יש כבר אלבום כזה

של מעליות הקומה ה13 The psychdelic sounds of the 13th floor elevators סתם, ככה לידע כללי.
 
הקפצת הדיון ב-piper

סחתיין על הסקירות, שהועלו עד עתה.
נושאים למחשבה: כיצד השפיעה התרבות הפסיכדלית - הן התרבות המוסיקלית והן החברתית - על האלבום? אילו נושאים מרכזיים העסיקו את בארט בשיריו? איזו השפעה היתה לאלבום על סצינת המוסיקה הבריטית?
 
Alone in a cloud all blue, חלק א'

במקומות רבים, מוגדר אלבום הבכורה של הפלויד כ"גאוני" וכאחד מאלבומי הפסיכדליה הטובים ביותר, אם לא הטוב שבהם, לפחות בבריטניה. אך במרבית המקרים, תארים אלו אינם מגובים בהסברים: מדוע בדיוק זה אלבום "גאוני"? מה עושה אותו לכל כך טוב? ואולי כל הסופרלטיבים המורעפים עליו אינם אלא תולדה של המיתוס שנוצר סביב סיד בארט – היוצר המרכזי בו – והאלבום אינו יותר מאשר מוצג מוזיאוני? בואו נבחן את העובדות. כפי שנכתב, האלבום הוקלט באולפני Abbey Road במהלך חודשי האביב בשנת 1967. חברת EMI, בה חתמו הפלויד, חייבה את הלהקה – כמנהג אותם ימים – להשתמש באחד ממפיקי-הבית שלה, נורמן "הוריקן" סמית'. אך, בניגוד למרבית הלהקות באותה תקופה, התעקשו הפלויד – ובמיוחד בארט – לשמור על שליטה בהקלטות ובהפקה. בארט פקח בעצמו על ה-mixing של גרסת המונו של האלבום (באותם ימים היה נהוג להוציא הן גרסאות סטראו והן מונו), וזאת בתקופה בה התערבות של האמנים ב-mixing לא נשמע עוד. [גרסת המונו היתה שונה בהרבה מגרסת הסטראו המוכרת לנו. הדפסה מחודשת של גרסת המונו יצאה בדיסק, במהדורה מוגבלת, בשנת 1997, לרגל 30 שנה לאלבום. מחירו של עותק מהדיסק מוערך בעשרות דולרים; מחיר מהדורת המונו בוייניל (משנת 1967) מוערך במאות דולרים. ראו ב-ebay]. בארט היה בשיא כוחו בעת הקלטת האלבום. בניגוד לדיווחים שרווחו בעבר, טוען ג'ון קוואנה – שכתב ספר על האלבום, שיצא לאחרונה – שההקלטות עברו בשלווה יחסית, ללא מריבות, ושבארט עבד בהרמוניה הן עם חברי הלהקה האחרים, והן עם המפיק-הממונה, נורמן סמית', וזאת למרות חילוקי הדעות המקצועיים ביניהם. מחלתו של בארט טרם פרצה במלוא עוזה, ולכן הוא היה עדיין מסוגל לתרום תרומה מלאה לכתיבת והפקת האלבום. התוצאה הסופית היתה אלבום ששיקף, את רוח התקופה ואת הסצינה הפסיכדלית בלונדון, בצורה הממצה ביותר. אך יותר מכל האלבום משקף את עולמו הפנימי של בארט. זהו אלבום אישי מאוד, ולכן גם על-תקופתי, נצחי. האלבום משקף את התרבות הפסיכדלית הבריטית בשיאה, הן מבחינה מוסיקלית והן מבחינה טקסטואלית. מבחינה מוסיקלית, התבטאה הפסיכדליה הבריטית בנסיוניות, הרחבת הרפרטואר המוסיקלי והתנתקות מהשורשים האמריקאיים של הרוק. על רקע זה, כלל האלבום קטעים אינסטרומנטליים, ארוכים ומאולתרים במידה רבה. האילתור – עד כדי אנרכיה – היה אחד מהסממנים המובהקים של הופעות הפלויד באותה תקופה. בארט הושפע בכך רבות מלהקה אוונגרדית בשם AMM שפעלה בלונדון בערך במקביל, ואימץ את הרעיונות שלהקה זו נסתה לקדם, ביניהם שבירת המקצבים המוכרים, שימוש לא-מקובל בכלים המוסיקליים, והמנעות כמעט-כפייתית משבלונות. האגדה אומרת, שבארט כמעט לעולם לא היה מנגן את אותו שיר באותה צורה, בהופעות; הוא היה משנה כל פעם משהו אחר – מקצב, מלודיה. הוא היה דוהר למחוזות רחוקים כשרק ניק מייסון, המתופף ששמר על הקצב, מחזיק אותו מחובר לקרקע. השימוש החריג, הנון-קונפורמי של בארט בגיטרה בא לידי ביטוי גם בשימוש שעשה במצית מסוג "זיפו", במקום מפרט, להשגת דיסוננס וצלילים שונים מהמקובל, תוך קואופטציה של גיטרת הסלייד – שהיתה עד אז מזוהה בלעדית עם הבלוז האמריקאי הדרומי – ליצירת נופים מוסיקליים חדשניים, יחודיים ומאוד בריטיים. לאורך כל האלבום, השילוב שיצר בארט באלבום, בין מלודיה לדיסוננס, לא היה מוכר ברוק הבריטי עד אז, מעבר לשימוש בפידבק. אף יותר מלהקות בריטיות אחרות שהיה להן רומן עם הפסיכדליה, הפלויד שיקפו את ההתנתקות של הרוק הבריטי משורשיו האמריקאיים. התנתקות זו באה לידי ביטוי בדחיית המבנה המוכר של שירי ריתם'נ'בלוז, ששמשו בסיס לרוק הבריטי עד אז (הסטונס ו"המי", במיוחד), בנסיון לאמץ מודליות לא-מערביות, כגון מודליות הודיות (במיוחד בנגינת אורגן ה"פרפיסה" של ריק רייט), והתייחסות לנושאים ולנופים – מוסיקליים וטקסטואליים – בריטיים לחלוטין, תוך התעלמות מוחלטת מהמיתוס האמריקאי, ששימש נר לרגליהן של להקות קודמות (הסטונס, במיוחד).
 
Alone in a cloud all blue, חלק ב'

טקסטים אלו שיקפו את העיסוק בסמים פסיכדליים (בעיקר LSD) והשפעתם, לכאורה, על התודעה. באותה תקופה, לא היתה מודעות לנזקים הנגרמים משימוש בסמים אלו. נהפוך הוא, רבים חשבו שסמי הזיה הם דבר טוב, שיביא לעידן חדש לאנושות, ישכינו שלום ויחתרו תחת הממסד ה"מרובע" – תחזיות שהתבררו כשגויות מיסודן, בדיעבד. הפלויד היו בהחלט שייכים לתנועה חברתית זו – בארט אולי יותר מהאחרים בלהקה. אך בניגוד לאמנים אחרים, אשר הטיפו במופגן לשימוש בסמים, העיסוק של בארט בסמים בטקסטים של האלבום הוא מרומז בלבד, ומהווה יותר רקע למסרים העמוקים יותר שלו - לא המסר עצמו. (חריג הוא Let’s Roll Another One – הבסיס ל-Candy and a Currant Bun, כמובן). החשיבות האמיתית של האלבום, מבחינה טקסטואלית, אינה קשורה לסמים – אלא לאימוץ הגורף של התרבות הבריטית והחוויה האנושית המקומית, כבסיס ליצירה, תוך הרחבה של רפרטואר הנושאים בהם עוסקים שירי רוק. בעוד בשנים הקודמות, ראו אמנים בריטיים את התרבות האמריקאית כמודל לחיקוי, לבארט לא היה כל עניין בכך. הטקסטים שלו עוסקים, במובהק, בנושאים ונופים אנגליים – בעיקר נופי ילדותו. בכך, היה בארט אחד האמנים הבריטיים הראשונים שלא התביישו במוצאם, והתפתחותו כאמן מקבילה, כאן, לזו של פיט טאונסנד וריי דייויס, ואולי קודמת להם קצת. בארט מתייחס בשיריו לספרות ילדים קלאסית – "הרוח בערבי הנחל" של קנת' גראהם, ספריו של טולקין ושיריו של הילייר בלוק (Hillaire Belloc), לדוגמא. הוא מתייחס לנופים מקומיים (לדוגמא, ב-Scarecrow), למשחקים ולביטויים מקומיים. האלבום משקף עולם של ילדות תמימה ומאושרת – של משחקים, צחוק, חלומות ופנטזיות, הרפתקאות והרבה ואושר, של מסעות "בחלל" בין כוכבים, שהם למעשה מסעות פנימיים אל תוך הנפש. אך זהו גם עולם של איום עלום שם ומוסווה, חששות ופחד, המסתתרים מאחורי האושר האבסולוטי (“alone in a cloud all blue”) . את הדואליות הזו יוצר בארט באמצעות הדיסוננס בין המילים הנאיביות והמלודיות המתוקות מחד, וההתפתחות הלא-לינארית של הקטעים והשימוש ב-echo מאידך. ראו, לדוגמא, ב-Lucifer Sam: לכאורה, שיר על חתול, אבל המוסיקה מספרת סיפור אחר – או סיפור מקביל, אם תרצו. השימוש במטפורות ודימויים מעולם הילדות היה נדבך נוסף בהתרחקות מהשורשים האמריקאיים: הרוק הבריטי אימץ בתחילתו אל חיקו את אותם שירי רית'מ'נבלוז המדגישים את "גבריותו" של הסולן. רוב הרוקיסטים היו, ככלות הכל, נערים שרצו מאוד להיות גברים. לכן, לדוגמא שירים כגון I’m a man של מאדי ווטרס, ואחרים, היו כל כך פופולריים בקרב הרוקיסטים – לפני שחלקם, לפחות, התחיל לשאול את עצמו שאלות קיומיות על זהות (טאונסנד ודייויס, שוב). לבארט לא היה אכפת בכלל מכל המאצ'יזמו הזה – הוא היה האנטיתזה שלו. Piper לא זכה לחשיפה בארצות הברית, מסיבות שונות הקשורות בחלקן לאי-קידומו ע"י חברת התקליטים האמריקאית של הפלויד באותה תקופה, ובחלקן למחלתו של בארט. אך לאלבום - ובעצם לפלויד כלהקה - היתה השפעה מוסיקלית מכרעת על הרוק הבריטי, הרבה מעבר לגל הפופ הפסיכדלי. ההכרה ביכולתו של הרוק לדבר על מגוון חוויות אנושיות, הלקוחות מהנוף המקומי, המוכר, הפכה לנורמה בקרב להקות בריטיות. הפרוג לקח מהפלויד את הנסיוניות המוסיקלית, האילתור ושבירת הקונבנציות. הוא גם לקח מבארט את ההתייחסות לספרות-ילדים בריטית; Piper הוא, לצערי, המקור לכל אותם שדים ודרקונים שאכלסו מאות אלבומי רוק בריטיים בשנים שלאחר מכן, כאשר האמנים עושים זאת – להערכתי - ללא מודעות אמיתית לסיבות שהביאו את בארט לאזכר דימויים אלו בשיריו. לבארט היתה גם השפעה מסויימת, על גל הגלאם בראשית שנות השבעים (דייויד בואי ומארק בולאן היו מעריצים מושבעים שלו. בואי אף הקליט גרסה ל-See Emily Play), ואף על אמני הפאנק הראשונים. ההשפעה ארוכת הטווח של האלבום החלה לבוא לידי ביטוי רק בתחילת שנות השמונים, כאשר גל חדש של אמנים בריטיים "התכתבו" עם בארט בשיריהם (ג'וליאן קופ, Cocteau Twins ואמני 4AD אחרים) ועד שנות התשעים ושנות האלפיים (למשל, Teenage Fanclub) . אך ההשפעה הגדולה ביותר של האלבום היתה על להקה אחת – הפינק פלויד. אותה להקה חדשה, שקמה מהריסותיה של הפלויד של בארט. למרות שחברי הלהקה רצו, יותר מכל, להתנתק מדמותו של בארט וליצור קו מוסיקלי חדש, שלא יזוהה עמו, הם לא יכלו לעשות זאת, מנטלית. לא רק שהלהקה המשיכה לנגן את שירי האלבום שנים רבות אחר כך (בעצם, גם בשנות התשעים הם כיסו את Astronomy Domine, ועוד), שימרה את החשיבות של האלמנט הויזואלי בהופעות – אלמנט שהיה פרי חזונו של בארט - ואת האלמנטים ה"חלליים" והתחושה הכמעט-סוראליסטית, המרחפת, אלא שגם כל הקטעים המורכבים, הארוכים, ביצירותיהם הידועות, מבוססים על המבנה והתפישה המוסיקלית אותם ייסד בארט באלבום הזה. מאידך, הפלויד לא הצליחו לחזור על ההשגים הטקסטואליים של בארט (או יותר נכון, ווטרס נכשל בכך, אף כי ניסה). לטעמי, מעבר להיותו אלבום מייצג של המוסיקה הפסיכדלית הבריטית, Piper הוא אלבום אישי מאוד, המשקף את עולמו הפנימי של בארט יותר משהוא משקף תנועה חברתית. (וזאת למרות ששיר אחד באלבום נכתב ע"י ווטרס, ושניים בשיתוף כל הלהקה). בארט שם במרכז הדיון לא את המסרים החברתיים או הפוליטיים של ה-counterculture (אף כי האמין בהם), לא את הקולקטיב - אלא את החוויה האנושית האינדיבידואלית. הוא נתן באלבום דרור לדמיונו וליצירתיות שלו, תוך התעלמות מהקונבנציות המוסיקליות והטקסטואליות של דורו והציג, למעשה, בבואה של מצבו הנפשי הפנימי. כך הצליח בארט ליצור תפישת עולם אמנותית יחודית, שאיש לא הצליח לחקות לאחר מכן, למרות שרבים ניסו, כאמור, וייצב עצמו כאחד היוצרים הבריטיים החשובים ביותר בדורו. יחודיותו של האלבום גם הבטיחה את מעמדו כאלבום-מופת, הרבה לאחר שאופנת הפסיכדליה חלפה. עד היום, נכתבים ספרים שלמים על האלבום, והוא מוערך ביותר על-ידי הביקורת.
 

Miss CB

New member
../images/Emo13.gif

דבר ראשון קבלי ח"ח, המאמר מעולה וסוקר יפה מאוד את הפייפר
עכשיו כמה דברים אחרים: דבר ראשון מזה דיסוננס?
דבר שני - אני רוצה להתייחס לפיסקה הראשונה שכתבת, ההתייחסות ל"פרה הקדושה" (ולא AHM
), האם האלבום הזה באמת גאוני או נחשב לשכזה בגלל המיתוס? ובכן כל אחד פה אני משערת חושב שונה; אישית האלבום הזה תמיד הכה בי כמוסיקה מגניבה וכייפית, מאוד מעניינת ומגוונת - בהחלט שונה מכל דבר אחר שאי פעם שמעתי (סרג'נט פפר הרבה יותר מיינסטרימי...), שימוש מהפנט בכלים שונים ומקצבים שונים, ופחות בצד הלירי. הליריקה של בארט הוסיפה המון זה בטוח, אבל אני פשוט נהנתי מהילדותיות החמודה שבה. אין ספק שיש הרבה מה לקרוא בין השורות... אבל המוסיקה יותר מעניינת אותי באלבום הזה. לא יודעת אם הייתי קוראת לו "גאוני", בעיקר כי שמעתי בערך שניים-שלושה אלבומים פסיכדליים באמת (ואין מספיק למה להשוות), וגם כי עד כמה שזה מעניין וכייפי - זה לא נגע בי כמו דברים "עמוקים" יותר שלהם, מתקופות יותר מאוחרות. אבל הוא בהחלט מעולה
"...הפלויד לא הצליחו לחזור על ההישגים הטקסטואליים... ווטרס נכשל בכך..."? האמנם? אם את מתכוונת ספיציפית לליריקה פסיכדאלית, אז אני אסכים ואהנהן בשקט - כי אין לי מושג על מה את מדברת: אלא אם כן אני מתעלמת משיר מסוים בתת-מודע, לא זכור לי נסיון פסיכדלי ממש של ווטרס. אבל בגדול, הישגים טקסטואלים? הסגנונות של השניים שונים מאוד אבל זה לא הופך את ווטרס לפחות טוב! מה עם "טיימ" החזק? "הב א סיגר" הציני? "שיין און" (שני החלקים) המרגש? "אקוס" היפהפה שהיה עליו דיון לא מזמן? "דוגס" החתרני? אני יכולה להמשיך עוד, אבל זה לא נראה לי נחוץ; עד כמה שאת אוהבת את בארט וסגנונו (בצדק
), האם את באמת טוענת שכל אלו לא שווים לו?
 

GingerBread Man

New member
בניגוד למוזיקה

הרבה יותר קשה לדעתי לסווג ליריקה לאותם תת נושאים. בכל מקרה וטרס ניסה להיות כותב פוט מודרניס בכל חייו - כלומר שכל אחד יפרש את הטקסטים שלו כפי האחד רוצה. הבעיה עם ווטרס היא הוא כל הזמן התיימר- התיימר להיות בארט, התיימר להיות מטורף, התיימר להיות פוסט מודרניסט וכד'. הליריקה של בארט שהיא דיי עמוה ורבת פרשנויות באה לו כפי הנראה בטבעיות. כמובן שאני לא יכול לדעת את זה אבל בעוד הטקסטים של ווטרס נוטים ל"פלצנות" הטקסטים של בארט לא מתחכמים וישירים.
 
בארט vs ווטרס

היי כולם, CB, דיסוננס = צרימה, דיס-הרמוניה. אז זהו, שהתזה שלי היא שהאלבום Piper אינו פחות "עמוק" מהאלבומים הבאים של הפלויד. זהו לא רק אלבום "כיפי", יש בו עוד רבדים, שאותם ניסיתי להאיר. ההבדל העיקרי בין האלבום הזה לבאים הוא ש-Piper הוקלט כאשר בארט וחברי הלהקה האחרים היו צעירים מאוד, ולכן נסיון החיים שלהם היה מועט, יחסית למה שבא אחר כך. זה בא לידי ביטוי בעיקר בנאיביות והאופטימיות, הנשקפת מהשירים – תכונות שאינן עושות אל האלבום לפחות רציני או עמוק. כפי שכתבתי ה"ילדותיות" של בארט היא לכאורה בלבד; הוא אינו "מתיילד", אלא עושה שימוש מושכל במטפורות ודימויים מעולם הילדות, וספרות הילדים שהיתה באותה תקופה מוכרת למרבית הקהל שלו, ע"מ להעביר מסרים בוגרים. לגבי התואר "גאוני": שם התואר הזה אינו זהה אצלי ל"מעולה". Piper אינו רק אלבום מעולה, אלא הוא אלבום חדשני, אשר היה פורץ דרך בתולדות הרוק, תוך שמירה על יצירתיות יחודית, חד פעמית. לכן הוא גאוני. זאת בדיוק התזה שניסיתי לקדם בביקורת שכתבתי. גם לא ניסיתי להשוות בין רמת הכתיבה של ווטרס לזו של בארט. אמנם, אני בדעה שבארט היה תמלילן טוב מווטרס, אבל לא זאת הנקודה אליה התכוונתי ב"הישגים". בארט היה פורץ דרך. כפי שכתבתי, הוא בעט בכל המוסכמות, התעלם מכל הקונבנציות – דבר שהיה יכול לעלות לו בהרבה (ויש שיטענו שאכן עלה לו בהרבה...). הוא לקח סיכונים אמנותיים שאף אחד אחר באותה עת לא לקח. ווטרס לא עשה כנ"ל. בנוסף, הטקסטים של בארט הושפעו מטכניקת 'זרם התודעה' (השווי לג'יימס ג'ויס, למשל) – הוא כתב בדיוק מה שהוא חשב והרגיש באותו רגע, בצורה אינטואיטיבית, ספונטנית. והוא הצליח, עם כל זאת, להגיע לנקודות עמוקות וכואבות בתודעה שלו (כפי שתראו בשירים שכתב אחרי Piper) מתוך ישירות, כנות, וחשיפה נדירות. ווטרס ניסה כל חייו להגיע ליכולת כתיבה כזו. הוא הודה בכך בעצמו (ואני אחפש את הציטוט ברגע שיהיה לי זמן). בארט היה עבורו – ועודנו – המודל לכותב שירים. הוא ניסה לחקות את הטכניקה של בארט (בעיקר בשנים הראשונות לאחר עזיבתו של סיד את הלהקה), ואחר כך ניסה, במשך שנים, לכתוב שירים "מהקישקעס", כמו שסיד עשה. לדעתי – וזו דעתי בלבד – ההצלחה שלו בחיקוי כתיבתו של בארט היה חלקי. ווטרס הוא כמובן כותב מוכשר מאוד, שהגיע להשגים מרשימים בכתיבתו, אבל יחד עם זאת, בגלל האגו שלו הוא לא יכול להודות בעליבות שלו כאדם (במובן זה שלכל בני האדם יש רגעים בהם הם פחות מ"אלוהיים"). בארט עשה זאת בצורה מדהימה (במיוחד בשירים שכתב ככל שהמחלה שלו התקדמה) בעוד ווטרס יכול להודות שהוא לא מושלם – אבל מאשים אחרים בכך... ולכן הוא לא הגיע לאותם מקומות "רחוקים" או "עמוקים", אם תרצו, אליהם הגיע סיד. מאידך, הוא גם נמנע, בדרך זו, מלהשתגע לגמרי - שהרי זה הפחד הגדול שלו (וגם תשוקתו הגדולה). ג'ינג'ר, איך בדיוק ווטרס הוא פוסט-מודרניסט? האם תוכל לתת דוגמאות? כי אני לא ממש רואה את זה. לילה ורוד לכולם
 

GingerBread Man

New member
או קראי לי ניר

הרבה יותר פשוט לא התכוונתי לכך שהוא פוסט מודרניסט. לפי דעתי הוא שאף לכך. הוא ניסה לכתוב בצורה כזו שכלל לא יהיה חשוב מה המשורר התכוון אלא שכל שיר יבוא לכל אדם בהקשרים שונים.
 
למעלה