אילו זה היה פשוט כל-כך....
ההוחכות הארכיאולוגיות וההיסטוריות מראות מעבר לכל ספק שבעניין הזה גרייבס פשוט טעה. אמנם נכון העניין שבמידה ויש לוח שנה של שנת לבנה, אכן השנה נמשכת 364 יום, ויש להוסיף לה יום נוסף על מנת להשוות אותה עם שנת השמש, בזה גרייבס צודק. אולם לח השנה הקלטי לא הורכב מחודשי לבנה בני 28 יום. אזהרה!!! מכאן זה הולך ומסתבך... כדאי להיות מרוכזים בזמן הקריאה!!
לוח השנה הקלטי נמשך למעשה על פני מחזור של חמש שנים, עובדה המחזקת את תיאורו של דיאודורוס סיקולוס שכתב שהדרואידים מקימים טקסי קורבן גדולים פעם בחמש שנים. חמש השנים האלו מכילות 60 חודשים ועוד שני חודשים מעוברים - אחד בתחילת המחזור ואחד באמצעיתו. החודש המעובר השני מחלק למעשה את המחזור כולו לשני חצאים בני שנתיים וחצי כל אחד. בשנת 1897 נמצא לוח שנה שכזה מברונזה והוא נקרא לוח קולייני. בלוח קולייני מופיע מחזור חמשת השנים כולו על פני 16 טורים הנקראים מלמעלה למטה, כשבכל טור מצויינים 4 חודשים, פרט לטורים בהם מצויינים החודשים המעוברים - בטורים אלו מצויין חודש מעובר ועוד שני חודשים שאינם מעוברים. ניתן לראות שכל שנה במחזור מתחילה בחודש ששמו מתחיל באותיות Samon, והמחצית השנייה של כל שנה מתחילה בחודש ששמו מתחיל באותיות Giamon. בשפות הקלטיות שקימות עד ימינו (אירית, וולשית, ברטונית וכו') Samon הוא קיץ, ו-giamon הוא חורף. כאן מתעוררת לנו בעיה: האם חודש Samon הוא חודש תחילת הקיץ ו-Giamon חודש תחילת החורף, או שמא Samon הוא חודש אמצע הקיץ, ו-giamon חודש אמצע החורף? והעניין מסובך עוד יותר - אם samon הוא קיץ, מדוע נקרא פסטיבל תחילת החורף סאמהין, ולא למשל גיאמהין? האם יכול להיות שבאופן פרדוקסלי Samon הוא החודש הראשון של החורף, ו-Giamon החודש הראשון של הקיץ? כאן נחלץ לעזרתנו יוליוס קיסר שכתב "הגאלים קוראים לעצמם בני אל הלילה, והם מגדירים את חלוקת עונותיהם לא על פי מספר הימים בכל עונה, אלא על פי מספר הלילות שבה. את ימי ההולדת שלהם, את תחילת החודש ואת תחילת השנה הם מציינים כך שהלילה קודם ליום" מכאן אנו יכולים לראות שהשנה הקלטית התחילה בחורף, בחודש שנקרא Samon(קיץ), והקיץ של השנה נפתח בחודש שנקרא Giamon (חורף). מוזר, אבל עובדה... אם נסתכל כעת על כל מחזור חמשת השנים, נראה שהמחזור נפתח בחודש מעובר ומיד אחריו חודש Samon, כלומר מתחיל חורף חדש, והחצי השני של מחזור חמשת השנים מתחיל שוב בחודש מעובר, אך הפעם, מיד אחריו מתחיל חודש Giamon, כלומר מתחיל הקיץ. כלומר מחזור 5 השנים הוא בעצמו "מקרו" של שנה אחת, והוא מתחיל בחורף שנמשך שנתיים וחצי, וממשיך בקיץ שנמשך שנתיים וחצי. אבל מה בדבר החודשים? בלוח קולייני ניתן לראות שישנם שני סוגים של חודשים. חודשים במסתימים באותיות Mat (טוב), כמו SamonMat, וחודשים שמסתיימים באותיות Anm (אולי קיצור של An Mat = לא טוב) כמו GiamonAnm. חודשי ה-Mat נמשכו 30 יום, וחודשי Anm נמשכו 29 יום. במהלך השנה החודשים מתחלפים ביניהם לסירוגין, פעם Mat ופעם Anm. אבל, במבט חוזר אפשר לראות שהקלטים הכניסו שינוי בחודשים. אילו סדר ההתחלפות היה נמשך ללא הפרעה אזי גם חודש Samon וגם חודש Gamon היו חודשי Mat, כלומר חודשים בני 30 יום. השינוי שנעשה הביא לכך שהחצי הראשון של כל שנה (החורף) והחצי הראשון של מחזור 5 השנים כולו, מתחילים ומסתיימים בחודשי Mat, ואילו החצי השני של כל שנה (הקיץ) והחצי השני של מחזור 5 השנים, מתחילים ומסתיימים בחודשי Anm. כך למעשה חילקו הקלטים את מחזור 5 השנים לא רק לחורף וקיץ (של 2.5 שנים כל אחד) אלא גם לשתי תקופות כל אחת מהן בת 30 חודש פלוס חודש מעובר, אך הראשונה מהן, כמו החצי הראשון של השנה, מתחילה ומסתיימת בחודש Mat, ולכן היא נקראת תקופת Mat, והשנייה, כמו החצי השני של השנה, מתחילה ומסתיימת בחודש Anm, ולכן גם נקראת תקופת Anm. את אותו מבנה ניתן לראות גם בתוך החודשים עצמם. כל חודש מתחיל בספירה העולה מ-1 עד 15, וחציו השני מתחיל ספירה מחודשת מ-1 עד 14 אם זהו חודש Anm, ועד 15 אם זה חודש Mat. בדיוק בלילה של אמצע החודש, כאשר הספירה הראשונה מסתיימת, והספירה השנייה מתחילה נמצא לילה הנקרא בלוח קולייני ,ATENVX כלומר, "התחדשות" או "הלילה החוזר". אם נוסיף לעובדה זו את עדותו של ההיסטוריון הרומאי פליני שאמר שהדרואידים ספרו את חודשיהם מן היום השישי של הירח, כלומר בערך מתחילתו של הירח, אזי ככל שהחודש נמשך, הלך והתגבר אור הירח המתמלא, ואחרי 15 יום יש חזרה של הלילה, או התחדשות של הלילה כיוון שהירח מתחיל להתמעט. אולם, אם הדרואידים מתחילים לספור מהיום השישי של הירח, אזי ליל "ההתחדשות" קורה 5 ימים לאחר הירח המלא וזה שוב מציב אותנו בבעיה...הפעם לא מצאתי פתרון... יתכן שפליני טעה, ויתכן שבכלל עלינו לחזור לעדותו של יוליוס קיסר, וגם את החודשים לספור מהחצי החשוך שלהם (כשהירח הולך ומתמעט) אל החצי המואר שלהם, וכך ביום אמצע החודש יש לנו לילה ללא ירח - כמה זה פראדוקסלי שישנן דתות פגאניות מודרניות מסוימות מאוד המנסות לקלוט מוטיבים קלטים והן בחרו לחגוג את הירחים המלאים, כאשר כל הסימנים מראים שאם הקלטים חגגו לירח בכלל, היה זה אולי לירח הנעלם...