הקפת יבשת אמריקה במטוס Glass Air

נחשון ג

New member
הקפת יבשת אמריקה במטוס Glass Air

זהו ,דורי ואני השלמנו את שלב א של הקפת העולם עם הקפה של יבשת אמריקה במטוס מסוג גלאסס איר - ספורטסמן -שבנינו בארלינגטון וושינגטון בשנה שעברה . ב-16 לנובמבר התחלנו את המסע בסיאטל ירדנו לדרום היבשת לאורך החוף עד לפנמה לאחר טיסה לאורך החוף הפסיפי של ארצות הברית מוושינגטון בצפון דרך אורגון וקליפורניה למקסיקו המשכנו בצידה המזרחי של בהא קליפורניה לאורך ים קורטז , פנינו מזרחה וחצינו את מקסיקו לאורך חצי האי יוקטן עד לצידה הקריבי של מקסיקו, פנינו חזרה מערבה לבליז וחצינו שוב לצד האוקינוס השקט לגואטמלה וסלבדור המשכנו לאורך החוף של ניקרגואה וקוסטה ריקה עד לפנמה שם השארנו את המטוס למשך שלושה שבועות . חזרנו בינואר המשכנו דרומה לקולומביה אקוודור ופרו ועד לקצה הדרומי של היבשת בצ׳ילי.
עלינו חזרה צפונה וחצינו את האנדים בברלוצ׳ה ארגנטינה. המשכנו בהקפה לאורך החופים המזרחיים הבלתי נגמרים של היבשת בארגנטינה אורגאי וברזיל , פנינו מזרחה בצפון ברזיל לגויאנה הצרפתית , סורינאם , ובגויאנה פנינו צפונה ומערבה לאורך איי הודו המערבית לקריביים , טסנו לאורכם עד לפלורידה שם השארנו את המטוס בשדה של North Perry. (שבמקרה שם התחלתי את תחביב הטיסה לפני 25 שנים ) .
חזרנו השבוע שוב לחצות את ארצות הברית מהאוקיינוס האטלנטי בפלורידה לאורך החוף של מפרץ מקסיקו לאלבמה ,פנינו צפון מערב בניו אורלינס למיססיפי , טסנו לאורך הנהר עד ללוזיאינה , טקסס , ניו מקסיקו ,יוטה , אריזונה , איידהו ומשם למדינת וושינגטון וסיימנו בנקודת ההתחלה בסיאטל בשדה התעופה של בואינג לגדות האוקיינוס הפסיפי היכן שהחלנו את המסע לפני 7 חודשים .
סיכום :
35,000 ק״מ
כ-200 שעות טיסה .
70 עצירות בשדות תעופה בדרך .
כ-12,000 ליטר בנזין.
אלפי תמונות וטונות של חוויות והתרשמויות
המון אנשים טובים בדרך שעזרו לנו בכל מקום.
בירוקרטיה סבירה ( למרות שחששנו בהתחלה)
נצטרך הרבה חודשים לעכל את הכל ולתכנן את ההמשך .

















 
רק לקנא.....

כאשר הגבולות הם "קווים על נייר" אפשר לעשות מסע שכזה.
האם תוכל לצרף גם קצת חוויות "טיסתיות"?
מענין איך עברה הטיסה עצמה, התנהגות המטוס (בנוי על ידיכם!), תקלות, התנהלות מול הבקרות (בייחוד הדרום אמריקאיות, דוברות הספרדית) וכל דבר שיכול לענין אותנו, הטייסים.
תודה
וכל הכבוד!
אריאל אריאלי
 

נחשון ג

New member
חוויות תעופתיות

תקצר היריעה הנוכחית לסכם את כל החוויות.
בגדול השתדלנו לא לטוס imc למרות שאנו ממוכשרים עם כל הטכנולוגיה כולל syntetic vision אבל אין לנו הגנה בפני התקרחות ולכן להרשינו לעצמינו להיכנס לעננים רק בטיסה מעל חופי הים אולם גם אז להישאר מעל טמפ ההתקרחות ומספר פעמים שבנו על עכבותינו כשחששנו מהימצאות של Embeded CV או צורך לעלות לגובה שבו הטמפרטורה היתה נמוכה . בארצות הברית אנו מקבלים מז״א מהלויין כך שיכולנו לברוח ממז״א , בדרום היה לנו רדיו לויני שבו יכולנו לקלוט הודעות ומעט אינטרנט , בנוסף בקטעים שחששנו ביקשנו מחבר בארץ שישלח לנו מז״א מעודכן בשדה היעד ובברזיל ביציאה מבלם למרות שהיינו בשמיים בהירים חזרנו לנקודת היעד ולא המשכנו לגויאנה בגלל הודעה ממנו ( עם כל העלויות והבירוקרטיה שלקחה לנו יום שלם שם בגלל החזרה אבל לא התפתינו) וכשחזרנו לבלם פגשנו טייס של 737 שלא הצליח לנחות בגלל סערה מעל השדה.
היות ואני דובר את השפה הספרדית לא היו לנו בעיות שפה מלבד בברזיל , תרגמנו את כל מסמכי המטוס לספרדית וזה עזר במקסיקו כשהיה לנו Ram Check על ידי פקיד שעבר על כל פסיק בניירת אולם הרגיע אותנו שבפעם הבאה שננחת אצלו רשום לו שאנחנו ״כשרים״ .בברזיל בשדות הגדולים ששם. הבירוקרטיה מסובכת וההתמצאות על הקרקע בעייתית שכרנו שרותי הנדלרים (יקר ) באוויר אין בעיה באנגלית . הופתענו לטובה בשדות הקטנים בברזיל עם נכונות לעזור מעל ומעבר ובגדול כמעט בכל שדה היו דוברי אנגלית .
היה לנו סוכן במיאמי שדאג לנו לכל אישורי הנחיתה במרכז אמריקה ובדרום לאחר מכן בברזיל ובקריביים הסתדרנו לבד .
את המטוס בנינו במפעל של גלאסס איר כפי שאתה יודע
כדי שמטוס יחשב בקטגוריה של אקספרימנטל לבניה עצמית על ידי הFAA יש צורך ש51% יבנה על ידי הבעלים .
לגלאסס איר יש תוכנית שנקראת Three Weeks To Taxi , שבו בעלי המטוס מגיע למפעל ועובד בפיקוח ובהדרכת מהנדסי המפעל ( מגיעים ב7 בבוקר עם בגדי עבודה , מפקידים את הסלולרי במשרד ועובדים עד 17:30 עם 3 הפסקות של 30 דק כ״א ....) , כאשר יש תוכנית הרכבה מדוייקת של מה צריך לעשות בכל בלוק של שעתיים עבודה ( תוכנית שמשתרעת על פני קיר של כ20 מטר ובסוף כל יום עבודה יש לסמן v על מה שהסתיים פעם בשבוע מגיעים מפקחים לוודא שאכן הבעלים עובד בפועל והבניה מתנהלת לפי התוכנית הנ״ל ) על מנת להשלים 51% מהבניה על ידי הבעלים , לאחר שהבניה הראשונית הושלמה מהנדסי המפעל מוסיפים את התוספות שהזמין הקונה שאינם חיוניות לבניה הבסיסית ואינם נכללים בחיוב האחוזים , במקרה שלנו המפעל הוסיף ,מזגן , מצנח ( הורכב על ידי יצרן המצנחים ) , ופוד דלק שנתן לנו טווח של קרוב ל1000 מייל , לאחר מכן המטוס נשלח לצביעה ( אינה מחוייבת להיעשות על ידי הבעלים ) לאחר מכן יש לערוך 40 שעות של טיסות מבחן שונות (באיזור המפעל ) לבדיקת מערכות וביצועי המטוס ולאחר מלוי כל המטלות הנ״ל המטוס מקבל מהFAA רישוי של מטוס בהגדר של בניה עצמית .
גלאסס איר כמו כל דבר אחר הקשור לתעופה בארצות הברית נקנה על ידי חברה סינית שעומדת לרשיין את המטוס ואז הוא ימכר כמטוס מרושיין ולא כמטוס בהגדרת Experimental.
אנו משתעשים ברעיון של הבאת המטוס לארץ אתה הרי מכיר את הנהלים יש לך מושג מה עמדת הרשות לגבי מטוס בניה עצמית שנבנה בחו״ל על ידי הבעלים ?





 
הבאת מטוס בנוי ע"י חובב (E-AB) לישראל

אם אתם אזרחי מדינת ישראל, והמטוס נבנה על-ידיכם בחו"ל, ניתן להביאו לישראל.
וזאת עפ"י הוראת רת"א 05-208 (ניתן להשיגה אצל בוריס לוין מרת"א).
אבל, בינינו, למה לכם להביא את המטוס לארץ? אתם מבקשים להכנס לגיהנום תעופתי?
הפריבילגיה החשובה ביותר - תחזוקה עצמית מלאה - אסורה בישראל! (למרות שיש כאלו שחושבים שאם קיבלו "אישור" הם רשאים לתחזק את מטוסם בעצמם).
בישראל תידרשו להעביר את המטוס הוצאת תעודת כושר טיסה כל שנה (כולל תשלום אגרה).
ידרשו מכם אותן דרישות שדורשים מחברת בואינג...
ואם כבר תתחילו לטוס, לאן תטוסו? אחרי יומיים תיגמר לכם המדינה....
בקיצור, המלצתי - המשיכו להנות בארה"ב מכל הפריבילגיות שיש למטוס בנוי ע"י חובב ומשמיים פתוחים (באמת) ואל תביאו את המטוס לישראל.
אריאל אריאלי
 

נחשון ג

New member
תקלות

בתחילת טיסות הניסוי המנוע התחמם מעל 400 מעלות פרנהייט , התייעצנו עם מומחה שליווה אותנו בבניה ( עובד לשעבר במפעל שכיום עובד בואינג ) ולדעתו ההתחממות נבעה מכך שהקאולינג הסטנדרטי אינו מספק מספיק תנועת אוויר למטוס המשודרג שלנו שכלל גם צנרת מיזוג שמפריעה לזרימת האוויר הרגילה ובהמלצתו חייבנו את המפעל לשנות את הקאולינג שלנו לקאולינג י עם פתחי אוויר רחבים יותר ובנוסף שינוי בפחיות זרימת האוויר פתרו את הבעיה ולאורך כל הטיסות לא היתה לנו שום בעית התחממות .
(לא ציינתי שאנו השתמשנו במנוע לייקומינג 220 כ״ס שהותאם לשימוש גם בדלק מכוניות נמוך אוקטן ונטול אתנול ( הורדת יחס ההזרקה בצילינדרים גרעה לנו 10%מההספק ) Y-IO-390_Exp01 - בגלל חשש למציאת דלק 100LL חשבנו להשתמש במנוע דיזל אולם לאחר מחקר במנועים הקיימים, וויתרנו על הרעיון והתפשרנו על מנוע שניתן להזינו בדלק רגיל בפועל לא הוצרכנו לכך )
לאחר טיסות המבחן שבו תוקנו כל התקלות שהתגלו , בזמן המסע לא היו לנו תקלות רציניות . בפנמה החלפנו שמן לאחר 50 שעות לקראת 100 שעות כשהתקרבנו לבואנוס איירס היתה לנו תקלה גם במערכת המיזוג וגם המצבר שבק ( יתכן שכתוצאה מהתחממות היתר בעת הרצת 40 השעות ) התנענו עם כבלים ובבואנוס איירס מצאנו מכונאים מיומנים ונחמדים , היינו בטוחים שנצטרך להזמין ולחכות למצבר מארה״ב אבל להפתעתנו היה מצבר זהה לשלנו ( לא מאוד נפוץ במטוסים , ומשמש בעיקר למכוניות מרוץ בחרנו בו בגלל משקלו הנמוך ) . היינו מאוד פסימיים לאפשרות תיקון המזגן ומנטלית כבר התחלנו להסכין לטיסה בתנאי בישול של הקיץ החם בברזיל היות והגישה למזגן מצריכה פרוק המצנח שיכול להעשות רק על ידי מכונאי מוסמך לכך ,אולם המכונאי הנחמד לא התעצל מצא מישהו עם ידיים ארוכות וצרות שהצליח להגיע מפתח יציאת אויר המזגן ,לבורג שנפל ולהשמיש המזגן ולזכות בברכותינו בכל השעות החמות שנהנינו ממזגן מקרר בהמשך הדרך בחום הברזילאי .
לאחר החלפת שמנים בבואנוס איירס וברפובליקה הדומיניקנית שבה גם החלפנו מצתים לא היו לנו תקלות עד
להגעה לאלבמה שם ראינו לאחר נחיתה סימנים כחולים של נזילת דלק מהכנף , בפתיחת מכסה הביקורת מצאנו את המחבר שהתרופף וכשהידקנו אותו הבעיה נפתרה .
לסיום בלג האחרון מסיאטל לארלינגטון ( בסיס הבית ) משדר משאבת הדלק שבק , אבל אנו כבר בבסיס האם והחלפת חלק כזה הינה פשוטה ומהירה .
בגדול אלו היו כל התקלות , למרות החששות לא היו לנו בעיות של 100LL בשום תחנה כך שההתאמה של המנוע היתה מיותרת בדיעבד .
 

ZeevRozenek1

New member
קאולינג ושמן

האם ביצעתם בדיקת שמן לאחר 25 שעות לוודא שאין בו שבבי מתכת ?

כמעט בטוח שידוע לכם שחברת לוֹ-פּרֵסטי מומחית לעיצוב רטרופיט של מכסי מנוע !
 

dayanjak

New member
מדהים !

כל הכבוד על הגשמת חלום , ספור מדהים ומעורר קנאה .
הלוואי עלינו כאן רק חלק קטן ...שאפו לכם ����
 
זה נקרא להקיף את יבשת אמריקה?

מה עם ארה"ב וקנדה?

מרשים ביותר.
מישהו כאן העיר על צריכת דלק ממוצעת של 60 ליטר לשעה. גם לי זה נראה המון.
מה אנחנו מפספסים?
תודה,
דוד.
 
למעלה