Ivan Ivanov
New member
הקרמצ'קים - עדה יהודית שאבדה בשואה
עד לפני מלחמת העולם השניה עדת הקרמצ'קים התרכזה ברובה בחצי האי קרים (אוקראינה). בני עדה יחודית זו דיברו בשפה הדומה מאוד לשפת הטטרים של קרים(למעשה היא הייתה ניב של שפת הטטרים). מוצאם האתני של הקרמצ'קים אינו ידוע בודאות, אך ההשערה היא שעדה זו מהווה תערבות של יהודים שהיגרו לאזור זה במאות הראשונות לספירת הנוצרים מאסיה הקטנה ומאזור הקוקז(ואולי אף לפני)ובהמשך התערבבה עם גרים כזרים וגותים(שבטים גרמנים שישבו באזור זה). במאות הבאות יהודים ביזנטים ,ספרדים ואשכנזים שהגיעו לאזור גם הם באוכלוסיה היהודית המקומית. המסורת הדתית של היהודים הקרמצ'קים או כפי שהם קראו לעצמם סרל בללרי(בני ישראל) היא מסורת רבנית(להבדיל מהקראים שגם הם ישבו באזור זה)שאותה הם קיבלו כנראה כתוצאה מהגירתם של יהודים ביזנטים לאזור קרים אך מסורת זו הינה יחודית ביותר והיא נקראה "מנהג כפא"(על שם העיר כפא בה התרכזה קהילה גדולה שלהם. במהלך הדורות (בעקבות פלישת הטטרו מונגולים במאה ה 13 ,התערבבות עם הכזרים , חיים לצדם של טטרים מוסלמים) השפה הטטרית קרימאית הפכה להיות לשפת אמם של יהודים אלה. ההבדל בין השפה הקרמצ'קית לשפת הטטרים של קרים היא בריבוי מילים ממקור עברי-ארמי בשפת הקרמצ'קים. תקופת השואה. סמוך לתחילת מלחמת העולם השניה מספרם של הקרמצ'קים היה כ 10,000 בני אדם. רובם התרכזו בחצי האי קרים בערים קפא, סימפירופול, בעירה קרסו בזר, וכן בעירות אחרות בדרום חצי האי. באוקטובר 1941 הצבא הנאצי כבש את חצי האי קרים. רק קרמצ'קים מעטים הצליחו לברוח לפנים ברה"מ. עקב חוסר וודאות לגבי מוצאם והשתיכות "לגזע היהודי" והידיעות המועטות שהיו לגרמנים על יהודים אלה, שלטון הכיבוש הגרמני בקרים שלח שאליתא לברלין בענין הקרמצ'קים. התשובה שהגיעה מברלין הייתה שהקרמצ'קים נועדו להשמדה טוטלית כמו יתר היהודים. במהלך שנת 1941 ותחילת 1942 מרבית הקרמצ'קים (7,000- 8,000) הושמדו יחד עם 35,000 יהודי קרים האשכנזים. ב 11 באוקטובר קרמצ'קים מסימפירופול נרצחו ביריות ליד הכפר מזנקה, קרמצ'קים מקפא (פאודסיה) וקרץ' נרצחו ב 15 באוקטובר. בתחילת 1942 כ 2000 הקרמצ'קים מקרסו בזר הומתו במשאיות גז. בשנת 1948 הקרמצקים של קרים מנו לא יותר מ 800 שני אדם, ובכל ברית המועצות מספרם נעמד על אלף וחמש מאות. הקרמצ'קים יצרו ספרות קודש די מרשימה ומעטים מהם אף למדו בישיבות האשכנזיות של מזרח אירופה. כיום עדה יחודית ומענינת זו מונה כ 1000 בנים (רובם באוקראינה)
עד לפני מלחמת העולם השניה עדת הקרמצ'קים התרכזה ברובה בחצי האי קרים (אוקראינה). בני עדה יחודית זו דיברו בשפה הדומה מאוד לשפת הטטרים של קרים(למעשה היא הייתה ניב של שפת הטטרים). מוצאם האתני של הקרמצ'קים אינו ידוע בודאות, אך ההשערה היא שעדה זו מהווה תערבות של יהודים שהיגרו לאזור זה במאות הראשונות לספירת הנוצרים מאסיה הקטנה ומאזור הקוקז(ואולי אף לפני)ובהמשך התערבבה עם גרים כזרים וגותים(שבטים גרמנים שישבו באזור זה). במאות הבאות יהודים ביזנטים ,ספרדים ואשכנזים שהגיעו לאזור גם הם באוכלוסיה היהודית המקומית. המסורת הדתית של היהודים הקרמצ'קים או כפי שהם קראו לעצמם סרל בללרי(בני ישראל) היא מסורת רבנית(להבדיל מהקראים שגם הם ישבו באזור זה)שאותה הם קיבלו כנראה כתוצאה מהגירתם של יהודים ביזנטים לאזור קרים אך מסורת זו הינה יחודית ביותר והיא נקראה "מנהג כפא"(על שם העיר כפא בה התרכזה קהילה גדולה שלהם. במהלך הדורות (בעקבות פלישת הטטרו מונגולים במאה ה 13 ,התערבבות עם הכזרים , חיים לצדם של טטרים מוסלמים) השפה הטטרית קרימאית הפכה להיות לשפת אמם של יהודים אלה. ההבדל בין השפה הקרמצ'קית לשפת הטטרים של קרים היא בריבוי מילים ממקור עברי-ארמי בשפת הקרמצ'קים. תקופת השואה. סמוך לתחילת מלחמת העולם השניה מספרם של הקרמצ'קים היה כ 10,000 בני אדם. רובם התרכזו בחצי האי קרים בערים קפא, סימפירופול, בעירה קרסו בזר, וכן בעירות אחרות בדרום חצי האי. באוקטובר 1941 הצבא הנאצי כבש את חצי האי קרים. רק קרמצ'קים מעטים הצליחו לברוח לפנים ברה"מ. עקב חוסר וודאות לגבי מוצאם והשתיכות "לגזע היהודי" והידיעות המועטות שהיו לגרמנים על יהודים אלה, שלטון הכיבוש הגרמני בקרים שלח שאליתא לברלין בענין הקרמצ'קים. התשובה שהגיעה מברלין הייתה שהקרמצ'קים נועדו להשמדה טוטלית כמו יתר היהודים. במהלך שנת 1941 ותחילת 1942 מרבית הקרמצ'קים (7,000- 8,000) הושמדו יחד עם 35,000 יהודי קרים האשכנזים. ב 11 באוקטובר קרמצ'קים מסימפירופול נרצחו ביריות ליד הכפר מזנקה, קרמצ'קים מקפא (פאודסיה) וקרץ' נרצחו ב 15 באוקטובר. בתחילת 1942 כ 2000 הקרמצ'קים מקרסו בזר הומתו במשאיות גז. בשנת 1948 הקרמצקים של קרים מנו לא יותר מ 800 שני אדם, ובכל ברית המועצות מספרם נעמד על אלף וחמש מאות. הקרמצ'קים יצרו ספרות קודש די מרשימה ומעטים מהם אף למדו בישיבות האשכנזיות של מזרח אירופה. כיום עדה יחודית ומענינת זו מונה כ 1000 בנים (רובם באוקראינה)